Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har kjøpt lodderogn av "Lofoten"-merke, produsert i Danmark. Denne inneholder en advarsel om at barn egentlig ikke bør spise det, se vedlegget. Ved videre oppfølging finner jeg denne:

It has previously been banned in Austria, Belgium, Denmark, France, Germany, Greece, Italy, Norway, Spain, Sweden, and Switzerland among others but has been certified as a safe food additive in the EU and is today unbanned in most of the countries.
Er det noen her som har gjort seg opp noen tanker om tilsetningsstoffet? Noen som har observert barns reaksjon på det?

post-35672-34115_thumb.jpg

post-35672-0-96019700-1364847937_thumb.j

Endret av catman
Videoannonse
Annonse
Gjest EryMax
Skrevet

Kan ikke ungene få Mills kaviar? Det der er jo en dyrere kaviar.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Viss du har sett barn som har spist snop og fått intenst blå tunge, så har dei fått i seg dette stoffet. Det er eit blått fargestoff som vert brukt til farging og til fargekorrigering, til dømes for å få ting til å sjå kvitare ut enn det er, eller gi matvarer ein friskare farge. Det er mykje brukt i erter, til dømes. I små mengder er det ufarleg, og eg tviler på at det er så mykje av det i denne boksen. Det er nok meir av stoffet i den mørke kaviaren enn i den lyse.

• Liker 1
Skrevet

@Alt godt, takk for svaret! Jeg ser at det er mye brukt, men stusser jo likevel på advarselen og stoffets politiske historie. Uten å oppføre meg som en konspiratorisk type så vet jeg jo at ikke alt som er "lov" er godt, og jeg tenkte kanskje at noen her på forumet har den faglige tyngden, eller har allerede brukt tid på å lese seg opp om dette, til å uttale seg.

@Erymax, ungene spiser alt det vi spiser, og de vil det også. Blir litt bråk når vi spiser noe de ikke får smake på. Med det sagt så er ikke dette den eneste kaviaren vi spiser. Men advarselen vekket min nysgjerrighet og jeg vil gjerne lære mer.

@Kim, du postet den samme lenken som jeg fordi...!?

Gjest navnelapp
Skrevet

Men var kaviaren verkeleg grøn? :klo:

Skrevet

Jau, det var han. :) I forklaringen overfor står det tom hvordan man får frem grønnfargen. Men jeg er altså ikke kjemiker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...