Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min og jeg bor så og si sammen fra før av, men skal kjøpe hus etterhvert nå. Han har husdyr som jeg egentlig ikke har så lyst til å ha når vi skal kjøpe hus sammen..Grunnen er at jeg ikke vil ha bur og utstyr midt i stua som fort begynner å lukte vondt, i tillegg til at det ikke ser fint ut og kommer ikke til å passe inn i et nytt hus.. Jeg har tatt det opp med han, men han er ganske bestemt og blir irritert når jeg nevner det, og nå har det gått over til at han synes jeg maser om det.

Jeg vet at jeg ikke kan nekte han det, men lurer på om noen har noe tips eller forslag til kompromiss eller liknende?

Anonym poster: 09de3205b6dffbb27f82e1a420a0656e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må bur og utstyr stå i stua da? Og et rettferdig kompromiss om han ønsker å beholde dyr er vel at han sørger for grundig renhold av dyr og utstyr. Tror jeg personlig ville avklarert dette før jeg kjøpte hus.

Anonym poster: da9414cb3f12881ab48c103285ff9c2b

Skrevet

Han har et kjæledyr som er lovlig å ha i Norge? Og han hadde dette dyret da dere traff hverandre? Og nå vil du at han skal kvitte deg med fordi "det ikke passer inn i et nytt hus"?

Hvis dere skal ha håp om å få til et kompromiss i dette, så får det vel være at buret står i et annet rom en stua (f.eks gangen eller kjøkkenet), men at dyret får være inne (og i live).

• Liker 15
Skrevet (endret)

Enig med Anonym over. Det blir ikke lukt dersom renholder er godt nok. Hvilke dyr er det snakk om? Selv synes jeg det er koselig om noe utstyr til dyrene er i stuen eller der vi oppholder oss. Det fins veldig mye fint som matcher mye, moderne design for katter og hunder f.eks.

Men utstyr kan vel også stå et annet sted, i gangen f.eks

Endret av Berit
Skrevet

Jeg tenkte også at buret trenger ikke stå i stua, men jeg skjønner jo at han ønsker å ha dyrene sine med seg.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Han hadde ikke det da vi ble sammen, og jeg vil heller ikke "presse" han til å ikke ha det med seg. Vi er begge studenter og har ikke råd til å kjøpe noe stort, og heller ikke nytt utstyr. Bur og liknende har han lagd selv, så er ikke så lekkert, men men.. Er vel bare noe jeg må ta med i pakka, tenker bare det er greit å avklare hvordan vi skal gjøre det FØR vi kjøper, men nå er han så irritert over det at jeg nesten ikke kan ta det opp mer..

Skrevet

Hadde min sambo ment at jeg skulle kvittet meg med et kjæledyr bare fordi vi skulle flytte så hadde jeg blitt rimelig irritert. Og det har ingen ting å si om han fikk dyret når dere var sammen eller ikke, for du har jo allerede "godkjent" dyret uansett.

Synes du er svært urimelig mot din kjære. Dyr er heller ikke noe "bruk og kast" som man bare kan gi vekk når det ikke passer seg å ha det lengere.

• Liker 14
Skrevet

Vær så snill å ikke sett han i den situasjonen da....! Man blir faktisk veldig glad i dyrene sine!

Dette er noe som må gå an å løse :) Dyr lukter ikke så lenge man er nøye med hygienen. Om buret er så stygt så tilby deg å gjøre det litt finere? Sett en pynteting og legg en duk over eller noe? :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde min sambo ment at jeg skulle kvittet meg med et kjæledyr bare fordi vi skulle flytte så hadde jeg blitt rimelig irritert. Og det har ingen ting å si om han fikk dyret når dere var sammen eller ikke, for du har jo allerede "godkjent" dyret uansett.

Synes du er svært urimelig mot din kjære. Dyr er heller ikke noe "bruk og kast" som man bare kan gi vekk når det ikke passer seg å ha det lengere.

Hvis du har lest det andre jeg har skrevet så sier jeg at jeg ikke vil at han skal kvitte seg med det, fordi jeg vet at han vil ha det, så har på ingen måte tenkt til det. Enig at det ikke har noe å si om han hadde det før han traff meg eller ikke, men det var noen som spurte om det. Jeg tenkte mer på om noen hadde tips til kompromiss, eller erfaring fra liknende situasjon :-)

Gjest Fleecejakke
Skrevet

Må dyret være på stua? Jeg tenker at et kompromiss kan være å ha det på eget rom, i en gang eller et annen område. Jeg ville ikke hatt et burdyr på stua, da måtte mannen funnet en løsning som kunne passet begge.

Skrevet

Jeg tenker som andre at kompromisset må være at buret ikke trenger stå i stuen, og at det rengjøres ofte nok til at det ikke lukter.

Det er viktig at dere avklarer det før dere flytter. Blir dette noe dere ikke klarer å bli enige om, så kanskje dere ikke skal flytte sammen. Ikke fordi det med kjæledyr er så viktig, men fordi det vil dukke opp andre konflikter og da er det viktig å klare å løse dem på en måte som ikke overkjører en av dere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker som andre at kompromisset må være at buret ikke trenger stå i stuen, og at det rengjøres ofte nok til at det ikke lukter.

Det er viktig at dere avklarer det før dere flytter. Blir dette noe dere ikke klarer å bli enige om, så kanskje dere ikke skal flytte sammen. Ikke fordi det med kjæledyr er så viktig, men fordi det vil dukke opp andre konflikter og da er det viktig å klare å løse dem på en måte som ikke overkjører en av dere.

Takk :) Ja, det er nettopp det jeg tenker også. Dumt å kjøpe noe før man har funnet en løsning på eventuelle problemer. Vi har vært sammen i mange år, så er ikke snakk om å la dette ødelegge for oss.

Skrevet (endret)

Du får trøste deg med at det bare er et dyr han har i bagasjen. Det kunne vært en unge! Unnskyldningene dine er heller ikke gode nok. 'Passer ikke inn i huset', 'Lukter vondt'? Hva i all verden betyr det?

Godkjent argument kunne vært f.eks. kraftig allergi. Et kompromiss du kan prøve deg på er at han ikke kjøper et nytt ett når dyret tar kvelden.

Endret av Eriks
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får trøste deg med at det bare er et dyr han har i bagasjen. Det kunne vært en unge! Unnskyldningene dine er heller ikke gode nok. 'Passer ikke inn i huset', 'Lukter vondt'? Hva i all verden betyr det?

Godkjent argument kunne vært f.eks. kraftig allergi. Et kompromiss du kan prøve deg på er at han ikke kjøper et nytt ett når dyret tar kvelden.

Hva i all verden det er? Det er mine meninger, og jeg vil gjerne at vi skal finne ut av det før vi kjøper et hus. Godkjent av deg eller ikke :P

• Liker 2
Skrevet

Det trenger ikke stå på stuen, men gangen f.eks (så lenge det ikke er iskaldt?). Billig bur og utstyr kan vel kanskje skaffes via finn.no, slik at dere slipper hjemmelaget?

Gjest Gjest
Skrevet

Om det kun er et dyr( som egentlig er flokkdyr) så ville jeg aldri satt det på et rom alene. Er de to derimot kunne de stått et annet sted.

Hva så om det ikke ser pent ut? Hadde brydd meg lite for si det sånn om samboer hadde dyr han virkelig var glad i

AnonymBruker
Skrevet

Det trenger ikke stå på stuen, men gangen f.eks (så lenge det ikke er iskaldt?). Billig bur og utstyr kan vel kanskje skaffes via finn.no, slik at dere slipper hjemmelaget?

Ja, det er en mulighet :) Er nok bare jeg som er litt stresset over alt rundt å kjøpe hus sammen med noen for første gang. Er absolutt ikke usikker på om det er dette jeg vil eller slikt, men er mye nytt! Vi kommer ikke til å ha råd til å kjøpe noe på mer en rundt 45 kvm så er litt engstelig for å ikke få plass til alt vi begge skal ha med, og om vi får råd til alt vi trenger.

AnonymBruker
Skrevet

Om det kun er et dyr( som egentlig er flokkdyr) så ville jeg aldri satt det på et rom alene. Er de to derimot kunne de stått et annet sted.

Hva så om det ikke ser pent ut? Hadde brydd meg lite for si det sånn om samboer hadde dyr han virkelig var glad i

Det er dyr som lever i akvari, så det skal nok gå fint :) Er i utgangspunktet enig i det, og skal som sagt ikke nekte han noe. Jeg driver med design og interiør så mulig jeg er litt pirkete på det området.

AnonymBruker
Skrevet

akvariedyr, vil ikke si spesifikt hva :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...