AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #1 Skrevet 2. april 2013 Hei! Jeg forsøker å være sunn, men det er utrolig forvirrende og frustrerende. Jeg forstår ikke hvor mye jeg skal spise av hva, hva som er greit og ikke greit osv. Jeg har blitt ganske opphengt i dette, og det er mye fordi jeg ikke forstår det helt. En helt vanlig dag for meg kan være: Frokost: en liten skål havregrøt (vann- eller melkebasert) med sukrin+ og kanel. Lunsj: omtrent fire rug sprø knekkebrød med mager cottagecheese og eple. Eller: salat med kikerter/linser og cottagecheese. Middag: wok med div. grønnsaker og ofte med laks. Har kikerter/linser istedenfor pasta. Her kan jeg ha kesam på siden for å unngå at det blir så tørt. Er forresten vegetarianer, så laks er det eneste som er akseptabelt å spise av ”kjøtt”. Jeg drikker vann til alle måltidene og drikker generelt vann jevnt iløpet av dagen. Tar meg en frukt her og der iløpet av dagen dersom jeg blir sulten. Jeg går aldri sulten, og føler jeg spiser nok. Jeg trener 5 ganger i uka – tre styrkeøkter og to løpeøkter. Så, som dere ser har jeg minimalt med fett i kostholdet mitt, men mye proteiner. Men hva er mye proteiner? Dersom jeg spiser mager cottagecheese hver dag på knekkebrød, blir det da for mye? Og hva skjer om det blir for mye? Er det krise om jeg spiser poteter/ris/pasta osv nå og da? Jeg merker jeg driver å vurderer slike ting hele tiden. Jeg pleier for eksempel ofte å vurdere om jeg skal ha avokado i salaten eller ikke, pga fettinnholdet i den… Jeg vil ikke være så opphengt i kostholdet mitt, men jeg blir det fordi jeg er usikker på hva som er rett og feil. Jeg aner ikke om jeg spiser for mye eller for lite, slik at kroppen evt går i sparemodus. Det må i alle fall være en av delene, ettersom vekta står bom stille. Er det noen som har god peiling på disse tingene, som kan forklare meg hva og hvordan jeg bør spise? Jeg er ikke feit, men jeg har litt ekstra jeg gjerne vil få bort/strammet opp. Takker for svar! Anonym poster: 5783ed188fa5ae89db49c3e71366b52e
heiaheiaheia Skrevet 2. april 2013 #2 Skrevet 2. april 2013 (endret) du spiser ivertfall ikke nok...... Endret 2. april 2013 av heiaheiaheia
Rosewood Skrevet 2. april 2013 #3 Skrevet 2. april 2013 Du trenger ca 0,8 gram proteiner per kilo kroppsvekt hver dag Så hvis du veier 65 kg bør du få i deg ca 50 gram proteiner daglig. Er det jeg har lest da Det er ikke krise å spise litt poteter og pasta nå og da. Hvis du bare bytter den hvite pastaen med fullkornspasta og passer litt på mengden. Det gjør jeg, og det går helt fint Avokado inneholder en del fett ja, men det er det sunne fettet, som bare er bra for deg. Men det holder lenge med en halv avokado om dagen. Laks er også kjempefint, det og inneholder en del sunt fett
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #4 Skrevet 2. april 2013 Du trenger ca 0,8 gram proteiner per kilo kroppsvekt hver dag Så hvis du veier 65 kg bør du få i deg ca 50 gram proteiner daglig. Er det jeg har lest da Det er ikke krise å spise litt poteter og pasta nå og da. Hvis du bare bytter den hvite pastaen med fullkornspasta og passer litt på mengden. Det gjør jeg, og det går helt fint Avokado inneholder en del fett ja, men det er det sunne fettet, som bare er bra for deg. Men det holder lenge med en halv avokado om dagen. Laks er også kjempefint, det og inneholder en del sunt fett Oi, jeg spiser sikkert 150 g protein om dagen jeg. (Ikke TS) Anonym poster: 28995f780f94a2a1c538584d4bdd4de0
Gjest Errata Skrevet 2. april 2013 #5 Skrevet 2. april 2013 Så mye som du trener vil jeg tro du trenger mer mat enn dette? Og om du er "vegetarianer" (det er du strengt tatt ikke om du spiser laks), bør du passe ekstra godt på kostholdet. Spiser du f.eks. egg? Det er et fint alternativ de dagene du ikke spiser laks. I tillegg til kikerter og linser kan du godt bruke bønner i middager. Har du vurdert å varierer typen fisk du spiser - prøve med litt andre varianter? Om du ikke er ekstremt overvektig, syns jeg faktisk ikke du skal tenke på fett og kalorier i avokado i det hele tatt. Det inneholder så mye bra at det er bare å spise. Tilslutt vil jeg bare si at det høres vondt ut å bekymre seg så mye over hva du spiser. Du trener og er aktiv, og burde egentlig kunne slappe av med et helt normalt kosthold med både poteter og ris, og helt uten å bekymre deg noe særlig for å få for mye sunt fett i deg. Håper du klarer å slappe litt mer av med maten over tid, om ikke ville jeg faktisk vurdert å søkt hjelp for å ikke bli helt opphengt i det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå