Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hvorfor IKKE bruke melange?

Anbefalte innlegg

Gjest navnelapp
Skrevet

Jeg steker i smør eller olje, fortrinnsvis kokosolje.

Extra Virgin kokosolje smaker kokos, så den er ikke egnet til mat som det ikke er kokos i, men Pure kokosolje er smak og luktfri.

Hvorfor? Fordi jeg velger ren mat.

margarinsmc3b8r.jpg

Den teikninga her er noko av det mest naive eg veit om. Trur du at smør ikkje vert framstilt på ein fabrikk? Eller ikkje transportert? Og at enkelte ingrediensar finst både i maling og i margarin er heilt irrelevant. Det er forresten ikkje sjølve feittet som blir med over i malinga, det er fargestoffa som er felles.

Kokosfeitt forårsakar masse jungeløydelegging det og, og like lite biodiversitet som palmeolje. det er berre at palmeolje har vore større i volum. Etter forbrukarkampanjene i den vestlege verda dei siste åra går palmeoljeproduksjonen ned, og kva skjer då? Meir kokosplantasjar vert dyrka opp, fordi kokosfeitt (som er tre millimeter sunnare) erstattar palmeoljen. Kva vinn ein med det? Ikkje stort.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hm, nei, jeg bruker så lite margarin til steking at jeg ofte må kaste resten fordi det rekker å gå way ut på dato :)

Likte ikke helt den tegninga skjoldmøy kom med, men jeg ser Alt Godt har noe å si om den også..

Jeg skriver opp oljer etterhvert som dere foreslår de, for all del, mange takk :)

Anonym poster: 0234ddf44ead4fb089cb71b6215922de

Skrevet

Jeg er allergisk mot melk og steker bare i "melange uten melk og salt", det fungerer for meg, men alle mener jeg bør bytte til en olje eller noe.

Det er ikke så lett for meg å steke i olje, og hvertfall biff blir jo ikke bra.. Selvsagt kan det ikke stekes i smør, siden jeg ikke tåler det.

Men hva er deres tips? I mange tråder her på forumet leser jeg også at Melange skal en holde seg veldig langt unna.

Anonym poster: 7f750a2691afeb23567d9a99c3fe9729

Har du prøvd Ghee?

Ghee er klaret og filtrert smør og inneholder altså ikke melkestoffer, slik at de fleste med laktose-eller kasein-intoleranse/allergi kan bruke det.

http://www.ayurved.no/blogg/oppskrift-pa-ghee-klaret-smor/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt poeng, Skjoldmøy. :)

Jeg kjøper heller ikke fin og fersk fisk for å så å steke den i industrielt fremstilt margarin. Har ikke noe å si om den er panert eller ei - de få gangene jeg panerer fisk, lager jeg paneringen av brød jeg har bakt selv (eller av feks hakkede nøtter), og da vil jeg heller ikke la dette suge opp margarin som en annen svamp.

Jeg vil ha mat som er ren og skikkelig og som smaker deretter. Og dersom jeg ikke kunne bruke melkeprodukter ville jeg stekt og bakt med naturlige oljer.

Anonym poster: bd0a9b23973548e3f103080967374bbd

• Liker 3
Skrevet

Og at enkelte ingrediensar finst både i maling og i margarin er heilt irrelevant. Det er forresten ikkje sjølve feittet som blir med over i malinga, det er fargestoffa som er felles.

Du har misforstått.

"Raffinert fett (4 til venstre) brukes i hovedsak til tre ting: Produksjon av maling, margarin og kosmetikk.

Skrevet

Jeg har en positiv ting å si om Melange:

Den er ikke tilsatt modifisert stivelse slik som de påstått "hjertegode" produktene fra Vita.

Det er jo rene oppskriften på hjerteinfarkt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den teikninga her er noko av det mest naive eg veit om. Trur du at smør ikkje vert framstilt på ein fabrikk? Eller ikkje transportert?

Selvsagt vet vi det.

Men samtidig kan man jo også lage smør ved å ta fløte i en krukke med lokk og riste løs. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd Ghee?

Ghee er klaret og filtrert smør og inneholder altså ikke melkestoffer, slik at de fleste med laktose-eller kasein-intoleranse/allergi kan bruke det.

http://www.ayurved.n...ee-klaret-smor/

Dette blir for mye styr hvis jeg ikke kan kjøpe det på butikken, dessverre. Og dersom jeg ikke skulle få dette til, og får i meg melkeproteiner, kan jeg få en alvorlig allergisk reaksjon, det er ikke noe å ta sjansen på med mindre noen garanterer at det er melkefritt og selger det på butikken om du skjønner.. Da må jeg ta sjansen på en olje heller.

Skrevet

Dette blir for mye styr hvis jeg ikke kan kjøpe det på butikken, dessverre. Og dersom jeg ikke skulle få dette til, og får i meg melkeproteiner, kan jeg få en alvorlig allergisk reaksjon, det er ikke noe å ta sjansen på med mindre noen garanterer at det er melkefritt og selger det på butikken om du skjønner.. Da må jeg ta sjansen på en olje heller.

Du kan kjøpe ghee på butikken :) De har det på grønnsaksforhandlere og helsekoster. Betydelig billigere på førstnevnte :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe ghee på butikken :) De har det på grønnsaksforhandlere og helsekoster. Betydelig billigere på førstnevnte :)

Aha, men da skal jeg se etter det i morgen :)

Nå leser jeg at Vita ikke er bra heller, haha, er det ingen som står for det de mener liksom, vita skal jo være det sunneste for hjertet, kolesterolet og alt?

Hvorfor er det alltid noen som mener at noe er så usunt at det aldri skulle vært i en butikkhylle? :klo:

..

Skrevet (endret)

Aha, men da skal jeg se etter det i morgen :)

Nå leser jeg at Vita ikke er bra heller, haha, er det ingen som står for det de mener liksom, vita skal jo være det sunneste for hjertet, kolesterolet og alt?

Hvorfor er det alltid noen som mener at noe er så usunt at det aldri skulle vært i en butikkhylle? :klo:

..

Ghee er også kjempegodt å poppe popcorn i :) Det svir seg ikke, og popcornet får den deilige smørsmaken :sikle:

Her finner du forklaringen på hvorfor margarin har beveget seg inn i hatkategorien for matvarer :)

Personlig steker jeg i ghee/ meierismør eller kokosolje :)

Edit: Kokosoljen lukter litt kokos når man steker, men den setter ikke kokossmak på maten!

Endret av up!
Skrevet

jeg ser på innholdslista bakpå flaska jeg. Det er ikke tillatt å ikke opplyse om hva som er i et produkt.

Det holder at de skriver vegetabilsk olje. Det er ingen lover som sier at du må spesifisere mer enn det, med mindre de har gjort om lovverket nå i det siste.

Om det står "vegetabilsk olje" er det som oftest palmeolje.

• Liker 6
Gjest navnelapp
Skrevet

Du har misforstått.

"Raffinert fett (4 til venstre) brukes i hovedsak til tre ting: Produksjon av maling, margarin og kosmetikk.

Dei feittsyrene som vert brukt i oljemaling er linolensyre og eleostearinsyre, altså heilt generiske feittsyrer som du også finn i olivenolje, soyaolje og dei fleste andre vegetabilske (og animalske) oljar.

• Liker 1
Gjest Crazycatlady
Skrevet

Jeg steker alltid biff i olje og det blir alltid bra resultat.

Steker stort sett alt i olje, men noen ganger blander jeg inn litt smør på slutten for smakens skyld.

Smør er rett og slett et bedre produkt syns jeg og smaken er bedre.

Olje er vel det sunneste å steke i uansett. (Er det ikke? :) )

Skrevet

Steker stort sett alt i olje, men noen ganger blander jeg inn litt smør på slutten for smakens skyld.

Jeg trodde også at det var likegyldig hva jeg stekte i, så lenge det var "olje". Jeg har etterhvert trålet ganske mange bøker og mye litteratur om helse og kosthold og fett og næringsinnhold og i det hele tatt og dessverre så er det ikke sånn.

Kokosolje som det ble nevnt er definitivt den sunneste oljen, hvis man snakker om steking. Dette fordi den er mettet, og derfor tåler veldig høy varme. I tillegg inneholder den mye essensiell næring, på samme måte som smør. Smør er også fint å steke i, men tåler ikke fullt så sterk varme, og da kan ghee (klarnet smør, hvor melkeproteinene er fjernet) være fint. Da brenner det seg ikke så lett.

Problemet med frøbaserte og flerumettede planteoljer sånn som raps, solsikke, soya, maisolje osv er at man "dreper" de om man steker med dem. Jo mer umettede de er, jo mindre varme tåler de. De tåler ikke den høye varmen vi bruker når vi steker og blir om til skadelige stoff i stedet i denne prosessen. Hele hovedproblemet med disse oljene er at de inneholder store mengder omega 6, som er betennelsesfremmende og skadelig for kroppen om vi får i oss for mye av det. Dette kan høres flåsete ut når man bare hører det sånn i en enkel setning, men det er påvist i en rekke studier og er farlig sant. Det handler mye om omega 6-omega 3 forholdet, og de fleste får i seg alt for mye omega 6 i forhold til omega 3. Spesielt når man spiser brød i tillegg. Men det er jo en annen historie.

Vi skviser fett ut av planter og frø, som ikke lenger er planter og frø fra avlinger som finnes i naturen. Alt er menneskeskapt, unaturlig og mye av det er fremmed for kroppen. Kroppen trenger først og fremst (men ikke utelukkende) fett som kommer fra animalsk mat.

Kokosolje er heller ikke animalsk fett, men er ett av få unntak som visstnok ser ut til å ha veldig mye gode egenskaper og påvist god helseeffekt.

Hadde vært lett om man kunne stole på "pakningsvedlegget" til et produkt, men de er jo aldri ute etter noe som helst annet enn skamløs markedsføring for å selge og tjene penger. Vita hjerte"god"......

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Godt poeng, Skjoldmøy. :)

Jeg kjøper heller ikke fin og fersk fisk for å så å steke den i industrielt fremstilt margarin. Har ikke noe å si om den er panert eller ei - de få gangene jeg panerer fisk, lager jeg paneringen av brød jeg har bakt selv (eller av feks hakkede nøtter), og da vil jeg heller ikke la dette suge opp margarin som en annen svamp.

Jeg vil ha mat som er ren og skikkelig og som smaker deretter. Og dersom jeg ikke kunne bruke melkeprodukter ville jeg stekt og bakt med naturlige oljer.

Ja du sover nok godt om natta du. :engel:

• Liker 1
Skrevet

I stekt mat forekommer det akrylamid, som er kreftfremkallende. Så da spiller det jo ikke så stor rolle om man steker i smør eller olje.

Skrevet

I stekt mat forekommer det akrylamid, som er kreftfremkallende. Så da spiller det jo ikke så stor rolle om man steker i smør eller olje.

Ved steking av stivelsesrik mat dannes det akrylamid.

Det har med andre ord fint lite å si for biff, men med for panert fisk og pannekaker.

• Liker 4
Skrevet

Ved steking av stivelsesrik mat dannes det akrylamid.

Det har med andre ord fint lite å si for biff, men med for panert fisk og pannekaker.

Når man steker steker kylling og svin dannes heterosykliske aminer. Kreftfaren gjelder også steking av kjøtt og fisk. Kyllingkjøtt og svinekjøtt danner spesielt store mengder av heterosykliske aminer, og spesielt steking av kyllingkjøtt. Her er det temperatur 150 grader og høyere som fører til at det dannes kreftfremkallende stekemutagener, heterosykliske aminer.

Skrevet

Har du prøvd Ghee?

http://www.ayurved.n...ee-klaret-smor/

Sitat fra linken over:

"I hovedsak er det lite eller ikke noe melkestoffer igjen i GHEE, så inntak av ghee er som regel trygt for de med intoleranse (de som er ekstremt følsom bør være forsiktig!)"

Jeg antar Ghee det samme som "butterfat"? Vi tåler ikke melkeprotein og reagerer på produkter merket med butterfat.

Til steking bruker jeg ofte rapsolje. Evt. Soft flora spesial. Den er god både til baking og steking, synes jeg.

http://www.softflora.no/produkter/softspesial

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...