Dine Skrevet 1. april 2013 #1 Skrevet 1. april 2013 Visste ikke helt hvordan jeg skulle klare å lage emnetittelen så man skal skjønne hva man klikker seg inn på, så jeg prøver å forklare best mulig Vi venter barn nr.2 om to måneder og har en sønn som vil være nesten 2.5 år når babyen kommer. En ting som "bekymrer" meg litt er hvordan det skal gå med søvnen hans (storebrors) når lillesøster kommer.. Vi har slitt med søvnen hans helt siden han ble født og han våkner ganske lett og kan bruke timesvis på å sovne igjen. I og med at vi nå venter en til, så har vi begynt å tenke endel på hvordan vi kan gjøre det om natten for at storebror skal forstyrres minst mulig. Har dere noen tips til hva som funket for dere? Vi har en leilighet på kun 2 soverom og babyen vil selvfølgelig sove på vårt rom den første tiden, men soverommene er vegg i vegg, så det er ingen tvil om at han kommer til å høre skrikingwn på natten. Men vi ønsker å hvertfall prøve oss på alternative måter til at han kanskje ikke blir plaget like mye (hvis det er mulig). Håper dere har noen forslag som vi kan teste ut, alt tas imot med stor takk
Gjest Riskjeks Skrevet 1. april 2013 #2 Skrevet 1. april 2013 Min erfaring er at storesøsken sover seg gjennom det meste Men mener du at din gutt er lett å vekke, går det an å la babyen sovne i stua i vognbag eller noe den første tida, og bære den inn til soverommet når den har sovnet? (hvis du får en baby det er mulig å legge ) Ellers er min erfaring også at babyer den første tida kun henger i puppen og sover i foreldresenga Å amme i søvn er en effektiv metode mot skriking... Det spørs helt hvordan du ønsker/har mulighet til å gjøre det. 1
Miss moneypenny Skrevet 1. april 2013 #3 Skrevet 1. april 2013 Var i samme situasjon, med et storesøsken som våknet av absolutt alt. Etter at minsten kom har det blitt så mye bedre, storesøster sover seg igjennom det meste. Lillebror sover seg også igjennom det meste av bråk fra henne, nå er de 3 og 1 og har soverom ved siden av hverandre
Dine Skrevet 2. april 2013 Forfatter #4 Skrevet 2. april 2013 Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare begge to Det er sikkert som dere sier, det går seg til og at storesøsken sover seg gjennom det etterhvert. Kanskje han slipper å våkne hver eneste gang pappan låser seg ut for å gå på jobb før solen skinner hver morgen? Det hadde vært deilig! Jeg kommer nok til å bruke puppen mye ja, det gjorde jeg sist også. Ofte var det det eneste som roet han og midt på natten orker man ikke styre mer enn nødvendig. Dersom flere kommer på tips og råd er det bare å skrive
Smørblomst82 Skrevet 2. april 2013 #5 Skrevet 2. april 2013 Å dette lurer jeg også på. Min er 1,5 år og våkner utrolig fort. Sover heller ikke natten gjennom hvis han ikke får sove inne hos oss Kan liksom ikke kikke til han før vi legger oss for da våkner han. Bor i et gammelt hus med knirkete dører... Om ikke lenge kommer et søsken og vi sover vegg i vegg og med dør i mellom rommene.. Er veldig spent på hvordan dette går. Så håper flere har noen erfaringer å dele
Gjest Riskjeks Skrevet 2. april 2013 #6 Skrevet 2. april 2013 Skal ikke påstå at det du og andre her skriver om unger som sover lett, ikke er sant, altså, men min erfaring er at man tror barn nr 1 tåler mye mindre enn det faktisk gjør Når de blir vant til litt ikke å få full oppmerksomhet, så går det seg til. "Det første barnet desinfiserer man, det andre tørker man støv av". Er noe i det der... 2
Smørblomst82 Skrevet 2. april 2013 #7 Skrevet 2. april 2013 Skal ikke påstå at det du og andre her skriver om unger som sover lett, ikke er sant, altså, men min erfaring er at man tror barn nr 1 tåler mye mindre enn det faktisk gjør Når de blir vant til litt ikke å få full oppmerksomhet, så går det seg til. "Det første barnet desinfiserer man, det andre tørker man støv av". Er noe i det der... Kan absolutt være enig i utsagnet og at barnet tåler mye mer enn man tror Men når man åpner en dør for å se til ungen og så spretter barnet opp av sengen sin så vet man jo at det sover lett? Eller at barnet har vært stille i 4 timer, men i det øyeblikket du legger deg i naborommet så begynner ungen å hyle?
Gjest Riskjeks Skrevet 2. april 2013 #8 Skrevet 2. april 2013 Kan absolutt være enig i utsagnet og at barnet tåler mye mer enn man tror Men når man åpner en dør for å se til ungen og så spretter barnet opp av sengen sin så vet man jo at det sover lett? Eller at barnet har vært stille i 4 timer, men i det øyeblikket du legger deg i naborommet så begynner ungen å hyle? Det kan være tilfeldigheter også, i alle fall det med at ungen våkner når du legger deg i naborommet. Det handler nok heller om at barnet våkner til noenlunde faste tider i løpet av natta, noe som er helt vanlig. Evt at man har vent ungen til total stillhet under søvn, noe de må vennes av med igjen. "Naturlig" så sover barn generelt veldig godt ift lydpåvirkning. Jeg synes det høres rart ut at et barn kan sove så lett "av seg selv" - det må ha blitt tilvent det. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #9 Skrevet 2. april 2013 Det kan være tilfeldigheter også, i alle fall det med at ungen våkner når du legger deg i naborommet. Det handler nok heller om at barnet våkner til noenlunde faste tider i løpet av natta, noe som er helt vanlig. Evt at man har vent ungen til total stillhet under søvn, noe de må vennes av med igjen. "Naturlig" så sover barn generelt veldig godt ift lydpåvirkning. Jeg synes det høres rart ut at et barn kan sove så lett "av seg selv" - det må ha blitt tilvent det. Litt på siden av diskusjonen dette, men vi har også et barn som sover veldig lett. Dette er absolutt ikke tillært, da h*n var liten (< 2 mnd) kunne h*n sovne og sove godt hvor som helst. Men med en gang h*n begynte å bli mer oppmerksom på omgivelsene ble det veldig vanskelig å sovne hvis det var mye bråk/lys/stimuli rundt, og slik er det fortsatt, selv om h*n nå nærmer seg ett år. Anonym poster: 60413303043fd4095cf9d1a65de69772
Smørblomst82 Skrevet 2. april 2013 #10 Skrevet 2. april 2013 Er ikke tillært her heller og legger oss ikke til fastetider.. så vi har nok en var unge - som har nesten bestandig vært det, bortsett fra som spedbarn. Men den legger jo i stillhet naturligvis. Har ikke på radio og diverse når han skal sove. Vi har soverommene i 2. etg og stua er nede. Men hører tv, susing og snakking gjennom etasjene. Men alle unger er forskjellige.
Umuriel Skrevet 2. april 2013 #11 Skrevet 2. april 2013 Jeg har 3,5 år mellom mine, og den eldste har sovet seg gjennom alt av våkennetter med den minste. Erfaringen min er at unger sover dypere og bedre jo eldre de blir.
Teriyaki Skrevet 3. april 2013 #12 Skrevet 3. april 2013 (endret) Jeg har 3,5 år mellom mine, og den eldste har sovet seg gjennom alt av våkennetter med den minste. Erfaringen min er at unger sover dypere og bedre jo eldre de blir. Min også. Helt utrolig hvor mye gutten vår kan sove seg gjennom nå. Var på hytten i påsken, og der satt vi fem voksne folk og spilte Alias 5 meter fra soverommet kun adskilt med en tynn dør og tynne vegger. Skikkelig støyete med andre ord, men han sov seg gjennom alt! Det hadde ikke gått for ett år siden, for å si det sånn. Endret 3. april 2013 av Teriyaki
Smørblomst82 Skrevet 3. april 2013 #13 Skrevet 3. april 2013 Da håper jeg det skjer med vår også snart Kan godt sove seg gjennom IKEA og Dyreparken, men ikke i sitt eget hus. Der er han kjempe var. Men det går nok over og når babyen kommer så må de jo lære å leve med lydene
Dine Skrevet 4. april 2013 Forfatter #14 Skrevet 4. april 2013 Tror dere har rett. Og som du sier Smørblomst, så er de jo nødt til å sovne i sitt eget hus. Tror kanskje det er lite å gjøre med, annet enn å være mye i stuen (som er lengst mulig unna soverommene) når hun er helt krakilsk og så blir han sikkert vant tl at lillesøster er her.. Heldigvis skal mannen være hjemme de to første ukene så han kan ta seg mest av storebror på natten..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå