AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #1 Skrevet 1. april 2013 Jeg har lest en del rundt om disse hundene og det virker som en interessant og passende rase for meg. En skikkelig hundehund uten uoverkommelige krav til aktivitet(men noe så klart). Jeg vet at Norge er streng på dette med hunder med ulv i genene sine, men disse hundene er kjente for sitt ville utseende og likevel utrolig vennlige lynne. Mener å ha lest noe om at det kun var de første generasjonene som ble blandet med ulv for å få det ulvelignende utseende. Etter det har det vært diverse huskyer og schaefer. Jeg synes de ser utrolig fine ut, OG det vil være en fin tur-kamerat/trenings-buddy. Noen som vet noe? Anonym poster: c173f0cf6ef5143417e6104914865515
Skywise Skrevet 2. april 2013 #2 Skrevet 2. april 2013 Jeg har ikke egentlig noe kjennskap til denne rasen annet enn at den ikke er registrert noen steder enda. For øvrig etter det jeg vet så er det en krevende hund (høyt aktivitetsnivå), og den inneholder heller ikke innkrysning av ulv. Dette er alt jeg fant om rasen fra Skandinavia, så enten må du nok regne med å vente en del år eller importere fra UK. http://www.northerninuit.se/om-rasen/
la Flaca Skrevet 2. april 2013 #3 Skrevet 2. april 2013 Er det egentlig en godkjent rase i UK? Det som er litt dumt med den typen hund er at utseendet ikke veier opp for en del andre egenskaper som er ganske kjipe. Separasjonsangst og plenty egenvilje er ting du må rekne med. Og masse fysisk og psykisk aktivisering. Vet at mange er skeptiske til raser som kombinerer gjeterhund og polarhund, og det er det nok en grunn til. Det er så mange motstridende egenskaper ute og går i den typen hunder, de er veldig krevende. (NID har jo husky og schäfer som utgangspunkt).
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #4 Skrevet 2. april 2013 Hei, takk for svar. Jeg er veldig klar over at dette er en hund som krever noe av eieren sin. At de kan være sta ser jeg på som en utfordring. At de ikke liker å være alene, og at de trenger stimulering er for meg bare positivt, siden jeg er ufør og trenger en venn som kan bli med på tur. Jeg er også veldig inni klikkertrening og jeg har troen på at det kan fungere fint både på lydighet og andre ting. Jeg leste på diverse britiske oppdretter-sider at de ikke er dominante av natur og så lenge man er konsekvent(noe jeg mener man skal være med alle dyr, uansett størrelse og søthetsgrad...). Jeg er et aktivt menneske og ser etter noe "mer" enn en selskapshund TS Anonym poster: c173f0cf6ef5143417e6104914865515
Gjest Skrevet 2. april 2013 #5 Skrevet 2. april 2013 Hvis det er utseende og væremåte er vel evt sarloos wolfdog et alternativ, den finnes det jo noen individer av i Norge og gjør det letter å hilse på rasen!
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #6 Skrevet 2. april 2013 Hmmm.. Jo, men disse har ulv i seg. Det er ikke lovlig i Norge :/ TS Anonym poster: c173f0cf6ef5143417e6104914865515
Gjest Gaea Skrevet 3. april 2013 #7 Skrevet 3. april 2013 (endret) Hmmm.. Jo, men disse har ulv i seg. Det er ikke lovlig i Norge :/ TS Anonym poster: c173f0cf6ef5143417e6104914865515 Jo da, men kanskje vanskelig å få tak i. http://www.canis.no/...php?spmid=10401 Endret 3. april 2013 av Gaea
kattepus89 Skrevet 3. april 2013 #8 Skrevet 3. april 2013 Det finnes oppdrett i Storbrittania rundt om
la Flaca Skrevet 3. april 2013 #9 Skrevet 3. april 2013 Saarloos er i det minste en godkjent rase, og egenskapene er klin like de som er oppramsa om Inuithunden. Forskjellen er at med Saarloosen vet du hva du får. Og den skal være førerorientert og lettlært i motsetning til Inuiten. Klikkern er dessverre ingen mirakelmaker nødvendigvis, hvis rasen er typisk lite oppmerksom og utholdende i treningssammenheng. Veldig glad i urhundtypen selv jeg, men tror ikke det er lurt å gå for en uregistrert mixen-trixen rase som er avlet med utgangspunkt i utseende. Med mindre du er veldig erfaren med hund?
Tabris Skrevet 3. april 2013 #10 Skrevet 3. april 2013 Hva med Tamaskan Dog? Noe av det vakreste jeg har sett, og inneholder ikke ulv.
la Flaca Skrevet 3. april 2013 #11 Skrevet 3. april 2013 Hva med Tamaskan Dog? Noe av det vakreste jeg har sett, og inneholder ikke ulv. Tamaskan har jo samme utgangspunkt som Inuiten da, Utonagan/utonogan eller hva den heter. Ingen kan faktisk si for sikkert om det ble brukt ulvehybrider i tidlig avl eller ikke.
Tabris Skrevet 3. april 2013 #12 Skrevet 3. april 2013 (endret) Ok, klubben sier i hvert fall selv at rasen ikke inneholder ulveblod. Uansett er vel det såpass mange ledd tilbake at det vel har lite å si i dag? Endret 3. april 2013 av Tabris
la Flaca Skrevet 4. april 2013 #13 Skrevet 4. april 2013 Ok, klubben sier i hvert fall selv at rasen ikke inneholder ulveblod. Uansett er vel det såpass mange ledd tilbake at det vel har lite å si i dag? Nei sikkert ikke, det vel ganske lite å si hos Saarloosen også. Men det er kranglingen rundt opphavet på de forskjellige linjene og uforutsigbarheten jeg ville vært skeptisk til, når det gjelder Utonagan/Tamaskan/Inuit-suppa. Går hvertfall ikke an å lese de såkalte rasestandardene og tro at man får det som står der, på godt og vondt. Oppdretterne sier jo selv at variasjonen på egenskaper innen samme kull er veldig stor.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #14 Skrevet 4. april 2013 Jeg har erfaring med hund ja Klikkertrening kan fungere veldig godt på de aller fleste og jeg har kompetente mennesker jeg kan spørre om råd, de trener dyr i dyrepark på daglig basis og er superflinke! Så lenge man har noe hunden har veldig lyst på, så fungerer belønningen som en god motivasjon til trening. Mulig kanskje Saarloosen ville passet bedre kanskje ja? TS Anonym poster: c173f0cf6ef5143417e6104914865515
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #15 Skrevet 4. april 2013 Men jeg leser at Sarloos er mer reservert overfor fremmede, mer sky og veldig lederorientert? Inuitten blir jo beskrevet som ekstremt vennlig og mer underdanig? TS Anonym poster: c173f0cf6ef5143417e6104914865515
Skywise Skrevet 4. april 2013 #16 Skrevet 4. april 2013 (endret) Northern inuit er for tiden bare rundt 25(?) år gammel, og ikke blitt en ordentlig homogen rase som de rasene som har blitt avlet i rundt 100 år. Egenskapene kan derfor variere veldig i forhold til rasestandarden. Rasestandarden er bare en beskrivelse av det ”perfekte” eksemplet av rasen, hvordan de som lagde rasen vil at den skal være og se ut, - det betyr ikke nødvendigvis at de fleste individer er slik. Uansett om du går for northern inuit eller saarloos, så må du til utlandet. Finnes vel et lite utvalg av saarloos oppdrettere i Sverige. Ville uansett ikke valgt saarloos, disse har faktisk ulv i seg i motsetning til northern inuit (om man skal tro raseklubben), og blir sagt å minne mye om en 25% ulvehybrid i atferd. For min del høres det ut som mer styr enn kos å holde saarloos, og den oppdretteren av saarloos som holdt til her til lands i begynnelsen av 2000 avsluttet visstnok oppdrettet sitt på grunn av at det var vanskelig å finne egnede kjøpere. Det er ikke en hund for hvem som helst, og tror at northern inuit vil være et bedre valg for de aller fleste (forutsatt at det ikke er noe ulv iblandet). Endret 4. april 2013 av Skywise
AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #17 Skrevet 6. april 2013 Ja.. Men om man drar og hilser på, så kan man jo se foreldrene og se an individene også.. Sånn at man kan velge en som passer. Dette vil jeg tro oppdretter er interessert i å hjelpe med også. Noen liker utfordrende hunder, og jeg tror absolutt jeg kan klare en slik en Men tanke på at den ikke virker FOR vanskelig. Men hvis jeg ser at de er utenfor min kompetanse så senker jeg nok kravene og velger en annen rase Uansett så synes jeg disse er verdt å sjekke ut TS Anonym poster: c173f0cf6ef5143417e6104914865515
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå