AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #1 Skrevet 1. april 2013 Jeg bare skjønner ikke hele mentaliteten rundt det å ha hytte. Når folk snakker om hytte så tenker jeg et lite skur i skogen uten elektrisitet, vann eller parabol/kabel tv. Men sånn er det jo ikke lengre, folk har jo et hjem nr 2, og jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor folk gidder å ødsle så mye penger når de har lån på bil og hus. Jeg er riktig nok født i Norge, men jeg har en kulturbakgrunn fra Vietnam og synes at dette er rart. Anonym poster: 3197bc9e11a38eace8c397c4e1110a82 2
Rotemor Skrevet 1. april 2013 #2 Skrevet 1. april 2013 -Bort fra by og jobb -ut i naturen. -arv av hytte -pengeplassering -folk slapper av når de kommer seg unna hverdagsforpliktelsene. Nordmenn er jo rike! Det var noen tanker om plussiden 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #4 Skrevet 1. april 2013 Det er ikke slik at alle har hytte, og verre vil det bli. Klasseskillet vil bli enda verre. I Norge sliter folk med å kjøpe seg bolig pga høyt prisnivå. Hytte er ikke aktuelt for de fleste av oss. Noen har arvet, om de hadde råd til å ta i mot hyttearven da. Før så bygde folk en liten hytte familien kunne ha på sommeren ferie osv. Husker naboen vår hadde hytte. Vi fikk være med der. Lå inn i skogen, vi syns det var fantastisk. Bilturen tok 20 min fra hjemmet. I dag vet jeg at hytten var på 40 kvadrat, uten strøm og vann. I storbyer som oftest var det kolonihager. Må vi tilbake til den tiden? Anonym poster: 15453f752e4e8c2553dfbaa6efaa9f24 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #5 Skrevet 1. april 2013 Vi har hytte uten elektrisitet, vann og med utedo. Finnes ennå en stor håndfull slike hytter i feltet også. Anonym poster: dd2403fb180b8ca3b478549c01271222 1
Gjest fry Skrevet 1. april 2013 #6 Skrevet 1. april 2013 Hytte er ganske meningsløst synes jeg. Eiendom er generelt tapsprosjekt som forfaller fra dag #1. Når man da er på stedet bare et par uker i året i snitt virker det helt fåfengt, men det stiller seg kanskje annerledes om man arver. Jeg ville dog solgt på flekken. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #7 Skrevet 1. april 2013 Fordi vi har lange og gode tradisjoner med å gå på skiturer ,gå i fjellet og være aktiv i naturen. Det er en del av den norske identiteten , og en viktig del av kulturarven vår. Anonym poster: 210a98d743219a8c11ee5f0530391387 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #8 Skrevet 1. april 2013 Det er for det meste den eldre generasjonen som har hytte. Den nyere generasjonen vil ikke ha råd til én med mindre de blir rike eller arvet den fra familien. Jeg skjønner det heller ikke, men det er kanskje fordi jeg ikke trives ute i naturen med ski på beina Anonym poster: 8b55efd84c392c66d5cf0c45e0e9fe40
Rotemor Skrevet 1. april 2013 #9 Skrevet 1. april 2013 Hytte er ganske meningsløst synes jeg. Eiendom er generelt tapsprosjekt som forfaller fra dag #1. Når man da er på stedet bare et par uker i året i snitt virker det helt fåfengt, men det stiller seg kanskje annerledes om man arver. Jeg ville dog solgt på flekken. Jeg tror Olav Thon er sterkt uenig med deg der, assa. Han er vel Norges rikeste mann!? Eiendom er jo den beste, mest varig, investeringen vi kan foreta. 1
wilmap Skrevet 1. april 2013 #10 Skrevet 1. april 2013 hytta vi har min far bygget, den ligger i nordland som min far kom i fra, vi bor i trøndelag i dag og når jeg er der så er det deilig å se seg rundt å tenke at mine foredre har bodd her, hytta hat syrøm, men utedo, det har vi, hytta er ikke så stor vart bygget som et ‘‘skur‘‘, men måtte selvsagt bli støre når jeg fikk min egen familie, har eller ikke noe lån, synes også at det er deilig å ha en fast plass som man kan dra på ferie til 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #11 Skrevet 2. april 2013 Men sånn er det jo ikke lengre, folk har jo et hjem nr 2, og jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor folk gidder å ødsle så mye penger når de har lån på bil og hus. Anonym poster: 3197bc9e11a38eace8c397c4e1110a82 Anskaffelse av hytta vår har aldri vært en pengeinvestering men en investering i familielivet og fritiden vår. Vi bruker hytta så og si hver helg, samt deler av alle ferier. Vi opplever en helt egen ro når vi er der. Etter vi kjøpte den er vi mer sammen med barna og deres venner (ut på ski, turer i fjellet osv.). Vi inviterer venner og familie så ofte det lar seg gjøre, og denne tiden sammen setter vi alle pris på - det er noe helt annet enn å treffes hjemme. Vi tenker også frem i tid, når barna våre anskaffer seg familie - at det er kjekt å ha en plass hele familien kan møtes. Hver gang vi reiser fra hytta savner jeg den, og jeg gleder meg allerede til neste gang vi skal dit. Men vi er ulike: Det jeg finner verdifullt, trenger ikke andre å forstå. Håper likevel du får et lite innblikk i hvorfor andre velger annerledes enn deg. Anonym poster: 4eeba3bfe9473ee1854a6467cf62004b
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #12 Skrevet 2. april 2013 Jeg bare skjønner ikke hele mentaliteten rundt det å ha hytte. Når folk snakker om hytte så tenker jeg et lite skur i skogen uten elektrisitet, vann eller parabol/kabel tv. Men sånn er det jo ikke lengre, folk har jo et hjem nr 2, og jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor folk gidder å ødsle så mye penger når de har lån på bil og hus. Jeg er riktig nok født i Norge, men jeg har en kulturbakgrunn fra Vietnam og synes at dette er rart. Anonym poster: 3197bc9e11a38eace8c397c4e1110a82 Jeg har også bakgrunn fra Asia, og tror svaret er ganske enkelt: Det er kos, ikke nytte. At du aksepterer "kos" som en verdi av betydning er en forutsetning for å skjønne poenget med hytte. Det kan være koselig i en hytte også med innlagt strøm og vann synes jeg ikke er rart, det er fortsatt flukten fra hverdagen som er det viktigste. Noen kjøper også hytter i nærheten av hjemstedet, dersom de har flyttet langt av gårde selv, så de fortsatt har en viss tilknytning. Ellers kan det alltids diskuteres hvorvidt det er å "ødsle". Hytteprisene vil falle før boligprisene ved et krakk, og det er klart du også kunne satt pengene i banken og tatt inn litt av siste års verdiøkning, men mange steder langs Sørlandet og ved skisentre er det fint mulig å tjene gode penger på å eie hytte også. Likevel enig i at det gjerne er merkelig å kjøpe seg hytte mens du fortsatt betaler på huslånet. Vi kjøpte ikke hytte før huset var nedbetalt. Når du ikke lenger har gjeld, derimot, synes jeg det er fullt forståelig. Det er en overflodsgreie, rett og slett. Altså kos. Ingen trenger hytte, men mange "trenger" å ha en hytte å reise på iblant. Anonym poster: 712ca97d61c81e385df926595c291c27 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #13 Skrevet 2. april 2013 Vi har også en hytte i familien. Mine foreldre eier den. De kjøpte den pga at de er glade i å gå i fjellet, på ski, eller til fots. Så var det viktig for dem at vi i storfamilien skal ha et felles møtepunkt i ferier og slikt, så vi ser litt mer til hverandre. Hytta ligger i fjellheimen midt i landet, slik at vi alle har omtrent lik reisevei. Selv ville jeg nok ikke brukt så mange penger på ei hytte, men vi er nyetablerte og har mer enn nok med boliglånet. Det er annerledes for dem som har nedbetalt boliglån, og i pensjonisttilværelsen har de god tid til å bruke hytta. Anonym poster: a68c733307d9613fdd6a9ce230ab5afd
Anglofil Skrevet 2. april 2013 #14 Skrevet 2. april 2013 (endret) Jeg er norsk og har aldri skjønt greia med hytte. Det har vel mest med at jeg heller vil reise og bruke pengene på andre ting. For meg virker hytte kjedelig. For all del, jeg husker somrene i Kragerø som en fin tid, men da leide mamma og pappa bare ei hytte for en uke eller to, og da slapp de alle kostnader som fulgte med å ha hytte. Og sånn er det vel for meg i dag også: jeg drar gjerne på hyttetur, men jeg vil gjerne flere forskjellige steder, og jeg vil også kunne velge å bruke pengene mine på andre ting. Slik jeg ser det blir det billigere, og man har større mulighet til variasjon. Selv elsker jeg å stå slalåm, men det kan godt hende jeg heller vil til Hemsedal eller Trysil, og da er det kjekt å slippe å ha hytte. For jeg tror neppe jeg hadde hatt råd til både å ha hytte og feriere andre steder. Å ha en hytte er rett og slett bortkastede penger for min del. Og nå som jeg selv strever med å komme inn på boligmarkedet er det ihvertfall absurd å tenke på hytte. Hadde jeg hatt veldig god råd så er det klart, da kunne jeg godt hatt en hytte. Mvh Yvonne Endret 2. april 2013 av Yvonne 1
Gjest uAnonymbruker Skrevet 2. april 2013 #15 Skrevet 2. april 2013 Vi har hytte som vi leier med tre andre familier her vi bor. Familien min er ikke skifanatikere så de andre familiene har den på vinteren, og når de reiser til syden så har vi den hele sommer og høstmånedene. Og utover det så avtaler vi litt mellom oss. Det er en sånn simpel seterhytte på fjellet. Men det er ikke typisk norsk sånn sett å ha et annet "hus" et annet sted. Mange andre steder er det sommerhus folk har eller leier.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #16 Skrevet 2. april 2013 Hytta vår koster 1000kr i året. lol Anonym poster: dd2403fb180b8ca3b478549c01271222
Kjempeliten Skrevet 2. april 2013 #17 Skrevet 2. april 2013 Mine foreldre bor omtrent på hytta. De er der hele tiden når de ikke jobber. De har ganske stressende jobber begge to, og de elsker å gå på turer og ski og være i naturen når de har fri... Vedder på at når de blir pensjonister så kommer de til å flytte dit Så det er vel egentlig bare fordi de liker det så godt, og de trives der. Det er mange andre hytter der, så når de drar dit møter de jo venner de ellers aldri ser. Men jo, jeg ser ikke helt poenget med de som besøker hytta si 1 gang i året omtrent Jeg er ikke så mye på hytta selv, men tenker at når jeg får meg familie selv så kan man ta noen turer. Men tror ikke jeg vil arve den. Broren min har nok mer "bruk" for den siden han er der mer enn meg.
Gjest Tirkes Skrevet 2. april 2013 #18 Skrevet 2. april 2013 (Advarsel, kun mening og synsing, jeg har ingen kilder for å støtte opp om galskapen): Hyttene ble vel brukt til nytte en gang i tiden? Seterhytta på vestlandet, eller jakthytta på Finnskogen? Små og spartanske koier, ment til å gi ly, ikke luksus. Når vi sluttet å bruke de til nytte (Gjennom bedre kjøretøy og endret drift av skog, fiske og gårder) så var det flere som fortsatte å bruke dem til kos. Jeg vet at der jeg kommer fra er det en seter ovenfor bebyggelsen. Hver lille gård hadde en del av ei hytte der - var den en stor gård hadde den EGEN hytte. Jeg kan huske at vi brukte disse seterhyttene på fjelltur - selv om vi fint rakk opp og tilbake etter grilling og bading på samme dagen. Nå tror jeg ikke at dette er opphavet til hytta, men som mange andre nevner, så er friluft en stor greie i Norge. Og det er en stor greie fordi det var sånn man overlevde før. Norge er et passe stort land med få innbyggere, og det var verre før. Det var mye utmark, og mye behov for fiske. Fiskeplasser lå ikke alltid nære hjemmet (kanskje hjemmet var langt fra kysten) så da hadde man behov for koier og hytter, når der ikke fantes biler. Når behovet falt bort, så tror jeg Kari og Ola så romantikken og idyllen i mange av disse stedene og fortsatte "bruken" på et kosenivå. Hytta er ikke så typisk norsk som folk vil ha det til. Når jeg vokste opp så hadde 1 av 20 på mitt klassetrinn en familiehytte. Et par andre hadde gjennom en av foreldrene tilgang på en firmahytte. Resten reiste til syden. Men hytta har blitt mer og mer vanlig de siste 20 årene siden jeg gikk på barneskolen. Det henger nok sammen med rentenivå, kjøpekraft og lønnsstigninger - vil jeg tro.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #19 Skrevet 2. april 2013 Ville ikke hatt hytte. Synes det er vold mot naturen når de bygger svære hyttefelter på Selejstad, Hovden, Vågslid og hele Røldal. ALLE må til fjells og alle legger ut bilder av NÅSKALVIKOSEOSSIHJELPÅHYTTÅVÅR påske. Æsj, det er kvalmt. Tenk på hvor skjevt fordelt midlene i verden er. I Afrika sulter tusenvis av barn daglig, mens her i vesten så skal man ha alt man peker på, hytte, biler, hus, leilighet i syden. Kvalmende er det. Anonym poster: 5892596624bcb611b824932e40e20517
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #20 Skrevet 2. april 2013 Ville ikke hatt hytte. Synes det er vold mot naturen når de bygger svære hyttefelter på Selejstad, Hovden, Vågslid og hele Røldal. ALLE må til fjells og alle legger ut bilder av NÅSKALVIKOSEOSSIHJELPÅHYTTÅVÅR påske. Æsj, det er kvalmt. Tenk på hvor skjevt fordelt midlene i verden er. I Afrika sulter tusenvis av barn daglig, mens her i vesten så skal man ha alt man peker på, hytte, biler, hus, leilighet i syden. Kvalmende er det. Anonym poster: 5892596624bcb611b824932e40e20517 Kan jeg som er ikke-vestlig få dispensasjon, eller blir jeg en del av problemet når jeg bor her nord? Jeg vil kose meg i hjel på hytta mi, ser'u, derfor jeg spør. Anonym poster: 712ca97d61c81e385df926595c291c27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå