AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #1 Skrevet 2. april 2013 Jeg har en nær og kjær barndomsvenninne som vant 5 millioner for et år siden. Hun har en sønn på 4 år og leier en leilighet i byen. Hun er 26 år, har ingen utdannelse eller jobb. Hun har ikke investert pengene i NOEN ting, men hun går rundt i nye klær og bytter interiør og reiser på ferier nesten hver helg. Det er så UTMATTENDE å tenke på at hun sitter der med så mange kroner på konto og ikke tenker på fremtiden, mens jeg går her og jobber overtid hver bidige dag og så SÅRT skulle hatt nok på konto til å få spart opp til egen bolig. Jeg kan ikke forstå at det går ann å ikke tenke lenger frem i tid enn morgendagen......? Jeg kan selvfølgelig ikke gjøre noe annet enn å anbefale henne å sette (i hvertfall noen av) pengene i bolig. Sønnen hennes kan jeg tenke meg blir bitter eller skuffet, når han om 12 år finner ut at moren brukte opp alle pengene. Jeg tror ikke hun kommer til å få seg jobb eller utdannelse på en stund heller og jeg tror hun kommer til å fortsette til hun går i 0.....eller i værste fall har lagt seg til en så dårlig økonomisk holdning at hun går i -.......Pengene bare flyr ut vinduet og hun prater minimalt om det siden hun ser min reaksjon. Jeg får ikke lov å si det til noen, hun er redd at folk skal endre syn på henne pga pengene. Julegaver hun gir til venner og kjente koster MYE. Har hun ny jakke (til 15 000) så sier hun at den er kjøpt på finn, etc.... yeah right.... Det er så vondt.... Jeg greier nesten ikke å være med henne lenger fordi jeg reagerer på pengebruken hennes. Jeg var selvfølgelig glad på hennes vegne, jeg tenkte at fremtiden hennes var sikret og at hun nå fikk en utrolig fordel i livet! Men nei! Jeg skulle ønske at jeg kunne filleristet henne og gjerne ofret vennskapet våres for å få henne til å forstå (for hennes og sønnens fremtids del)... Men jeg har gjort det så utallige mange ganger før, og hun er for sta til å rikke på..... Hun er "voksen" og må gjøre feil for å lære....... . Anonym poster: a4e79cb0eb5b0d1b6d3fcf78b66d5c4b
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #2 Skrevet 2. april 2013 uf jeg synes synd på henne når pengene er brukt opp, håper hun tar til vettet og får seg en jobb da og ikke får en eller annen gullkantet avtale hos NAV. Anonym poster: 520ffdcb9a54c8990fd52b84b8265588 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #3 Skrevet 2. april 2013 Hun burde jo investere i en bolig! Og tatt seg en utdanning! DUMME DAME! Stakkars barn. Her han hun veldig mange gode forutsetninger for et bra liv senere så sløser hun sånn? Hun kunne kjøpt bolig og tatt utdanning og kjøpe bil og være gjeldsfri! Herregud det er en drømmesituasjon. Synd å se at andre sløser bort slike muligheter!! Anonym poster: bba14a8e7a7dba656372d9308accb3b0 3
kråkefjas Skrevet 2. april 2013 #4 Skrevet 2. april 2013 (endret) Det er så UTMATTENDE å tenke på at hun sitter der med så mange kroner på konto og ikke tenker på fremtiden, Nåtiden er da uendelig mye bedre enn fremtiden. Tenk å leve helt topp i mangfoldige år fremfor å spikke og spare til denne fremtiden. For et naut. Er du sikker på at dette ikke bare er misunnelse? Endret 2. april 2013 av kråkefjas 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #5 Skrevet 2. april 2013 Nåtiden er da uendelig mye bedre enn fremtiden. Tenk å leve helt topp i mangfoldige år fremfor å spikke og spare til denne fremtiden. For et naut. Er du sikker på at dette ikke bare er misunnelse? Så klart jeg misunner henne som har muligheten til en snarvei i økonomien. Men jeg ville ikke gjort NOE for å være i hennes sko sånn hun nå holder på, hun kommer jo til å gå på en smell x tusen når hun en dag sitter der og ikke har en kr igjen på konto, men har lagt til seg en ufattelig pengevane. Hvem er ikke misunnelig på de som vinner penger? Men det setter virkelig ting i perspektiv for meg. Jeg er mer takknemlig for at jeg har lært meg å være økonomisk, hvis jeg en dag skulle vært så heldig så ville jeg aldri sløst på den måten. Ikke alt, og hvertfall ikke hvis jeg hadde et lite barn. Anonym poster: a4e79cb0eb5b0d1b6d3fcf78b66d5c4b 5
QueenOfTheSidewalk Skrevet 2. april 2013 #6 Skrevet 2. april 2013 Hvorfor skal barnet ha rett på penger hun vinner? Om han er bitter om 12 år, håper jeg han får så ørene flagrer, det er ikke barnet sitt penger. Nei, hun trenger ikke å ofre barne en tanke utenom det vanlige. Men sikre seg selv bolig bør hun gjøre, kun for sin egen skyld. 7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #7 Skrevet 2. april 2013 Hvorfor skal barnet ha rett på penger hun vinner? Om han er bitter om 12 år, håper jeg han får så ørene flagrer, det er ikke barnet sitt penger. Nei, hun trenger ikke å ofre barne en tanke utenom det vanlige. Men sikre seg selv bolig bør hun gjøre, kun for sin egen skyld. Jeg mener selvfølgelig ikke at hun skal leve på knekkebrød og vann, og sette vekk hele summen til sønnens 18årsdag! Hallo! Men jeg tror jeg kan vedde hele hattehylla på at hver eneste kr er borte innen sommeren, og hva sitter hun igjen med da? Jeg tror ikke minnene fra charterturene til mallorca overgår frustrasjonen... Jeg kan umulig tro eller forstå det....... Anonym poster: a4e79cb0eb5b0d1b6d3fcf78b66d5c4b
Gjest Tirkes Skrevet 2. april 2013 #8 Skrevet 2. april 2013 Hva med å vise henne noen sparekalkulatorer og tilsvarende, vis henne hva hun kan få i renter om X antall år i forskjellige spareformer. Anbefal henne å ha det gøy med noe, og sette endel til siden - og heller "leve" på renter og sånn sett IKKE gå i null. PS: Husk at hun må skatte på det hun tjener av aksjer og fond når hun selger det unna, 28%.
Gjest Eurodice Skrevet 2. april 2013 #9 Skrevet 2. april 2013 Til deg, TS, har jeg bare én ting å si. Du har absolutt ingenting med å blande deg borti hva denne venninnen din bruker pengene sine til. Er du redd for at hun skal bli en belastning for deg, kanskje? 8
Gjest Badabing Skrevet 2. april 2013 #10 Skrevet 2. april 2013 Jeg ville absolutt forsøkt å hjelpe om det var noen jeg brydde meg om. Skal ikke Norsk Tipping ha noen veiledere som kan komme med tips til henne? Det hadde vært greit å få nøytrale tips før man kommer til banken. Hun har ingen venner som kan litt om økonomi? Jeg tror hun kommer til å gå på en skikkelig smell når pengene er brukt opp. Det må jo finnes noen som kan gi henne en kort rådgivningstime med en kjapp innføring i hvordan hun bør investere. Og i det minste i egen bolig. Om ingenting funker får du vise henne programmet med de som ble tippemillionærer og brukte opp alle pengene sine. Var det et dansk program? 2
Anglofil Skrevet 2. april 2013 #11 Skrevet 2. april 2013 Vi har forskjellige prioriteringer. Hva hun gjør med sine penger har ikke du noe som helst med. Slutt å synes synd på deg selv, det gagner ingen. Mvh Yvonne 2
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2013 #12 Skrevet 2. april 2013 Hun var nok ti år for ung da hun vant penger, men, men, sånt skjer.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #13 Skrevet 2. april 2013 Til deg, TS, har jeg bare én ting å si. Du har absolutt ingenting med å blande deg borti hva denne venninnen din bruker pengene sine til. Er du redd for at hun skal bli en belastning for deg, kanskje? Er det ikke lov til å være bekymret for vennenne sine? Synes venninnen til TS høres ufornuftig ut og om noen av mine nærmeste hadde sløst bort penger på denne måten hadde jeg reagert selv. Anonym poster: 0b3542af552f504d1d38b1b776580337 3
Gjest Badabing Skrevet 2. april 2013 #14 Skrevet 2. april 2013 Samme her. Jeg hadde jo ønsket at de skulle få noe ut av pengene sine og en trygg økonomi, og jeg håper mine venner ville brydd seg såpass om meg at de hadde reagert også.
Gjest Eurodice Skrevet 2. april 2013 #15 Skrevet 2. april 2013 Er det ikke lov til å være bekymret for vennenne sine? Synes venninnen til TS høres ufornuftig ut og om noen av mine nærmeste hadde sløst bort penger på denne måten hadde jeg reagert selv. Anonym poster: 0b3542af552f504d1d38b1b776580337 Jeg synes heller ikke at det er fornuftig bruk av pengene, men poenget er at TS ikke har noe med det. Ingen har noe med hva voksne mennesker bruker pengene sine til, såfremt det ikke går utover andre. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 2. april 2013 #16 Skrevet 2. april 2013 Voldsomt til kritikk av trådstarter her. Nei, det er ikke trådstarters penger, noe hun heller aldri har sagt. Hun er bekymret for en venninne uten noen som helst økonomisk sans og frykter at det kommer til å bli en trynelanding med nesegrus i tilløpet. Neida, det er nok svært lite trådstarter kan gjøre med det. Jeg forstår imidlertid fortvilelsen til trådstarter svært godt og jeg tror jeg ville blitt minst like fortvilet og på jakt etter hammeren som klarer å slå gjennom med fakta. Jeg ltror det beste du kan gjøre trådstarter er å skape litt avstand mellom deg og henne slik at du slipper å se på dette. Den dagen pengeproblemene starter bør du være over alle hauger for ellers frykter jeg at du kommer til å si "Hva var det jeg sa" 100 ganger i timen.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2013 #17 Skrevet 2. april 2013 Samme her. Jeg hadde jo ønsket at de skulle få noe ut av pengene sine og en trygg økonomi, og jeg håper mine venner ville brydd seg såpass om meg at de hadde reagert også. Hvor mye kan man legge seg opp i folks økonomi? 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #18 Skrevet 2. april 2013 Hmmm, ingen utdannelse og ingen jobb, og millionene går ut av vinduet. Er statskassa pliktig til å dekke livsutgiftene hennes når pengene en dag tar slutt?? Kan overformynderiet gripe inn nå? Anonym poster: 4104f6a3f33333332a7003cd884ae146
Gjest Eurodice Skrevet 2. april 2013 #19 Skrevet 2. april 2013 (endret) Hmmm, ingen utdannelse og ingen jobb, og millionene går ut av vinduet. Er statskassa pliktig til å dekke livsutgiftene hennes når pengene en dag tar slutt?? Kan overformynderiet gripe inn nå? Anonym poster: 4104f6a3f33333332a7003cd884ae146 Såfremt en voksen person ikke er umyndiggjort, kommer ikke overformynderiet inn i bildet. Store norske leksikon Overformynderi, det organ som forvalter umyndiges midler, fører kontroll med vergene og gjennomgår deres regnskaper. Det skal være et overformynderi i hver kommune. Overformynderiet består av to overformyndere, valgt av kommunen. Den ene har den alminnelige forretningsførsel, mens den annen vesentlig kontrollerer. De beslutninger som treffes, må være enstemmige; ved uenighet avgjør skiftedommeren. I noen kommuner har overformynderiet en fast formann med kvalifikasjoner som dommer, ansatt av kommunen; alle avgjørelser kan da treffes med alminnelig stemmeflertall. Nærmere regler om overformyndere er gitt i lov av 22. april 1927 om vergemål for umyndige. Det er vedtatt ny vergemålslov av 26. mars 2010 nr. 9 som ventes å tre i kraft 1. juli 2013 og erstatter loven av 1927. Fra ikrafttredelsen av den nye loven vil overformynderiet forsvinne og fylkesmannen overta dettes oppgav Endret 2. april 2013 av Arabella
Marwel Skrevet 2. april 2013 #20 Skrevet 2. april 2013 Vet det er et par lyxfällan-episoder som omhandler noen som har brukt opp hundretusenvis av arv på rent tull, og i etterkant har havnet i stor gjeld siden de har fortsatt med overforbruk. Vis henne de. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå