Xaphan Skrevet 1. april 2013 #1 Skrevet 1. april 2013 Jeg regner med at det er en del her på KG som har skriving som hobby, så jeg tenkte å starte en egen tråd for oss. Alle skribenter er velkommen her, enten du skriver dikt, noveller, romaner eller ting som ikke er skjønnliteratur. De som jobber med store prosjekter som romaner kan skrive om framgangen sin og de som har lyst kan dele utdrag fra ting de jobber med. Så kan vi motivere, hjelpe og inspirere hverandre, samt tilby gode tips og råd om skriving. Everything goes, så lenge det har med skriving å gjøre. Så, hvem er med?
Xaphan Skrevet 1. april 2013 Forfatter #2 Skrevet 1. april 2013 Selv begynte jeg på en ny roman i går. Jeg har nylig droppa et annet prosjekt jeg jobba med, etter å ha skrevet over 10 000 ord. Karakterene mine var dritkjedelige og plottet var klisje. Så nå prøver jeg Stephen King's metode: start med et premiss og noen karakter og bare skriv. Så vil plottet og karakterene utvikle seg selv derfra. Jeg har foreløpig ikke peiling på hvor dette vil ende, men jeg har det gøy med å skrive karakterene mine hvertfall. Så vi får se hvordan det går
Stueloff Skrevet 3. mai 2013 #3 Skrevet 3. mai 2013 Holder på med det samme som deg akkurat nå. Begynte med ei setning jeg likte, og lar det bare gå derfra, aner ikke hva det skal bli. Har du gitt ut noe?
Gjest Skogkar Skrevet 3. mai 2013 #4 Skrevet 3. mai 2013 Har lekt med tanken, og prøvd meg på noe småtterier. Men jeg har null peiling på hvordan man skal tenke når det kommer til skriving. Skal man lage en plan? Disposisjon? Hver gang jeg har prøvd meg så ender det bare opp som en stil på 5-6 sider. Det går mao. alt for fort. Jeg føler det blir så klisje med en gang jeg prøver meg på betraktninger; "han så ut over det dystre landskapet, svøpt i en sjokoladefarget smog"..Det at jeg er så kresen og spesifikk i mine krav til hva bøker skal handle om, gjør at jeg leser alt for få bøker, mistenker jeg.
Xaphan Skrevet 3. mai 2013 Forfatter #5 Skrevet 3. mai 2013 Jeg har aldri gitt ut noe, nei. Har lyst til å prøve å endre på det da. Kunne tenke meg en karriere i noe som har med skriving eller literatur å gjøre, men jeg forventer ikke akkurat å skulle bli berømt forfatter
Cordelia Skrevet 3. mai 2013 #6 Skrevet 3. mai 2013 (endret) Jeg har i mange år lekt med tanken, men ikke fått et ord ned på papiret enda. Har nok med at jeg er ekstremt nøye med hva jeg liker eller ikke. Og ektremt kritisk til meg selv og ting jeg leser. Her i hvertfall ting en link jeg fant med mange tips som jeg ihvertfall synes virker fornuftige. På Stumbleupon kommer det fort opp mange ressurser hvis man velger skriving som tema. Bare som et tips. Når det kommer til arbeidsmåter så tror jeg ikke det er noen suksessoppskrift. Forskjellige kjente forfattere virker å ha forskjellige metoder. Ting som jeg har kommet frem til gjennom egen "filosofi" og lesning, og vil bruke den dagen jeg evt, tar sjansen: -Gjøre karakterene til levende vesener som folk tror på. -Ta leserne på alvor, gi dem noe verdt å lese. - Ikke bli for oppblåst og skriv "vulgært"/snobbete. -Struktur. Holde det jevnt, I noen bøker jeg har lest virker det noen ganger som om de har valgt å kutte ned på sider midt i boka og avsluttet for raskt. - Ikke la røde tråder bli hengende uoppløst med mindre det er en god grunn for det. Finner ofte sidehistorier i bøker som bare virker til å forsvinne ut av intet. Uten noen spesiell grunn. - Som det og stod i linken. Skriv enkelt og rett ut. Jeg har vel egentlig ikke peiling, men jeg var innpå en side hvor folk hadde lagt inn noen bidrag, og det slo meg egentlig at noe av det ble litt for deskriptivt og pretensiøst a la. "Solen skinte litt småarrogant inn på det småborgelige pretensiøse dyre ekegulvet". eh.... Det er nå mine tanker om det. Men kunne jeg bare turt å faktisk skrive en historie da. (edit) Endret 4. mai 2013 av Cordelia 1
Xaphan Skrevet 4. mai 2013 Forfatter #7 Skrevet 4. mai 2013 Mange gode råd, Cordelia, både i linken og de du postet her Det beste og mest basice tipset man kan gi om skriving er øv. Masse. Det er enkelt å si "gjør karakterene til levende vesner" men å faktisk klare å skrive dem slik er noe helt annet. Så uansett hvor mange gode råd og tips vi leser er det er det ett tips som gjelder mest av alle (og det eneste rådet jeg tror alle er enig i): Du må skrive mye for å utvikle ferdighetene dine. Det hjelper ikke å ha lest hundre bøker om kreativ skriving uten at du får noe øvelse selv. Dessuten må du finne din egen stemme og en stil du er komfortabel med å skrive i, og det kan ingen lære deg - det må du finne ut av selv. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå