Gå til innhold

Hest og utgifter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Lurer på å skaffe meg hest, og håper noen kan hjelpe meg å sette opp et budsjett/fortelle meg hva utgifter kommer på. Vet det varierer, men greit å ha en pekepinn :)

Ønsker å ha hesten oppstallet et sted med ridehall/utebane, hvor høy og spon er inkludert (gjerne kraftfor og annet også om dere har eksempel hva dere får inkludert)

Lurer på hva disse tingene koster nå:

tannrasp, vaksiner, skoing, ormekur, kurs (alt fra kurs 1 dag i uka med trener på stall, til helgetreninger med kjente instruktører), andre utgifter jeg bør ta med?

Har bodd i utlandet de siste 15 årene, har hatt hester her men utgiftene varierer veldig fra Norge, så håper dere kan hjelpe meg :)

Anonym poster: 9ca92cd05bc884804f3cbaf5f5282521

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye en stallplass koster kommer an på hvor i landet du befinner deg. Her, en halvtime fra Oslo, koster det rundt 3000 inkludert grovfôr. Kraftfôr må du som regel holde selv i tillegg.

Tannrasp: ca 2000 pr år

Vaksine: ca 300 pr år'

Ormkur: ca 400 pr år

Skoing: ca 800 pr gang, hver 6-8 uke

Enetimer med instruktør her vet jeg de har betalt fra 300-350 pr time

Anonym poster: cb1732e931c008d6988aea0d87798bc4

AnonymBruker
Skrevet

Bor i Trondheim, akkurat flyttet hit så litt usikker på hvor mange staller med hall/bane det finnes her!

800 på skoing virket veldig lite, er det kun for skoinga eller inkl sko? :)

Hva bruker du på kraftfor/vitaminer?

Takk for svar!

TS

AnonymBruker
Skrevet

Bor i Trondheim, akkurat flyttet hit så litt usikker på hvor mange staller med hall/bane det finnes her!

800 på skoing virket veldig lite, er det kun for skoinga eller inkl sko? :)

Hva bruker du på kraftfor/vitaminer?

Takk for svar!

TS

Dert var det jeg betalte den gangen jeg skodde hesten min (nå går den barfot), og når du sier det, så kom jeg på nå at det var uten sko, ja. :)

Her bruker vi minimalt på kraftfôr/vitaminer. Vi gir bare 5 dl om dagen, så en 20 kilos sekk til 350 kroner varer leeenge. Ei bøtte med vitaminer koster vel et par hundre, tror jeg, og kjøper kanskje 3 ganger i året?

Anonym poster: cb1732e931c008d6988aea0d87798bc4

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Her i Oslo koster stall med grovfor og flis fra 3500,- og oppover.

Skoing koster ca 10 000,- i året (vintersko koster mer og sommersko rimeligere)

Forsikring fra 3000,- i året og oppover sånn ca.

Kraftfor kommer jo litt an på, men hobbyhest som ikke går hardt, sånn ca 300,- per måned.

Hest er en dyr hobby :P ergo har ikke jeg hest nå. Kunne sikkert klart det økonomisk men det ville hele tiden vært fare for at jeg ikke kunne kjøpt ny sal om den gamle brått ikke funket mer, fått problemer med egenandel ved en evnt større skade eller ikke kunne kjøpt tilleggsfor ol en måned. Man må hele tiden ha råd til å sette av penger til en bufferkonto, for du kan banne på at ting skjer. Og om økonomi skal avgjøre hestens helse så har man ikke råd.

Synd, for hest er en helt fantastisk hobby som burde vært mer tilgjengelig.

Skrevet

På skoing ville jeg beregnet min. 1000,- per gang, stalleie 3500-4500, treninger med kjente trenere/instruktører blir fort dyrt, alt fra 300,- til 800,- per time - avhenger av hvem du rir for. Resten av utgiftene har jeg ikke noe særlig oversikt over. Hvor mye kraftfor det går med kommer helt an på hestens størrelse og hvor mye du forer med :)

For øvrig ville jeg vært sikker på å ha penger i bakhånd, for du vet aldri når noe skjer, og veterinær blir fort skrekkelig dyrt. Snakker av erfaring, ikke for å skremme, men bare et velmenende råd!

Skrevet

Da jeg hadde hest brukte jeg rundt 1000,- på sko, 4500,- i stalleie, kraftfor og vitaminer kommer på rundt 200-300 pr pakke som varer en stund, spørs hva du skal ha og hvor du kjøper det:-) ellers kom det utgifter på utstyr, dyrlege og div om han trengte det. Forsikringen lå på rundt 3000 i året.

Ekstrautgifter kan være ridetimer 300 og oppover, leia av hall/ridebane hvis det ikke er inkludert i stalleie, og inn/utslipp hvis det er en stall der de har ansatte til å gjøre det hvis du ikke kan.

Noen staller har høy og kraftfor inkludert i leia. Jeg var heldig og hadde mye inkludert og hesten gikk på utgang store deler av året så det ble ikke så dyrt med tanke på leie.

AnonymBruker
Skrevet

Mitt hestebudsjett

Stall leia: 3200 i mnd (dette inkluderer grovfôr, kraftfôr, flis og utslipp/innslipp man-fred)

Forsikring: ca 3800 i året (blir delt i to)

Smed: ca 1500 +/- pr gang (betalte 1700 sist) og dette skal skje hver 6-8 uke.

Tannrasp: ca 4000 pr år (raspes 2 ganger i året)

Ormekur: ca 400 pr år (vår og høst)

Vaksine: ca 500 pr år

Er det noe mer jeg har glemt, tru...?

I tillegg er det jo en haug av andre ting man trenger som koster. Dekken, hodelag, nye børster, grimer, pleieprodukter, sårprodukter, hovpleieprodukter osv osv... Det er ALLTID noe man trenger.

Bare de siste to mnd nå så har jeg brukt tilsammen ca 20 000 ekstra fordi jeg måtte ha ny sal og et par nye dekken. Så ja, hest er dyrt, men det er verdt hver eneste krone!

Anonym poster: d5b922ce29b3f100aa8b6e25989d5c24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...