Miller Skrevet 1. april 2013 #61 Skrevet 1. april 2013 Er vel ikke alle oppdrettere som prøver å direkte påvirke hvordan en mops blir annet enn at de prøver det de kan for å få friske hunder. Og er vel alltid unntak her og. Så hvis de som har mopser bare lar de leve og formere seg uten å kalle det avl, lar de være frie og ha sex hvis de vil og få valper hvis mopsene selv vil det. Er det da greit at mopser kommer til verden? Vi avler ikke opp tykke og usunne mennesker og kan jo stilles spørsmål ved. De som er feite og foretrekker partnere som er feite kan man vel nesten kalle for avling av feite mennesker, eller usunne mennesker...? Eller tar jeg helt feil her. Og samme med de som leter etter menn/kvinner med gode gener til å formere seg men muligens med et skjevt syn på hva bra gener er...? Er jo ingen forskjell her etter min mening ihvertfall Mopser har blitt avlet opp til å få et sammentrykket fjes for å passe inn i den såkalte rasestandarden, sånn at de kan vinne priser på hundeutstillinger. Denne avlingen fortsetter den dag i dag, og mopser har store pusteproblemer. Det kan ikke sammenlignes med mennesker, fordi rasehunder har ikke frivillig sex, de pares av oppdrettere. I genene til enkelte raser ligger såpass mye helseproblemer at det er synd at det fortsatt drives oppdrett på dem. 6
For the ladies Skrevet 1. april 2013 #62 Skrevet 1. april 2013 Nå vil jeg også pressisere at øynene til en Mops detter IKKE ut om den har halsbånd, de setter seg fast i en ytterpossisjon men de faller ikke ut som folk får det til å høres ut som. Det fikses ved å bruke belte som så mange andre hunder har. Det er noe merkelig at vi med mops forklarer hvor bra våres hund har det og hvor lite problemer vi har hatt mens synsere som ikke har erfaring forteller om hva de har hørt og sett på tv. Husk at disse programmene tar opp de mest ekstreme eksemplene ikke den vanlige mops. Våres mops puster bare gjennom nesen selv ved mye aktivitet, snorker svært lite men det kan hende men det gjør jo mange andre hunder også. I det heletatt en sunn og frisk liten tater med mye personlighet. Vi snakker av erfaring og vi med mops har gjerne pratet med andre som har mops og gjort en grundig undersøkelse før vi gikk til annskaffelse av mops. Innavl og råavling av hunder skulle vært forbudt uansett rase, det er ikke noe som er eksklusivt mops. Hold hunden ren, gi den kvalitets mat, oppmerksomhet og mosjon så har du en like fin hund som alle andre. Våres mops klarer seg fint alene minst like lenge som andre hunder men de er selvsagt veldig sosiale av natur. Den klarer alle kommandoer som hvilken som helst annen hund og lærer like fort. Jeg snakker hvertfall av erfaring så får jo "haters" synse hva de vil. Enig, og kan legge til at en mops skal være tynn ikke tykk som mange tror, og er nok litt for mange som er flinke til mating men ikke mosjon. Ble sjokkert da legen sa at mopsen min sku egentlig være enda tynnere egentlig, da jeg aldri har sett en så tynn mops som min egen før tror jeg. Og kan til og med ta med mopsen på joggetur i motsetning til troen om at en mops nesten trenger en hvil etter en tur til postkassen Mange andre raser som jeg synes virker mer som dyreplageri enn mops som ingen reagerer på, og ikke minst dyr som er av den sunne rasen men som har det langt verre enn en mops da de trenger mer mosjon uten å få det. 1
For the ladies Skrevet 1. april 2013 #63 Skrevet 1. april 2013 Mopser har blitt avlet opp til å få et sammentrykket fjes for å passe inn i den såkalte rasestandarden, sånn at de kan vinne priser på hundeutstillinger. Denne avlingen fortsetter den dag i dag, og mopser har store pusteproblemer. Det kan ikke sammenlignes med mennesker, fordi rasehunder har ikke frivillig sex, de pares av oppdrettere. I genene til enkelte raser ligger såpass mye helseproblemer at det er synd at det fortsatt drives oppdrett på dem. Er vel flere kulturer der det nærmest er avl på mennesker for å passe til kulturens verdier og skjønnhets syn. Er vel ikke slikt at man ordner med voldtekt på hundene heller, bare at de møter likesinnede. Slikt som 2 vakre folk som blir satt opp til å bli kjent fordi de begge er vakre mennesker eller feite mennesker eller noe slikt. Nei, ikke vet jeg, så lenge dyrene lever og fungere bør alle få leve. Dumt at de kan ha medfødt og rase spesifikke helse plager. Men slik er verden både for dyr og mennesker. Så hvis du ikke liker slike dyr eller mennesker så hold deg unna. Ikke vits å snakke dritt om noen du ikke liker enten det er dyr eller mennesker. Snakker du like negativt om mindre heldige mennesker også, kritiserer foreldrene til feite folk og de som setter vannskapte barn til verden. Slutt å snakk dritt om hunden min og bruk heller tiden til å gjøre noe positivt, adopter en skadet hund eller gjør frivillig arbeid så kansje livet ditt matcher det brennende engasjementet for de mindre heldige. Frem til du har gjort noe aktivt for å hjelpe dyrene så er det bare tull den omtanken du prøver å vise for dyr i tråden her. Og det siste der er ikke spesifikt til posteren, men til alle som snakker dritt om de herlig hundene våre som bare er glade og snille =) 1
Miller Skrevet 1. april 2013 #64 Skrevet 1. april 2013 Er vel flere kulturer der det nærmest er avl på mennesker for å passe til kulturens verdier og skjønnhets syn. Er vel ikke slikt at man ordner med voldtekt på hundene heller, bare at de møter likesinnede. Slikt som 2 vakre folk som blir satt opp til å bli kjent fordi de begge er vakre mennesker eller feite mennesker eller noe slikt. Nei, ikke vet jeg, så lenge dyrene lever og fungere bør alle få leve. Dumt at de kan ha medfødt og rase spesifikke helse plager. Men slik er verden både for dyr og mennesker. Så hvis du ikke liker slike dyr eller mennesker så hold deg unna. Ikke vits å snakke dritt om noen du ikke liker enten det er dyr eller mennesker. Snakker du like negativt om mindre heldige mennesker også, kritiserer foreldrene til feite folk og de som setter vannskapte barn til verden. Slutt å snakk dritt om hunden min og bruk heller tiden til å gjøre noe positivt, adopter en skadet hund eller gjør frivillig arbeid så kansje livet ditt matcher det brennende engasjementet for de mindre heldige. Frem til du har gjort noe aktivt for å hjelpe dyrene så er det bare tull den omtanken du prøver å vise for dyr i tråden her. Og det siste der er ikke spesifikt til posteren, men til alle som snakker dritt om de herlig hundene våre som bare er glade og snille =) Jeg skjønner ikke hvorfor du fortsetter å sammenligne. Oppdrettere plasserer hannen og tispa sammen. Har de ikke sex, bruker de ofte kunstig befruktning. Jeg snakker ikke dritt om din hund, jeg snakker negativt om hvordan rasehunder kun har blir avlet opp kun med tanke på utseende, og hvordan helseproblemer har blir glemt. 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #65 Skrevet 1. april 2013 Vi snakker ikke dritt om hundene, vi snakker dritt om etikken bak avlingen som kun er for å tilfredsstille mennesker og deres regler for hvordan en utstillingshund av rasen SKAL se ut i deres øyner, koste hva det koste vil. Mopsen var fin slik den var, for 100 år siden. Men så kom de fisefine britene og fucket til hele rasens helse. Blir latterlig at du tar dette som personlig kritikk mot din egen hund. Tenk større. Anonym poster: 1103dd2530db4dfa83350c76edf1bf45 7
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #66 Skrevet 1. april 2013 Mops er kjempedyrt og de har ofte alvorlige helseproblemer(spesielt med pusten, åpenbart). Ser ikke helt hvorfor folk har lyst på denne rasen. Stakkars hunder. Anonym poster: 3f8e72cd83e1a0ed952799b35f95f1e8 2
Skywise Skrevet 2. april 2013 #67 Skrevet 2. april 2013 Hvordan kan noen sammenligne HD med pustebesvær? At hunden har HD sier egentlig veldig lite om hundens tilstand da det er smertene som hemmer hunden, ikke sykdommen i seg selv. Om hunden har smerter kommer mye an på om den har forkalkninger eller ikke, og langt fra alle hunder med HD får forkalkninger (altså kan mange hunder med selv sterk grad HD fungere normalt). Dessuten har man også smertestillende mot HD. Pustebesvær derimot gjør at hunden har tungt for å puste 24/7, hemmer den i all slags aktivitet og det kan ikke forbedres via medisiner. Det finnes selvsagt ulike grader av pustebesvær, men det er noe som påvirker hunden uansett. En hund kan med andre ord leve et uberørt liv med HD, men ikke med pustebesvær (uten at jeg skal forhellige HD, mange hunder med HD må avlives). Hva dokumentarer fra Storbritannia og andre innavlstilbøyelige land sier skal du ikke ta som en absolutt sannhet. Det stilles strengere krav her til lands. Dette stemmer dessverre ikke mye. Det eneste mopseklubben har som krav er at hunden skal ha excellent på utstilling (sier jo litt om hva som er hovedfokuset?). Og dette er bare det som er krav fra klubben for å kunne annonsere valper på siden deres, det er fritt fram for alle å registrere valper i NKK så lenge foreldrene er registrert, uavhengig av helseresultater. Angående innavl er dette det som står angående det i NKKs regelverk: "Det skal ikke foretas paringer mellom søsken, far/datter, mor/sønn eller tilsvarende tette paringer. Halvsøskenparinger eller paringer med tilsvarende innavlsgrad bør unngås. Innavlsgraden beregnes på grunnlag av en 6 generasjoners stamtavle; ved bruk av importer brukes de stamtavleopplysningene som er tilgjengelig i 4-6 generasjoner." Med andre ord kan vi fint få til ganske så innavlede hunder her også. The Kennel Club har vel fått noe ala de samme innavlsreglene siden den første dokumentaren ble laget, med mindre jeg ikke tar helt feil. Til sammenlikning burde ikke tykke folk få lov å bli født da, de som er utsatt genetisk for fedme da de også risikerer medfødte helsemessige problemer. Alle ufødte barn som oppdages at har missdannelser eller abnormaliteter burde bli abortert for å unngå å utsette barnet for unødvendig lidelse... Da det ikke er forsvarlig å sette til verden et menneske som kan få plager og utfordringer gjennom livet med andre ord...? Er det dette du vil frem til, bare at du kun snakker om hunder her? Hva med de som blir skadet og får varig konsekvenser av dette og vil lide i større eller mindre grad, burde ikke disse heller leve, da de vil jo tross alt lide av det... Og ikke minst de menneskene som har pustevansker som følge av snorking eller søvn apne eller hva det heter når man slutter å puste mens man sover... Å sammenligne dyr med mennesker blir for lite konstruktivt all den tid mennesker og dyr ikke er likestilt og vi oppdretter dyr slik vi gjør. Hundene avles opp av oss, mennesket, med vilje og et formål: om det så er neste utstillings champion, penger, jaktkamerat eller å forbedre helsen på rasen. Vi velger hvilke hunder som går i avl, hvilken tispe som pares med hvilken hannhund. Det finnes så mye informasjon om genetikk og avl at det ikke er rakettforskning å avle rimelig sunne individer i dag. Ved å se på og kjenne individene på en stamtavle (slekt) kan man avle bort svakheter ved å krysse en slekt mot en annen slekt som ikke bærer på den samme svakheten. Vi mennesker (de fleste av oss i alle fall) formerer oss ikke med dette i tankene, ei har folk flest mulighet til å gå så nært innpå forskjellige slekter for å finne den ”perfekte” partner, dermed kan man ikke sammenligne mennesker og hunder. Den korte nesen gjør at hundene har pusteproblemer, det kommer man ikke utenom, og når vi har denne kunnskapen og mulighet til å gjøre det, hvorfor avle opp dyr som lider med vilje? For å bruke din måte å argumentere på, ville du avlet et menneske med pustebesvær med viten og vilje på den måten vi avler hunder på? Det er noe merkelig at vi med mops forklarer hvor bra våres hund har det og hvor lite problemer vi har hatt mens synsere som ikke har erfaring forteller om hva de har hørt og sett på tv. Husk at disse programmene tar opp de mest ekstreme eksemplene ikke den vanlige mops. Du må jo tenke på at de som har disse hundene selv, er nettopp de samme som sitter og blånekter for at det er et problem, enda det er godt kjent at rasen har et gjennomgående problem med dette. Ta bulldog som et eksempel, de har pustebesvær, problemer med både AD og HD, allergi osv. men klubben har ikke ett eneste krav om helse, enda det ikke har vært røntget en eneste bulldog som er fri for HD de siste ti årene. Og det som er enda mer graverende er at bare 8 hunder i det hele tatt har blitt røntget, og av disse er det kun en eneste hund som var fri for AD, alle hadde en eller annen grad for HD. Jeg vet selv hva jeg hører når jeg er på utstilling fra fransk bulldog, mops og engelsk bulldog ringen, og hunder som grynter som mopsen i denne videoen www.youtube.com/watch?v=fk4EsOS6qho er ikke et sjeldent syn, dessverre. Ellers, for å svinge innom trådens egentlige tema, er andre sykdommer enn pustebesvær som du burde ta i betraktning på mops: - Demodex - HV - Epilepsi - PDE - PL 6
daemonia Skrevet 2. april 2013 #68 Skrevet 2. april 2013 Det eneste mopseklubben har som krav er at hunden skal ha excellent på utstilling Har du sett hvordan utstillings-mopsene ser ut? Jeg har deltatt på en rekke utstillinger med papillonen og har da sett ganske mange utstillingsmopser etter hvert. Ingen av disse har gått heseblesende i utstillingsringen. De har ikke hyperventilert om de har vært oppspilt, og de har heller ikke vært overvektige. Faktisk skal ikke mops være tjukke. De skal være slanke, men kraftige. Det skal ikke være fett på kroppen, men muskelmasse. Så hvis det er negativt at folk stiller mops som ikke peser og hiver etter pusten og som i tillegg har en fin vekt som består av muskelmasse så vet ikke jeg. Ja jeg vet at det ikke er den typiske kose-mopsen. Dessverre. Men det er helt opp til eierne hvordan disse skal bli. Vær kritisk til hvor en kjøper fra, sørg for å treffe foreldredyrene og se hvordan de er i forskjellige sammenhenger, og vær aktiv med hunden og sørg for at den ikke får unødvendige belastningsskader som følge av overvekt. En seriøs oppdretter sjekker samtlige av de sykdommene du nevnte, og avler ikke på dyr som er disponible for dette eller har dette et par ledd bak i linjene. Med andre ord: Gjør som en ville gjort med en hvilken som helst annen hund, bare enda litt mer. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #69 Skrevet 2. april 2013 Som hundeelsker ville jeg aldri i verden vært med på å bygge opp under vanvittig hundeavl ved å skaffe meg en mops. For at flere hunder skal slippe å bli født til et liv med masse lidelse, så må faktisk vi la være å kjøpe slike hunder. så enkelt er det. En mops har trange og "krøllete" øvre luftveier pga fremavling av den unaturlige korte snuten. Mange mopser tilbringer faktisk livet sitt med å kjempe for det. Slik oppleves nemlig så store problemer med å trekke pusten hos en hund: de tror de skal dø, og mange lever nærmest i konstant dødsangst. Tenk deg å leve med konstant tett nese, ikke ha tilgang på nesespray, og ikke kunne åpne munnen for å puste. Omtrent sånn er det å være mops. Jeg tror heller ikke en mops synes livet er så jævla trivelig, med puss og flytende gørr som samler seg under hudfolden over snuten. Endel avl er galskap, og mopsen er et tragisk eksempel på hvor galt det kan gå, fordi egoistiske mennesker har fått det for seg at et visst utseende er attraktivt. Folk flest burde være såpass opplyste nå, at de vet at en mops ikke har det godt. Hva er da poenget med å ville ha en mops, lurer jeg på? Er det uvitenhet, eller bare et behov for å provosere? Før man går til anskaffelse av hun må man sjekke opp fakta om rasen, både mtp helse og gemytt, og man må tenke over motivene for å anskaffe seg hund. Skaffer man seg mops vil jeg påstå at man i verste fall er dyreplager, i beste fall bare dum. (Og nei, det er ikke min hensikt å "snakke dritt om" mopsen, stakkar, men de som fremavler denne ødelagte, lille stakkaren snakker jeg gjerne dritt om, og jeg skulle gjerne sett at de aldri fikk ha med dyr å gjøre.) Anonym poster: 374c846e72cf2c39d8becdb699787a2c 7
Skywise Skrevet 4. april 2013 #70 Skrevet 4. april 2013 Har du sett hvordan utstillings-mopsene ser ut? Jeg har deltatt på en rekke utstillinger med papillonen og har da sett ganske mange utstillingsmopser etter hvert. Ingen av disse har gått heseblesende i utstillingsringen. De har ikke hyperventilert om de har vært oppspilt, og de har heller ikke vært overvektige. Faktisk skal ikke mops være tjukke. De skal være slanke, men kraftige. Det skal ikke være fett på kroppen, men muskelmasse. Så hvis det er negativt at folk stiller mops som ikke peser og hiver etter pusten og som i tillegg har en fin vekt som består av muskelmasse så vet ikke jeg. Ja jeg vet at det ikke er den typiske kose-mopsen. Dessverre. Men det er helt opp til eierne hvordan disse skal bli. Vær kritisk til hvor en kjøper fra, sørg for å treffe foreldredyrene og se hvordan de er i forskjellige sammenhenger, og vær aktiv med hunden og sørg for at den ikke får unødvendige belastningsskader som følge av overvekt. En seriøs oppdretter sjekker samtlige av de sykdommene du nevnte, og avler ikke på dyr som er disponible for dette eller har dette et par ledd bak i linjene. Med andre ord: Gjør som en ville gjort med en hvilken som helst annen hund, bare enda litt mer. Nå var det ikke vekten eller utstillingsmopsen jeg kritiserte med det utsagnet du siterer, det er at klubben heller skulle fokusert på å få til helsekrav før utstillingskrav. Greit nok at bikkjene skal være rasetypiske utseendemessig, men hva betyr det egentlig om bikkja er full av sykdommer? Det er overhode ikke overvekt jeg henger meg opp i, men problemene med å puste som later til å være et like stort problem på utstillingshunder som de som bare blir brukt til kos etter mitt inntrykk. Jeg har ikke noe i mot rasen mops i seg selv, det er den korte snuten som gjør at jeg reagerer. Om raseentusiastene hadde begynt å innse problemene som følger med inntrykket snute og heller avlet lengre snute på dem så hadde jeg ikke hatt noe mot mops i det hele tatt. 2
daemonia Skrevet 5. april 2013 #71 Skrevet 5. april 2013 Det er overhode ikke overvekt jeg henger meg opp i, men problemene med å puste som later til å være et like stort problem på utstillingshunder som de som bare blir brukt til kos etter mitt inntrykk. Jeg har ikke noe i mot rasen mops i seg selv, det er den korte snuten som gjør at jeg reagerer. Det er nok ikke alle mopser som blir stilt ut som er feilfrie i forhold til pusten nei. Men det er heller ikke de som går videre. De blir hverken best i rasen, eller får seg noe certifikater. Fordi de skal ikke ha tegn på pustebesvær. Og så store problemer som mange skriker ut om ville dommeren sett med en gang. Jeg har også sett de som peser bare du ser på dem. Det er utrolig synd at folk ikke forstår at det ikke skal være slik, og at de dermed ikke har en "perfekt hund" for å si det slik. Men det er faktisk ikke slik det skal være, og NKK og mops-klubben jobber mot å bedre helsen. Husk også på det at raseklubben er relativt ny i NKK. De har knapt hatt mulighet til å få satt noen standarder for hva som skal være greit. Men det jobbes med saken, og jeg kjenner mange som er godt informert om hva som skjer i hundemiljøer i forhold til oppdrett, klubber, og ikke minst endringer i regelverk og retningslinjer. Som ny klubb må de begynne i det små. Og så jobbe seg fremover. Papillon er f.eks. blant de friskeste rasene en kan få her i Norge. Men det har tatt tid å få ned statistikken på øyesykdommer og dårlig gemytt. Dette var en jobb raseklubben kunne begynne forsiktig på etter de hadde fått etablert sin egen raseklubb i NKK. Forhåpentligvis så vil den samme utviklingen kunne sees på norsk mops også. Jeg vet om oppdrettere så fokuserer på kvaliteter som er fordelaktige i forhold til pusten. Og PL, som også har vært et problem. Men tiden vil vise. Jeg håper de går i samme retning som NPPK har gjort, og at de får like gode resultater av arbeidet som de har fått.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #72 Skrevet 6. april 2013 Det er nok ikke alle mopser som blir stilt ut som er feilfrie i forhold til pusten nei. Men det er heller ikke de som går videre. De blir hverken best i rasen, eller får seg noe certifikater. Fordi de skal ikke ha tegn på pustebesvær. Og så store problemer som mange skriker ut om ville dommeren sett med en gang. Jeg har også sett de som peser bare du ser på dem. Det er utrolig synd at folk ikke forstår at det ikke skal være slik, og at de dermed ikke har en "perfekt hund" for å si det slik. Men det er faktisk ikke slik det skal være, og NKK og mops-klubben jobber mot å bedre helsen. Husk også på det at raseklubben er relativt ny i NKK. De har knapt hatt mulighet til å få satt noen standarder for hva som skal være greit. Men det jobbes med saken, og jeg kjenner mange som er godt informert om hva som skjer i hundemiljøer i forhold til oppdrett, klubber, og ikke minst endringer i regelverk og retningslinjer. Som ny klubb må de begynne i det små. Og så jobbe seg fremover. Papillon er f.eks. blant de friskeste rasene en kan få her i Norge. Men det har tatt tid å få ned statistikken på øyesykdommer og dårlig gemytt. Dette var en jobb raseklubben kunne begynne forsiktig på etter de hadde fått etablert sin egen raseklubb i NKK. Forhåpentligvis så vil den samme utviklingen kunne sees på norsk mops også. Jeg vet om oppdrettere så fokuserer på kvaliteter som er fordelaktige i forhold til pusten. Og PL, som også har vært et problem. Men tiden vil vise. Jeg håper de går i samme retning som NPPK har gjort, og at de får like gode resultater av arbeidet som de har fått. Hvorfor er det så himla viktig å ha denne rasen? Fortell meg gjerne om hvordan katastrofale følger det kan få ved å ikke avle frem flere.. .Og viktigst av alt, hvorfor er det så viktig for folk å støtte uetisk avl og dyreplageri fordi man skal ha en søt hund? Personlig mener jeg at man kan gi blaffen i å prøve å rette det opp, skaden er allerede skjedd for lenge siden. Og da er det viktigere å fokusere på helse og gemytt hos hunder som ikke allerede er "ødelagt". Ikke å fremtvinge noe kun for forfengelighetens vinning. Anonym poster: fb65edd5747ed6a4f00cf20150cdcd49 1
daemonia Skrevet 6. april 2013 #73 Skrevet 6. april 2013 Hvorfor er det så himla viktig å ha denne rasen? Fortell meg gjerne om hvordan katastrofale følger det kan få ved å ikke avle frem flere.. .Og viktigst av alt, hvorfor er det så viktig for folk å støtte uetisk avl og dyreplageri fordi man skal ha en søt hund? Personlig mener jeg at man kan gi blaffen i å prøve å rette det opp, skaden er allerede skjedd for lenge siden. Og da er det viktigere å fokusere på helse og gemytt hos hunder som ikke allerede er "ødelagt". Ikke å fremtvinge noe kun for forfengelighetens vinning. Anonym poster: fb65edd5747ed6a4f00cf20150cdcd49 Jeg har ikke sagt at det er helt ekstremt viktig å ha akkurat den rasen. Jeg sier bare at det ikke er så svart/hvitt som mange her fremstiller det som. Det finnes seriøse oppdrettere som tar hensyn til sykdomshistorikk langt bakover i linjene, og til og med tar hensyn til hvor god eller dårlig pust de har. Flere mopser jeg har sett peser ikke. Mange, dessverre, har problemer med at de peser for den minste ting. Men det finnes de som fokuserer på helt andre ting enn hva mopsen dessverre er kjent for. Og det er faktisk en viktig del av en slik diskusjon. Jeg skjønner godt hvor folk vil hen og hva flere her mener. Jeg synes bare det er utrolig trist at de ikke evner å se at det finnes de som har det rette fokuset også. Tror du forresten at det kun finnes schæferoppdrettere som avler frem hunder som er lavest mulig bak? Det er ikke det ser du, det finnes de som holder fast på den høye og rette ryggen. Men det forsvinner i mengden av skamavlede hunder. For eksempel. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #74 Skrevet 7. april 2013 Jeg har ikke sagt at det er helt ekstremt viktig å ha akkurat den rasen. Jeg sier bare at det ikke er så svart/hvitt som mange her fremstiller det som. Det finnes seriøse oppdrettere som tar hensyn til sykdomshistorikk langt bakover i linjene, og til og med tar hensyn til hvor god eller dårlig pust de har. Flere mopser jeg har sett peser ikke. Mange, dessverre, har problemer med at de peser for den minste ting. Men det finnes de som fokuserer på helt andre ting enn hva mopsen dessverre er kjent for. Og det er faktisk en viktig del av en slik diskusjon. Jeg skjønner godt hvor folk vil hen og hva flere her mener. Jeg synes bare det er utrolig trist at de ikke evner å se at det finnes de som har det rette fokuset også. Tror du forresten at det kun finnes schæferoppdrettere som avler frem hunder som er lavest mulig bak? Det er ikke det ser du, det finnes de som holder fast på den høye og rette ryggen. Men det forsvinner i mengden av skamavlede hunder. For eksempel. Med tanke på Schæferen så er det mange som heldigvis fortsatt sverger til å avle på hunder med høy rygg, som bruks-schæferen. Men når det kommer til mops så har den fortsatt flatt snuteparti som hemmer den i å puste ordentlig uansett hvordan eksemplarer man avler på. Får helt angstfølelse når jeg hører en mops grynte eller snorke for å klare å puste ordentlig. Ingenting stemmer overens med en slik rase lenger, den er ødelagt for lengst. Det var en tid da mopsen var frisk med forholdsvis lang snute uten folder som også er med på å forhindre pusten, og høy rygg. Ryggen i dag er også alt for kort noe som kan føre til mange helseplager der igjen. Øynene kan poppe ut bare den kommer borti en kant, og dette er bare de "overfladiske" plagene. Rasen har helseproblemer som går andre hunder en høy gang, og når oppdrettere og utstillingsmiljøet ikke er interessert i å gå bort i fra rasestandarden for å få en fungerende hund så er det best å slutte å "produsere" flere. Men menneskers egoistiske behov går desverre ofte foran dyrevelferd om man ser på mange raser i dag. Særlig Cavalier og Mops. Som hundeeier selv ville jeg ALDRI ha støttet en slik kynisk næring kun for å få en sjarmerende søt "klovn". Anonym poster: fb65edd5747ed6a4f00cf20150cdcd49 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå