AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #1 Del Skrevet 1. april 2013 Hei! Er de noen som vet hvordan muslimer opplever sorg? Nå tenker jeg ikke på hvordan begravelsesseremonien skal foregå osv, men hvordan det takles. Er sorgfasene også relevante her, er sorg et universelt anliggende? Setter pris på linker der det står noe info om dette fra troverdige kilder. Har vanskeligheter med å finne stoff selv. På forhånd, takk Anonym poster: 46b09819aef4275895c47efdd7a401ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 1. april 2013 #2 Del Skrevet 1. april 2013 (endret) Hvordan man opplever sorg er forskjellig fra menneske til menneske. Det gjelder muslimer også Vi er 3 søsken og alle sammen reagerte forskjellig. Endret 1. april 2013 av Evilposelos 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #3 Del Skrevet 1. april 2013 Evilposelos: Så det vil ikke utgjøre noen forskjell med tanke på tro for eks? Anonym poster: 46b09819aef4275895c47efdd7a401ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. april 2013 #4 Del Skrevet 1. april 2013 Sorg er jo like smertefullt for alle, uansett hvor man kommer fra. Men det er mulig religiøse mennesker kan finne trøst i at den døde - i følge deres tro - nå er i himmelen. De kan kanskje også finne trøst i at det var en mening med at vedkommende døde, hvis de tror på en form for skjebne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 1. april 2013 #5 Del Skrevet 1. april 2013 Hei! Er de noen som vet hvordan muslimer opplever sorg? Nå tenker jeg ikke på hvordan begravelsesseremonien skal foregå osv, men hvordan det takles. Er sorgfasene også relevante her, er sorg et universelt anliggende? Setter pris på linker der det står noe info om dette fra troverdige kilder. Har vanskeligheter med å finne stoff selv. På forhånd, takk Anonym poster: 46b09819aef4275895c47efdd7a401ff Jeg er muslim, men jeg kjønte ikke spørsmålet ditt, Sorg i forhold til hva? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #6 Del Skrevet 1. april 2013 Jeg er muslim, men jeg kjønte ikke spørsmålet ditt, Sorg i forhold til hva? Hei! Jeg lurer på hvordan dere opplever sorg når dere har mistet noen nære? Hvordan reagerer dere, er det noe spesielt knyttet til deres tro? Anonym poster: 46b09819aef4275895c47efdd7a401ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 1. april 2013 #7 Del Skrevet 1. april 2013 (endret) Sorgen om tap knytter muslimer opp mot skaperen av liv og død, skaperen og formeren av sjel og hjerter. Som muslimer så sier koranen og profeten at liver har noen ankerpunkter. Når det sagt så vet vi muslimer hva som skjer med den døde, hva som venter den døde I graven, hva som skjer I graven og hvilken verden den døde befinner seg i. Det er kunnskap om Gud som er med på å hjelpe en å takle sorg i Islam. I islam så sier man at mat er for kroppen og tilbedelse av gud er maten for sjelen. Det er fokuset på Gud muslimer har som letter mye av sorgen. Det at døden er en rett og en plikt gjør at vi kanskje I mindre grad blir påvirket I forhold til vår tro. Ja mange muslimer sørger for den døde. Det beste vi som muslimer gjør for den døde som letter vår sorg er det vi gjør for den døde. Hvis man kan ta for seg noen man er veldig glad i så gjør vi godt for den døde etter at den vi er glad i er død. Før det så er det slik at profeten lærer muslimer at når en dør så tar den døde med seg tre ting: 1) Pengene (din rikdom) 2) Handlingene 3) Familien Pengene og familien forlater i igjen og følger med de etterlevende og handlingene gjenstår. Det er handlingene som bestemmer tilstand til den døde før oppstandelsen. Det at vi vet at den avdøde er i sin rettmessige plass som vi alle skal gjennom. En annen ting som er sentralt i islam er at man ikke skal gråte for den døde. Grunnen er at tårene piner den døde. Den er derfor man skal oppfordre familiene til ikke å grate for en når man dør. Fordi livet I denne verden handler om handlinger og tilbedelse så vet ingen om man straffes i graven eller om man lever I harmoni. Det mange muslimer gjør etter noens død er å gjøre gode dåd i den avdødes navn. Disse dådene er med på å lette tilstanden til den avdøde eller forbedre den avdødes tilstand I graven. Det jeg sier nå høres latterlig ut, men du spurte.:-). Når en en lever et liv i fromhet og tilbedelse så tror vi at en vil smile når dødsengelen kommer. Men når en lever et liv langt vekk fra sin skaper uten spirituell tilknytting til sin skaper så vil det synes i den avdødes ansikt. Jeg har hørt en del muslimer som sier at jeg så liket til den avdøde smile så jeg er sikker på at han eller hun har det bra. Men det er også muslimer som dør uten smil. Da tar vi det som et tegn at den døde ble møtt av engelen som tar i mot den som ikke har levd et liv utenom tilbedelse av skaperen. Dette er tegn, men ikke noe som står i koranen eller profetens sunna bortsett fra av de troende vil ha lys i sitt ansikt hos Gud. For å svare på spørsmålet ditt så ligger nøkelen i å takle sorg i det jeg skrev innledningsvis. Nemlig kunnskap om Gud, livet og døden. Spirituell tilbedelse slik Gud har lært oss i koranen. Næring til sjelen. Men hemmeligheten ligger også i noen som heter dhikr. Det er noe man sier hver dag som letter sjelen. Også det at man ber 5 ganger daglig hjelper mye. Har du noe spørsmål er det bare å sende på forumet eller PM så kan jeg prøve å hjelpe deg så godt jeg kan. Håper jeg svarte på spørsmålet ditt. Endret 1. april 2013 av omarel 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #8 Del Skrevet 2. april 2013 Sorgen om tap knytter muslimer opp mot skaperen av liv og død, skaperen og formeren av sjel og hjerter. Som muslimer så sier koranen og profeten at liver har noen ankerpunkter. Når det sagt så vet vi muslimer hva som skjer med den døde, hva som venter den døde I graven, hva som skjer I graven og hvilken verden den døde befinner seg i. Det er kunnskap om Gud som er med på å hjelpe en å takle sorg i Islam. I islam så sier man at mat er for kroppen og tilbedelse av gud er maten for sjelen. Det er fokuset på Gud muslimer har som letter mye av sorgen. Det at døden er en rett og en plikt gjør at vi kanskje I mindre grad blir påvirket I forhold til vår tro. Ja mange muslimer sørger for den døde. Det beste vi som muslimer gjør for den døde som letter vår sorg er det vi gjør for den døde. Hvis man kan ta for seg noen man er veldig glad i så gjør vi godt for den døde etter at den vi er glad i er død. Før det så er det slik at profeten lærer muslimer at når en dør så tar den døde med seg tre ting: 1) Pengene (din rikdom) 2) Handlingene 3) Familien Pengene og familien forlater i igjen og følger med de etterlevende og handlingene gjenstår. Det er handlingene som bestemmer tilstand til den døde før oppstandelsen. Det at vi vet at den avdøde er i sin rettmessige plass som vi alle skal gjennom. En annen ting som er sentralt i islam er at man ikke skal gråte for den døde. Grunnen er at tårene piner den døde. Den er derfor man skal oppfordre familiene til ikke å grate for en når man dør. Fordi livet I denne verden handler om handlinger og tilbedelse så vet ingen om man straffes i graven eller om man lever I harmoni. Det mange muslimer gjør etter noens død er å gjøre gode dåd i den avdødes navn. Disse dådene er med på å lette tilstanden til den avdøde eller forbedre den avdødes tilstand I graven. Det jeg sier nå høres latterlig ut, men du spurte.:-). Når en en lever et liv i fromhet og tilbedelse så tror vi at en vil smile når dødsengelen kommer. Men når en lever et liv langt vekk fra sin skaper uten spirituell tilknytting til sin skaper så vil det synes i den avdødes ansikt. Jeg har hørt en del muslimer som sier at jeg så liket til den avdøde smile så jeg er sikker på at han eller hun har det bra. Men det er også muslimer som dør uten smil. Da tar vi det som et tegn at den døde ble møtt av engelen som tar i mot den som ikke har levd et liv utenom tilbedelse av skaperen. Dette er tegn, men ikke noe som står i koranen eller profetens sunna bortsett fra av de troende vil ha lys i sitt ansikt hos Gud. For å svare på spørsmålet ditt så ligger nøkelen i å takle sorg i det jeg skrev innledningsvis. Nemlig kunnskap om Gud, livet og døden. Spirituell tilbedelse slik Gud har lært oss i koranen. Næring til sjelen. Men hemmeligheten ligger også i noen som heter dhikr. Det er noe man sier hver dag som letter sjelen. Også det at man ber 5 ganger daglig hjelper mye. Har du noe spørsmål er det bare å sende på forumet eller PM så kan jeg prøve å hjelpe deg så godt jeg kan. Håper jeg svarte på spørsmålet ditt. Jeg synes ikke det høres latterlig ut nei. Tusen takk for godt og fyldig svar Anonym poster: 46b09819aef4275895c47efdd7a401ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 2. april 2013 #9 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Jeg synes ikke det høres latterlig ut nei. Tusen takk for godt og fyldig svar Anonym poster: 46b09819aef4275895c47efdd7a401ff Må si at jeg er nysgjerrig på hvorfor du spør:-) Endret 2. april 2013 av omarel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 2. april 2013 #10 Del Skrevet 2. april 2013 Det høres litt trist ut å ikke kunne gråte for den døde. Det høres også litt leit ut at den dødes fromhet og religiøse liv i ettertid blir målt i om vedkommende smilte i dødsøyebliket. Takk for et godt og utfyllende svar omarel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 2. april 2013 #11 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Det høres litt trist ut å ikke kunne gråte for den døde. Det høres også litt leit ut at den dødes fromhet og religiøse liv i ettertid blir målt i om vedkommende smilte i dødsøyebliket. Takk for et godt og utfyllende svar omarel Det er intensjonen. i Islam så avgjør intensjonen mye av handlingene. Det jeg har forstått er at man skiller mellom å gråte i sorg eller å gråte som en form for å være mot selve døden. Det er det jeg har forstått. I Islam så er det slik at når man dør så blir man møtt av to engler. Det er sikkert syne av dette. Men som jeg sa så framkommer det i verken Koranen eller hadith om smile. Det er kun det som sies i folkemunnet. Dette kan nok ha med det synet man ser. Endret 2. april 2013 av omarel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #12 Del Skrevet 2. april 2013 I islam er det som omarel skildrer. I praksis er det vel for mange muslimer i Norge vanlig å sørge på noen lunde samme måte som ikke-muslimer? Så kan troende muslimer diskutere hvor greit det er, men jeg har inntrykk av at også mine muslimske venner gråter når folk dør - også andre muslimer. Ønsket uansett bare å legge til at på iPad blir dette i loggen stående som "Sorgopplevelse hos mus". Det lo jeg ganske mye av. Anonym poster: 61329a3bce47a6b50fa467448723303e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 2. april 2013 #13 Del Skrevet 2. april 2013 Det er intensjonen. i Islam så avgjør intensjonen mye av handlingene. Det jeg har forstått er at man skiller mellom å gråte i sorg eller å gråte som en form for å være mot selve døden. Det er det jeg har forstått. I Islam så er det slik at når man dør så blir man møtt av to engler. Det er sikkert syne av dette. Men som jeg sa så framkommer det i verken Koranen eller hadith om smile. Det er kun det som sies i folkemunnet. Dette kan nok ha med det synet man ser. Takk for oppklaringen! Du skriver alltid så informativt om Islam (har sett det i flere tråder) og jeg lærer alltid noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 2. april 2013 #14 Del Skrevet 2. april 2013 Takk for oppklaringen! Du skriver alltid så informativt om Islam (har sett det i flere tråder) og jeg lærer alltid noe Takk det var godt å høre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #15 Del Skrevet 2. april 2013 Jeg er også muslim og er uenig med mye muslimen over meg skriver. Særlig det med gråting. Muslimer gråter mye og lenge etter dødsfallet. Anonym poster: 9300a44e618cc929f0bda13e773efcfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 2. april 2013 #16 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Jeg er også muslim og er uenig med mye muslimen over meg skriver. Særlig det med gråting. Muslimer gråter mye og lenge etter dødsfallet. Resten er Iman. Iman kommer av kunnskap og praktisering. Dette avgjør mye hvordan man takler ting. Fordi Iman påvirker psykologien. Anonym poster: 9300a44e618cc929f0bda13e773efcfc En ting er muslimer en annen ting er islam. Jeg svarte fra et islamsk perspektiv basert på hadith, så svarte jeg hvordan Iman påvirker muslimer i sorg.. At folk gråter og sørger er normalt hos alle. Kanskje du kan dele dine tanker med oss. Jeg vil gjerne lære mer. Endret 2. april 2013 av omarel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå