Gjest Halla Skrevet 2. april 2013 #1 Skrevet 2. april 2013 For fjerde året på rad har vi fått avslag på søknad om barnehageplass i den barnehagen vi ønsker vår datter skal gå i. Hun har plass i en annen barnehage, men vi ønsker ikke å ha henne der. I svaret fra kommunen står det ingen begrunnelse for avslaget. Dermed blir det vanskelig å klage, for vi vet ikke begrunnelsen for avslaget. Har vi krav på å vite begrunnelsen? For en begrunnelse må det vel være? Kanskje er det så enkelt som at det ikke var noen ledige plasser i år. Vår datter blir fire år til sommeren.
Norbertine Skrevet 2. april 2013 #2 Skrevet 2. april 2013 Sånn som jeg har forstått det (i hvert fall her jeg bor, mulig det er annerledes i andre kommuner) så har det ingen betydning hvor mange ganger man søker, hvert år stiller man på samme linje som andre i opptaket. Søkerne graderes i forskjellige grupper hvor noen stiller først i køen (barn med spesielle behov, barn med aleneforeldre, barn med søsken i samme barnehage, osv) Deretter er det loddtrekkning innad i gruppene. Hvis man da søker i en barnehage som er veldig populær kan det være veldig mange flere søkere enn plasser i barnehagen, og man kan oppleve at man aldri får plass. 2
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2013 #3 Skrevet 2. april 2013 Vet du at det er loddtrekning? Eller er det noe du "har hørt"?
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #4 Skrevet 2. april 2013 Vet du at det er loddtrekning? Eller er det noe du "har hørt"? Her er det i hvert fall loddtrekning http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5956187.ece Anonym poster: d02a77170a9dcb3b6fdac86a966071fe
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #5 Skrevet 2. april 2013 Jeg trudde at man ikke fikk avslag men ble satt på en venteliste, og at det uansett kan ta år før man får plass. Er sånn det burde vært, første mann til mølla. Har ikke barn selv. Anonym poster: 4ccfe91907e6fdf7bd0ad6771b703b9a
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2013 #6 Skrevet 2. april 2013 For fjerde året på rad har vi fått avslag på søknad om barnehageplass i den barnehagen vi ønsker vår datter skal gå i. Hun har plass i en annen barnehage, men vi ønsker ikke å ha henne der. I svaret fra kommunen står det ingen begrunnelse for avslaget. Dermed blir det vanskelig å klage, for vi vet ikke begrunnelsen for avslaget. Har vi krav på å vite begrunnelsen? For en begrunnelse må det vel være? Kanskje er det så enkelt som at det ikke var noen ledige plasser i år. Vår datter blir fire år til sommeren. Hei du har krav på begrunnelse jf.forvaltningsloven. Vedtaket med avslag skal være begrunnet og utformet slik det er forståelig. Videre med hemvining til lovhjemmel for avslag.Jeg foreslår dere får hjelp av en jurist som kan offentlig forvaltning her.Jeg vet også det er utrolig mye dårlig saksbehandling rundt i de alle kommuner
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2013 #7 Skrevet 2. april 2013 Har du en link som viser hva forvaltningsloven sier?
Rotemor Skrevet 2. april 2013 #8 Skrevet 2. april 2013 Det er jo ikke et avslag, slik jeg forstår det. TS har jo fått tilbud om barnehageplass slik kommunen forplikter. Det er jo ikke fritt barnehagevalg. Foreligger det et avslagsbrev med henvisning til lovverk her, TS? Tar jeg feil...? 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #9 Skrevet 2. april 2013 Jeg er enig med rotemor. TS har jo fått tilbud om barnehageplass, og det er det som kommunen forplikter. Ikke noe mer enn det. Hvis folk fikk velge barnehagene som de ønsket så ville jo noen var stappfulle, og noen var ganske tomme. Anonym poster: 56e2812ffb1e3557641d88e67cc8f3f1 3
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2013 #10 Skrevet 2. april 2013 Som jeg (TS) skriver i mitt første innlegg, så har vi barnehageplass. Vi har søkt om overflytting til en annen barnehage og fått avslag. Hvis det er mulig ønsker vi å vite begrunnelsen for det negative svaret. Da er det nemlig enklere å klage på avgjørelsen. Slik det er nå har vi ikke noe å klage på da vi ikke vet begrunnelsen. Men dette er vel taktisk fra kommunen sin side, vil jeg tro. Har vi krav på å få vite begrunnelsen? Men nå gjentar jeg bare mitt første innlegg.....les det!
Rotemor Skrevet 2. april 2013 #11 Skrevet 2. april 2013 Gjentar da spørsmålet om lovhenvisning og mitt innlegg på nytt, TS. Vi får ikke velge bhg. De trenger ikke begrunne "avslaget" sitt. De har gitt deg bhg.plass. Om det skyldes aldersfordeling, kjønnsfordeling, geografisk fordeling m.v er ikke relevant. Du må evt klage på personlig grunnlag. Avstand, bilkjøring, sammen med søsken....hva du måtte komme på.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #12 Skrevet 2. april 2013 Som jeg (TS) skriver i mitt første innlegg, så har vi barnehageplass. Vi har søkt om overflytting til en annen barnehage og fått avslag. Hvis det er mulig ønsker vi å vite begrunnelsen for det negative svaret. Da er det nemlig enklere å klage på avgjørelsen. Slik det er nå har vi ikke noe å klage på da vi ikke vet begrunnelsen. Men dette er vel taktisk fra kommunen sin side, vil jeg tro. Har vi krav på å få vite begrunnelsen? Men nå gjentar jeg bare mitt første innlegg.....les det! Men dere har allerede barnehageplass. Dere har ikke rett på å få overflytting til en annen barnehageplass, men dere har rett på å få en barnehageplass. Det trengs ingen begrunnelse for det fordi at dere har jo faktisk en barnehageplass. Hvis dere vil klage, så må dere bare levere en klage, men sannsynligheten for at dere kommer noen vei med det er liten! Anonym poster: 56e2812ffb1e3557641d88e67cc8f3f1 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #13 Skrevet 2. april 2013 Hei du har krav på begrunnelse jf.forvaltningsloven. Vedtaket med avslag skal være begrunnet og utformet slik det er forståelig. Videre med hemvining til lovhjemmel for avslag.Jeg foreslår dere får hjelp av en jurist som kan offentlig forvaltning her.Jeg vet også det er utrolig mye dårlig saksbehandling rundt i de alle kommuner Fullstendig feil. Det foreligger ikke et avslag her. Les de andre innleggene. Anonym poster: 877f086b341c1feded90061f525fed84 1
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2013 #14 Skrevet 2. april 2013 Jeg tror jeg ringer kommunen i morgen og hører hva de sier. Her var det så mange forskjellige svar..... Synsing er ikke min ting!
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #15 Skrevet 2. april 2013 ... Vår datter blir fire år til sommeren. Forstår det slik at hun har gått i samme barnehagen i 3 år. Jeg kjenner ikke dere, og vet derfor ikke noe om begrunnelsen deres, men hvis det ikke skyldes spesielle negative forhold i barnehagen så håper jeg at dere ikke bytter barnehage. Barn i den alderen har et spesielt behov for stabilitet, og hvis det ikke er spesielle grunner til det, vil jeg be dere om å tenke godt over et slikt bytte. Beklager hvis jeg blander meg i noe jeg ikke har noe med. Anonym poster: ecf708523d5ae97ab0c6dfe5722179de 5
Rotemor Skrevet 2. april 2013 #16 Skrevet 2. april 2013 Du har ikke fått "synsing" Det er rett og slett uhøflig å legge ut en sånn forespørsel der du mangler kunnskap for så å beskylde folk for synsere. Du fikk kun ett feil svar her basert på "avslag på bhg plass" -som ikke er realiteten. Neste gang bør du nok henvende deg til rett kontor først. 4
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2013 #17 Skrevet 2. april 2013 Neste gang bør du nok henvende deg til rett kontor først. Det er nok det beste ja....
Rotemor Skrevet 2. april 2013 #18 Skrevet 2. april 2013 Det er nok det beste ja.... Ja. nødvendig å få bekreftet faktaene som beskrevet over.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #19 Skrevet 3. april 2013 Hvordan går det, ts? Anonym poster: 5b97e6797d302a1cdb1140704ad8e668
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #20 Skrevet 4. april 2013 Hvorfor har dere søkthvert år og ikke bare stått på løpende venteliste? da ville dere fått plass hvis noen flyttet feks. Anonym poster: a89778ee596ca22df767313c017a8a91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå