AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #1 Skrevet 1. april 2013 Hei! Skal skaffe meg undulat for første gang. Burde jeg ha en eller to? Jeg har mye tid til å være sosial med dyret mitt, men jeg vil ikke at den skal bli ensom. Og hvor mye koster det? Hva må jeg ha av utstyr? Hvordan skal jeg gjøre den tam? Setter pris på alle svar. Anonym poster: b706f44bf783ed6e5c2024c53f0ee17b
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #2 Skrevet 2. april 2013 Skal du ha en som blir skikkelig tam så må du ha den alene. Anonym poster: e5b228c2d69608e544f9d5ad5a2a534c
Adhara Skrevet 2. april 2013 #3 Skrevet 2. april 2013 Kanskje du finner svar på noe her: http://undulat.no/
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #4 Skrevet 2. april 2013 Takk for svar Anonym poster: b706f44bf783ed6e5c2024c53f0ee17b
caroprins Skrevet 2. april 2013 #5 Skrevet 2. april 2013 (endret) Vel først må du ha et bra bur med god plass og flere sittepinner. Så må du ha matskåler og drikkebeholder. Undulaten trenger også kalkstein til nebbet sitt. Fuglesand i bunnen av buret , fuglefrø og en hirsekolbe som snaks. Foruten sittepinner så må den ha husker til å gynge i og speil og stiger. Gjerne andre typer leker også. Det liker den veldig godt. Litt vitaminer i vannet og litt salat av og til er også bra. La den få litt tid til å summe seg hos deg. La den sitte i buret mens du sitter rolig og prater koselig. Etterhvert tar du hånden forsiktig inn men ikke oppi den. La fuglen bli vant til hånden slik at den ikke blir redd. Etterhvert mens du prater rolig så kan du la hånden nærme seg fuglen og en dag kan du forsiktig se om den vil sitte på fingeren inne i buret. Legg gjerne hånden bak den pinnen han sitter på og lur en finger inn under bena på den. Kanskje den blir litt forskrekket men bare vær rolig og fortsett å prate koselig. Når den blir trygg på å sitte på fingeren din og har fått tillit til deg så kan du en dag ta den ut av buret. Pass på store vindusflater. Den vet ikke hva det er og kan fly i de og skade seg. Pass også på høye/ lave hyller. Den kan ramle ned bak. Alt i alt prøv å gjøre rommet så sikkert som mulig. Når fuglen blir kjent og vant til å fly ute i huset så blir den rene raceren til å farte rundt. Undulaten er et veldig sosialt dyr og du hadde mye tid til den sa du. Det er bra. Om du prater masse med den gjerne begynne med å si navnet dens 1001 ganger mens den sitter på fingeren din så vil det være en stor mulighet for at den plutselig en dag sier navnet sitt. Om den først begynner å prate så er det helt enormt hva de kan få av ordforråd. Nøkkelen her er tid og tolmodighet. Tar du deg tid til dette så kan du få masse kos og hygge med din lille venn. Skal du ha den skikkelig tam så går du for en fugl. Om du senere får mindre tid til den så kan du evt.skaffe en til. Jeg har tidligere hatt undulat som ble 14 år. Han pratet nesten bare menneskeprat etterhvert og var en skikkelig kosefugl. Har også hatt oppdrett av disse skjønne fuglene og drevet frem mange kull. Lykke til. Endret 2. april 2013 av caroprins 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå