Gå til innhold

Finnes det ekteskap som varer livet ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Alle" mine barnevenners foreldre er skilt. De fleste skilte seg da barna var på VGS eller etter at de sluttet på VGS. Virker for meg som de fleste ekteskap tar slutt når ektefellene er mellom 40 og 50 år gamle.

De eneste ekteskapene jeg vet om som har holdt livet ut er mellom innvandrere fra fattigere land, og mellom nordmenn som nå er over 60. Altså den eldre generasjonen.

Hvis jeg gifter meg idag, hvor sikker kan jeg være på at ekteskapet vil vare? 20%? 30%?

Anonym poster: 50ca93fcaa1c408fb6c6e9f88b41c9cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem vet.. Foreldrene mine er gift og de er etnisk norske. Er jo opp til deg selv og personen du gifter deg med da, og bare dere to, er ikke opp til noen statistikk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

"Alle" mine barnevenners foreldre er skilt. De fleste skilte seg da barna var på VGS eller etter at de sluttet på VGS. Virker for meg som de fleste ekteskap tar slutt når ektefellene er mellom 40 og 50 år gamle.

De eneste ekteskapene jeg vet om som har holdt livet ut er mellom innvandrere fra fattigere land, og mellom nordmenn som nå er over 60. Altså den eldre generasjonen.

Hvis jeg gifter meg idag, hvor sikker kan jeg være på at ekteskapet vil vare? 20%? 30%?

Man kan aldri være sikker på sånt. Det som unge par i dag ser på som deal breakers, er noe som den eldre generasjonen ville fikse sammen. Verdier og holdninger har endret seg totalt. Det eneste rådet jeg kan gi deg (noe jeg også kommer til å gjøre), er å forsøke å holde lidenskapen gående hvis du evt. gifter deg.

Problemet er at mange ender opp som bestevenner og glemmer at de er et par. Så ja, sørg for å holde romansen gående.

Anonym poster: f70369fcd90d26b6dde4bf87b4de6e7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvem vet.. Foreldrene mine er gift og de er etnisk norske. Er jo opp til deg selv og personen du gifter deg med da, og bare dere to, er ikke opp til noen statistikk.

Hvor gamle er de?

Skrevet

Hvor gamle er de?

55 og 56.

Skrevet

Statistikken sier 50%.

Jeg har aldri opplevd skilsmisse i nær familie eller vennekrets (er i 30 årene). Foreldrene mine er lykkelig gift, det samme er alle andre i slekten. Og det samme gjelder mannens foreldre og slekt. Umiddelbart kan jeg heller ikke komme på at jeg har mer enn 1-2 venner med skilte foreldre, og jeg har stor vennekrets (uten at jeg har gått gjennom alle systematisk). Jeg har også mange venner som har vært gift i 2-5 år, uten problemer. Omgangskretsen og familen/svigerfamilien er i kategorien Oslo-vest akademikere.

Så i min verden er skilsmisse ganske uvanlig.

• Liker 3
Skrevet

Vel, ingen av mine barndomsvenners foreldre er skilt, bortsett fra det ene paret som skilte seg da vi gikk i barnehagen. Ingen i slekta mi er skilt, ingen i min samboers slekt er skilt. Tydelig at det er forskjell fra miljø til miljø.

Jeg er forresten 28, så det er snakk om folk fra 50 - 75 år...

AnonymBruker
Skrevet

Min mormor og bestefar giftet seg ganske unge, de er etnisk Norske. De er gift, og bestefar satt ved siden av mormor til hun sakte, men sikkert sovnet dypt inn.

Farmor og farfar giftet seg også tidlig, de er enda sammen den dag i dag (rundt 50-60 år)

Anonym poster: 4376f136d02371e13d824dab531b9514

AnonymBruker
Skrevet

Et forhold skal kjempes for. Skal mye til for at jeg bikker ut.

Silsmisse-situasjonene som foregår rundt meg er ikke noe for min fremtid, og jeg vil gjøre det meste for å unngå det.

Jeg kan til og med droppe å få barn, bare jeg slipper å ha barn 50/50 opp i et skilsmisseforhold med to hjem og "dine og mine" greiene.

Anonym poster: 0c37050cb7cb45f6ae850b3fb03680d6

Skrevet

Mine foreldre var gifte til døden skilte dem, det samme var mine besteforeldre, svigerforeldrene, tante og onkel.

Jeg har vært gift med mannen min i 25 år og vi er bestemte på å være oss to for resten av livet.

Har hatt mange kriser, men kjærligheten og ikke minst vennskapet vårt overvinner det meste.

Jeg tror at felles interesser, felles fremtidsdrømmer og felles vilje til å være sammen er alfa omega for et livslangt forhold.

Skilsmisse, nye partnere osv er uaktuelt for oss begge. Mannen sier hvis det ikke blir oss to så kommer han til for alltid å bo alene.

Skrevet

Foreldrene mine og praktisk talt alle deres venner er fortsatt gift. Jeg tror uten tvil på ekteskap som varer livet ut! :)

Skrevet

Min oppfattning er at mange unge i dag er utrolig egoistiske og ikke gidder å jobbe med forhold, men de som er eldre er oppdratt på en helt annen måte og jobber for kjærligheten og forholdet. Et ekteskap erjo noe som må jobbes med. Lykke kommer ikke av seg selv. Det viktige er ikke å gi opp bare fordi man møter litt motgang. Både i min familie og slekt og min manns er faktisk flesteparten gift enda. Og mange av dem er nærmere 80 år! Så ja jeg tror man kan ha et ekteskap livet ut. Men man må være realistiske og så er det viktig å både se og høre hverandre.

• Liker 5
Gjest Gjest
Skrevet

Mine foreldre er fortsatt gift. Mine "sviger"foreldre likeså. Det samme gjelder bror/svigerinne.

Tanter/onkler: Aldri skilt. Heller ikke mine besteforeldre. Faktisk vet jeg ikke om noen i slekten som har skilt seg.

Venner: Jeg kommer kun på én bekjent av meg som er skilt (men samtidig: Det er få jeg kjenner som er gift).

Så vidt jeg vet, har alle mine venner og bekjente foreldre som fortsatt holder sammen.Jeg kommer faktisk ikke på noen jeg kjenner med skilte foreldre.

Fra oppveksten husker jeg at det var en i klassen på barneskolen som hadde skilte foreldre - ellers var det vel stort sett vanlige familier hvor mor og far holdt sammen.

Når en kjenner til statistikken, blir dette ganske interessant. Min omgangskrets og slekt består ikke bare av folk over 60, ei heller av innvandrere fra fattige land - og jeg har heller ikke vanket i religiøse kretser.

Hun over som beskriver sin omgangskrets som "Oslo-vest-akademikere" sier det nok ganske treffende for min del òg, selv om min omgangskrets ikke har noe tyngdepunkt i Oslo.

Skrevet

Jeg kjenner mange par, inkludert mine egne foreldre, som har holdt sammen siden de var svært unge.

Skrevet

Foreldrene mine, nå over 50 har vært sammen siden de var 16 og 19.

Blant mine venner er det kanskje 30 % som er skilt av deres foreldre.

Skrevet

Jeg har lest at de som skiller seg i dag er de som giftet seg fordi de måtte pga. barn som ikke var planlagt. De under førti skiller seg sjeldnere.

Gjest Ugift
Skrevet

Det finnes forhold hvor den ene parten tar livet av den andre ganske kjapt. Er nok det som må til i dag for at et ekteskap skal vare livet ut.

Skrevet

Jeg tror ikke vi er skapt for å være med en partner hele livet. Det strider imot vår natur så det er ikke rart mange skiller seg nå som det er færre fordommer mot det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke vi er skapt for å være med en partner hele livet. Det strider imot vår natur så det er ikke rart mange skiller seg nå som det er færre fordommer mot det.

Jeg tror ikke vi er skapt for noe annet enn å overleve og formere oss.

Men se på gamle ektepar som har vært sammen i 60 år og fortsatt går og holder hender i parken og fortell meg at kjærlighet ikke kan vare livet ut!

• Liker 3
Skrevet

Vi er ikke skapt.

De fleste mennesker (som jeg er kjent med ihvertfall) trives med å være monogame.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...