Gå til innhold

Blir samboere hos ham-hvordan fordele utgifter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han: ingen gjeld, eier stor leilighet, har bil og ingen inntekt/jobb.

Hun: har gjeld på over 2 mill., eier liten leilighet, har fast jobb.

De har nettopp fått et barn og skal bo i hans leilighet. Hennes leilighet skal leies ut.

Hvordan er det naturlig å dele utgiftene? Hun vil selvsagt dele 50/50 på TV-lisens, strøm, husleie, mat/drikke og baby-utgifter og annet felles forbruk. Men er det bra nok - hva mener ulike folk her?

Takk for svar!

Anonym poster: 06a1dbe292a1790710168d44e7e24a61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her skal jeg følge med... Jeg mener hu skal være med på løpende utgifter hvertfall! Regner med hu bruker leia på gjelda si og det burde det ikke være noe problem for han hvis han er gjeldsfri!

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tjener HAN til mat, klær osv - livets opphold ? Pappa fyller på med cash ? Hun bør betale en slags leie for å kunne bo. Hennes inntekt fra jobb og utleie av leilighet er hennes private inntekt. Så bør de dele løpende utgifter, eller løpende utgifter er innbakt i husleie ? Rart å eie egen leilighet og bil, og ikke ha noe gjeld, og heller ikke ha jobb...

Anonym poster: 08fb8d38604ec52f06786c1ee6b10595

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tjener HAN til mat, klær osv - livets opphold ? Pappa fyller på med cash ? Hun bør betale en slags leie for å kunne bo. Hennes inntekt fra jobb og utleie av leilighet er hennes private inntekt. Så bør de dele løpende utgifter, eller løpende utgifter er innbakt i husleie ? Rart å eie egen leilighet og bil, og ikke ha noe gjeld, og heller ikke ha jobb...

Anonym poster: 08fb8d38604ec52f06786c1ee6b10595

Han er litt eldre enn henne, og han har vært vant til å tjene vesentlig høyere - han har også lagt seg opp litt reserver. Han ble "utmattet" og er for tiden omfattet av AAP som gir max rundt 450.000 i året (?) men han er nok vant til å tjene rundt 1,5 mill. Han må skaffe ny stilling når han er klar.

Ser på det som en selvfølge at jeg spleiser på husleie, strøm, babyting, mat/drikke/husholdning.

Litt usikker på hans bil. Han kjører baby og meg om vi alle skal besøke familie et stykke unna. Ellers har ikke jeg behov for bil, klarer meg med kollektivt.

Utgifter til møbler ser jeg på som at han skal eie det i hans leilighet, så slikt inngår i husleien (?)

Han har bodd i min lille leilighet i snart et år og alt vi da spleiser på er baby og mat/drikke/husholdningsartikler. Husleie/strøm betaler jeg selvsagt selv.

Jeg har åpnet opp for at en viss sum av fremtidige leigeinntekter kan gå til felles ferie for oss alle men vet ikke helt hvor mye pr år. Skal jo betale 28% skatt og har boliglån.

AnonymBruker
Skrevet

Her skal jeg følge med... Jeg mener hu skal være med på løpende utgifter hvertfall! Regner med hu bruker leia på gjelda si og det burde det ikke være noe problem for han hvis han er gjeldsfri!

Vet ikk helt, for selv om han er gjeldfri så har han pr i dag på ubestemt tid ikke jobb/inntektskilde.

Dessuten nevner han ofte sin bil.

Og, kan hende han ser på det som snyltete av meg.

Vi er verken forlovet eller gift. Å få baby har vært tøft for vi har gnisset på hverandre mye pga at vi fikk barn.

Dette var litt vanskelig!

AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker på hans bil. Han kjører baby og meg om vi alle skal besøke familie et stykke unna. Ellers har ikke jeg behov for bil, klarer meg med kollektivt.

Her er du tvetydig. Ønsker du å leve uten bile eller ikke? De fleste som har bil i byen, trenger den jo ikke daglig, de bærer den utgiften nattopp for å kunne besøke familie etc som ligger utenfor byen. Han synes åpenbart at du bør være med på å betale for bilen, og jeg er tilbøyelig til å være enig.

Du sier ikke hvor mye du sitter igjen med netto etter å ha leid ut leiligheten, noe som er relevant.

Videre kan jeg ikke se hvordan han kan få 450.000 i året på AAP, med mindre han har en privat uføreforsikring?

Jeg ville nok valgt å være litt raus og betale husleie så lenge mannen var i AAP, men spesifisere at dette må tas opp til vurdering igjen så snart han begynner å jobbe.

Anonym poster: bd59acb5257f740dd9bfb2126a701bf3

AnonymBruker
Skrevet

Her er du tvetydig. Ønsker du å leve uten bile eller ikke? De fleste som har bil i byen, trenger den jo ikke daglig, de bærer den utgiften nattopp for å kunne besøke familie etc som ligger utenfor byen. Han synes åpenbart at du bør være med på å betale for bilen, og jeg er tilbøyelig til å være enig.

Du sier ikke hvor mye du sitter igjen med netto etter å ha leid ut leiligheten, noe som er relevant.

Videre kan jeg ikke se hvordan han kan få 450.000 i året på AAP, med mindre han har en privat uføreforsikring?

Jeg ville nok valgt å være litt raus og betale husleie så lenge mannen var i AAP, men spesifisere at dette må tas opp til vurdering igjen så snart han begynner å jobbe.

Anonym poster: bd59acb5257f740dd9bfb2126a701bf3

Du leste i mitt innlegg at jeg selvsagt betaler 50% av hans husleie i boligen han eier, og halvparten av strøm og annet samt at begge deler likt ift mat/drikke og babyen?

Bilen hans er ikke barnevennlig den bærer preg av at en ungkar eier den. Jeg behøver ikke bil. Har hatt før men ikke nå. Hva ville fordelinganøkkel være om jeg sjelden sitter på? Han er jo snill som tilbyr å kjøre for div. Men strengt tatt behøver jeg det ikke.

Du kom ikke med konkrete forslag?

Hvor stor husleien i utleieboligen min blir er ikke avgjørende. Jeg har nok av boliglån. Han vet pr i dag ikke hvor lenge AAP varer og han satser på å få seg en relevant jobb "etterhvert" men det er veldig vagt.

Skrevet

Tja er det realistisk at mannen får seg god jobb snart? Bare kjærester forplikter jo ikke som om dere var ektepar.

AnonymBruker
Skrevet

Søker innspill og håper noen kan noe om dette? Erfaringer - kunnskap?

:)

Skrevet

Dette spørsmålet har to løsninger.

Enten behandler man hverandre som fremmede. Da skal den som flytter inn betale husleie og være med på 50% av alle kostnader. Husleie skal selvsagt regnes slik at den som eier leiligheten får dekket halvparten av alle sine kostnader. Det vil også si renter på leilighetens verdi. Er leiligheten verdt kr 3 000 000,-, må man regne rentekostad for hele beløpet og se helt bort fra hvor stort lån eieren har.

Det andre alternativet er å behandle hverandre som en liten familie som skal leve sammen resten av livet. Da bidrar den som kan. Så har man avtaler som sier hva som skal skje med fast eiendom og øvrige verdier en tar med inn i samboerskapet dersom det skjærer seg.

AnonymBruker
Skrevet

Dette spørsmålet har to løsninger.

Enten behandler man hverandre som fremmede. Da skal den som flytter inn betale husleie og være med på 50% av alle kostnader. Husleie skal selvsagt regnes slik at den som eier leiligheten får dekket halvparten av alle sine kostnader. Det vil også si renter på leilighetens verdi. Er leiligheten verdt kr 3 000 000,-, må man regne rentekostad for hele beløpet og se helt bort fra hvor stort lån eieren har.

Det andre alternativet er å behandle hverandre som en liten familie som skal leve sammen resten av livet. Da bidrar den som kan. Så har man avtaler som sier hva som skal skje med fast eiendom og øvrige verdier en tar med inn i samboerskapet dersom det skjærer seg.

De er jo kun kjærester, ikke forlovet eller gift. Hadde de vært gift ville loven sett på verdiene som felles automatisk hvis ikke særeie.

Synes hun skal bidra med halve husleien og ordning der begge betaler likt ift kostholdetmen hennes utleiebolig er hennes og der bør inntektene minus skatt gå til nedbetaling av boliglån!

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke tilstrekkelig at hun er med på halve utgiftene nett/TV/husleie/strøm o.l, eventuelt gir litt bensinpenger om hun drar nytte av lange turer?

Han betalte ikke noe hos henne?

Hennes utleieinntekter er en skattet inntekt. Det betyr jo ikke at hun plutselig skal gi bort noe av det som går til boliglån, hadde ikke jeg gjort vet jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

De er jo kun kjærester, ikke forlovet eller gift. Hadde de vært gift ville loven sett på verdiene som felles automatisk hvis ikke særeie.

Synes hun skal bidra med halve husleien og ordning der begge betaler likt ift kostholdetmen hennes utleiebolig er hennes og der bør inntektene minus skatt gå til nedbetaling av boliglån!

Men de har BARN sammen... og da er de knyttet til hverandre mer enn om de var gift.. barnet har arverett etter begge to.. merkelig at folk vil leve som om de ikke kjenner sin partner økonomisk, men ha barn sammen er greit...

AnonymBruker
Skrevet

Men de har BARN sammen... og da er de knyttet til hverandre mer enn om de var gift.. barnet har arverett etter begge to.. merkelig at folk vil leve som om de ikke kjenner sin partner økonomisk, men ha barn sammen er greit...

Ingen økonomisk løsning/råd?

AnonymBruker
Skrevet

Dytter!

Gjest Gjest
Skrevet

Søker innspill og håper noen kan noe om dette? Erfaringer - kunnskap?

:)

Fordel utgifter til forbruk i brøk etter inntekt i dag. Hun tjener på lei inntekter og dette taes med. Hold formuer utenfor da de begge har formue. Hun betaler en leie til han for det er hans leilighet Dette er leie for strøm og utgift leil.leien bør være reell.

Hun har også en bolig hun eier så synes ikke det er urettferdig ta han eier den bolig de bor i.

AnonymBruker
Skrevet

Del mat-og drikke

AnonymBruker
Skrevet

Høres mer ut som om du har flyttet inn i kollektiv og bor med en venn istedet for en kjæreste.

Anonym poster: 4816b8484df8a2677c187002e9ae7289

AnonymBruker
Skrevet

Han: ingen gjeld, eier stor leilighet, har bil og ingen inntekt/jobb.

Hun: har gjeld på over 2 mill., eier liten leilighet, har fast jobb.

De har nettopp fått et barn og skal bo i hans leilighet. Hennes leilighet skal leies ut.

Hvordan er det naturlig å dele utgiftene? Hun vil selvsagt dele 50/50 på TV-lisens, strøm, husleie, mat/drikke og baby-utgifter og annet felles forbruk. Men er det bra nok - hva mener ulike folk her?

Takk for svar!

Hvordan skal en person klare sine utgifter uten inntekt-jobb? Uavhengi hva dere har så må dere dele utgifter.

Anonym poster: 31c7b47f25bffc105a9049214b95fc76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...