Gå til innhold

blir minnepinnen 100% tom etter tømming?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å tømme minnebrikken for godt, eller kan en eller annen ekstremt dataflink alltds spore opp igjen det som engang har vært der?

Jeg har en mengde med minnebrikker og tre datamaskiner som jeg ikke lenger bruker. Jeg tenkte å selge disse på finn, men jeg er så skeptisk siden noen kan ha fritids og reåpne gamle bilder/dokumenter. Det er så mye privat fra oppigejnnom årene, som jeg selvfølgelig ikke vil at skal se dagens lys.

Anonym poster: 2e63378fe21a1926bc5691dcb8ba644e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Generelt så fungerer sletting av data slik at de gjøres utilgjengelige, og åpner muligheten for at de delene av lagringsmediet kan overskrives. Men de forsvinner ikke. Det eneste som har skjedd, er at directoryene har blitt redigert, slik at maskinen ikke "ser dem". Men de kan hentes frem igjen, med den rette programvaren og kunnskapen. Jeg ville aldri ha solgt hverken minnepinner eller datamaskiner på noe bruktmarked uten å sørge for at dataene ble fjernet fra dem permanent. Og det oppnår du hverken med sletting eller reformatering av disken, selv om den ved første øyekast vil VIRKE tom.

Det finnes programvare som både sletter og overskriver harddisker med random junk data, sletter det igjen og gjentar prosessen, til det ikke lenger er mulig å få frem de dataene som lå der opprinnelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Generelt så fungerer sletting av data slik at de gjøres utilgjengelige, og åpner muligheten for at de delene av lagringsmediet kan overskrives. Men de forsvinner ikke. Det eneste som har skjedd, er at directoryene har blitt redigert, slik at maskinen ikke "ser dem". Men de kan hentes frem igjen, med den rette programvaren og kunnskapen. Jeg ville aldri ha solgt hverken minnepinner eller datamaskiner på noe bruktmarked uten å sørge for at dataene ble fjernet fra dem permanent. Og det oppnår du hverken med sletting eller reformatering av disken, selv om den ved første øyekast vil VIRKE tom.

Det finnes programvare som både sletter og overskriver harddisker med random junk data, sletter det igjen og gjentar prosessen, til det ikke lenger er mulig å få frem de dataene som lå der opprinnelig.

Tusen takk for svar. Vet du hva denne programvaren heter, eller hvor den kan skaffes?

TS

Skrevet

Tusen takk for svar. Vet du hva denne programvaren heter, eller hvor den kan skaffes?

TS

Beklager, jeg har bare hørt om det, og bet meg ikke merke i detaljene. Men jeg tipper at en mer datakyndig person enn meg kan hjelpe deg å finne noe som er både trygt og effektivt i bruk. Det er tross alt ikke noen komplisert prosess det er snakk om. Programmet trenger ikke gjøre noe annet enn å holde rede på hvilke deler som skal slettes, og hvilke som skal beholdes.

Hvis du tok en sikkerhetskopi av maskinens operativsystem da du kjøpte den, så kan du reformatere disken, reinstallere operativsystemet, og overskrive alt annet etterpå. Da sitter du igjen med en maskin som i praksis er like rein og upersonlig som da du først fikk den, og som uten risiko kan videreselges.

Skrevet (endret)

Hadde det vært tale om en harddisk, hadde jeg anbefalt DBAN. Siden dette er minnepenner, ta en titt på denne.

Det Mann 42 snakker om, er forresten stort sett helt riktig! :)

Edit: Ser nå at det er tale om datamaskiner også. Da er DBAN riktig verktøy. Minnepenner > Eraser, harddisker > DBAN.

Endret av Lutetium 71
Skrevet

Dette er vel kanskje ikke så relevant, men er det virkelig et marked for brukte minnepenner?

De er jo så billig at jeg personlig ikke hadde kjøpt en brukt.

• Liker 1
Gjest Applestore
Skrevet

Så ved slike tilfeller, holder det ikke bare å formatere?

Skrevet

Så ved slike tilfeller, holder det ikke bare å formatere?

Nope!

Testdisk og Photorec fikser den biffen (hente ut filer fra en formatert harddisk/minnepenn), www.cgsecurity.org is your friend.

• Liker 1
Skrevet

Nope!

Testdisk og Photorec fikser den biffen (hente ut filer fra en formatert harddisk/minnepenn), www.cgsecurity.org is your friend.

Veldig informativt. Takker.

Skrevet

Veldig informativt. Takker.

Ingen svette.

AnonymBruker
Skrevet

Eh, hvorfor gjøre det så komplisert?

dd if=/dev/zero of=/dev/sdc bs=512

evt. ddrescue (raskere).

Anonym poster: 7bd478209366282e08118d548af35c5b

Skrevet (endret)

Dette er vel kanskje ikke så relevant, men er det virkelig et marked for brukte minnepenner?

De er jo så billig at jeg personlig ikke hadde kjøpt en brukt.

Veel, du veit aldri hva som kan ligge på en brukt minnepinne.....

Endret av Mann 42
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...