Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På mange måter er mannen min verdens snilleste.

Problemet er at han ikke er mannen min mer, han er blitt bare en person jeg bor i samme hus sammen med. Vi snakker bare om praktiske ting. Vi har ikke sex (kanskje annen hver måned, men bare om jeg tar initiativet og slett ikke hver gang gang jeg tar initiativet). Han er ikke opptatt av å oppleve ting mer. Jeg føler jeg visner helt.

Men er dette grunn nok? Eller blir alle ekteskap og lengre forhold slik?

Anonym poster: e0333d60f157e7f7de585b71ce22036b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På meg høres det ut som om dere ikke jobber med forholdet. Man blir jo lei av hverandre om man bare oppfører seg som venner, og som et bofellesskap, og ikke setter av tid til å være kjærester. På et tidspunkt tar man hverandre for gitt, og glemmer hvor gøy og spesielt man har det sammen. Tren sammen, ta en tur på restaurant, del en flaske vin, reis på storbytur sammen og snakk sammen. Tull med hverandre, ta på hverandre i hverdagen, hold rundt hverandre om kvelden. Det er kanskje en klisje, men nærhet avler nærhet.

Noen forhold dør kanskje ut uansett. Og i noen forhold er ikke begge villige til å strekke seg for å være kjærester og ikke bare venner. Men jeg har tro på at det er mye man kan gjøre selv for å holde liv i et forhold. Har selv over ti år med samme mann, og vi har det fortsatt helt fantastisk sammen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er riktig når man virkelig har prøvd å jobbe med forholdet og det likevel ikke fungerer. Når man har prøvd alt, og begge likevel er ulykkelige i ekteskapet. Det å ta hverandre for gitt, ha en dårlig periode og gi opp uten å ha forsøkt å forandre på ting er ikke nok. Mange som gir opp for lett og tror gresset er grønnere på andre siden. Noen mennesker klarer jo bare ikke å gjøre hverandre lykkelig uansett hvor mye de prøver, da er det forståelig at man velger å avslutte. Det krever en innsats fra begge og at man innser alvoret i problemene.

Skrevet

Et forhold trenger vedlikehold. Vi er flinke til å vedlikeholde hus og bil, men glemmer at forholdet også trenger vedlikehold. Det forutsetter et bevisst forhold til hva som kreves av innsats, og en vilje til å ta sin del av innsatsen. Hvis alt er prøvd og man står på stedet hvil er det kanskje grunn til å skilles.

Jeg tror det er den daglige pleien som vedlikeholder forbindelsen i et parforhold. Kjærlig omsorg, kjærtegn, evne til å se den andre og vise interesse for den andre, er viktige ingredienser. Del opplevelser, gå turer sammen, finne på noe moro og let i hukommelsen etter hva som forbandt dere i starten av forholdet.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tenker hva er grunn nok til å gifte seg?

AnonymBruker
Skrevet

På meg høres det ut som om dere ikke jobber med forholdet. Man blir jo lei av hverandre om man bare oppfører seg som venner, og som et bofellesskap, og ikke setter av tid til å være kjærester. På et tidspunkt tar man hverandre for gitt, og glemmer hvor gøy og spesielt man har det sammen. Tren sammen, ta en tur på restaurant, del en flaske vin, reis på storbytur sammen og snakk sammen. Tull med hverandre, ta på hverandre i hverdagen, hold rundt hverandre om kvelden. Det er kanskje en klisje, men nærhet avler nærhet.

Du har noe rett i dette. Det kunne sikkert ha hjulpet, om begge forsøkte. Vi har en fellesaktivitet vi går på sammen, men når vi er der, er det kjekkeste å være sammen med de andre der. Restaurant: han synes det bare er bortkastet og altfor dyrt (selv om vi ikke har dårlig råd). Dele en flaske vin: han ser ikke vitsen. Reise på storbytur sammen: han ser ikke vitsen. Mye av det du nevner, savner jeg. Og jeg har prøvd å få det til, foreslå ting, men er så lei og sliten og trist av å måtte overtale ham først. Da blir mye av gleden med det borte for min del også. Og selv etter overtalelser blir det veldig sjelden.

Anonym poster: e0333d60f157e7f7de585b71ce22036b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...