Gå til innhold

"Må" man ha fancy bryllup for tiden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært en del innom tråder som handler om bryllup her inne og det ser ut som at man "må" ha et fancy dyrt bryllup. Det virker som om de som skal være gjester i et billig bryllup hvor man f.eks må ta med egen alkohol blir sure for dette og forventer at man skal diske opp med full gallafest med 6 retters middag og fri bar.

Når jeg skal gifte meg har jeg lyst til å bare ha partytelt i hagen vår og en ganske normal middag + dessert og at gjestene tar med sin egen alkohol.

Jeg synes det er galskap å bruke 100.000 på 1 dag.

Har jeg missforstått eller er dette tilfellet?

Anonym poster: 28ef3c523d5984fdd7ce4dcc13f201d1

Videoannonse
Annonse
Gjest Daenerys
Skrevet

Bryllupsforumet her er ikke representativt for hele landets bruder :) Viktig å huske det. Jeg syns det er viktigst å ha et bryllup man selv ønsker seg, ikke å flotte seg for andre!

Syns du har en veldig fornuftig idé jeg :)

Skrevet

Det er vel hva man gjør det til selv. Synes ikke man skal la andre diktere hva man selv skal gjøre. :)

Om du vil ha et enkelt bryllup, så kjører du bare på. Er viktigst at du og mannen/damen din koser dere og er fornøyde, mener jeg ihvertfall :)

• Liker 1
Gjest Cevita
Skrevet (endret)

Har aldri hørt om å ha med egen alkohol i bryllup. Jeg har absoluttingenting i mot utebryllup med . Eks utegrill eller lignende, tror det kan være kjempekoselig, men egen alkohol? Synes ikke det blir helt riktig, da ville jeg heller hatt litt mindre, må jo ikke være ubegrensede mengder.

Tenker også at i et budsjettbryllup har man ofte alliert seg med gjester når det gjelder alt fra baking til pynting osv... Og så skal man ha de til å ta med egen drikke i tillegg? Hmm.

Edit. Det er ikke det med alkoholen som er viktig for meg at selv kunne jeg hatt avholdsbryllup, men å be folk ta med egne ting for å feire dere.. Synes det blir litt som å be de ta med egen salat til middagen. :-P

Endret av Siennna
Gjest Daenerys
Skrevet

Har aldri hørt om å ha med egen alkohol i bryllup. Jeg har absoluttingenting i mot utebryllup med . Eks utegrill eller lignende, tror det kan være kjempekoselig, men egen alkohol? Synes ikke det blir helt riktig, da ville jeg heller hatt litt mindre, må jo ikke være ubegrensede mengder.

Tenker også at i et budsjettbryllup har man ofte alliert seg med gjester når det gjelder alt fra baking til pynting osv... Og så skal man ha de til å ta med egen drikke i tillegg? Hmm.

Edit. Det er ikke det med alkoholen som er viktig for meg at selv kunne jeg hatt avholdsbryllup, men å be folk ta med egne ting for å feire dere.. Synes det blir litt som å be de ta med egen salat til middagen. :-P

Jeg ser ikke problemet med å ta med egen alkohol, man gjør da det på vanlige fester, så hvorfor ikke i bryllup?

Skrevet

Ikke problem å be gjester ta med egen alkohol, så lenge man sier at det er gave nok at gjesten kommer til festen (og ikke legger ut dyre gavelister utenom). Evt. kjøre alkoholfritt bryllup.

Gjest *Maja*
Skrevet

Giftet oss på Tinghuset vi :) Hater å være sentrum av oppmerksomhet og vi giftet oss for vår egen skyld, ikke for fest og kake. Nå ville familien hans feire det, så de spanderte en flott middag og bryllupsantrekkene våre. Vi hadde egentlig bare lyst å reise på bryllupsreise uten noe feiring, men for familiens skyld siden de ville gjøre det for oss så gjorde vi det.

• Liker 1
Gjest Cevita
Skrevet

Og

Jeg ser ikke problemet med å ta med egen alkohol, man gjør da det på vanlige fester, så hvorfor ikke i bryllup?

Vanlige fester er ofte, bryllup er noe som der og da er ment å være en gang i livet. Derfor synes jeg det skal markeres litt annerledes, og ikke bare som en "vanlig" fest

• Liker 2
Gjest Daenerys
Skrevet

Vanlige fester er ofte, bryllup er noe som der og da er ment å være en gang i livet. Derfor synes jeg det skal markeres litt annerledes, og ikke bare som en "vanlig" fest

Poenget mitt er at ikke alle vil gjøre så mye ut av det, som TS selv skriver. Selvsagt er det jo fint om det serveres alkohol, men jeg ville ikke reagert om jeg skulle tatt med selv. Kanskje om det var et bryllup i 100 000-kroners klassen, men ikke et mer uformelt hagebryllup.

Gjest Adriane
Skrevet (endret)

Som Daenerys sier: bruder og gjester her ikke representativt for alle bruder og gjester - det er nå helt sikkert. Jeg har tatt opp ting fra forumet her med folk i min omgangskrets, og ofte blir jeg bare møtt med spørrende og/eller måpende ansiktsuttrykk, og reaksjoner som "hæ? Det har jeg aldri hørt om før" og "Hva slags folk er det som påstår sånt?" og lignende ;) Så man må ikke gå i fella og tenke at det som kommer frem på forumet her er "mainstream", for å si det sånn :)

Hvert enkelt brudepar lager det bryllupet de selv ønsker å ha, og som de føler seg komfortable med. Noen vil ha stort og flott og fancy, andre vil ha litt mer laidback, og ytterligere andre vil ha helt avslappet. Alt er like bra, så lenge man har fokus på at gjestene føler seg velkomne, ivaretatt og at de har det gøy :)

Edit: skrivefeil

Endret av Adriane
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som Daenerys sier: bruder og gjester her ikke representativt for alle bruder og gjester - det er nå helt sikkert. Jeg har tatt opp ting fra forumet her med folk i min omgangskrets, og ofte blir jeg bare møtt med spørrende og/eller måpende ansiktsuttrykk, og reaksjoner som "hæ? Det har jeg aldri hørt om før" og "Hva slags folk er det som påstår sånt?" og lignende ;) Så man må ikke gå i fella og tenke at det som kommer frem på forumet her er "mainstream", for å si det sånn :)

Jeg kjenner heller ikke igjen KG-bryllupet når jeg er ute i den virkelige verden. :laugh:

Anonym poster: 280c937c5bc0e98e45d4da51e81ab10a

Skrevet (endret)

Drit i hva andre måtte mene. Jeg mener selv det er galskap og starte ekteskapet med å ta seg opp lån for å dekke 1 (!!!) dags fest.

Vi hadde en liten sermoni med nærmeste venner og familie. Totalt 14 stk.

Tok de samme med på biffmiddag på resturant og 2 forskjellige gjester hadde med 1 kake hver. En marsipan og en annen type. Til maten fikk alle en valgfri drikke (brus, øl, cognac)

Etterpå så hadde vi leid ett lokale der vi inviterte alle venner. Hadde kjøpt snacks og alle tok med egen drikke.

Alle hadde en kjempefin dag.

Middagen kom på ca 4500-5000 kr inkl. 1 stk drikke til maten.

Betalte 1800 for leie av lokale til fest.

+ kjole/ dress og ringer.

Vi fikk mine foreldres gamle ringer som ble laget om så der betalte vi kun for tilpassing.

Kjole bestilte jeg på nett til 1200 kr + tilpassing 500 kr. og mannen fikk en fin dress med min bror som ikke passet lengre så vi kjøpte kun skjorte i tillegg.

Skulle vi måttet brukt 100.000++ på middag og fest så hadde vi droppet alt og bare giftet oss med forlovere til stede UTEN fest.

Det er DERES dag. Gjør som DERE vil.

Heldigvis så har jeg ikke venner som klager og syter for at ting ikke er dyrt nok så vi kunne feire dagen med alle til stede på kvelden!

Vi fikk kun bryllupsgave med de som var til stede under sermoni/middag. Selvsagt.

Endret av lashara
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke problem å be gjester ta med egen alkohol, så lenge man sier at det er gave nok at gjesten kommer til festen (og ikke legger ut dyre gavelister utenom). Evt. kjøre alkoholfritt bryllup.

For så vidt greit at vi ikke får bryllupsgave, men da lurer jeg bare litt på hvordan du gjør det mtp bursdager og slikt, kjøper du kun gave til folk om de stiller med fest og gratis alkohol?

Anonym poster: 88b376cfa2f9cf6a8bf373b90b6e62fe

• Liker 1
Skrevet

Må og må, jeg føler det også er litt upopulært å ha et dyrt bryllup, jeg da. Det å unne seg noe mer enn det aller mest nødvendige er tydeligvis et svært alvorlig brudd på Janteloven.

Vi kommer til å bruke rundt 150.000,- Ikke fordi vi må, men fordi vi har lyst. Vi må ikke ta opp lån, men vi sparer. Det gjør på ingen måte bryllupet vårt noe bedre, viktigere eller fancyere enn andres, men det gjør oss den feiringen VI vil ha.

hva som gjør et bryllup vellykket avhenger egentlig veldig lite av pengebruken og mer av paret og stemningen, tenker jeg. Billige bryllup kan være koselige, og de kan være grusomme. Det samme med dyre. De tilfellene hvor summen kan ha noe å si er hvor pengebruken tydelig skinner igjennom, enten fordi man har spart og vært gnien på absolutt alt slik at det går ut over gjestene, eller fordi man blåser en masse kroner bare for å vise status og rikdom. Jeg tror heldigvis det er ganske langt mellom begge typer.

Ellers tenker jeg det er mest hvordan man forholder seg til gjestene sine som har noe å si. Blir de behandlet som statister eller gavegivere, så hjelper det ikke at vinen er dyr og serviettene matcher frimerker på invitasjonen.

• Liker 5
Skrevet

Jeg pleier stort sett å stå for mat+ vin når jeg inviterer til meg. Blir jeg invitert i bursdag så tar jeg gjerne med en flaske vin som gave, og så blir den delt i løpet av kvelden. Det spørs litt på hvor formell festen er, men om jeg blir invitert med skikkelig invitajon (ikke facebook), så pleier jeg å ta med gave, ikke alkohol.

• Liker 1
Skrevet

For så vidt greit at vi ikke får bryllupsgave, men da lurer jeg bare litt på hvordan du gjør det mtp bursdager og slikt, kjøper du kun gave til folk om de stiller med fest og gratis alkohol?

Mao så tror jeg svaret på spørsmålet ditt blir ja. Men har dere vurdert alkoholfritt bryllup? Evt. kun vin til maten, og ikke åpen bar (med dyre drinker?)?

Kjenner noen som ble invitert i bryllup, hvor de måtte betale for alkoholen selv. Det var ikke opplyst på forhånd. I tillegg tok baren kun kontanter. Ble ikke akkurat topp stemning, hadde vært noe annet om brudeparet hadde opplyst om dette på forhånd.

Skrevet

Veldig godt skrevet PingTing! :-)

Vi bruker omtrent det samme som dere tipper jeg. Tar ikke opp noe lån for dette, og vi gjør det fordi VI har lyst og mulighet, og ønsker å benytte anledningen til å lage en fin fest med gode venner.

Ingenting er riktig og ingenting er feil, det som er viktig er at en finner en form som passer en selv.

Når det gjelder medbrakt alkohol så er det også opp til hver enkelt, ikke noe å bli sur for hvis brudeparet velger en form der de velger å la gjestene ta med alkohol. Men jeg tenker også at dersom bryllupet er i egen hage koster nok ikke alkoholen så fryktelig mye som det gjør når man har det på reastaurant og ikke kan ta med egen alkohol, kaker osv....

Skrevet

Synes forresten det var en litt rar sammenlikning med bryllup og bursdag, vi gir feks mye mindre i bursdagspresang enn brylupspresang, og forventer tilsvarende mindre servering i bursdag enn bryllup.

AnonymBruker
Skrevet

Mao så tror jeg svaret på spørsmålet ditt blir ja. Men har dere vurdert alkoholfritt bryllup? Evt. kun vin til maten, og ikke åpen bar (med dyre drinker?)?

Kjenner noen som ble invitert i bryllup, hvor de måtte betale for alkoholen selv. Det var ikke opplyst på forhånd. I tillegg tok baren kun kontanter. Ble ikke akkurat topp stemning, hadde vært noe annet om brudeparet hadde opplyst om dette på forhånd.

Vi vil drikke selv så har ikke tenkt å ha alkoholfritt bryllup. Regner også med at en god del av de vi inviterer også kunne tenkt seg å drikke alkohol. Man MÅ jo ikke ha med seg alkohol, bare hvis man har lyst. Kan eventuelt gi en drink/vin til desserten, men føler at det er så lite at da kan vi likegodt bare droppe å servere alkohol i det hele tatt og si at de som vil drikke får ta med selv.

Kommer selvfølgelig ikke til å stille noe krav om dyr kleskode. Så lenge man er pyntet og ikke kommer i joggisen. Så folk trenger hvertfall ikke bruke masse penger på klær. (noe jeg selv må siden jeg snart skal i bryllup og kleskoden er galla. Vi kommer kun til å få servert 1 glass til maten, resten må vi kjøpe selv. Synes at da blir det litt feil igjen å stille krav til et så dyrt antrekk.)

Skrevet

Man må ingenting, man legger opp dagen slik man selv vil ha den. Selv var det utenkelig for meg å f.eks ha kaffegjester eller å ikke ha fri bar. Til gjengjeld bruke jeg lite penger på brudekjolen eller meg selv, for meg var fokus på gjestene og det å kunne tilbringe tiden med dem. Derfor inviterte vi heller ikke så mange. Joda, vi hadde fireretters middag og slike ting, men vil ikke beskrive det som "fancy". Vi bare fulgte vår egen magefølelse, rett og slett.

Ønsker man ikke å bruke 100.000 kr på et bryllup så gjør man heller ikke det. Vi brukte nesten 86.000 kr og angrer ikke på det.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...