Gå til innhold

Bruk av ordet "depresjon"

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om folk reagerer på at ordet "depresjon" er inntatt i manges ordforråd som et eller annet altomfattende begrep for å være nedfor? Depresjon betyr for meg klinisk depresjon, ikke skuffelse over at det er tomt for potetgull.

Dette er for ordens skyld ingen "tråkk varsomt, jeg er laget av kjeks"-tråd. Jeg har rett nok fått diagnostisert dype depresjoner selv, det er sikkert derfor jeg først begynte å tenke over hvordan ordet brukes, men jeg er hverken fornærmet eller indignert. Mest fascinert. Bruk ordet som du vil. Jeg bare undres om jeg er den eneste som tenker "Nei. Dét er du faen meg ikke." dersom noen er sure for en eksamenskarakter og hevder de er deprimerte?

Hvis noen kommer til deg og sier at de har vært "deprimert" i det siste, tolker du det som at de har hatt det kjipt eller som at de har hatt en klinisk depresjon? Og er "deppa" eventuelt et enda videre begrep enn det "deprimert" har blitt?

Som sagt: Det er ingen "stakkars meg, folk misbruker navnet på diagnosen min"-greie. Jeg har masser av selvironi uansett, det er ikke det :)

Anonym poster: 2f8973fbd1f046c07f645d0ef0a6531f

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruker sjeldent "deppa" selv, men synes det kan være et greit ord - "Jeg strøk på eksamen, kjæresten slo opp, moren min er syk - faen, så deppa og stressa jeg er". Synes også det er greit å kalle seg selv deprimert dersom en faktisk har mange symptomer på depresjon og disse forstyrrer daglig funksjon. Har aldri hørt noen si "Gudameg så deprimert jeg er, er tom for sjokolade", men jeg gjort det hadde jeg tenkt at 1) de har et forstyrret forhold til mat, 2) de spøker eller 3) de er fullstendig idiotiske.

Anonym poster: c5d20be3cbee7eeb9a243b1890851678

• Liker 2
Skrevet

Det er nok mange som misbruker ordet, og vel så mange som ikke forstår hva en virkelig depresjon dreier seg om. Depresjon kommer dog også i flere varianter og alvorlighetsgrader. Noen lider av en lettere depresjon og er i stand til å jobbe, noen er totalt handlingslammet av angst som ofte følger med, og er ikke en gang i stand til å dra i butikken, mens andre er innlagt på psykiatrisk avdeling. Mange med depresjon er faktisk dødssyke.

Depresjon er en vedvarende følelse av nedstemthet, og det kan skyldes kjemisk ubalanse i hjernen så vel som alvorlige hendelser som har trigger det. Og kanskje begge deler. Man lider ikke av en depresjon når man har kjærlighetssorg i 3 uker. Man depper, men lider ikke av en depresjon :)

• Liker 4
Gjest Vevila
Skrevet

Jeg bruker ordet deprimert verken når jeg føler meg trist eller når jeg er klinisk deprimert. Sier heller at jeg ikke er helt i form, eller er dårlig så forstår folk som oftest hva det går i. Synes ordet deprimert er litt upresist. Det kan bety så mye forskjellig, selv for dem med diagnosen.

AnonymBruker
Skrevet

Den nye folkesykdommen, er det ikke. T.O.M barn er jo deprimerte i dag, fordi de ikke får canada goos jakke :himle:

Anonym poster: 86069bf26640176cda94f74c574e5463

• Liker 1
Skrevet

Den nye folkesykdommen, er det ikke. T.O.M barn er jo deprimerte i dag, fordi de ikke får canada goos jakke :himle:

Barna er ikke deprimerte, de er bortskjemte/storforlangende.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Men der er du jo inne på nettopp det jeg snakker om. Barn som ikke får Canada Goose-jakker er selvsagt ikke deprimerte på grunn av det, men mange ville kalt dem det. Fordi de var lei seg. Depresjon er et helt reelt fenomen, men det er mye smalere og sjeldnere enn folk får inntrykk av.

Det der er i mine øyne snakk om en trivialisering av lidelsen klinisk depresjon og en overdramatisering av helt vanlige følelser som sinne og skuffelse. Og igjen, det plager meg ikke særlig, jeg får hjelp av fagfolk og bryr meg ellers ikke særlig, men jeg lurer altså på om jeg er alene om å tenke sånn. Virker ikke slik.

Anonym poster: 6c634ba0df80aa0a3cafe8b7068f7d7c

• Liker 2
Gjest Gjest20
Skrevet (endret)

lol.

Endret av Gjest20
Gjest Gjest20
Skrevet (endret)

lol2.

Endret av Gjest20
Skrevet

Kan presisere litt. Jeg mener at alle har rett til å si at de er deppa (som for øvrig er en kortform for deprimert, det betyr altså det samme, selv om jeg forstår at «deppa» kan brukes i litt mer hverdagslige sammenhenger), men noen er deprimert i større grad enn andre. Man kan jo si at man er deppa på grunn av kjærlighetssorg? Sånt kan jo ha negative virkninger på en person, som dermed fører til en diagnostisert depresjon. Men å si at man er deppa fordi man ikke har nok sjokolade - det er noe annet.

Men det å være deppa pga et kjærestebrudd er ikke det samme som lide av depresjon. Det er en vesentlig forskjell på de to scenerioene! Man kan selvsagt si at man er deppa pga kjærlighetssorg, man kan si at man er deppa fordi det regna gjennom hele sommerferien, eller fordi man har mistet jobben. Men det må ikke forvekles med å være klinisk deprimert! Det er nok derfor så mange kimser av folk som er sykemeldt/ufør pga depresjon, fordi de tror selv de vet hvordan det er fordi de har møtt motgang og vært "deppa".

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er forskjell på "deppa" og "deprimert". Om noen sier de er deppa, tolker jeg ikke det som at de går fast til psykolog, eller sliter. Sier noen til meg at de er deprimerte tolker jeg det som i den medisinske forklaringen, og at de har et reellt problem.

Er vel ikke vanlig å si "faen, mobilen min er ødelagt, blir deprimert av det"? Bytter man det ut med deppa er det mer greit syns jeg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om folk reagerer på at ordet "depresjon" er inntatt i manges ordforråd som et eller annet altomfattende begrep for å være nedfor? Depresjon betyr for meg klinisk depresjon, ikke skuffelse over at det er tomt for potetgull.

Dette er for ordens skyld ingen "tråkk varsomt, jeg er laget av kjeks"-tråd. Jeg har rett nok fått diagnostisert dype depresjoner selv, det er sikkert derfor jeg først begynte å tenke over hvordan ordet brukes, men jeg er hverken fornærmet eller indignert. Mest fascinert. Bruk ordet som du vil. Jeg bare undres om jeg er den eneste som tenker "Nei. Dét er du faen meg ikke." dersom noen er sure for en eksamenskarakter og hevder de er deprimerte?

Hvis noen kommer til deg og sier at de har vært "deprimert" i det siste, tolker du det som at de har hatt det kjipt eller som at de har hatt en klinisk depresjon? Og er "deppa" eventuelt et enda videre begrep enn det "deprimert" har blitt?

Som sagt: Det er ingen "stakkars meg, folk misbruker navnet på diagnosen min"-greie. Jeg har masser av selvironi uansett, det er ikke det :)

Anonym poster: 2f8973fbd1f046c07f645d0ef0a6531f

Fikk her om dagen beskjed om at familien hadde "jo sett at du er deprimert", fordi jeg har vært litt lei meg. Det synes jeg er feil bruk av ordet. Deprimert er for meg en "unormal" reaksjon man får på noe som er vanskelig, reagerer man forholdsmessig er man vel ikke deprimert, men skuffet, i sorg, i sjokk, lei, sliten eller utbrent?

Anonym poster: 11241eee7070637d0d9caa578c462613

Gjest O___o
Skrevet

Tja.

De som sier de har det - har det mest sannsynligvis ikke

og de som ikke tør å prate om det, fordi det er et stort tabu - har det (?)

Angst / psycho er jo begreper som brukes/misbrukes på tilsvarende måte.

• Liker 1
Gjest LadyAntebellum
Skrevet

Jeg er flau over at jeg før i tiden brukte ordet deppa eller deperimert om en følelse av foebigående tristhet.

Så ble jeg klinisk deperimert, hvor jeg ikke kunne forstå hvorfor jeg ikke greide og bli glad igjen. Kjemiske greier i hjernen dette, altså..

Hører jo folk bruke ordet veldig feil daglig nå..

Skrevet

Veldig mange psykiske sykdommer består av trekk som de fleste mennesker har i større eller mindre grad. Alvorlighetsgraden, samt i visse tilfeller en kombinasjon av forskjellige trekk er ofte forskjellen mellom normal og sykelig.

Dette gjør at noen mennesker er selverklærte spesialister på hvordan andre har det og hvordan de skal håndtere sine angst/depresjonslidelser, uten at de egentlig har peiling på hva det dreier seg om. Samtidig vil det gi mennesker som evner å se lenger enn sin egen nese et innblikk i hvor ille det faktisk kan være.

Jeg tror jeg foretrekker at disse ordene er såpass utbredt, da det ikke er like stor skam i dag som det var for bare 15 år siden å ha den type problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...