happiest Skrevet 2. april 2013 #1 Skrevet 2. april 2013 Jeg får av og til opp meldinger på pcen at min pc har lik ip adresse som annen maskin. Jeg kan ikke trykke meg videre på meldingen. Kun ok eller krysse vekk. Vet noen hva dette betyr? Synes det høres litt skummelt ut :S
Slither Skrevet 2. april 2013 #2 Skrevet 2. april 2013 Ofte kan det være at man går under samme IP dersom man bruker nett som mange andre. Deler du nett med noen eller har mange elektroniske enheter koblet til samme nett? Eventuelt lim inn et bilde av feilmeldingen så jeg kan få se Litt lite informasjon bare det der.
TMB Skrevet 2. april 2013 #3 Skrevet 2. april 2013 (endret) Gå til start -> kjør -> skriv cmd -> enter Skriv ipconfig /release -> enter Skriv ipconfig /renew -> enter Da får du tildelt en ny IP fra ruteren via DHCP som ingen annen enhet har. Endret 2. april 2013 av TMB
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #4 Skrevet 2. april 2013 Gå til start -> kjør -> skriv cmd -> enter Eventuelt trykke Windows-knappen og R samtidig, skrive cmd og trykke enter. Men dette fungerer bare hvis TS har en dynamisk ip-adresse, eller, det fungerer bare hvis maskinen får en tilfeldig ip-adresse gjennom DHCP-serveren og ingen annen maskin er satt på nettverket med en (manuelt innstilt) maken statisk ip-adresse som TS har (får). Anonym poster: 4d1178c1580636e4f79d4e58412485b2
Slither Skrevet 2. april 2013 #5 Skrevet 2. april 2013 Eventuelt trykke Windows-knappen og R samtidig, skrive cmd og trykke enter. Men dette fungerer bare hvis TS har en dynamisk ip-adresse, eller, det fungerer bare hvis maskinen får en tilfeldig ip-adresse gjennom DHCP-serveren og ingen annen maskin er satt på nettverket med en (manuelt innstilt) maken statisk ip-adresse som TS har (får). Anonym poster: 4d1178c1580636e4f79d4e58412485b2 Åhh jeg er så begeistret for innlegg som kun er skrevet for å kverulere og briefe om kunnskaper. TS spør om noen vet hva dette betyr, ikke en løsning som gir henne en ny IP-adresse. Jeg syns nå det virker ganske suspekt at TS får beskjed om dette via en dialogboks som kan klikkes vekk. Så skriv gjerne litt mer utfyllende informasjon, TS
Zzyzx Skrevet 2. april 2013 #6 Skrevet 2. april 2013 (endret) Det har skjedd her også. Vi har nett fra NextGenTel og routeren har DHCP. Antageligvis er det to enheter på internt nett som har samme IP, det skjer oftest hvis en enhet er konfigurert med fast IP i laveste del av spekteret. Når denne enheten kobler på så er IP-adressen allerede delt ut til en annen enhet, og konflikten er et faktum. Mitt tips vil være å sørge for at ingenting som bruker nettet er konfigurert med fast IP. Og hvis noe skal ha en stabil adresse, f.eks. nettverksskriver, så er det en god tanke å sette den til noe litt lenger ute. Her er den f.eks. 10.0.0.30. Edit: Løsningen til TMB er helt kurant den også. Endret 2. april 2013 av Zzyzx
TMB Skrevet 2. april 2013 #7 Skrevet 2. april 2013 (endret) Du kan sette maskinen til noe som antakelig ligger langt utenfor scopet til DHCP-serveren. Eks 240 Eventuelt trykke Windows-knappen og R samtidig, skrive cmd og trykke enter. Anonym poster: 4d1178c1580636e4f79d4e58412485b2 No shit? Endret 2. april 2013 av TMB 1
happiest Skrevet 2. april 2013 Forfatter #8 Skrevet 2. april 2013 Takk for svar jeg deler nett med flere andre. Sikkert det som er problemet da. Men da vet jeg hvertfall hvem jeg deler med
Lutetium 71 Skrevet 2. april 2013 #9 Skrevet 2. april 2013 Det har skjedd her også. Vi har nett fra NextGenTel og routeren har DHCP. Antageligvis er det to enheter på internt nett som har samme IP, det skjer oftest hvis en enhet er konfigurert med fast IP i laveste del av spekteret. Når denne enheten kobler på så er IP-adressen allerede delt ut til en annen enhet, og konflikten er et faktum. Mitt tips vil være å sørge for at ingenting som bruker nettet er konfigurert med fast IP. Og hvis noe skal ha en stabil adresse, f.eks. nettverksskriver, så er det en god tanke å sette den til noe litt lenger ute. Her er den f.eks. 10.0.0.30. Edit: Løsningen til TMB er helt kurant den også. Dette her er nok en mulig forklaring på problemene ts sliter med. En annen løsning på fast ip, er å rett å slett be ruteren gi en spesifikk maskin (server, nettverksprinter ol.) samme adresse hver gang (basert på mac-adresse). I prinsippet vil man da få en fast adresse, men man slipper konflikter, da det er ruteren som har ansvaret for å dele ut den "faste adressen". Om ikke dette går (endel rutere gir dårlige muligheter), kan man se om man kan legge den/de aktuelle maskinene i en range som er lite sannsynlig vil bli brukt (som beskrevet over her), eller, enda bedre, sette grensene for rangen ruteren får lov å dele ut, og gi "fastip-maskinene" en ipadresse som ligger utenfor dette området.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå