AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #1 Skrevet 2. april 2013 Hei kvinneguiden, jeg har vært sammen med damen min en stund nå, og jeg har lyst å spørre henne om hun vil flytte inn hos meg på min 104 kvm leilighet på bislett hvor hun også jobber. Jeg trenger ikke at hun bidrar til husleien egentlig så jeg ville spørre henne om hun ville gjøre de tingene som klesvask, oppvask(jeg har oppvaskmaskin) og litt rengjøring 2 ganger i uken i bytte mot gratis husleie, hun bor i kollektiv nå å betaler 5300 i mnden. Er det frekt å spørre om dette? Iom at det er liksom skyve alt over til henne og sånt... Hun sparer jo masse penger på den måten, jeg er bare redd for at det skal virke som hun føler seg som en hushjelp mot gratis leie. Anonym poster: 2fb3241db41195994b65b1bc2cb284d8
tratrins Skrevet 2. april 2013 #2 Skrevet 2. april 2013 Selv om du kanskje ikke mener det sånn, så hadde jeg nok tolket det litt i retning av å bli spurt om å være hushjelp, ja.. 4
Gjest Tidssone Skrevet 2. april 2013 #3 Skrevet 2. april 2013 Jeg synes du skal sende hende en sms med forslaget og så fortelle oss hva hun svarte. For det er jeg virkelig spent på. 8
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #4 Skrevet 2. april 2013 Hei TS. En slik løsning ville vært midt i blinken for meg ettersom jeg er kun jobber deltid. Jeg elsker å stelle hjemme og skulle egentlig helst vært født på 50-tallet. Anonym poster: f5249c2823d6ee60bd1a7a2e374188c0 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #5 Skrevet 2. april 2013 Vil nok foreslå at du tar en god prat med henne om hun kunne tenke seg å flytte inn først, og deretter ser dere på evt. fordeling av kostnader og plikter. Ikke beskriv det som en rent praktisk greie, hva dere føler for hverandre og lysten på å bo sammen bør komme i første rekke. Anonym poster: 45028afa8f8f016c026be81ea5770b6c 1
kisskissbangbang Skrevet 2. april 2013 #6 Skrevet 2. april 2013 Vel, på sett og vis BLIR hun jo en hushjelp mot gratis leie. Jeg hadde ledd og ikke tatt et sånt forslag seriøst. Og blitt fornærma dersom det viste seg å faktisk være det. Når en bor sammen deler en etter evne, mener jeg. Både økonomisk og når det gjelder stell av hus og hjem. 6
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #7 Skrevet 3. april 2013 Jeg bodde med en kompis som ga meg billig husleie og dermed forventet at jeg skulle gjøre litt ekstra i huset. Vi er ikke venner i dag, for å si det sånn. Følte at han så på meg som en mindreverdig hushjelp. Anonym poster: 1eb24590dda06941ff7c71321be23f4e
Wonders Skrevet 3. april 2013 #8 Skrevet 3. april 2013 svarte ikke jeg på dette i går? Er det to tråer av dette emnet??? 1
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2013 #9 Skrevet 3. april 2013 folk må slutte å være så negative. for mange fungerer en slik ordning. for andre ikke. spør henne da vel. jeg har selv hatt en slik ordning og det fungerte utmerket for oss begge
Gjest jdt Skrevet 3. april 2013 #10 Skrevet 3. april 2013 why not? damen gjør jo mest/alt av husarbeidet likevel. og å slippe unna husleien er jo bare en bonuuuus. jeg gjør alt husarbeid ja, men vi deler også likt på husleien. så hun "samboeren" din bør være takknemlig! 5300kr extra i mnd og bruke på!! deiiilig
She_Leiva Skrevet 3. april 2013 #11 Skrevet 3. april 2013 Altså, om det er dama di, så er vel disse tingene å forvente om man inngår ett samboerskap? Tror ikke du trenger å si noe i det hele tatt annet enn at du vil at hun flytter sammen med deg? Om det er slik at du ikke har planer om å gjøre noe som helst i ditt eget hjem, så ville jeg faktisk ha droppet hele greia, men om du også bidrar litt i hjemmet så vil jeg tro at hun ikke engang legger merke til at du har slike tanker. 1
Vulcan Skrevet 3. april 2013 #12 Skrevet 3. april 2013 Det komme veldig an på dama. Hjemme hos oss deler vi alt likt økonomisk, men jeg FÅR ikke lov til å vaska klær eller vaske badet. ikke fordi jeg ikke kan, men hun tar ikke sjangsen på det. Vasket klærne mine selv i over 2 år før vi møttes, og ødela ikke en eneste ting, men hun insisterer. Og jeg krangler selvfølgelig ikke på dette Men jeg må drepe alle edderkoppene 4
RoH Skrevet 3. april 2013 #13 Skrevet 3. april 2013 Spør om hun vil flytte inn. Så tar du det andre etter vært. At du ønsker å være generøs er ikke nødvendigvis et pluss. Bidra med din skjerv av husarbeidet er sikkert det greieste på sikt i alle fall. Men prat ut om det økonomiske i forkant så slipper dere å få det kleint begge to. Jeg hadde ikke likt å bod gratis hos noen.
Sophie-Ann Skrevet 3. april 2013 #14 Skrevet 3. april 2013 Du må ikke finne på å spørre henne om dette, da kan det være hun går fra deg. Spør henne heller om hun vil flytte inn, og så deler dere på strøm, mat og andre fellesutgifter. Hun skal jo uansett ikke være med på å betale ned på ditt lån.... 1
Gjest neglelakk Skrevet 3. april 2013 #15 Skrevet 3. april 2013 Ville heller inngått en avtale. At hun kan bidra med handlign og sånn. At dere kanskje setter opp en plan, vasker en gang i uken hver osv. Å be henne flytte inn for å vaske ... kaaan virke litt frekt ja :/ Men om hun flytter inn blir det uansett mindre for deg å gjøre hjemme! Kanskje hun kan sette av eks 3000 i mnd i "leie" og så bruker dere det heller på ferie eller noe gøy senere (siden du ikke trenger pengene, mener jeg)
Sirah Skrevet 3. april 2013 #16 Skrevet 3. april 2013 Jeg hadde glatt gått med på en sånn avtale. Men jeg ville nok lagt den frem for henne på en annen måte enn det du skisserer over her
Alvina Skrevet 3. april 2013 #17 Skrevet 3. april 2013 Det komme veldig an på dama. Hjemme hos oss deler vi alt likt økonomisk, men jeg FÅR ikke lov til å vaska klær eller vaske badet. ikke fordi jeg ikke kan, men hun tar ikke sjangsen på det. Vasket klærne mine selv i over 2 år før vi møttes, og ødela ikke en eneste ting, men hun insisterer. Og jeg krangler selvfølgelig ikke på dette Men jeg må drepe alle edderkoppene Du må ikke drepe edderkopper! De er søte. Legg en halvåpen fyrstikkeske over edderkoppen, lukk igjen og bær eska ut før du åpner den og slipper fangen løs. Til ts. Ville ikke bodd gratis hos noen og den fordelingen av husarbeid du nevner vil i lengden være håpløs for forholdet.
Vulcan Skrevet 3. april 2013 #18 Skrevet 3. april 2013 Du må ikke drepe edderkopper! De er søte. Legg en halvåpen fyrstikkeske over edderkoppen, lukk igjen og bær eska ut før du åpner den og slipper fangen løs. Til ts. Ville ikke bodd gratis hos noen og den fordelingen av husarbeid du nevner vil i lengden være håpløs for forholdet. Ikke drep edderkopper? Dama er en lottogevinst unna å kjøpe seg flammekaster og gå løs på villmarken, KUN for å utrydde edderkopper. Kommer jeg hjem og bare kaster dem ut må jeg sove på sofaen. garantert! De kan jo komme inn igjen....
Hulderen Skrevet 19. april 2013 #19 Skrevet 19. april 2013 Hei kvinneguiden, jeg har vært sammen med damen min en stund nå, og jeg har lyst å spørre henne om hun vil flytte inn hos meg på min 104 kvm leilighet på bislett hvor hun også jobber. Jeg trenger ikke at hun bidrar til husleien egentlig så jeg ville spørre henne om hun ville gjøre de tingene som klesvask, oppvask(jeg har oppvaskmaskin) og litt rengjøring 2 ganger i uken i bytte mot gratis husleie, hun bor i kollektiv nå å betaler 5300 i mnden. Er det frekt å spørre om dette? Iom at det er liksom skyve alt over til henne og sånt... Hun sparer jo masse penger på den måten, jeg er bare redd for at det skal virke som hun føler seg som en hushjelp mot gratis leie. Anonym poster: 2fb3241db41195994b65b1bc2cb284d8 Selv om det i utgangspunktet kan virke gunstig for henne å spare husleie, så er ikke det der en bra avtale for et langvarig forhold. Det vil etablere seg en vane der hun gjør mest husarbeid. En slik vane er vanskelig å bryte, også når hun senere får bedre økonomi og ønsker seg et likeverdig forhold. La henne heller betale litt husleie (mindre enn hun gjør i bokollektivet) og bruk de pengene til å hyre vaskehjelp. Da blir dere likeverdige, og hun slipper å føle seg både som en snylter og hushjelp. Sørg endelig for å dele resten av husarbeidet likt, husk at hun ikke er tjeneren din. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå