Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt sammen med en mann, og ting mellom oss går raskt, veldig raskt, men det føles helt riktig. For første gang får jeg ikke panikk når det snakkes om planer og ønsker for en felles fremtid sammen. (Jeg er forresten 28 og han er ca 5 år eldre).

Vi er der at vi allerede etter kun et par måneder snakker om å kjøpe oss et sted å bo sammen (å leie her hvor vi bor er et tapsprosjekt uten like, kjøper vi det vi ser på pr i dag betaler vi tilsammen rett over halvparten av det jeg betaler i leie i lån).

Jeg har luftet dette for et par venninner, og reaksjonen er hos de jeg har nevnt det for "Det er alt for tidlig". Men er det det? Er det helt galskap å satse etter å kun ha vært sammen i et par måneder?

Anonym poster: 5338513603f9eb188d6b5cbe4028c0eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er galskap å satse så mye så fort.Hvis det virkelig blir dere,hvorfor ha så hastverk? Da har dere jo all tid i verden på dere.

Etter 2 mnd sammen kjenner man ikke den andre skikkelig engang,og man er ofte preget av å se ting med rosa briller.Når den første forelskelsen har lagt seg og man begynner å bli kjent med den andre på godt og vondt,DA kan man begynne å tenke på å flytte sammen etter min mening.

Anonym poster: 8db9e03a9048013d121e29a455182ac3

Gjest energibånd
Skrevet

Jeg mener det er altfor tidlig. En må jo gjerne lære å kjenne hverandre ordentlig før en vurderer å kjøpe bolig sammen. Dere har kun vært sammen i et par måneder, vent litt til, kan hende ting forandrer seg selv om det føles riktig nå.

AnonymBruker
Skrevet

Dere er jo voksne nok, men om dere venter i noen måneder så gjør nok ikke det noe. Kanskje vente til dere har vært sammen et halvt år i alle fall?

Anonym poster: b9446782abafb6759bd1a8221adb2fc5

Skrevet

Kjenn etter selv hva du føler innerst inne. Stol på magefølsen din. Ja, det er tidlig. Men det kan være rett alikevel. Jeg flyttet sammen med han som i dag er mannen min etter 1-2 måneder. Vi leide riktignok, men alikevel. Vi er fremdeles sammen 10 år etter:-)

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns du skal kjenne litt etter på hva du egentlig føler. Ofte når man blir forelsket føler man at forelskelsen er veldig unik og at "denne gangen har jeg følelser jeg ALDRI har hatt før!!".

Jeg flyttet selv inn hos kjæresten min etter å ha kjent han i bare 2 mnd. Dette var hovedsakelig av praktiske årsaker og jeg hadde nok aldri flyttet inn så tidlig dersom det ikke var så gunstig for meg som det var. Nå har det gått veldig bra med oss, men jeg følte lenge på følelsen av å bli kjent med han selv om vi bodde sammen.

Nå mener jeg at dette er veldig individuelt og at selvfølgelig kan det være veldig riktig med en gang. Bare vær obs på de rosa brillene som nevnes over her - vi jenter har ofte en tendens til å glemme at ting har vært rosenrødt tidligere også.

Skrevet

Har du hatt samboer tidligere?

Jeg syns også det virker som litt for fort, men det er ikke min sak, så folk gjør nå som de vil med det der.

Men jeg flytta inn med en kjæreste selv ganske fort. Vi kjente hverandre ikke helt enda, men lærte mye om hverandre mens vi bodde sammen. Det ble ikke helt som forventa, og ting forandra seg veldig mellom oss. Vi krangla mye om ting, som hvilken hylle vi skulle kjøpe og sånn drit. Om økonomi og sånn....

Det er slutt mellom oss, ikke bare på grunn av det der, men det har nok litt av grunnen.

Nå har jeg møtt en ny fyr, og vi tar det ekstremt rolig. Jeg vil virkelig se først om det her er en fyr for meg, vil bli ordentlig kjent med han først.

Gjest Tirkes
Skrevet

Dersom du synes det er tiden for det og du føler deg klar for deg. Da gjør du det.

Men pass på å beholde fornuften og husk at du mest trolig har forelskede briller på - sørg for at papirene er i orden og underskrevet så du ikke brenner deg på noe. Skriv samboerkontrakt med inventarliste dersom dere kjøper felles møbler og hvitevarer. Sørg for at begges navn står på banklån og som eier av huset med riktig eierbrøk.

Dette kan gå helt fantastisk bra. Men det er ikke til å stikke under en stol at du ikke kan kjenne en person helt og holdent etter så kort tid. Men ingen av oss (eller venninnene dine) kan si at du ikke kjenner ham godt NOK til å kjøpe noe sammen.

Bare pass på at du har ryggdekningen din på plass.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo stor forskjell på å leie noe sammen tidlig i forholdet og å kjøpe. Jeg hadde nok aldri turt å kjøpe noe sammen så tidlig. Hva hvis ting går galt med en gang forelskelsen er over? det er masse jobb å selge et hus igjen. Hvorfor kan dere ikke bare leie sammen et år eller to?

Anonym poster: 66647c49dca663ba7fe4e5b5ac3d237b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter to måned viser man fortsatt stort sett smørsida til kjæresten. Derfor burde du vente. Vet du hvordan han takler stress og bekymringer, f eks? Vanskelig situasjoner? Det er jo da forhold blir satt på prøve, når man kommer opp i situasjoner som er vanskelige å takle. Noen reagerer med sinne, andre med vold,noen blir apatiske og noen stikker hodet i sanda eller stikker av. Jeg synes man bør ha sett hvordan partneren er under press før man flytter sammen, ellers kan man få seg ubehagelige overraskelser.

Anonym poster: cd625ba1dd4581fb1acae0219049df03

• Liker 2
Skrevet

Du sier dere ble sammen for kort tid siden - hvor lenge kjente dere hverandre før dere ble sammen?

Jeg vet at det finnes et par menn der ute som jeg kunne flyttet sammen med omtrent på dagen fordi jeg kjenner dem så godt fra før.

Det finnes mennesker jeg har kjent kort tid som jeg kjenner bedre enn mennesker jeg har kjent i mange, mange år.

Hvis du helt sikkert kan si at det er mer der enn rosa skyer så synes jeg det er verdt å se på muligheten iallefall.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan skjønne at magefølelsen er overbevisende og at dere føler alt klaffer, jeg er der selv følelsesmessig og har vært det omtrent siden jeg møtte kjæresten for et halvt år siden. Samtidig ser jeg at det er mange ting jeg virkelig ikke visste om ham etter et par måneders bekjentskap, og at jeg ikke visste om følelsene kom til å utvikle seg dit de har gjort nå (selv om alt føltes bra). Nå går det fortsatt bra, men det kunne gått i dass... Eksen min flyttet sammen med sin kjæreste etter et par måneder - han er ganske åpen av seg og jeg tror de tenkte at de gikk inn i det med åpne øyne. Men det er jo uansett ting en ikke ser omfanget av i starten - jeg vet de ganske kjapt begynte å krangle om husarbeid (noe som var et evigvarende tema i vårt forhold i flere år...), at han har veldig stort behov for å holde på med sitt, og et ustabilt humør som gjerne sniker seg litt innpå over tid (dette er noe som er et problem for ham, i hvert fall, også i det nye forholdet)... Etter noen få måneder har en oftest ikke SETT disse sidene hos den andre, og selv om man er åpne om det er det lett å tenke "det går bra" før en har kjent hvordan det fungerer over litt tid... Men det er jo også mye en kan akseptere, dersom en ser at de gode sidene veier opp for de mindre gode :) Jeg ville uansett vært forsiktig med å kjøpe så tidlig, fordi det er så mye pes og utgifter med å selge igjen dersom det skulle skjære seg i løpet av kort tid. Men å flytte sammen tidlig er jo heller ikke bare negativt; en får virkelig en sjanse til å teste ut forholdet og bli godt kjent...

Anonym poster: 707daf6368eca0cb249b0858a6dd9f5e

Skrevet

Jeg reiste aldri hjem etter andre date, og det tok ikke mange månedene før flyttelasset kom samme veien. Jeg hadde likevel ALDRI kjøpt leilighet med ham før jeg hadde forsøkt å bo sammen en god stund. Du sier at å betale leie er et tapsprosjekt - men de skarve tusenlappene i f.eks seks mnd kan uansett ikke sammenlignes med tap på leilighet hvis dere kjøper og så går raskt fra hverandre igjen. Med dokumentavgift og meglerutgifter skal den leiligheten stige kraftig i pris på seks måneder hvis dere ikke skal tape fryktelig mye penger...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg forstår ikke hvorfor dere ikke kan leie noe først hvis dere absolutt må flytte sammen tidlig? Da er det ihvertfall ikke så ille hvis det ikke fungerer. Det er jo tid til å kjøpe noe senere hvis forholdet holder? Det å betale inn penger til leie en liten stund må jo være mange ganger bedre enn å dele opp å selge bolig hvis det viser seg å ikke vare?

Anonym poster: 66647c49dca663ba7fe4e5b5ac3d237b

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har luftet dette for et par venninner, og reaksjonen er hos de jeg har nevnt det for "Det er alt for tidlig". Men er det det? Er det helt galskap å satse etter å kun ha vært sammen i et par måneder?

Anonym poster: 5338513603f9eb188d6b5cbe4028c0eb

Folk legger seg opp i alt mulig også...

Føles det her rett så hopp ut i det. Lykke til.

Skrevet (endret)

Nei, det er ikke galskap. Eller, det er vel øynene som ser. ;) Jeg forlovet meg selv etter to måneder, det føltes helt riktig. Hva man gjør med sitt eget liv er ikke andres business enn en selv (med mindre det går utover andre).

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...