Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du tidsavgrensede mål for spesielle planer, slik at du holder koken i sparing? Gjør du sparing til en lek? Belønner du deg selv hvis du er god?

Anonym poster: 3d6d7aaa51275e712f4f3f0446407f0a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Betaler inn på BSU, BSU 2.0 og boliglånet. Kan helt klart bli mer målrettet og spare penger spesifikt til pensjon og ferietur.

Anonym poster: 9374190f4c7106704f40c381774f0370

Skrevet

Jeg sparer ikke særlig målrettet siden jeg ikke har noe å bruke pengene på. Bolig vil jeg ikke eie selv, i alle fall ikke før det kræsjer til sen-2008-priser og lavere.

Skrevet

Ja, det gjør jeg. Jeg fører budsjett og har god kontroll over hva som blir brukt og hva som blir spart. Jeg sparer til bolig og reiser. Før dette har jeg spart til bryllup og bryllupsreise, som nå er unnagjort. Det å se at sparingen vokser er nesten en belønning i seg selv, å føre budsjetter er noe jeg gjør fordi det er innmari gøy. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Skogmann
Skrevet

Sparer svært målrettet, men sprer kapitalen. Det er greit å ha en viss del i banken, men jeg prøver å kjøpe litt kunst, litt edelmetaller, betaler ned på gjeld osv. Satser ikke alt på ett kort slik som verdensøkonomien ser ut i dag. Jeg har ikke begynt å satse på hermetikk enda, men det er ikke langt i fra.

Gjest Skogmann
Skrevet

Ja, det gjør jeg. Jeg fører budsjett og har god kontroll over hva som blir brukt og hva som blir spart. Jeg sparer til bolig og reiser. Før dette har jeg spart til bryllup og bryllupsreise, som nå er unnagjort. Det å se at sparingen vokser er nesten en belønning i seg selv, å føre budsjetter er noe jeg gjør fordi det er innmari gøy. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Hehe, enig. Koser meg ofte med kalkulatoren.

Skrevet

Tjener gode penger i jobben min i dag. Eier en leilighet sammen med samboeren min og jeg har som mål og betale ned restgjelden, eller så godt som innen 3 år slik at vi kan bruke hele salgssummen som egenkapital til huskjøp.

Fint i leiligheten, har garasje og en liten hageflekk, men er begrenset med muligheter likevel. Vi har også en unge på vei :) Ser for meg et hus som er i okei stand, helst en hage med muligheter og om det er litt landlig, men ikke for langt unna butikker og kollektivtransport er det en stor fordel da vi ikke blir så avhengig av bil, selvom vi nok kommer til og ha 1 bil i uoverskuelig fremtid. Har lyst til og sette opp stort drivhus og sysle med litt hagearbeid!

Vi fører en ganske stram linje med budjsett, men ikke hysterisk. Har satt opp alt av utgifter og tar ut kun det nødvendige når lønn og feriepenger osv kommer og alt over går til sparing og nedbetaling av gjeld. Vil ikke ha mye gjeld i disse usikre tider jeg tror vi er på vei inn i. Noe som Skogmannen skrev så godt i en tråd her som jeg ikke husker :P Men tror generelt på usikre tider hvor det er lurt med minst mulig gjeld, da det er stort sett hvorfor folk er slaver til jobb.

Skrevet

Jag sparar både med objektmål, med tidsmål och utan mål.

Jag sparar X tusen i månaden i en kapitalförsäkring. Det har jag gjort i många år och tanken är att pengarna ska gå till större investeringar i boende. Nytt tak, ny vaskekjeller etc. Målet är "mycket pengar till stora investeringskostnader"

Jag sparar X kr i månaden till löpande sparkonto för cykel, trädgårdsbuskar, reparationer på fordon, ferier etc. Målet är "löpande dyrare utgifter och ferier om det finns pengar till det"

Jag sparar 1.500 kr i "cigarettpengar" och 800 kr i "cafe latte-pengar" sedan årsskiftet. Målet är ett år, och vad jag ska ha pengarna till vet jag inte riktigt än. Det är mer ett experiement på hur småsummor kan bli stora. Tanken är nog att göra något kul för pengarna.

Jag sparar 2.500, och mannen 1.500 i "bilpengar" där vi betalar tillbaka pengar för bilköpet till vårt eget buffertkonto. Två år efter inköp är "billånet" tillbakabetalat, och då fortsätter vi i två år till för att sedan antingen köpa ny bil eller ny motorcykel och en bil året efter det. Målet är tid och summa.

Tanken är att sprida sparandet för olika syften

Gjest Skogmann
Skrevet

Tjener gode penger i jobben min i dag. Eier en leilighet sammen med samboeren min og jeg har som mål og betale ned restgjelden, eller så godt som innen 3 år slik at vi kan bruke hele salgssummen som egenkapital til huskjøp.

Fint i leiligheten, har garasje og en liten hageflekk, men er begrenset med muligheter likevel. Vi har også en unge på vei :) Ser for meg et hus som er i okei stand, helst en hage med muligheter og om det er litt landlig, men ikke for langt unna butikker og kollektivtransport er det en stor fordel da vi ikke blir så avhengig av bil, selvom vi nok kommer til og ha 1 bil i uoverskuelig fremtid. Har lyst til og sette opp stort drivhus og sysle med litt hagearbeid!

Vi fører en ganske stram linje med budjsett, men ikke hysterisk. Har satt opp alt av utgifter og tar ut kun det nødvendige når lønn og feriepenger osv kommer og alt over går til sparing og nedbetaling av gjeld. Vil ikke ha mye gjeld i disse usikre tider jeg tror vi er på vei inn i. Noe som Skogmannen skrev så godt i en tråd her som jeg ikke husker :P Men tror generelt på usikre tider hvor det er lurt med minst mulig gjeld, da det er stort sett hvorfor folk er slaver til jobb.

Fornuftig :)

Gjest celine
Skrevet

Her har jeg flere trekk fra brukskonto til faste formål - en bilkonto, en huskonto, en ren sparekonto, pluss fond. Pengene sklir ut av brukskontoen før jeg rekker å se dem, og det er deilig å se at de andre kontiene vokser. Hvis årsavgiften kommer i en trang måned, er det alltid mer enn nok penger på bilkontoen, og hvis taket på huset mot all formodning skulle rase sammen, er det nok penger på huskontoen til å fixe :)

Når man forsørger barn alene, eier egen bolig og er totalavhengig av bil, er man nødt til å ha en viss orden i økonomien, og ha reserver i bakhånd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sparer dessverre ikke målrettet nå. Kun i rykk og napp. Men vi betaler inn på boliglån og har BSU. Jeg er fortsatt student og for syk til å jobbe ved siden av, så det er jo begrenset hva man får spart opp. Heldigvis snart ferdig med studiene, og gleder meg til høyere inntekt og større sparemuligheter. Har mange fremtidige sparemål. Først og fremst spare til ungene. :)

Anonym poster: a61efb61878acff2c3d6d7b690f0fa8c

AnonymBruker
Skrevet

Lite igjen til sparing, vi har svært høy belåningsgrad på bolig og prioriterer alt til nedbetaling av det. Sparer bare småsummer utenom for å bygge opp igjen til buffer, og i håp om å få råd til ferie en gang om ikke altfor mange år :ler:

Anonym poster: 45d8e08fcc59704abbcc6cd8d673b77c

Gjest Tirkes
Skrevet

Både og.

Vi sparer "generelt" med ekstra nedbetaling av huslånet.

Vi sparer målrettet og langsiktig med privat pensjonssparing og fond.

Vi sparer kortsiktig til planlagte utseielser, da vanligvis ferieturer eller nytt hagemøbelement. (Jeg får utslett av ordet "avbetaling".)

Vi sparer veldig lite kortsiktig. Jeg har en venninnetur i juli og har satt av litt her og der, og har nå til flybillett og hotellopphold på egen konto. Vil ikke spare mer der nå, lommepenger kommer med feriepengene i juni rett før reisen. Føler jeg har mer igjen for å sette inn på huslånet nå, for banken min har meldt om 0,3% renteoppgang fra 1 juni.

• Liker 2
Gjest Elissima
Skrevet

Jeg sparer både på en bufferkonto og 2 andre sparekontoer. Sparer blant annet til Las Vegas/Costa Rica-tur neste år og lappen.. Liker å ha et mål å spare mot men er også inspirerende å ha en bufferkonto, i tilfelle noe skjer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparer til bolig, og jeg har ikke noe sikt på hvor lenge. 15% av dagens boligpriser så må du begynne tidlig.

Anonym poster: f5ae0aa0590787a029442c4b4244fd17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...