*Kaisa* Skrevet 29. mars 2004 #1 Skrevet 29. mars 2004 Satt å kikket på TV-Aksjonen på TV2 i går. Har ikke oppdatert meg i dag så jeg vet ikke hvor mye som ble samlet inn, men det så jo ganske bra ut igår iallefall. Helt til vår gode venn Hoybråten kom inn som representant for den norske regjeringa... Jeg blir generalt provosert av denne mannen og resten av regjeringa. Han kunne smilende fortelle at regjeringa støttet aksjonen med 2 mill. 2 MILL ?? Ok. misforstå meg rett.. 2 mill er også penger , men jeg kunne ikke unnvære å tenke at hvis dette hadde vært ett senter for kreftrammede i f.eks Afrika, så hadde nok det 2-taller fått en null bak seg, minst... Er ganske enig med mannen som i forrige uke uttalte at norske politikere burde gi faen i å klippe snorer og sole seg i glansen i utlandet og heller se litt mer hva som skjer her hjemme. Innimellom så kan det virke som om det er viktigere å markedsføre seg selv og det rike landet Norge (..som ikke har råd til å pleie sine egne), i stedet for å ta i ett skikkelig tak her hjemme. Etter hva jeg har forstått så er Montebello senteret bygget opp uten staten i ryggen og skal drives uten statlige midler. Derfor så synes jeg at bidraget på 2 mill var smålig.. Til den norske regjering
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2004 #2 Skrevet 29. mars 2004 Satt å kikket på TV-Aksjonen på TV2 i går. Har ikke oppdatert meg i dag så jeg vet ikke hvor mye som ble samlet inn, men det så jo ganske bra ut igår iallefall. Helt til vår gode venn Hoybråten kom inn som representant for den norske regjeringa... Jeg blir generalt provosert av denne mannen og resten av regjeringa. Han kunne smilende fortelle at regjeringa støttet aksjonen med 2 mill. 2 MILL ?? Ok. misforstå meg rett.. 2 mill er også penger , men jeg kunne ikke unnvære å tenke at hvis dette hadde vært ett senter for kreftrammede i f.eks Afrika, så hadde nok det 2-taller fått en null bak seg, minst... Er ganske enig med mannen som i forrige uke uttalte at norske politikere burde gi faen i å klippe snorer og sole seg i glansen i utlandet og heller se litt mer hva som skjer her hjemme. Innimellom så kan det virke som om det er viktigere å markedsføre seg selv og det rike landet Norge (..som ikke har råd til å pleie sine egne), i stedet for å ta i ett skikkelig tak her hjemme. Etter hva jeg har forstått så er Montebello senteret bygget opp uten staten i ryggen og skal drives uten statlige midler. Derfor så synes jeg at bidraget på 2 mill var smålig.. Til den norske regjering :klappe: :klappe: Virkelig flott innlegg! 100% enig med deg!!
Fakse Skrevet 29. mars 2004 #3 Skrevet 29. mars 2004 Jeg synes ikke om slike aksjoner, og mener ikke regjeringa burde støtte dem i det hele tatt. Det blir alt for tilfeldig hvem som får støtte da, og dessuten tar TV2 en stor del av potten (for de gjør faktisk ikke dette gratis). Skal det offentlige støtte gode formål bør det gjøres på et retferdig grunnlag, og støtten bør kanaliseres direkte til organisasjonene og ikke via en svindyr TV-aksjon.
Gjest Nicoline Skrevet 29. mars 2004 #4 Skrevet 29. mars 2004 Jeg støtter kreftsaken gjennom medlemsskap i kreftforeningen - kanskje en ide for flere ?
Gjest Poirot Skrevet 29. mars 2004 #5 Skrevet 29. mars 2004 Slik støtte avhenger av om den er budsjettert med på statsbudsjettet i forveien eller ei. TV-aksjonen vet vi kommer hvert år, de pengene regjeringen gir bort da har stortinget (som vedtar budsjettet) bevilget året i forveien. La meg også få minne om at TV-aksjonen gjennom årene har støttet diverse foreninger, deriblant Frelsesarmeen og Kreftforeningen. Disse har da selvfølgelig fått penger, som alle andre. Regjeringen gir som regel en prosentandel av hva man tror en slik aksjon vil innbringe av penger blant folket. Røde Fjær ble estmert til ca 40 mill i forkant, TV aksjonen samler inn nærmere 200 mill. Dette vil også påvirke hvor mye regjeringen gir. Meg bekjent er dette første gang det er Røde fjær-aksjon på tv, det er ingen selvfølge at enhver aksjon på tv skal få støtte. Regjeringen kanaliserer alt mye penger til kreftsaken via helsevesenet. Hvis du tror politikerne gjør lite annet enn å sole seg i glansen ute, foreslår jeg at du sjekker på Odin.no, der har de full oversikt over ministrenes reiseprogram. Så får du med selvsyn se hva de driver med.... Forøvrig er det ikke nødvendig med en minister til stede hver dag for at et departement skal gå rundt, og det er politikerne på Stortinget som vedtar lovene... Og hvis det er det at vi gir 13 mrd kroner i året i bistand du har et problem med, foreslår jeg at du tar en titt på statsbudsjettet for å se hvor mye som går til andre utgifter, eks alderspensjon, sykepenger og uføretrygd, for å ha tall å sammenligne ut fra. Og en siste ting: eldreomsorgen og mye annen velferd er det kommunene som står for, ikke staten. Er den dårlig skyldes det ofte feilprioriteringer fra kommunepolitikerne, ikke at vi har gitt 0,9% av BNP til de som har det verst av alle i hele verden. Vi har 99,1 % igjen å bruke på oss selv, det beste landet i verden å bo i. Tror du alt blir løst om vi hadde brukt 100?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå