Gå til innhold

Overvektige venninner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nesten alle mine venner er overvektige, spiser snop og potetgull hver dag, drikker cola til hverdags og kjører overalt. Jeg var som dem, men har tatt tak i ting nå og de siste årene har jeg begynt med trening 3 ganger i uka og kun en håndfull godis i helgedagene. Har gått ned masse og blitt flott å se på. Vennene mine er ekstremt negative til dette og sier jeg er treningsnarkoman og utseendebesatt. Noen ganger er det slengkommentarer i en "spøkefull" tone, andre ganger er det "skjerp deg da, kan du ikke dele en kebabgrandis med meg da? En gang i blandt er vel greit?" de har tilogmed unnlatt å invitere meg på filmkveld fordi "trodde du skullr trene jeg" og jeg blit jo såklart lei meg. Jeg kommenterer ikke deres utseende, men har oppfordret dem til å slutte å røyke og ikke spise godteri i hverdagene. Det ble selvfølgelig dårlig mottatt....

Problemet mitt er at jeg har sagt fra om at jeg synes de er frekke/slemme, men de slutter ikke :( kan noen forklare meg hva jeg burde gjøre?!? Blir helt sprø her:(

Anonym poster: f092dc5aa8e6c3a89f0bb2133dab4b18

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nye venner.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde svart de frekt og sagt noe om hvor overvektige de var. Om de skal kødde med deg, så har du lov å svare tilbake.

Anonym poster: 4ec0a7715295b0101b901c1be6e620f7

• Liker 2
Skrevet

Ah ... kjenner til slike nyfrelste. De er uutholdelige å være rundt. Prøver å trykke sin nye livsstil nedover alle. Like greit at du finner deg nye venner, de gidder sikkert ikke ha deg med på ting uansett.

• Liker 12
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Mine venner er ikke like slemme, men jeg har opplevd mye av det samme. Jeg har også sagt ifra, men jeg får kommentarer jeg og. Jeg tror det bare er noe man må overleve og overse. Men å ikke bli invitert til filmkveld var drøøøyt! Det kan du jo ikke finne deg i!

• Liker 5
Gjest Inggolf
Skrevet

Nye venner.

ja faktisk.. spesielt om du TS setter deg ned sammen med dem og forklarer dem akkuratt hvordan du føler det, uten å gå rundt grøten og det viser seg at de ikke fortstår en PØKK av hva du har prøvd å formidle..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De er sikkert sjalu og rotter seg sammen for å unngå at flere av dem blir slanke. Ingen av dem vil være den "ene feite" igjen og da er det enklere å være tykke sammen og snakke ned om den slanke.

Kjenner det litt igjen. I den ene omgangskretsen min er det litt slik. Man himler med øynene til fullkorn og sukkerfrie pastiller, mens øl, chips og pizza er toppen og heeelt sosialt akseptert. Nesten som om flere av venninene mine egger hverandre opp til å spise usunt. Men jeg VET at det er flere av dem som spiser sunt og trener, de bare snakker ikke om det :P Rart! Så dumt når ikke folk kan være glad for de som har fått til noe!

Anonym poster: b44c110af2ff2cdad455aa307821c8f5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nå kan det jo faktisk hende at du er treningsnarkoman i den forstand at du prioriterer trening fremfor venner. Ikke rart de ikke gidder å invitere deg på filmkveld da. Det er noe annet hvis du har et fast treningsopplegg og de vet at du er opptatt bestemte dager i uken. Antagelig er du ikke sammen med venninnene hver dag, så det at du ikke spiser godteri når du er sammen med dem, kan jo fort oppfattes som om du faktisk er sykelig opptatt av utseendet ditt. Cluet med å leve sunt er jo å begrense godterispisingen, men ingen har noe vondt av å unne seg noe godt av og til, og det er jo ingen regel som sier at dette må kun være i helgene - det er en regel du har funnet opp selv.

Hvis du ønsker å påvirke dem, kan du jo invitere dem over på en sunn, men god middag og ta initiativ til å gå på tur eller gjøre noe annet som innebærer bevegelse.

Det lønner seg å forsøke å se dette fra venninnenes ståsted. Nyfrelste skjønner ikke helt at de faktisk oppfører seg som fanatiske. Det virker jo som om du er redd for at noe alvorlig vil skje om du spiser litt godteri utenom helgene.

Anonym poster: b0d3b6861f76827d7164a27617afe7b9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

De er sikkert sjalu og rotter seg sammen for å unngå at flere av dem blir slanke. Ingen av dem vil være den "ene feite" igjen og da er det enklere å være tykke sammen og snakke ned om den slanke.

Kjenner det litt igjen. I den ene omgangskretsen min er det litt slik. Man himler med øynene til fullkorn og sukkerfrie pastiller, mens øl, chips og pizza er toppen og heeelt sosialt akseptert. Nesten som om flere av venninene mine egger hverandre opp til å spise usunt. Men jeg VET at det er flere av dem som spiser sunt og trener, de bare snakker ikke om det :P Rart! Så dumt når ikke folk kan være glad for de som har fått til noe!

Anonym poster: b44c110af2ff2cdad455aa307821c8f5

Når ble sukkerfrie pastiller sunt???

Anonym poster: b0d3b6861f76827d7164a27617afe7b9

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Ah ... kjenner til slike nyfrelste. De er uutholdelige å være rundt. Prøver å trykke sin nye livsstil nedover alle. Like greit at du finner deg nye venner, de gidder sikkert ikke ha deg med på ting uansett.

Enig.

AnonymBruker
Skrevet

Men er det slik at du aldri skeier ut med de utenom den neven i helgen? Mtp den "en gang iblant" kommentaren du har fått. Det kan bli litt slitsomt.

Anonym poster: ff87cbc1c00684cfaf15d94c07f46681

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tenker at dere har fått for forskjellige interesser til å fungere sammen. Jeg har ingen venninner som er helsefanatikere, og jeg tror kanskje at jeg hadde kuttet ned kontakten hvis en av mine plutselig hadde blitt det. Nettopp fordi vi hadde blitt for ulike.

...edit: Og i hvert fall hvis de hadde kommet med "gode råd" om at jeg må slutte og røyke og spise sunt...

Endret av Petra75
  • Liker 9
Skrevet

På tide å finne deg nye venner som du trives rundt. Du trenger ikke å lide fordi de har valgt å fortsette å ødelegge livene sine. Hvis de ikke klarer å akseptere ditt ny livsstil, men prøver hele tiden å såre deg, er det på tide å gå videre i livet ditt. Uten dem.

• Liker 8
Skrevet

Jeg følte plutselig for å utdype mitt tidligere innlegg, i lys av de postene som har kommet etter det.

Jeg ser helt klart at det kan være kjipt for overvektige personer om en i omgangskretsen plutselig blir veldig sunn og får andre verdier og i tillegg prøver å forandre de rundt seg. Men det kan og være veldig vanskelig å bli sunnere når alle ens venner automatisk forbinder hygge og sosial samvær med ekstreminntak av sukker og fett.

Så, for alles beste: Skaff nye venner. Behold gjerne de gamle og om du vil, men ikke prek for dem om de ikke vil høre. Og overse om de eventuelt føler for å "mobbe" deg for at du ikke spiser like mye godteri som før.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Nesten alle mine venner er overvektige, spiser snop og potetgull hver dag, drikker cola til hverdags og kjører overalt. Jeg var som dem, men har tatt tak i ting nå og de siste årene har jeg begynt med trening 3 ganger i uka og kun en håndfull godis i helgedagene. Har gått ned masse og blitt flott å se på. Vennene mine er ekstremt negative til dette og sier jeg er treningsnarkoman og utseendebesatt. Noen ganger er det slengkommentarer i en "spøkefull" tone, andre ganger er det "skjerp deg da, kan du ikke dele en kebabgrandis med meg da? En gang i blandt er vel greit?" de har tilogmed unnlatt å invitere meg på filmkveld fordi "trodde du skullr trene jeg" og jeg blit jo såklart lei meg. Jeg kommenterer ikke deres utseende, men har oppfordret dem til å slutte å røyke og ikke spise godteri i hverdagene. Det ble selvfølgelig dårlig mottatt....

Problemet mitt er at jeg har sagt fra om at jeg synes de er frekke/slemme, men de slutter ikke :( kan noen forklare meg hva jeg burde gjøre?!? Blir helt sprø her:(

Selvsagt blir det dårlig mottatt, sikkert like mye som det irriterer deg at de legger seg opp i livet ditt, når du viser de lite respekt ved å blande deg i livet deres så kan du ikke forvente noe annet. Jeg kjenner også til noen som er blitt ekstremt treningsnarkomaner, de har spist så mye lavkarbo og rå Food, sesamfrø og peppernelliker at det nesten stikker ut av ørene deres, og det er helt greit det. Folk må jo spise det de vil og løpe på tredemøllen så mye de orker, men det kan være slitsomt å være venner med noen som er så helsefanatiske at de må hele tiden hevde seg selv ved å si "ja du blir feit av å spise potetgull asså", veeeeeet du ikke hvor mye usunt du får i deg i det måltidet der??" :sjokkert: drikker du cola?? På en ukedag, er du ikke klok?? Av og til er folk eller blir folk litt for forskjellige til at man har noe tilfelles lengre. Endret av skreppamedleppa
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

På tide å finne deg nye venner som du trives rundt. Du trenger ikke å lide fordi de har valgt å fortsette å ødelegge livene sine. Hvis de ikke klarer å akseptere ditt ny livsstil, men prøver hele tiden å såre deg, er det på tide å gå videre i livet ditt. Uten dem.

Hvorfor kan ikke folk bare godta at man er forskjellige? Jeg ser ikke helt hvordan disse venninnene ødelegger livene sine bare fordi de ikke er slanke, nyter mat og ikke trener. Det må være plass til alle. Både de som lever sunt og trener og de som ikke gjør det. Uten at noen av partene skal fremheves som kjipe mennesker.

Anonym poster: 559c07e171112a4cccca114ad7bfd390

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det går an å gå for langt begge veier. Jeg hadde ei venninne som var ekstrem i sitt sunnhetshysteri. Hun var ALDRI villig til å droppe en dags trening for å være sammen med venner. Istedet forventet hun at alle andre skulle legge sine planer etter hennes treningstider. Hun trente hver dag kl. 18-20. Hvis noen våget seg på å planlegge noe i akkurat dette tidsrommet ble hun fornærmet og mente at vi ekskluderte henne. Men så var jo dette et tidspunkt der det falt naturlig for oss andre å finne på ting sammen. Hun ble også fornærmet da ei av jentene i gjengen inviterte til kake på kafe til bursdagen sin. Hun kunne ikke forstå hvorfor vi ikke heller kunne feire bursdagen hjemme hos en av oss, for da kunne hun ta med seg et eple istedet for å spise usunt. Hun var også kritisk til kostholdet til oss andre. Hun hevdet vi "alltid" skulle spise usunt, men "alltid" i hennes verden var lørdagskosen vår. Og hun benyttet enhver anledning til å kommentere hva vi spiste, hvor mange kalorier det var i ting, hvor usunt ditt og datt var, hvor mye bedre det var å spise det hun spiste osv.

I det hele tatt ble det veldig slitsomt å forholde seg til henne, og det ble til at hun stadig sjeldnere ble invitert med på ting. I dag har jeg ingen kontakt med henne lenger. Ikke fordi jeg var misunnelig på henne, men fordi hun ikke lenger var noe hyggelig å tilbringe tid med.

Jeg sier ikke at du er sånn, ts. Men tenk over hvordan du framstiller deg selv og din nye livsstil. Det er forskjell på å være glad for og stolt over det man selv får til og det å trykke ned andre som velger et annet liv.

Mia

Anonym poster: 2391af6625d39ef8cbe8802c8004c9a8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

I mine øyne er det akkurat like irriterende å høre "veeet du hvor usunt det er med sukker?" som det er med "det er jo ikke farlig med en kake på en onsdag en gang i blandt veel?" Kan ikke folk bare akseptere at noen liker å være sunne og andre liker å være usunne?

• Liker 10
Skrevet

Hvorfor kan ikke folk bare godta at man er forskjellige? Jeg ser ikke helt hvordan disse venninnene ødelegger livene sine bare fordi de ikke er slanke, nyter mat og ikke trener. Det må være plass til alle. Både de som lever sunt og trener og de som ikke gjør det. Uten at noen av partene skal fremheves som kjipe mennesker.

Anonym poster: 559c07e171112a4cccca114ad7bfd390

Ja, folk er forskjellige. Noen ødelegger livene sine, andre gjør det ikke. De som har valgt å ødelegge livene sine (det fins mange måter å gjøre dette på og å leve et usunt liv er bare en av dem) skal absolutt respektere valget av de som vil leve sunt og ikke ekskludere venninna si av den grunn.

Har de derimot valgt å ekskludere henne, så står hun fritt å finne seg nye venner som kommer til å vise mer respekt for henne enn hennes nåværende venninner.

• Liker 1
Skrevet

Ja, folk er forskjellige. Noen ødelegger livene sine, andre gjør det ikke. De som har valgt å ødelegge livene sine (det fins mange måter å gjøre dette på og å leve et usunt liv er bare en av dem) skal absolutt respektere valget av de som vil leve sunt og ikke ekskludere venninna si av den grunn.

Har de derimot valgt å ekskludere henne, så står hun fritt å finne seg nye venner som kommer til å vise mer respekt for henne enn hennes nåværende venninner.

Blir like dumt som å si at ts har ødelagt livskvaliteten sin fordi hun ikke unner seg sukker... Mas og hysteri fra begge leirene er patetisk, folk, hver og en av oss velger selv hvordan vi ønsker å leve, ferdig snakket. Om hun har problemer med å respektere vennenes valg og visa versa så får en skifte flokk en periode.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...