Gå til innhold

Parkett eller laminat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal legge nytt gulv i stue, og er usikker på hva jeg skal gå for. Laminaten har tatt seg veldig opp senere tid, og hvis man unngår de billige typene til 50-lappen per m2 så kan man få grei kvalitet. Men kvalitetsmessig aner jeg ikke hva som lønner seg. Jeg har ingen dyr, bor i blokkleilighet. Liker det lunt, har kanskje en følelse av at parkett gir bedre varme?

Er dyrere laminat bedre enn billigste type parkett? Jeg har sett for meg å bruke 100-180 kr per m2. Miljøhensyn er også viktig hvis det er noen av delene som gir mindre avgasser enn den andre.

Noen erfaringer?

Anonym poster: f874738070b41941a74eca5169b842a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt klart parkett. Mye bedre, ser finere ut og bedre kvalitet, laminat ser bare billig ut, uansett hvor fint det er.Her om dagen så mista jeg ei bøtte med vann, og ingenting skjedde, hadde det vært laminat så måtte jeg bytte gulv. Bedre å betale mer for bra kvalitet, synes jeg.

Anonym poster: ed2b619ded6c4262a503010dc07d18c7

Skrevet

Riper vises bedre på parkett, og det blir også veldig fort riper. Laminat er mer slitesterkt og tåler mer herjing. Samtidig er parkett mye lunere, og kan også slipes/oljes etterhvert som det trengs. Lydiosolasjonsmessig, så spiller det nok ingen rolle hva man velger. Har man først fått skader på laminat blir det veldig stygt, og det går ikke an å slipe.

Noen i familien har alloc laminat (av den dyre typen). De har barn og katter/hund, så de trengte et gulv som var veldig slitesterkt. Gulvet hadde ikke vært like fint i dag hvis de hadde valgt parkett, det er helt klart. Jeg syns parkett ser mest ekte og tidløst ut, og tror jeg ville valgt det hvis jeg hadde barn/dyr som ga veldig slitasje.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du hverken har barn eller dyr ville jeg valgt parkett.

AnonymBruker
Skrevet

Noen flere innspill? Hva slags type parkett/laminat er verre/bedre enn den andre?

Skrevet

Helt klart parkett. Mye bedre, ser finere ut og bedre kvalitet, laminat ser bare billig ut, uansett hvor fint det er.Her om dagen så mista jeg ei bøtte med vann, og ingenting skjedde, hadde det vært laminat så måtte jeg bytte gulv. Bedre å betale mer for bra kvalitet, synes jeg.

Hvis man har litt skikkelig gulv så tåler laminatgulvet vesentlig mer både når det gjelder vann og slitasje.

Til 100-180kr kvm så ville jeg absolutt lagt laminat både mtp selve leggingen og holdbarheten etterpå. Såppas billig parkett har som ofte tynnere slitesjikt, dårlige låser, mm.

Parketten vil nok oppleves varmere og mykere å gå på enn laminat, spesielt om du bor i første etasje og ikke har gulvvarme. Så i utgangspunktet så høres bosituasjonen din ut som den passer bra for parkett, men jeg ville ikke lagt parkett hjemme for noe særlig under 300,- i allefall som en liten tommelfingerregel.

Og nyere laminat er mye bedre enn hva som var for både 10 og 5 år siden. At det "klakker" når du går og er steinhardt å gå på stemmer ikke lengre - dog litt avhengig av hva du kjøper for eksempel. Alloc har for eksempel noen kjempeprodukter på Laminatsiden. Tarkett har mye bra også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har litt skikkelig gulv så tåler laminatgulvet vesentlig mer både når det gjelder vann og slitasje.

Til 100-180kr kvm så ville jeg absolutt lagt laminat både mtp selve leggingen og holdbarheten etterpå. Såppas billig parkett har som ofte tynnere slitesjikt, dårlige låser, mm.

Parketten vil nok oppleves varmere og mykere å gå på enn laminat, spesielt om du bor i første etasje og ikke har gulvvarme. Så i utgangspunktet så høres bosituasjonen din ut som den passer bra for parkett, men jeg ville ikke lagt parkett hjemme for noe særlig under 300,- i allefall som en liten tommelfingerregel.

Og nyere laminat er mye bedre enn hva som var for både 10 og 5 år siden. At det "klakker" når du går og er steinhardt å gå på stemmer ikke lengre - dog litt avhengig av hva du kjøper for eksempel. Alloc har for eksempel noen kjempeprodukter på Laminatsiden. Tarkett har mye bra også.

Det er stua som skal ha nytt gulv, så vannsøl er ikke akkuarat et tema. Hvor dyr på laminaten være for at den skal være av OK kvalitet? Jeg la parkett til 129 kr m2 i en annen bolig, jeg var i grunn veldig fornøyd med det. Så på dinside.no hvor faktisk rimelig parkett fra Byggmax kom bedre ut enn dyr parkett Kährs o.l. Kan ikke en parkett til 190 kr pr m2 være godt nok?

Nå er det laminat i stua der jeg bor, syns det ser plastikk og fake lang vei. Alloc er vel ganske dyrt?

Gjest Badabing
Skrevet

Vi har parkett til 1200 kr kvm fordi jeg trodde det skulle være så bra. Den ser helt helvete ut nå. Om du velger parkett bør du legge harde tresorter (ikke regnskog da selvfølgelig) eller bambus. Om jeg kunne valgt igjen, ville jeg lagt bambus.

Jeg er ingen stor fan av laminat, men har lagt det i utleiedel. Det tåler jo absolutt mer. Så for min del ville jeg valgt etter hva som var viktigst; utseende eller slitestyrke. Eventuelt bambus hvor du får begge deler.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har parkett til 1200 kr kvm fordi jeg trodde det skulle være så bra. Den ser helt helvete ut nå. Om du velger parkett bør du legge harde tresorter (ikke regnskog da selvfølgelig) eller bambus. Om jeg kunne valgt igjen, ville jeg lagt bambus.

Jeg er ingen stor fan av laminat, men har lagt det i utleiedel. Det tåler jo absolutt mer. Så for min del ville jeg valgt etter hva som var viktigst; utseende eller slitestyrke. Eventuelt bambus hvor du får begge deler.

1200 kr m2?? Dæven døtte, det bør være gullbelagt..

Okey, så du mener at ask er bedre enn eik hvis jeg først skal velge parkett? Jeg trenger å gjøre ting så billig som mulig, med best mulig resultat. Det er jeg som skal bo i leiligheten, og jeg går ikke inne med høye hæler eller har dyr som krafser opp gulvet.

Gjest Mariah
Skrevet

Jeg mener at parkett og laminat ikke kan sammenlignes. Du ser, merker og hører når det er laminat. Det gir ofte litt uttelling ved salg også:)

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Dyrt merke, enstavs osv. Trodde det var det lureste siden vi har hund. Jaja, orker ikke tenke på det.

Husker ikke hva som er hardest, men de som selger parkett bør ha peiling på dette. Eik er 5 (?) og ganske midt på. Bambus har hardhet som tropiske tresorter, men miljøvennlig. Og du får dem i all slags finish.

Ask er hardere, ja:

http://www.kareliaparketti.com/karelia-en/pages/hardwood_floor_info/information_on_wood_and_hardwood_floors/wood_hardness/

Endret av Badabing
Skrevet

Det er stua som skal ha nytt gulv, så vannsøl er ikke akkuarat et tema. Hvor dyr på laminaten være for at den skal være av OK kvalitet? Jeg la parkett til 129 kr m2 i en annen bolig, jeg var i grunn veldig fornøyd med det. Så på dinside.no hvor faktisk rimelig parkett fra Byggmax kom bedre ut enn dyr parkett Kährs o.l. Kan ikke en parkett til 190 kr pr m2 være godt nok?

Nå er det laminat i stua der jeg bor, syns det ser plastikk og fake lang vei. Alloc er vel ganske dyrt?

Ja nei det er jo klart at det finnes gode tilbud både her og der, og at det dyreste ikke nødvendigvis alltid er det beste. Men siden jeg ikke sitter på oversikt over akkurat det til enhver tid så har det foreløpig vært en grei tommelfingerregel å følge.

Så jo det er klart at du kan nok finne noe til 190,- som er "godt nok", noe som igjen er opp til hver enkelt å bedømme sånn sett - men JEG hadde nok heller valgt laminat i min egen stue da i alle fall.

Hvis du tar noen runder hos de forskjellige butikkene så ser du jo fort hva slags laminat og parkett du får i den prisklassen du er ute etter da, mtp om du er fornøyd med bildet på laminaten i forhold til hva slags parkett du får.

Både ask og bøk er forøvrig hardere enn eik.

AnonymBruker
Skrevet

Har parkett, merbau parkett i stua, kjøkkenet og i gangen. Vi kjøpte helt ny leilighet, og da valgte vi den type parkett. Har bodd her nå i snart 9år, og ikke en eneste ripe. Har ikke barn, men har en hund. Hadde gått helt definitivt for parkett.

Skrevet

Skal du ha parkett vil jeg anbefale å gå for noe rundt 300+ for å få kvalitet du faktisk kan slipe ned på. ellers så får du veldig tynn parkett.

Da hadde jeg heller valgt en mer ekslusiv laminat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt "rar", da jeg egentlig leser "Hva vil du velge: Ekte eller falsk"? Og av det kan du lett lese at jeg ville valgt materiale som takler å få riper og hakk uten å bli helt ødelagt, dvs. tre. Har selv fjernet/redusert hakk/riper ved hjelp av varmt strykejern på tregulv. De verste hakkene har jeg imidlertid tatt som "minner". Tregulv er også mykere og varmere å gå på. Jeg personlig har aldri forstått at noen i det hele tatt velger laminat - selv med fordeler vedr. hakk og riper som blir presentert her i tråden. Nå er det imidlertid en sannhet med modifikasjoner - det kan også bli riper og hakk i et laminatgulv, og det er noe helt annet å få det der enn i et tregulv...

Anonym poster: db4a581c063d2e2c07a7be92e6f34a9d

Gjest Tirkes
Skrevet

Har en dyr og mørk laminat - valgte en som ikke forsøker å utgi seg for parkett utseende. Pergo 1 cm - tror jeg det er. Er noen år siden. Valgte det pga to katter, familie med hund og en skokk barn i familien (dog ikle boende her).

Angrer ikke. Gulvene er 5 år gamle, ikke en ripe, flekk eller hakk. Ser ut som dagen etter de ble lagt. Vokste opp i et hjem med parkett, en hard type som fikk hakk, solblekede flekker, måtte slipes og lakkes med jevne mellomrom. Det orker jeg ikke.

Skrevet

Jeg er litt "rar", da jeg egentlig leser "Hva vil du velge: Ekte eller falsk"? Og av det kan du lett lese at jeg ville valgt materiale som takler å få riper og hakk uten å bli helt ødelagt, dvs. tre. Har selv fjernet/redusert hakk/riper ved hjelp av varmt strykejern på tregulv. De verste hakkene har jeg imidlertid tatt som "minner". Tregulv er også mykere og varmere å gå på. Jeg personlig har aldri forstått at noen i det hele tatt velger laminat - selv med fordeler vedr. hakk og riper som blir presentert her i tråden. Nå er det imidlertid en sannhet med modifikasjoner - det kan også bli riper og hakk i et laminatgulv, og det er noe helt annet å få det der enn i et tregulv...

Er mulig å få hakk i laminat ja om du inviterer det lokale friidrettslaget inn på 100m med piggsko i leilighetn, du skal være meget røff med en god laminat før du klarer å lage nevneverdige hakk og å sammenligne det med parkett er som natt å dag

Skrevet

Laminat av god kvalitet tåler mye, men den billige laminaten har så tynt sliteskikt at det er dømt til å bli elendig. Dessuten - klikklaminat tåler neppe vann (normalt vasking) så godt over tid, med mindre du limer skjøtene - på både kort og langside. De er egentlig ikke ment for å limes fordi det ikke er plass til limet, men er du nøye og doserer en tynn fin streng lim og klarer å lirke sammen klikk-skjøtene likevel, så er det en fordel for det forsegler skjøtene på en helt annen måte.

På den annen side - parkett eller heltre gulv er noe helt annet, også prismessig...

Om det er parkett eller heltre, så er det ekte treverk i øverste skikt og det er ikke ripesikkert, men kjøper du eik eller annen hard tresort så er det ganske greit.

Er man hysterisk over riper på golvet bør man ikke ha golv.

Skrevet

Om du har en Byggmakker i nærheten så har de iallefall en rimelig og grei 3stavsparkett som heter Easy&Q til i underkant av 200,- kvm og en bortimot likedan Boen parkett til omtrent 240,- kvm.

Begge to er enkle å legge å ser helt ok ut, har lagt mye av disse på jobb og har ikke sett noe tydelige feil eller mangler på disse produktene.

Finnes billigere parkettyper enn dette men personlig ville jeg styrt unna de.

Om du isteden velger laminat så hadde jeg ikke ville brukt noe annet enn Alloc eller Tarkett da det finnes så mye laminat som rett og slett er noe drit, men disse to leverer meget bra varer.

Bør kanskje opp på 11mm om du legger laminat dog så koster vel den opp mot 300,- kvm, men er litt solidere enn 8mm, og den typen med fastmontert aluskinne på er mye bedre enn den uten, skjøtene holder seg bedre iallefall, men den er drepen for et sagblad :P

Skrevet

Skader i laminatgulv kan repareres akkurat som i parkett. Forskjellen er at jo at det nesten skal godt gjøres å klare å få skade i laminaten.

Laminat av god kvalitet tåler mye, men den billige laminaten har så tynt sliteskikt at det er dømt til å bli elendig. Dessuten - klikklaminat tåler neppe vann (normalt vasking) så godt over tid, med mindre du limer skjøtene - på både kort og langside. De er egentlig ikke ment for å limes fordi det ikke er plass til limet, men er du nøye og doserer en tynn fin streng lim og klarer å lirke sammen klikk-skjøtene likevel, så er det en fordel for det forsegler skjøtene på en helt annen måte.

Ang vann så er det vel ingen parkettgulv som skal vaskes med vann så vidt jeg vet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...