Gå til innhold

jente 2 år veeldig opptatt av alt "der nede"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

når hun er naken uten bleie skal hun hele tiden se på tissen og tar ofte der nede sånn at man ser "alt" der inne. ikke særlig sjarmerende!hva skal man si til sånt? overse eller si æsj/nei?

Anonym poster: a42e44cf7a7d261e25c7f664f38692b7

Videoannonse
Annonse
Gjest Tekola
Skrevet

Å si æsj ville jeg i hvert fall ikke gjort. For meg er dette veldig avhengig av hva slags "setting" det gjøres i. Jeg ville vel sagt noe som at det er greit å være nysgjerrig og å ville se, men at man gjør det på badet/soverommet, eller noe sånt?

AnonymBruker
Skrevet

Bare overse det, det er veldig normalt :) Alle unger blir nysgjerrige på tissen sin, og tiss og bæsj, men i litt varierende grad. Ikke noe å bry seg om :) Men husk at hun også bør vaske fingrene sine etter hun har tatt på seg selv der nede, fordi hun putter lett fingrene i munnen etterpå og kan ha fått tarmbakterier på fingrene, det er derfor unger har oftere omgangssyken enn voksne. Kanskje du kan lære henne allerede nå at man må vaske fingrene sine etter man tar tatt på tissen sin. Noen kaller meg sikkert hysterisk men det er mange voksne som aldri har lært god håndhygiene, mange som aldri vasker seg etter dobesøk og før matlaging.

Hvis du sier æsj så kan hun få et anstrengt forhold til kroppen sin, men bare kanskje. Hvis hun "tar av" og vil blotte seg for alle og spør alle om hun kan få se tissen deres, ol. så ville jeg prøvd å lære henne at sant snakker man bare om på badet og kanskje soverommet. Det er ikke nødvendig å lære henne det hvis det ikke er et problem utenom badet.

Anonym poster: 462ef4a1189ea05df75f8a6f0864504f

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er helt vanlig, og ikke noe kjefte på henne for... Det fremmer bare skamfølelse og unaturlig forhold til kropp/nakenhet. De aller fleste barn har perioder der de er veldig opptatte av "tissen" sin. Så kunnskapsløse folk er...

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skulle du lært henne at underlivet hennes er "æsj"?

• Liker 4
Skrevet

Syns ikke du skal kjefte på hu eller si æsj. Det er helt naturlig at små barn er nysgjerrige på hva som er der nede. Gutten min er støtt og stadig å finne med hånda nedi bleia.

Hu må vel ikke sitte naken ved frokostbordet eller når dere har besøk?

Skrevet (endret)

Jeg synes det som er skrevet over meg er veldig bra, men jeg vil gjerne tilføye noen utdrag fra en bok jeg anbefaler deg å kjøpe. Den heter "Snakk om sex".

Barnets fysiske utvikling

Barn utvikler seg fysik og lærer om seksualitet fra den dagen de blir født, selv om de selvfølgelig ikke er seksuelle vesner i voksen betydning. Det er normalt og naturlig for barn å utforske kroppen, spørre om kjønnslige ting og glede seg over å være naken. Når du forstår de ulike stadiene av bevisstheten og adferd, kan du forutse og tilrettelegge for barnets behov.

Barnets seksuelle bevissthet

Seksuell bevissthet og adferd utvikler seg sakte i begynnelsen, kanskje så sakte at du ikke legger merke til det. Med tiden vil du oppdage flere endringer etter hvert som barnet nærmer seg sin fulle identitet og seksualitet. Er du forberedt på denne prosessen, kan du støtte barnet ditt i alle faser.

0-2 år. Barnet berører kjønnsorganene sine og kan til og med stimulere seg selv. Dette gjelder til og med for spebarn på 3-5 måneder. Hvorfor gjør de dette? Simpelthen fordi det er godt og beroligende. Denne typen selvberøring er ikke unaturlig.

2-5 år. Innen toårsalderen har barnet innsett at menn og kvinner er forskjellige, selv om hun ikke helt fatter hva disse forskjellene består i. Før hun er tre år vil hun ha utviklet en helt klar kjønnsidentitet. Mange barn i denne alderen elsker å være nakne, noe som er fullstendig naturlig. Barnet liker trolig fortsatt å berøre kjønnsorganene sine, men kan nå begrense denne adferden til hjemmet. Nå er det vanlig at barnet kommer med innledende spørsmål om kropp og seksualitet.

Barnet er klart til å snakke om kjønnsorganer når...

Rundt toårsdagen er vanligvis en bra tid å snakke om kjønnsorganene, men det kan også passe tidligere eller senere, avhengig av barnets utvikling. Dette blir trolig den første av mange samtaler, da barne ofte trenger tid til helt å fatte og huske informasjonen. Tegn som tyder på at barnet er klart til å begynne å snakke om kjønnsorganer er blant annet når det:

* utforsker kjønnsorganene mer eller mindre på regelmessig basis.

* stiller mange spørsmål om kroppen.

* gir uttrykk for å være nysgjerrig på andres kropp.

Under lek

Når barnet blir litt eldre, kan hun begynne å berøre kjønnsdelene sine oftere, iblant ute blant folk, for eksempel under lek eller i barnehagen. Dette er en naturlig måte å finne trøst på, men for å spare både deg selv og barnet for pinlige øyeblikk, er det lurt å ha en samtale om at kjønnsdelene er private. Ta henne til side der og da, eller senere på dagen, og si forsiktig noe slik som: "Det kjennes godt å ta på tissen sin, ikke sant?" Det synes alle, men husk at den er privat, og det er best å bare ta på den når du er for deg selv".

Edit: Byttet ut et ord.

Endret av Imella
AnonymBruker
Skrevet

Hm... Vår datter på tre og et halvt er helt uinteressert. Spør heller aldri når vi leser om Tomas og Emma som har ulik tiss.

Sikkert litt som sin mor, som ikke var interessert i slikt før laaangt opp i tenårene :-P

Iiiik, jeg kunne virkelig ALDRI funnet på å si (som Imella over) til en to-tre-åring at "det kjennes godt å ta på vulvaen sin" (kjenner jeg blir brydd og småkvalm bare ved å skrive de ordene). Skjer det at barnet begynner å utforske slike områder åpenlyst, er jeg nok av den gamle skolen som sier "ikke plukk deg der" og avleder med ettellerannet....

Anonym poster: 9da3895c68cd6b203770396772213582

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg synes det som er skrevet over meg er veldig bra, men jeg vil gjerne tilføye noen utdrag fra en bok jeg anbefaler deg å kjøpe. Den heter "Snakk om sex".

Barnets fysiske utvikling

Barn utvikler seg fysik og lærer om seksualitet fra den dagen de blir født, selv om de selvfølgelig ikke er seksuelle vesner i voksen betydning. Det er normalt og naturlig for barn å utforske kroppen, spørre om kjønnslige ting og glede seg over å være naken. Når du forstår de ulike stadiene av bevisstheten og adferd, kan du forutse og tilrettelegge for barnets behov.

Barnets seksuelle bevissthet

Seksuell bevissthet og adferd utvikler seg sakte i begynnelsen, kanskje så sakte at du ikke legger merke til det. Med tiden vil du oppdage flere endringer etter hvert som barnet nærmer seg sin fulle identitet og seksualitet. Er du forberedt på denne prosessen, kan du støtte barnet ditt i alle faser.

0-2 år. Barnet berører kjønnsorganene sine og kan til og med stimulere seg selv. Dette gjelder til og med for spebarn på 3-5 måneder. Hvorfor gjør de dette? Simpelthen fordi det er godt og beroligende. Denne typen selvberøring er ikke unaturlig.

2-5 år. Innen toårsalderen har barnet innsett at menn og kvinner er forskjellige, selv om hun ikke helt fatter hva disse forskjellene består i. Før hun er tre år vil hun ha utviklet en helt klar kjønnsidentitet. Mange barn i denne alderen elsker å være nakne, noe som er fullstendig naturlig. Barnet liker trolig fortsatt å berøre kjønnsorganene sine, men kan nå begrense denne adferden til hjemmet. Nå er det vanlig at barnet kommer med innledende spørsmål om kropp og seksualitet.

Barnet er klart til å snakke om kjønnsorganer når...

Rundt toårsdagen er vanligvis en bra tid å snakke om kjønnsorganene, men det kan også passe tidligere eller senere, avhengig av barnets utvikling. Dette blir trolig den første av mange samtaler, da barne ofte trenger tid til helt å fatte og huske informasjonen. Tegn som tyder på at barnet er klart til å begynne å snakke om kjønnsorganer er blant annet når det:

* utforsker kjønnsorganene mer eller mindre på regelmessig basis.

* stiller mange spørsmål om kroppen.

* gir uttrykk for å være nysgjerrig på andres kropp.

Under lek

Når barnet blir litt eldre, kan hun begynne å berøre kjønnsdelene sine oftere, iblant ute blant folk, for eksempel under lek eller i barnehagen. Dette er en naturlig måte å finne trøst på, men for å spare både deg selv og barnet for pinlige øyeblikk, er det lurt å ha en samtale om at kjønnsdelene er private. Ta henne til side der og da, eller senere på dagen, og si forsiktig noe slik som: "Det kjennes godt å ta på vulvaen sin, ikke sant?" Det synes alle, men husk at den er privat, og det er best å bare ta på den når du er for deg selv".

Jeg er enig i alt dette, bortsett fra at jeg aldri ville brukt ordet "vulva". Hvorfor i all verden skal man bruke latinske navn på kroppsdeler når man snakker med barn (ja generelt i dagligtale for den del)? "Tissen" er et godt, barnlig, kjønnsnøytralt og folkelig ord.

Skrevet

Jeg er enig i alt dette, bortsett fra at jeg aldri ville brukt ordet "vulva". Hvorfor i all verden skal man bruke latinske navn på kroppsdeler når man snakker med barn (ja generelt i dagligtale for den del)? "Tissen" er et godt, barnlig, kjønnsnøytralt og folkelig ord.

Jeg er veldig enig med deg der, men det var det som sto i boka og jeg kom ikke på et bedre ord. "Tissen" var et bra alternativ og jeg har lyst til å redigere det første innlegget nå :]

Skrevet

Hm... Vår datter på tre og et halvt er helt uinteressert. Spør heller aldri når vi leser om Tomas og Emma som har ulik tiss.

Sikkert litt som sin mor, som ikke var interessert i slikt før laaangt opp i tenårene :-P

Iiiik, jeg kunne virkelig ALDRI funnet på å si (som Imella over) til en to-tre-åring at "det kjennes godt å ta på vulvaen sin" (kjenner jeg blir brydd og småkvalm bare ved å skrive de ordene). Skjer det at barnet begynner å utforske slike områder åpenlyst, er jeg nok av den gamle skolen som sier "ikke plukk deg der" og avleder med ettellerannet....

Ved i si ting som "ikke plukk deg der" til et lite barn kan man risikere at barnet vil føle skam over egen kropp. Hva med "Å ta på seg der er sånn man gjør når man er alene på rommet sitt"

Tissekona er da en del av barnet sin kropp som hun må få lov til å bli kjent med, men må lære at man ikke gjør i hvermannsen sitt påsyn.

AnonymBruker
Skrevet

Men er det så dumt å kjenne på følelsen av skam? Uff, mener det ikke sånn, setter det på spissen her nå, men jeg synes at det er ting her i livet som man må lære at man ikke skal gjøre (foran andre). På grunn av at det er flaut, skamfullt. Er det ikke en del av oppdragelse og grensesetting, at man f.eks ikke skal plukke seg i nesa foran andre, eller at menneskers underliv (ens eget eller andres) er noe privat?

Skrevet

Men er det så dumt å kjenne på følelsen av skam? Uff, mener det ikke sånn, setter det på spissen her nå, men jeg synes at det er ting her i livet som man må lære at man ikke skal gjøre (foran andre). På grunn av at det er flaut, skamfullt. Er det ikke en del av oppdragelse og grensesetting, at man f.eks ikke skal plukke seg i nesa foran andre, eller at menneskers underliv (ens eget eller andres) er noe privat?

Det går fint an å lære et barn passende adferd uten å påføre skam. Skam er en av de vanskeligste og tyngste følelsene vi har. Å utforske egen kropp er naturlig og bør ikke være en av de tingene man skal skamme seg over.

• Liker 1
Skrevet

Nei vet du hva, unger skal aldri måtte kjenne skam over kroppen sin og hva som kjennes godt. At man tar på visse kroppsdeler i enerom er ikke på grunn av skam eller flauhet, men fordi noen ting deles bare med utvalgte (når man er gammel nok til det altså)

Man skal lære ungene sunne grenser om egen kropp, ingen har lov til å ta på barnets tiss/rumpe utenom stell/vask. De skal få lov til å ta på seg selv men når man er alene. Og opplever barnet at noen prøver å ta på de på en usunn måte så må de si i fra til foreldrene eller de som jobber i barnehagen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du kan si at hun ikke må plukke/pirke for mye på tissen for da kan hun bli sår, og ikke gi utrykk for at det er noe å skamme seg for!! Det kan føre til negativ oppfattelse.

Anonym poster: aad80663096d0361cd664a38c189e324

Skrevet

Hallo?! Hvorfor skal du si æsj? Jenta vår hadde en periode hun var veldig interessert, så klart hun fikk holde på. Hun spurde, vi svarte. Hun var bare naken på badet da, men hadde hun gjort det blant andre hadde jeg sagt at hun kan gå på badet/alene å gjøre det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...