Gå til innhold

Bytter damer til annet på kvelden i bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mennene som skal gifte seg skal bytte fra svart dress på dagen under vielsen, til smoking på kvelden.

Hva med damene, skal jeg også bytte klær da...?

Min plan er: Svart pencil skjørt, halvhøye sko, og en fin bluse.

Denne blusen: http://sivletto.com/system/search/product.asp?id=8778&c=41&page=1&rnum=4

ps. den er IKKE så gjennomsiktig som det ser ut på bildet! Kan bare ane en skygge av ev. svart bh/topp under. ;)

Så tenkte jeg at på dagen kan jeg ha veske med lang rem, eventuelt ett lite tørkle i halsen (ala 50-talls), mens på kvelden har jeg perlehalsbånd og clutch-veske.

Blir det rett....?

Videoannonse
Annonse
Gjest Daenerys
Skrevet

Nei, er ikke vanlig å bytte klær på kvelden. Syns det er rart at mennene skal bytte også.

Det høres mer ut som at du planlegger å gå på jobbintervju enn i et bryllup. Er det en dresskode du kan forholde deg til? :)

Skrevet

Ja jeg bytter alltid.

Bunad på dagen og pent på kvelden.

• Liker 2
Skrevet

Hos oss er det vanlig at damer med bunad bytter til noe annet etter middagen. Resten bytter ikke.

• Liker 1
Skrevet

Nei de har åpen dresscode, men pent selvfølgelig.

Mennene skrev hva de skulle ha, regner med som en slags veiledning.

Og det er vanlig for menn å skifte, lyse klær, sjakett, etc. er forbehold før klokken 17.00. Mens damer, er slik jeg har forstått, litt friere. Selv om lyse klær her også er forbehold dagen.

http://www.bryllupsmagasinet.no/artikler/bryllupsgjesten/Dresskode-i-bryllup/

http://no.wikipedia.org/wiki/Kleskode

Dresskode smoking og mørk dress:

Smoking

Utdypende artikkel: Smoking

En manns smoking er sort eller mørk blå. Hvit smokingjakke bæres kun om sommeren og ved varmere breddegrader. Den består av jakke med silkeslag, bukser med beiser samt hvit skjorte og sort sløyfe. Til dette bæres normalt sorte strømper og lakksko. Det er også tillatt å bruke sorte, lave sko hvis disse er velpleide. Buksene holdes oppe med sorte eller hvite bukseseler. Skjorten skal tradisjonelt sett ha skjortebryst, men det er fullt mulig å bruke smokingskjorte med innvevde brokademønster eller lignende. Dog skal aldri vanlig, hvit skjorte brukes.

Damer bærer lang kjole, som dog ikke skal være gulvlang eller like flott og påkostet som til galla. Damer kan også ha kortere kjole, knekort, men ikke lårkort. Kjolen kan gjerne være festfin og eventuelt med glitter. Ved kleskode smoking brukes ikke hansker.

Militært personell (også pensjonert) kan bære selskapsuniform i form av messeantrekk eller stort messeantrekk (den siste kun ved festlige sammenkomster).

Mørk dress

Ved kleskoden mørk dress bærer menn en dress som er mørk blå, mørk grå eller sort. Til dette hører hvit skjorte samt slips eller sløyfe i valgfri [[farge)

Kvinner bærer festfin kjole eller buksedress. Kvinnene kan både ha lang fotsid kjole eller kort kjole, men bør dekke knærne. Hvit er forbeholdt bruden denne dagen. Det er alltid lov å velge bunad.

Skrevet

Kan legge til at det eneste som sto er at "dots are beautyful". ;)

Han er kunstner og det kommer nok temmelig mange alternative og merkelig folk dit. ;) (performance kunstnere, etc)

Gjest Tirkes
Skrevet

Damer som bruker bunad under vielse og middag pleier å bytte, hvertfall i min familie og svigerfamilie (som kommer fra to forskjellige fylker). Ellers ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...