Gå til innhold

Hvorfor IKKE bruke melange?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er allergisk mot melk og steker bare i "melange uten melk og salt", det fungerer for meg, men alle mener jeg bør bytte til en olje eller noe.

Det er ikke så lett for meg å steke i olje, og hvertfall biff blir jo ikke bra.. Selvsagt kan det ikke stekes i smør, siden jeg ikke tåler det.

Men hva er deres tips? I mange tråder her på forumet leser jeg også at Melange skal en holde seg veldig langt unna.

Anonym poster: 7f750a2691afeb23567d9a99c3fe9729

Skrevet

Skal du steke i Olje, så må du velge en som tåler høy varme. Olivenolje er no-no! får ofte bitter og skarp smak.

Jeg er fan av druekjerneolje. Fantastisk til emulsjoner også.

Gjest navnelapp
Skrevet

Mange vil halde seg unna melange (og andre margarintypar) fordi dei er framstilt ved hjelp av kompliserte kjemiske prosessar, og inneheld ukjende mengder palmeolje. Er du allergisk mot mjølk er mjølkefri margarin eit godt produkt når du ikkje vil bruke olje. Til biff kan du prøve å blande litt olje (soya, raps, solsikke og druekjerneolje toler godt oppvarming) og mjølkefri margarin, det burde gi eit bra resultat.

Eg har ein pakke margarin i kjøleskapet, den brukar eg når eg skal steike fisk, fordi eg syns eg får best resultat då. Men mange er ueinige i det. Margarin er ikkje farleg, men til dei aller fleste oppgåver der ein treng feittstoff kan ein få eit like godt resultat med smør og olje. Helsemessig er det liten skilnad, det er fleire umetta og fleirumetta feittsyrer i margarin enn i smør.

AnonymBruker
Skrevet

Mange vil halde seg unna melange (og andre margarintypar) fordi dei er framstilt ved hjelp av kompliserte kjemiske prosessar, og inneheld ukjende mengder palmeolje. Er du allergisk mot mjølk er mjølkefri margarin eit godt produkt når du ikkje vil bruke olje. Til biff kan du prøve å blande litt olje (soya, raps, solsikke og druekjerneolje toler godt oppvarming) og mjølkefri margarin, det burde gi eit bra resultat.

Eg har ein pakke margarin i kjøleskapet, den brukar eg når eg skal steike fisk, fordi eg syns eg får best resultat då. Men mange er ueinige i det. Margarin er ikkje farleg, men til dei aller fleste oppgåver der ein treng feittstoff kan ein få eit like godt resultat med smør og olje. Helsemessig er det liten skilnad, det er fleire umetta og fleirumetta feittsyrer i margarin enn i smør.

Ikke at jeg går god for margarn sånn generelt, men er det så mye Palmeolje i margarin lenger da?

Såvidt jeg har fått meg har de aller fleste produsentene tatt forbrukernes protester til etterretning og kutta ut palmeoljen. Dog mulig at der er noen billigvarianter med palmeolje fortsatt.

Anonym poster: 56afe8859634d3ad851abed08eb9b473

Gjest navnelapp
Skrevet

Ikke at jeg går god for margarn sånn generelt, men er det så mye Palmeolje i margarin lenger da?

Såvidt jeg har fått meg har de aller fleste produsentene tatt forbrukernes protester til etterretning og kutta ut palmeoljen. Dog mulig at der er noen billigvarianter med palmeolje fortsatt.

Nei, difor skreiv eg ukjende mengder. Noko er det nok, palmeolje er ein uovertruffen konsistensgivar, noko som gjer den veldig anvendeleg.

AnonymBruker
Skrevet

Melange inneholder herdet kokosolje, riktignok bedre for regnskogen men absolutt ikke noe bra for helsa. Herdet fett er en stor påvirker til de typiske livsstilsykdommene.

Anonym poster: f455b9164489280c38eb3486c99f0bd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fiskestekingstips: Stek i solsikkeolje på relativt høy varme, først på skinnsiden (jeg foretrekker å skinnsteke fisk) til du har god bruning (4-5 min). Ha i en god klatt meierismør, rist på pannen slik at det skummer, snu stykkene og øs dem så med smøret (hold pannen på skrå) i ett minutts tid.

Ta ut av pannen og la hvile litt - ferdig. :)

Anonym poster: bd0a9b23973548e3f103080967374bbd

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg var upresis: Når eg steiker panert fisk. Då syns eg at eg får best resultat med margarin. Filetar med og utan skinn steiker eg i smør og olje. :)

Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg er allergisk mot melk og steker bare i "melange uten melk og salt", det fungerer for meg, men alle mener jeg bør bytte til en olje eller noe.

Det er ikke så lett for meg å steke i olje, og hvertfall biff blir jo ikke bra.. Selvsagt kan det ikke stekes i smør, siden jeg ikke tåler det.

Men hva er deres tips? I mange tråder her på forumet leser jeg også at Melange skal en holde seg veldig langt unna.

Anonym poster: 7f750a2691afeb23567d9a99c3fe9729

forstår ikke problemet. Jeg steker i melange med god samvittighet, jeg
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På melangepakka står det jo spesifisert at den ikke inneholder palmeolje?

Anonym poster: 2cfe71a814909c546fdf7805f1ae97e8

Gjest BettyBoop
Skrevet

På melangepakka står det jo spesifisert at den ikke inneholder palmeolje?

Anonym poster: 2cfe71a814909c546fdf7805f1ae97e8

Så på ingredienslista. hadde det vært palmeolje hadde de vært pålagt å skrive det på. Det er soyaolje i. ikke palmeolje. Folk hører på så masse tull. Hva med å lese bakpå flaska liksom. Kunne ikke se at det sto hva den ikke inneholdt, da men.
AnonymBruker
Skrevet

Så på ingredienslista. hadde det vært palmeolje hadde de vært pålagt å skrive det på. Det er soyaolje i. ikke palmeolje. Folk hører på så masse tull. Hva med å lese bakpå flaska liksom. Kunne ikke se at det sto hva den ikke inneholdt, da men.

Kan hende de er pålagt, men det syndes nå i stor grad på akkurat det da. Så det stoler ikke jeg særlig på.

Skrevet

God samvittighet for hva? Du stikker jo fingrene inn i øra og roper "LALALALA".

http://www.forskning...st/1188298691.6

Det er ikke transfett i Melange.

Annonse
Skrevet

Det er transfett i smør også, ettersom transfettet produseres naturlig i kuens mage og da kommer med i melka.

Men melange smaker ikke særlig godt, så jeg bruker olje til steiking og smør til andre ting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hm, mye delt meninger her ja...

Jeg steker biff og fisk, panert fisk i melange, til omeletter, egg, pannekaker og sånn går det mye solsikke olje.

Skal prøve å kjøpe inn flere sunne oljer å veksle på, men melkefri margarin ala melange fungerer jo godt her da..

Er vel ikke så store mengder gift i det at jeg dauer av å steke noe i det nå og da.

Anonym poster: 0234ddf44ead4fb089cb71b6215922de

Skrevet

Du skal nok ikke bekymre deg med mindre du bruker en halv pakke dagen ;) Er nok ikke fra margarinet vi får de største problemene, fastfood, halv- og helfabrika, snop, kaker og kjeks er nok større syndere!

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

jeg ser på innholdslista bakpå flaska jeg. Det er ikke tillatt å ikke opplyse om hva som er i et produkt.
Skrevet (endret)

Jeg steker i smør eller olje, fortrinnsvis kokosolje.

Extra Virgin kokosolje smaker kokos, så den er ikke egnet til mat som det ikke er kokos i, men Pure kokosolje er smak og luktfri.

Hvorfor? Fordi jeg velger ren mat.

Jeg liker bare delvis denne tegningen, pga påstanden "Palmolja med hög halt mättat fett, rapsolja..." Palmeolje brukes heldigvis mindre og mindre, men i margarinproduksjon tar man altså sunne, gode oljer og behandler dem kjemisk for å få noe som ligner på smør, men har atskillig dårligere kvalitet.

margarinsmc3b8r.jpg

Endret av Skjoldmøy
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...