Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått litt trøbbel med vaskemaskinen vår og det ser ut til at det er selve motoren som ikke liker seg helt. Har kikket litt i bruksanvisningem og der står det at det er 2 års garanti på den. Og vår er selvsagt 2 1/2 år. Stemmer det er det "kun" er 2 års garanti, eller er det mer når det er feil på f.eks motoren... Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom det er produksjonsfeil, kan du reklamere. Reklamasjon på en vaskemaskin er 5 år, siden den er ment å vare betraktelig mer enn 2 år.

På www.lovdata.no kan du finne både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven som sier klart og tydelig hvilke rettigheter og plikter du har. Kjøpsloven gjelder for varer kjøpt før 1.7.2002. Forbrukerkjøpsloven gjelder for varer kjøpt etter 1.7.2002.

Skrevet
Dersom det er produksjonsfeil, kan du reklamere. Reklamasjon på en vaskemaskin er 5 år, siden den er ment å vare betraktelig mer enn 2 år.

Og dette gjelder selvsagt selvom varen er kjøpt før 1.7.02?

Skrevet

Og dette gjelder selvsagt selvom varen er kjøpt før 1.7.02?

Nei, det gjelder uansett. Det er det samme i både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven.

Gjest Malama
Skrevet

Dersom det er produskjonsfeil ja. Men jeg vet ikke om du kan si at det at motoren ryker etter 2,5 år er en produksjonsfeil eller ei.

Mine foreldre hadde store problemer med motoren på sin forrige vaskemaskin (eller mre eksakt: børstene i motoren) De byttet disse stadig vekk, men innenfor garanti-tiden da, fordi maskina stoppa. Men, produksjonsfeil er jo at det er gjort noe galt med den ene produskjonen, i deres tilfelle var dette jo et tilbakevendende problem, heller en svakhet ved produktet, men ikke en produksjonsfeil...

Du får kontakte leverandøren og høre hva de sier...

Skrevet

Om det er en produksjonsfeil vil dere først få vite under/etter service på vaskemaskinen.

Jeg hadde selv problemer med vaskemaskinen da den var 4 år. Fikk servicemann som byttet disse børstene. Jeg klagde til produsenten over at jeg måtte betale service (et par tusenlapper), men fikk blankt avslag. Så skrev jeg at jeg hadde vært single og brukt vaskemaskinen lite og at jeg derfor ikke kunne skjønne hvorfor denne delen skulle ryke såpass raskt. Med en barnefamilie ville jo ikke vaskemaskinen holdt ett år en gang. Og vips, så fikk jeg igjen alle pengene! Men det er altså viktig å få en "diagnose på feilen" før man krever noe. Slitedeler skal det mye til for å få reklamert på (jeg fikk det, fordi jeg mente de måtte være feilprodusert fordi de ikke tålte å bli brukt...).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...