AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #1 Skrevet 1. april 2013 Hei! Jeg driver et enkeltmannsforetak, og sjekket akkurat selvangivelsen min. Men det står ingen steder om jeg får igjen eller ikke.. Hvorfor gjør det ikke det? Og når kan jeg få vite om det blir noe igjen eller ikke? Anonym poster: ad37f34e85bcbf5a0d1aa03d4299a8a7
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #2 Skrevet 1. april 2013 Selvstendig næringsdrivende får vel ikke skatteoppgjøret for i oktober? Anonym poster: c7aa8ee67761b44cd7d3a86311a430a7
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #3 Skrevet 1. april 2013 Har ikke peil.. Men trudde det skulle stå på selvangivelsen om jeg får tilbake eller ikke. Det gjør jo det for de som ikke driver firma. Anonym poster: ad37f34e85bcbf5a0d1aa03d4299a8a7
Horge Skrevet 1. april 2013 #4 Skrevet 1. april 2013 (endret) Hvorfor gjør det ikke det? Næringsoppgaven er ikke en årsoppgave (i betydningen noe som rapporteres til skattemyndighetene i forkant av selvangivelsesutsendelsen), tvert imot skal du fylle inn den nå som et vedlegg til selvangivelsen. Futen kan jo ikke vite hva foretaket ditt har hatt i resultat før du leverer næringsoppgaven, ergo vet de heller ikke hvordan du ligger an i forhold til forskuddstrekket. Men du har forhåpentlig hatt et halvt øye på regnskapet underveis gjennom året, og du vet vel hva du har betalt inn i forskuddsskatt (dette skal du ha fått på faktura fire ganger i løpet av fjoråret), så da er bare å legge inn tallene i skattekalkulatoren for å få svar. Endret 1. april 2013 av Horge
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #5 Skrevet 1. april 2013 Takk for svar. Jeg har ikke betalt noe forskuddskatt, siden jeg ikke har tatt ut noe lønn til meg selv enda. Anonym poster: ad37f34e85bcbf5a0d1aa03d4299a8a7
Horge Skrevet 1. april 2013 #6 Skrevet 1. april 2013 Jeg har ikke betalt noe forskuddskatt Med mindre du har en annen jobb ved siden av, hvor det er trukket forskuddsskatt, så kan jeg da dyrt og hellig fortelle deg at du får en smell på skatten - dog forutsatt at foretaket har et positivt resultat for året. Hvis foretaket har tapt penger, så får du ikke penger tilbake, men dette vil du kunne "ta med deg" til neste år som fremførbart underskudd. Mellom linjene skjønner jeg det dit hen at dette er ditt første år med selvangivelse for næringsdrivende, og fra og med 2013 bør du få betalingskort for skatt og avgift, altså en faktura med utskrevet forskuddsskatt fra skattefuten. Dette kan sammenliknes med forskuddstrekk. siden jeg ikke har tatt ut noe lønn til meg selv enda. Mnja, i et enkeltpersonforetak så er du og foretaket samme juridiske enhet. Inntekt minus kostnader er resultat, og dette er i praksis din lønn. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå