Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det mulig å få tilbakesmell når jeg satte skatten til 500 000 og tjente 490 000. Fikk 17 000 å betale i restskatt, og skjønner ikke hvordan det er mulig.

Anonym poster: c5a83ce6e2c108da77dafcb01c8da966

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke bare lønnen din som beskattes. Også andre inntekter beskattes.

Anonym poster: 95ece27a5778349d4a936cc5f8e98bfe

AnonymBruker
Skrevet

Ingen andre inntekter, kun gjeld...

Gjest Blondie65
Skrevet

Alt for få opplysninger til at noen som helst kan svare her.

Ting som påvirker hvor mye du skal betale i skatt er:

Inntekt - lønn, overtid, sykepenger, ytelser fra NAV etc.

Fradrag - renter, særfradrag, reeisekostnad, fagforeningskontigent etc.

Skatteklasse.

Har du sjekket at alle dine fradrag er kommet med? Har du sjekket at inntekten du har hatt stemmer med den du har oppgitt? Har lønningskontoret trukket riktig skatt slik at du faktisk har betalt skatt av det skattekortet du faktisk har levert inn? Er det riktig skatteklasse - er du forsørger, enten enslig eller den med den eneste inntekten i husstanden skal du ha skatteklasse 2.

Gjest Blondie65
Skrevet

Er gjeldsrentene og gjelden ført opp?

Skrevet

Feriepenger beskattes, er det med i de 500 000kr? Forsikringer, diett, telefon, bilgodgjørelse og mange andre ting skattes også av om du får dette av arbeidsgiver. For gjorde feriepenger alle disse godene at jeg ble beskattet med 100 000kr mer enn hva min faktiske lønn var, feriepenger tatt i betraktning.

AnonymBruker
Skrevet

Feriepenger beskattes ikke når du får dem året etter?

Ellers, TS, det er bare å sjekke at alle tall stemmer. Kontakt Skatteetaten hvis du har spørsmål - de kan svarene best.

Anonym poster: 8fe10ae2a36091e5b0f2dc0820a45674

Skrevet

Feriepenger opptjent i 2011 som ble utbetalt i 2012 legges til grunn for 2012 skatten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Alt av gjeldsrenter, kjøring osv er allerede satt opp... Utrolig kjedelig det her, når jeg trodde alt var gjort riktig. Tror nok kanskje det er noe med overtid, har tjent 100 000 brutto i overtid i år. Ringte skatteetaten i fjor da, og de sa at det holdt å sette grensen over vanlig inntekt + overtid, så skulle ikke det være noe problem. 17 000 er mye penger gitt....

Skrevet

Det er jo en lærepenge. Det er skattebetaleren sitt ansvar og betale riktig skatt eller ta konskvense av det som blir feil. Om du er veldig usikker på dette med tanke på overtid kan kanskje et tabellkort gjøre ting enklere? Sånn til neste år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fant ut av det nå! Sjekket nærmere både min og samboer sin, og hun hadde fått oppført lånet og ikke jeg. Dermed går jeg i null når vi flytter det over. Takk for svar, skjønner ikke at jeg klarte å overse det. Da har jeg lært å sjekke nøyere før jeg får panikk over tilbakesmellen neste år ;)

• Liker 2
Skrevet

Hehe, du er nok en av veldig mange som går i den fella der. Teite regler som gjør det unødvendig vanskelig for samboere.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, takk og pris for at jeg leste en artikkel om det på dine penger og dobbeltsjekket!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fått baksmell i år jeg også. Begynte å lure på skatteklasse - vi er samboere, men med ett barn som er særkullsbarn. Skal man ha skatteklasse 1 eller 2 som samboere da? :klo:

Anonym poster: 6d337d48cba2a7c3695211d82a6962c5

AnonymBruker
Skrevet

Fått baksmell i år jeg også. Begynte å lure på skatteklasse - vi er samboere, men med ett barn som er særkullsbarn. Skal man ha skatteklasse 1 eller 2 som samboere da? :klo:

Anonym poster: 6d337d48cba2a7c3695211d82a6962c5

Skatteklasse 1

Anonym poster: 37013cdf36cb2c079ee8eedb6d1210f6

Gjest Blondie65
Skrevet

Hurra! Leste tilsvarende artikkel i BT og hadde tenkt å nevne det her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...