AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #1 Skrevet 1. april 2013 Er det slik at det er sunnere å spise glutenfritt? Er det mulig å gå ned i vekt om jeg spiser mindre hvete eller produkter med spelt? Hvilke produkter er glutenfritt? Jeg er vant til å spise brød, men om det er sunnere vil jeg gjerne bytte til glutenfritt børd. Anonym poster: bf7d3a7120b8fb88b058db7ee321cf98
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #2 Skrevet 1. april 2013 Det er ingen grunn til å spise glutenfritt hvis du ikke har cøliaki. Gluten er ikke usunt i seg selv. Anonym poster: 9027804d4ed26faeea511d0dcc5dbed1 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #3 Skrevet 1. april 2013 Jeg stilte nok spørsmålet litt feil. Jeg mener: er det lettere å gå ned noen kg ved å kutte ut gluten? Har hørt at gluten inneholder mange kalorier Anonym poster: bf7d3a7120b8fb88b058db7ee321cf98
Redbull Skrevet 1. april 2013 #4 Skrevet 1. april 2013 Ett lite glutenfritt brød koster 40 kr. Det er dyrt å spise glutenfritt.
Gjest Daenerys Skrevet 1. april 2013 #5 Skrevet 1. april 2013 Redbull - ikke nødvendigvis, man trenger ikke spise brød til hvert måltid. Jeg finner brød til ca 30-35 kr, og det varer ofte lengre siden det er i frysen og ikke blir tørt. Glutenfrie produkter inneholder ofte mer stivelse, noe som ikke er særlig positivt. Glutenfritt brød smaker heller ikke fantastisk, så du er advart. Men gluten i seg selv inneholder vel ikke så mye mer enn vanlig. Pasta joda, men det samme gjelder jo ris og poteter. Jeg spiser nesten ikke glutenfritt brød, men jeg lager knekkebrød og spiser heller salat, yoghurt med musli osv.
Løvetanten Skrevet 2. april 2013 #6 Skrevet 2. april 2013 Jeg mener personlig at mange har det bedre uten korn/gluten, men det er mer jobb og mer planlegging. Jeg spiser ikke korn eller kornprodukter, og er helt kvitt bl.a mageplager og hudproblemer. Jeg bruker heller ikke glutenfrie erstatningsprodukter, men spiser salater, omelett, yoghurt etc. Noen ganger baker jeg nøttebrød eller mandelbrød, men det er sjelden. Har liksom kommet helt ut av den brødgreia. 2
Supraspinatus Skrevet 2. april 2013 #7 Skrevet 2. april 2013 Langt flere enn de med cøliaki har godt av å kutte gluten. Veldig mange vet det heller ikke selv fordi de ikke har prøvd å være uten brød over tid. Det er nok sunnere for en stor del av befolkningen å kutte inntaket av gluten, men det dersom du har prøvd og det ikke var noe forskjell (man må utelukke det helt minst 4-6 uker!) så er det ikke noe problem å ha det i kosten. Det som er greit å ta med seg er at grovt brød ofte er tilsatt ekstra hvetegluten for å henge sammen. Er det lettere å gå ned i vekt ved å kutte gluten? Gluten er stort sett i produkter som er full av stivelse. Kutter man disse er det nok lettere å gå ned i vekt. Jeg tror ikke at gluten direkte står bakom en mekaniske som hemmer vektnedgang. Med mindre du har en underliggende intoleranse. 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #8 Skrevet 2. april 2013 Å kutte gluten er vel bare gunstig dersom man faktisk reagerer på det. Du vil ikke bli slankere av å spise glutenfritt. Gluten er jo protein, og protein(aminosyrer) er viktig for deg, så med mindre du har allergi/intoleranse, så vil det virke mot sin hensikt. Anonym poster: a96d2d10cefd3d001012eedbca0c92cf 1
2shy Skrevet 2. april 2013 #9 Skrevet 2. april 2013 Glutenfritt i form av at du kutter ut hvete og spelt, kjempebra for vektreduksjon fordi du kutter ut/ned på stivelse og raske karbohydrater. Glutenfritt i form av at du bytter ut glutenprodukter med glutenfrie produkter (glutenfri pasta laget på mais osv); vel så mye stivelse og karbohydrater. 4
Løvetanten Skrevet 2. april 2013 #10 Skrevet 2. april 2013 Gluten er jo protein, og protein(aminosyrer) er viktig for deg, så med mindre du har allergi/intoleranse, så vil det virke mot sin hensikt. Anonym poster: a96d2d10cefd3d001012eedbca0c92cf Nuvel... Gluten er ikke en uerstattelig proteinkilde. Det er ingen bivirkninger/skadelig effekt av å kutte ut gluten, men man må være mer bevisst i matvalg. Det gir deg endel begrensninger, men med viljen og evnen er det ikke vanskelig å ha et fullverdig (bedre?) kosthold uten gluten. 2
Gjest aam1972 Skrevet 2. april 2013 #11 Skrevet 2. april 2013 Dersom man ikke har allergi vil jeg heller anbefale å kutte ut de tradisjonelle brødskive - måltidene, og heller spise andre typer mat, og heller ha litt vanlig brød ved siden. Salat eller omelett med deilig nystekt brød. Nam ! Brød er ikke farlig eller usunt - men om vi spiser kneip tre ganger daglig er ikke det generelle kostholdet så bra.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #12 Skrevet 3. april 2013 Glutenfritt i form av at du kutter ut hvete og spelt, kjempebra for vektreduksjon fordi du kutter ut/ned på stivelse og raske karbohydrater. Glutenfritt i form av at du bytter ut glutenprodukter med glutenfrie produkter (glutenfri pasta laget på mais osv); vel så mye stivelse og karbohydrater. Sånn tenker jeg også. Om man kutter ned på de naturlige glutenkildene, vil man automatisk redusere inntaket av raske karbohydrater. Og det er bra for vektreduksjon, enten man kjører lavkarbo eller lavkalori. Jeg ville ikke byttet det ut med glutenfrie erstatningsprodukter, heller spist alternativt. Anonym poster: a670bd088c03d18bb4e6d3a4cf122a1a 2
up! Skrevet 3. april 2013 #13 Skrevet 3. april 2013 Når man må spise glutenfritt blir det fort til at man lager det meste fra scratch selv, fordi erstatningsproduktene kun består av stivelse, palmeolje og e-stoffer. Så hvis du uansett skal lage ting fra scratch - og du tåler gluten - kan du vel likegjerne benytte deg av matvarer med gluten i. Husk at gluten finner i mer enn bare hvetemel. Det er også bygg, rug og vanlig havre (pga glutenforurensning). Lag maten din fra bunnen av, vær måteholden med fint hvetemel og raffinert sukker, så hjelper det langt på vei. Dersom du vil prøve glutenfritt mel, anbefaler jeg jyttemel på det aller sterkeste Man kommer raskt inn i det å spise glutenfritt når man må, men du kan bare glemme å plukke opp noe enkelt på nærmeste kiosk når sulten river i deg, middager hos andre må planlegges, og de må læres opp i hvordan maten skal behandles på kjøkkenet uten å få glutensmitte i seg, spise ute er et sjansespill, enten blir du dårlig, eller så er det ikke spesielt godt. Noen steder er virkelig gode, og dit kommer du igjen og igjen, men er du i en annen bydel er det ikke alltid det passer å dra til det éne stedet du vet om hvor du stoler på og liker maten. Med andre ord - hvis du ikke må? Velg fornuftig i forhold til hva kroppen din trenger, ikke la gluten være kilden til uro. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå