AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #1 Skrevet 2. april 2013 Søstra til samboeren min legger stadig ut bilde av en unge på Facebook og skriver sånt som "se tante sin herlige nevø", "tante er så stolt", "tante sin <3" ol, som om at hun er tanta, men det er hun ikke. De er bare to søsken, min samboer og henne, og min samboer har kun det barnet som er i magen min og det vet ikke søstra om ennå. Egentlig bryr jeg meg ikke så veldig, jeg er ingen sjalu psyko dame, men jeg syns at det er merkelig, og folk som ikke har mye kontakt med henne kan jo tru at denne gutten er hennes ekte nevø, altså sønnen til min samboer. Og det syns jeg at blir feil. Syns ikke dere at det er litt rart å skrive at man er tante når man ikke er det? Jeg ville ikke gjort det, heller ikke om jeg var gudmor (trur hun er det til dette barnet), da hadde jeg skrevet "gudmor er så stolt" osv. Jeg kommer ikke til å ta det opp med henne, men syns det blir litt feil om hun sidestiller sitt ekte tantebarn med barnet til ei venninne, selv om hun blir glad i begge. Det er forskjell på å være biologisk tante og venninne til mora til et barn. Jo klart noen kaller foreldrene sine venner for tante/onkel, men det er når man har kjent de i 20 år og har et nært forhold til de. Dette er et barn som ikke snakker og det er hun som skriver at hun er tante. Jaja, er ikke så nøye egentlig, fordi jeg skal bli mamma! Anonym poster: 62d9141ff02481294270c7e2bfb64d58 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #2 Skrevet 2. april 2013 Jeg skjønner ikke helt... hvem er denne gutten hun legger ut bilde av da? Anonym poster: 3c9808973e04239893cc0286c0f99c21 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #3 Skrevet 2. april 2013 Jeg har en gutt og kaller min kusine for tante fordi vi er nære og fordi hun er glad i sønnen min som en tante. Er dette feil da? Moren til dette barnet må vel få dette selv. Anonym poster: 5a8b419fe5deaf3ae7ac5c071446f364 7
Gjest Spiderpig Skrevet 2. april 2013 #4 Skrevet 2. april 2013 Ei venninne er gravid og hennes fire beste venninner går rundt og sier at de skal bli tante. For min del er det litt rart, men folk er jo forskjellige og de får da gjøre som de vil uten at jeg gidder å bry meg. Uansett skjønner jeg ikke helt hvorfor du henger deg så opp i dette? 2
Gjest Mari Skrevet 2. april 2013 #5 Skrevet 2. april 2013 Slapp av.. Hun er bare glad i sin venninnes barn. Hun vet jo ikke at hun skal bli ekte tante en gang. Når barnet ditt kommer tipper jeg at hun roer seg med det andre barnet (alså at hun slutter å skrive tante, men kansje noe annet). Uansett synes jeg at dette ikke er noe å henge seg opp i.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #6 Skrevet 2. april 2013 Jeg skjønner ikke helt... hvem er denne gutten hun legger ut bilde av da? Anonym poster: 3c9808973e04239893cc0286c0f99c21 Sønnen til ei venninne av henne. Jeg har en gutt og kaller min kusine for tante fordi vi er nære og fordi hun er glad i sønnen min som en tante. Er dette feil da? Moren til dette barnet må vel få dette selv. Anonym poster: 5a8b419fe5deaf3ae7ac5c071446f364 Nei det er ikke feil, om det var moren til barnet som bestemte det eller svigersøster vet jeg ikke. Syns det blir litt annerledes med din kusine fordi dere er i slekt Ei venninne er gravid og hennes fire beste venninner går rundt og sier at de skal bli tante. For min del er det litt rart, men folk er jo forskjellige og de får da gjøre som de vil uten at jeg gidder å bry meg. Uansett skjønner jeg ikke helt hvorfor du henger deg så opp i dette? Er ikke så opphengt i det egentlig, jeg har sett det flere ganger men ikke tenkt over det før her og nå Det gjør meg egentlig ingenting, syns bare at det er merkelig da jeg aldri har kalt meg selv for tante til noen av mine venninners barn, selv om vi er nære, og barna kaller meg for navnet mitt. Slapp av.. Hun er bare glad i sin venninnes barn. Hun vet jo ikke at hun skal bli ekte tante en gang. Når barnet ditt kommer tipper jeg at hun roer seg med det andre barnet (alså at hun slutter å skrive tante, men kansje noe annet). Uansett synes jeg at dette ikke er noe å henge seg opp i. Klart hun er glad i dette barnet, og jeg unner henne selvsagt å være glad i et barn, hun har jo ikke barn selv og ingen tantebarn ennå Jeg syns bare det er rart å kalle seg selv for tante til noen man ikke er i slekt med. Jeg er ikke sjalu. Anonym poster: 62d9141ff02481294270c7e2bfb64d58
Nerine_ Skrevet 2. april 2013 #7 Skrevet 2. april 2013 Skjønner ikke hvorfor du bryr deg om dette i det hele tatt jeg 42
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #9 Skrevet 2. april 2013 Min eks,ste-søster kaller seg tante til mitt barn. Syns bare det er hyggelig jeg altså! Ingenting jeg gidder å bry meg med i alle fall! Barnet ble født lenge etter at det ble slutt mellom min far og hennes mor. Anonym poster: 9462c6eab7cd9a293070aabebaa41ef7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #10 Skrevet 2. april 2013 Jeg har også problemer med å forstå hvorfor du bryr deg om dette. Hva så om de har et tett forhold, og ser på henne som tante til barnet? Hva så om hun kaller seg for tante til barnet? Biologisk er tante ved tvang, og jeg har mange biologiske onkler og tanter ved tvang som jeg ikke kjenner. Det er ingen som jeg kaller for tante eller onkel fordi at jeg aner ikke hvem de er. Det er jo så mye bedre med mange tanter og onkler som du aldri ser, du aldri snakker med, og du ikke kjenner. Dette er jo tydeligvis jævlig nøye siden du tar deg tid til å lage en tråd om dette, selv om du ikke anser det som så nøye. Og, nei, jeg syns ikke det er rart at hun skriver at hun er tante til sitt venninnes barn. Anonym poster: a5a9052f07a98fcb9778cc251caa5c17 6
Sweet77 Skrevet 2. april 2013 #11 Skrevet 2. april 2013 Det er jo kjempekoselig for ungen da, å ha flere som er glad i den og føler seg nær den! Husker moren min hadde noe som het "filletante", syns det var et stygt uttrykk, men det var altså venninnen til moren hennes som hadde "tatt henne til seg". Vi trodde hun var i slekt, hehe, og syns det var urettferdig at hun bare var en fille-tante Så jeg syns det er kjempefnt jeg, når barn har mange "tanter" og "onkler". Da vet de at de er elsket av mange i hvert fall! 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #12 Skrevet 2. april 2013 Min eks,ste-søster kaller seg tante til mitt barn. Syns bare det er hyggelig jeg altså! Ingenting jeg gidder å bry meg med i alle fall! Barnet ble født lenge etter at det ble slutt mellom min far og hennes mor. Anonym poster: 9462c6eab7cd9a293070aabebaa41ef7 Det blir litt annerledes syns jeg, det er jo på en måte slekt, selv om det er slutt mellom din far og hennes mor. Jeg har også problemer med å forstå hvorfor du bryr deg om dette. Hva så om de har et tett forhold, og ser på henne som tante til barnet? Hva så om hun kaller seg for tante til barnet? Biologisk er tante ved tvang, og jeg har mange biologiske onkler og tanter ved tvang som jeg ikke kjenner. Det er ingen som jeg kaller for tante eller onkel fordi at jeg aner ikke hvem de er. Det er jo så mye bedre med mange tanter og onkler som du aldri ser, du aldri snakker med, og du ikke kjenner. Dette er jo tydeligvis jævlig nøye siden du tar deg tid til å lage en tråd om dette, selv om du ikke anser det som så nøye. Og, nei, jeg syns ikke det er rart at hun skriver at hun er tante til sitt venninnes barn. Anonym poster: a5a9052f07a98fcb9778cc251caa5c17 Jeg har INGENTING imot at de har et nært forhold, men nå er det ikke sånn at mitt barn ikke kommer til å ha kontakt med denne tanten sin, de kommer garantert til å bli nær hverandre. Så det blir ikke det samme som du sier om at du har tanter og onkler du ikke kjenner. Og nei det er ikke så "jævlig nøye" for meg, hehe. Jeg gidder å skrive når jeg tenker på slike ting, selv om du kanskje ikke hadde giddet det Det er jo kjempekoselig for ungen da, å ha flere som er glad i den og føler seg nær den! Husker moren min hadde noe som het "filletante", syns det var et stygt uttrykk, men det var altså venninnen til moren hennes som hadde "tatt henne til seg". Vi trodde hun var i slekt, hehe, og syns det var urettferdig at hun bare var en fille-tante Så jeg syns det er kjempefnt jeg, når barn har mange "tanter" og "onkler". Da vet de at de er elsket av mange i hvert fall! Jeg syns og at det er koselig for ungen at den har flere som er glad i den, har ikke skrevet at jeg er imot forholdet deres! Jeg hadde bare ikke kalt meg selv for tante til noen jeg ikke er tante til, det er det jeg prøver å få frem, ikke at jeg er imot at svigersøster er glad i andre barn, det er jeg IKKE imot Jeg er kjempe glad i mine venninners barn, men anser ikke meg selv som tanta deres. ****************** Jeg skulle kanskje droppet å fortelle min historie og heller skrevet noe sånt som "kaller dere dere for tante/onkel til venners barn?". For da hadde jeg sluppet kommentarer om at jeg burde godta at svigersøster elsker andre sine barn, og burde gi blaffen i det. Jeg syns som jeg har nevnt FLERE ganger nå at det er kjempe koselig at svigersøster elsker at annet barn, men det var ikke det jeg stusset over, det var bruken av ordet "tante", for meg er tante noe man er når søsken eller svigersøsken får barn Kanskje jeg bare er litt gammeldags. Anonym poster: 62d9141ff02481294270c7e2bfb64d58 1
Sushi Skrevet 2. april 2013 #13 Skrevet 2. april 2013 Jeg kommer ikke til å ta det opp med henne, men syns det blir litt feil om hun sidestiller sitt ekte tantebarn med barnet til ei venninne, selv om hun blir glad i begge. Anonym poster: 62d9141ff02481294270c7e2bfb64d58 Det virker jo som du er veldig opptatt av hvor nære de er, og at forholdet til det "ekte tantebarnet" må blir bedre, når den tid kommer? Hvis hun er like glad i denne gutten som hun blir i ditt barn så har vel ikke du noe med det? Så lenge hun bryr seg om begge så er hun vel ikke mindre verdt som tante til ditt barn? Jeg tenker at det kanskje er noen hormoner som spiller inn her, at du er redd for at noen andre har den plassen som ditt barn skal få. Tror ikke du trenger å være redd for det. Hvis samboeren din og søsteren har et nært forhold så blir hun nok en fin tante også for ditt barn! 15
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #14 Skrevet 2. april 2013 Jeg har INGENTING imot at de har et nært forhold, men nå er det ikke sånn at mitt barn ikke kommer til å ha kontakt med denne tanten sin, de kommer garantert til å bli nær hverandre. Så det blir ikke det samme som du sier om at du har tanter og onkler du ikke kjenner. Og nei det er ikke så "jævlig nøye" for meg, hehe. Jeg gidder å skrive når jeg tenker på slike ting, selv om du kanskje ikke hadde giddet det Anonym poster: 62d9141ff02481294270c7e2bfb64d58 Jeg har biologisk slekt som i følge gammel betydning er tanter, onkler og besteforeldre, men det er ikke mennesker jeg anser som slekt. Det er kun DNA som knytter meg sammen til dem, og gener er ikke alt. DNA er vel, tja, kun det. Å knytte nære bånd uten DNA er jo fantastisk det også, og tanter er ikke kun laget via DNA. Det samme gjelder forholdene til barn, det er ikke bare knyttet via DNA. DNA er nemlig kun det, DNA. Det har ingen sammenheng med hvor glade man er i, hvor nært knyttet man er bare fordi at man er knyttet sammen med DNA. Jo, det virker som det betyr noe for deg, for hvis det ikke betyr noe for deg, hvorfor har du laget denne tråden med fortellingen om din svigersøster? Det er jo en grunn til at du tenker på det, og at du sanker synspunkter på internett. Anonym poster: a5a9052f07a98fcb9778cc251caa5c17 1
Gjest Katten. Skrevet 2. april 2013 #15 Skrevet 2. april 2013 Den beste familien er den man velger selv. 25
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #16 Skrevet 2. april 2013 Den beste familien er den man velger selv. Du sier det så enkelt katten. + fra meg Anonym poster: a5a9052f07a98fcb9778cc251caa5c17
Teriyaki Skrevet 2. april 2013 #17 Skrevet 2. april 2013 Jeg har en venninne som kaller seg for tante til mitt barn. Det gjorde hun automatisk uten å høre med meg. Jeg synes det er litt rart og kanskje litt feil, men vi er så nære og har kjent hverandre i 17 år, så det er greit for meg. Regner ikke med å miste kontakten, tross alt.
Miller Skrevet 2. april 2013 #18 Skrevet 2. april 2013 Jeg synes det er rart. Kan føre til litt forvirring ihvertfall. 1
Laila20 Skrevet 2. april 2013 #19 Skrevet 2. april 2013 Jeg kaller alle mammas og pappas gamle venner for tante eller onkel. De er en del av familien og dermed er det naturlig for oss.
Nerine_ Skrevet 2. april 2013 #20 Skrevet 2. april 2013 Jeg synes det er rart. Kan føre til litt forvirring ihvertfall. Det fører neppe til noe alvorlig forvirring. Min sønn sier også tante til ei som ikke er det, men han har aldri vært forvirret i forhold til dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå