Gå til innhold

Frekke kommentarer fra kolleger og venner ang. vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er en jente som er i begynnelsen av 20 årene, har gått opp et par kilo i det siste, muligens mer enn ett par også ( :flau: ) . Har merket at kollegaer og enkelte venner kommenterer dette nåe jeg skal til å spise i lunsjen, eller når jeg er på shopping med venner. Det er mulig jeg tar meg for nær av dette, men jeg synes uansett at det er fornærmende og veldig flaut, skammer meg veldig over vektoppgangen, men det blir ikke bedre av at alle andre skal legge seg oppi dette i tillegg. Jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere disse kommentarene, hittil har jeg bare ledd det bort, til tross for at det er sårende.

Har noen av dere KGere råd til hvordan man skal håndtere disse kommentarene, uten å komme på "feil fot" med noen? Jeg vil nødig gå hardt mot noen, det er mulig de bare sier det for å gjøre meg oppmerksom på dette, noe jeg allerede er.

Vil også legge til at jeg ikke er overvektig i følge BMIen min, muligens litt fyldig, har en BMI på rundt 23, men den har selvfølgelig vært lavere før. Jeg er bevisst på min vektoppgang og er i gang med å gå ned, men det tar tid, i mellomtiden vil jeg være i fred.

Anonym poster: 5082050fc138d29eb54b84b3bdf87ec7

Videoannonse
Annonse
Gjest Emmanuelle
Skrevet

Synes du skal si det som det er: "Jeg er fullstendig klar over det, kan vi snakke om noe annet?"

Forøvrig mener jeg det er utrolig frekt av de rundt deg.

• Liker 1
Skrevet

Om du har en BMI på 23 og mener du har behov for å gå ned er du på bærtur.

BMI på 20-23 for damer er perfekt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er en jente som er i begynnelsen av 20 årene, har gått opp et par kilo i det siste, muligens mer enn ett par også ( :flau: ) . Har merket at kollegaer og enkelte venner kommenterer dette nåe jeg skal til å spise i lunsjen, eller når jeg er på shopping med venner. Det er mulig jeg tar meg for nær av dette, men jeg synes uansett at det er fornærmende og veldig flaut, skammer meg veldig over vektoppgangen, men det blir ikke bedre av at alle andre skal legge seg oppi dette i tillegg. Jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere disse kommentarene, hittil har jeg bare ledd det bort, til tross for at det er sårende.

Har noen av dere KGere råd til hvordan man skal håndtere disse kommentarene, uten å komme på "feil fot" med noen? Jeg vil nødig gå hardt mot noen, det er mulig de bare sier det for å gjøre meg oppmerksom på dette, noe jeg allerede er.

Vil også legge til at jeg ikke er overvektig i følge BMIen min, muligens litt fyldig, har en BMI på rundt 23, men den har selvfølgelig vært lavere før. Jeg er bevisst på min vektoppgang og er i gang med å gå ned, men det tar tid, i mellomtiden vil jeg være i fred.

Det hadde vært lettere å hjelpe dge med svar hvis du hadde gitt ett eksempel på hva de sa :)

Jeg syns uansett ikke at det er greit å kommentere noens vekt, uansett om de er tynne eller tykke. Hva med å svare tilbake med samme mynt?

venninne: Nå begynner du å bli litt rund.

du: Ikke kast sten i glasshus nå da ;)

Kollega: sikekr på at du skal spise det der til lunch?

du: Bedre å spise dette, enn det du driver å stapper i deg.

Anonym poster: 91ef8664070a22cb8c5cbff4061b3a9c

AnonymBruker
Skrevet

Dette har de ingenting med, og HVERTFALL ikke det å gjøre narr og kommentere frekt, de skal faen meg passe egne saker.

Anonym poster: c85cc059ea2c707abdf4b7cf183a65d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sett på vekommende som sa det og så "...det der var ikke spesielt pent sagt av deg"

eller

"det var ikke noe koselig å høre....................."

Anonym poster: a9fe6f7b0b87bc19e6ed2317c1915631

AnonymBruker
Skrevet

RoH, man kan fint ha behov for å gå ned med en BMI på 23, like så vel som man kan ha en super kropp. BMI sier veldig lite utover nettopp det, BMIen.

TS, si at du vet det og ikke vil ha noen kommentarer på det. Det bør de respektere. Frekt av vennene dine, for øvrig.

Anonym poster: e6b837a39eeb25ebfe8906f94fd35039

• Liker 1
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Utrolig frekke kollegaer og venner du har som kommenterer vekten din, spesielt når du ikke er overvektig en gang! Lurer veldig på hvordan de ser ut selv, de som mener er person med BMI på 23 er tjukk. Hadde jeg vært deg ville jeg ha svart tilbake med samme mynt, evt. fått meg noen andre venner.

Gjest Vinglepetra
Skrevet

RoH, man kan fint ha behov for å gå ned med en BMI på 23, like så vel som man kan ha en super kropp. BMI sier veldig lite utover nettopp det, BMIen.

TS, si at du vet det og ikke vil ha noen kommentarer på det. Det bør de respektere. Frekt av vennene dine, for øvrig.

Anonym poster: e6b837a39eeb25ebfe8906f94fd35039

Jeg synes ikke en person med BMI på 23 kan ha behov for å gå ned, vet at man bærer kiloene ulikt, samt at BMI ikke er den beste måten å se om man har fin figur på. Klarer bare ikke å forestille meg at TS er spesielt overvektig, eller fet for den saks skyld.

Skrevet

Uansett hva vekta de er så er det noe som kalles sunn fornuft og høflighet. Man kommenterer ikke slike ting, på en sånn måte. Si til dem at du har speil og du har aldri spurt dem om deres meninger og at de kan la være med å kommentere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommentarene jeg får kan virke litt "uskyldige", men de er veldig sårende. Eksempel: Når jeg sitter å spiser brødskiver med ost i lunsjen "Skal du virkelig spise det der, synes du har fått i deg nok ost jeg, vennen min" mens de peker på osten. På shopping med en venn "klarer du virkelig å presse deg inn i det der?", mens hun peker på kjolen jeg har i i hånden.

I dag morges fikk jeg en ekstra frekk en på jobben av sjefen :" ser du kost deg masse i ferien" mens han klappet meg på magen.

Synes dette er velig sårende, ikke minst nedlatende ovenfor meg, men siden dette er kollegaer og venner jeg omgås ofte tør jeg ikke å gå hardt ut mot dem.

TS

Gjest Tirkes
Skrevet (endret)

Jeg gikk fra en BMI på 19-20 og til 24 for snart ti år siden. Jeg var 19-22 år gammel når disse endringene skjedde. Litt av det var litt samboerkilo, og resten litt trening - for samboer var flink til å trene selv og det smittet over.

Jeg har alltid hatt komplekser for lårene mine. Jeg har litt pæreform, store lår. Ridebukselår. Jeg hadde så angst for dette at jeg levde på slankern - i håp om å bli kvitt dem. Ikke akkurat mulig... Samboeren fikk meg til å trives mer med meg selv, og jeg fikk etterhvert et normalt kosthold. Der jeg tidligere spiste rundt 900 kalorier om dagen og hadde svart samvittighet i to uker etter å ha sist et potetgullflak (Jeg vet, jeg var ikke langt unna spiseforstyrrelse av en eller annen alvorlig form) til en sunn jente med bedre kondis, med muskelmasse, litt mer fett og et MYE bredere smil.

Men jeg fikk høre det. "Du har blitt så rundt i ansiktet". "Pass deg, dobbelthake neste". "Har du lagt på deg..?" og den verste... "De buksene er trange, du får ikke muffintopp av dem vel? *dra opp genseren min uten å spørre*"

Jeg løste det til slutt med å svare i en rimelig frekk og syrlig tone (neppe et sjakktrekk, men jeg var såret) "Jeg er fornøyd med kroppen min, skal vi snakke litt om din? Hvordan går det med kvisene dine på ryggen/[eller annet problem de har tatt opp med meg tidligere]?" Så rådet mitt vil være å være ærlig og tydelig på at du er klar over det - og ikke ønsker å snakke om det. Og gjerne (om de er gode venner eller familie) understrek at de sårer deg mer enn de hjelper deg. Man kommer langt med tydelig kommunikasjon i sånne tilfeller, spesielt dersom folk mener det vel, men er elefanter i et glassmagasin.

Jeg forstår jo at det er lov å bemerke når noen går opp eller ned i vekt, spesielt om det er noen man kjenner, men det går an å ha litt mer fintfølelse! Føler absolutt med deg! (Edit: Lov fordi det kan være knyttet til helsen, og nære venner og familie har i mine øyne "lov" til å undersøke hvordan det står til med en person. Men ikke lov til å slengbemerke og gjøre narr!)

....når det er sagt... at du tar deg veldig nær av dette KAN jo også være at du føler de har helt rett, at du er misfornøyd med noe slik at du hører kritikk mer enn du hører komplimenter...? I så fall har jeg et tilleggsråd: Er du fornøyd nå? Eller synes du det er noen kilo for mye? I sistnevnte tilfelle, så er det kun du som kan bestemme deg for å gjøre noe med det. (Men please, gjør det med mer aktivitet og mindre snop... Ikke med for lite mat.)

Endret av Tirkes
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha sjekket BMIen min på en nettkalkulator har jeg funnet ut at jeg er nærmere 24 enn 23, har en BMI på 23.8. Jeg er ikke helt fornøyd med kroppen min, er i gang med en vektnedgang, men dette tar tid. Jeg ønsker ikke kommentarer i mellomtiden, blir jo ikke tynn over natten heller.

Det kan være at jeg har tatt meg litt for nær av det, men jeg har jo tross alt gått fra 19-20 i BMI til 23-24 så jeg skjønner at folk kommenterer det, uten at det blir hyggelig av den grunn. Årsaken til vektoppgang er kjærlighetssorg og stress tilknyttet familie, uten at jeg anser dette som en unnskyldning.

TS

Gjest Emmanuelle
Skrevet

Hjelpes, jeg har svingt heftig i vekten min hele mitt liv men ALDRI har jeg fått slike kommentarer du får, uansett om jeg har vært 50 eller 75 kilo! Si meg, hvilke mennesker er det du har rundt deg egentlig?

• Liker 3
Skrevet

Du er ihverfall ikke for for følsom her. Noen av de kommentarene du har fått er direkte slemme. Det virker som du ikke vil konfrontere eller lage noe krangel, men du burde si ifra. Det er nok med noe kort og presist "slutt å kommentere vekten min"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommentarene jeg får kan virke litt "uskyldige", men de er veldig sårende. Eksempel: Når jeg sitter å spiser brødskiver med ost i lunsjen "Skal du virkelig spise det der, synes du har fått i deg nok ost jeg, vennen min" mens de peker på osten. På shopping med en venn "klarer du virkelig å presse deg inn i det der?", mens hun peker på kjolen jeg har i i hånden.

I dag morges fikk jeg en ekstra frekk en på jobben av sjefen :" ser du kost deg masse i ferien" mens han klappet meg på magen.

Synes dette er velig sårende, ikke minst nedlatende ovenfor meg, men siden dette er kollegaer og venner jeg omgås ofte tør jeg ikke å gå hardt ut mot dem.

TS

Dette er jo bare nedverdigende og frekt..Sjefen klapper deg på magen? Hadde slått vekk handa og sagt "ærlig talt!!... "

Anonym poster: c85cc059ea2c707abdf4b7cf183a65d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

BMI sier jo så lite da.. Min er på 28, noe som er veldig høyt, men jeg ser ganske så normal ut og bruker str 38/M i klær..

Anonym poster: 2109070bb84032bdb169144d997e199e

• Liker 1
Gjest Mariah
Skrevet

Dette er faktisk trakassering, spesielt fra sjefen, og du bør sette skapet på plass en gang for alle. Jeg ville sagt "Takk for at du påpeker det, men hva jeg veier er faktisk irrelevant for jobben jeg gjør, så jeg foreslår at vi slutter å snakke om det."

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt uakseptabelt at venner og kolleger kommenterer vekta di. Særlig med slik nedlatende tone som du beskriver.. Kan jo hende de er sjalu på deg da? At du feks har fått store og fine pupper ;) eller at du var veldig attraktiv før og at de nå føler seg bedre ved å påpeke at du har lagt på deg?

Kanskje er du også en sosial blomst og veldig dyktig i jobben din? Mange mennesker stikker der de kan for å rakke ned på folk som er flinkere enn dem selv..

Syns du skal svare med samme mynt og NYTE det når vekta di har gått en del nedover, da kan du jo begynne å kommentere vekta deres i stedet? ;)

Stå på TS!

Anonym poster: c334449dc776e46ed12163317d90e16c

Gjest Earth
Skrevet

Om du har en BMI på 23 og mener du har behov for å gå ned er du på bærtur.

BMI på 20-23 for damer er perfekt.

BMI er noe vagt å forholde seg til da det ikke tar for hensyn til blant annet muskelmasse og beingygning, bare å sjekke denne artikkelen http://www.bodyanalyse.no/Referanser/InBody-i-media/BMI-er-feil-VG . Han her stiller som et godt eksempel. En kan være godt trent, samt ha lav fettprosent, men BMI kalkulatoren vil fortsatt regne deg som overvektig.

Når det er sagt, så syns jeg det er utrolig frekt av de rundt deg TS, at de i det hele tatt kommenterer vekten din. Det er en privatsak og det viktigste er at du har det bra med deg selv. Jeg hadde nok tydelig vist at jeg ikke likte at de kommenterte vekten min, kanskje spørre om ikke de har noe bedre å snakke om, da du ikke kommenterer vekten deres?

Noen ganger må man bare si ifra, det er ingen andre som gjør det.

Lykke til TS :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...