Gå til innhold

Vurderer å skaffe meg Mops :)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sa at innleggene har vært til hjelp og at jeg vil gjøre flere undersøkelser selv med utgangspunkt i det som er blitt skrevet her. Det at jeg spør om noen kjenner til oppdrettere som er blitt anbefalt som gode i forhold til helse betyr vel ikke at jeg har oversett absolutt alt?

Anonym poster: 5a0d20fa49a729fe8d54c645115761ab

Synes du skal spørre om dette på canis og hundesonen. Føler ikke at vi når helt fram til deg med dette. Det finnes så mange andre hunderaser som du kan se på, men du har sett deg ut en av de det står dårligst til med.

Du tenker kanskje at "alle kan ikke være så syke", men jo, det er mest sannsynlig det som er sannheten.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa at innleggene har vært til hjelp og at jeg vil gjøre flere undersøkelser selv med utgangspunkt i det som er blitt skrevet her. Det at jeg spør om noen kjenner til oppdrettere som er blitt anbefalt som gode i forhold til helse betyr vel ikke at jeg har oversett absolutt alt?

Vel, siden du fortsatt vurderer mops så kan det jo se ut som om du overser omtrent alt da.

Skulle ønske "vi" mennesker kunne slutte å støtte opp under dyrenes lidelser.

Anonym poster: 2b632d0971fb3089aea4a628c8710fcc

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir litt provosert når dokumentasjon og argumenter som forklarer alvorlige problemer med rasens grunnleggende fysikk avfeies som "føleri". Men det er vel slike holdninger som er med og opprettholde de syke rasene vi har.

• Liker 9
Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir litt provosert når dokumentasjon og argumenter som forklarer alvorlige problemer med rasens grunnleggende fysikk avfeies som "føleri". Men det er vel slike holdninger som er med og opprettholde de syke rasene vi har.

Ja, de 99% av rasene som vi har som er syke.
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes du skal spørre om dette på canis og hundesonen. Føler ikke at vi når helt fram til deg med dette. Det finnes så mange andre hunderaser som du kan se på, men du har sett deg ut en av de det står dårligst til med.

Du tenker kanskje at "alle kan ikke være så syke", men jo, det er mest sannsynlig det som er sannheten.

Jeg har ikke bestemt meg nei, men jeg tenker at det finnes mye informasjon som er av betydning. Av nysgjerrighet leita jeg etter statistikken på border collie og HD. Viser seg at det er hele 15% forekomst, men de er ikke utskjelt for å være syke. Om det hadde vært snakk om 1-2% så hadde det ikke vært avskrekkende. Skjønner?

Jeg vil se dokumentert informasjon om forekomst av både hjertefeil, leddplager som jeg også har sett at de har, og andre plager som vil være relevante. Det er mange andre aktuelle hunder men akkurat nå undersøker jeg Mops. Jeg kommer også til å sjekke hvordan diverse oppdrettere velger ut avlsdyrene.

Beklager om du ikke liker det, men sånn er det. Jeg hopper ikke til og sier blankt nei eller ja ut fra noen her skriver. Jeg bruker det folk skriver her som et utgangspunkt for videre vurdering.

• Liker 1
Skrevet

Ja, de 99% av rasene som vi har som er syke.

Var det alvorlig ment? Ser ikke om det skulle være morsomt eller ikke. Flertallet av rasene er ikke syke/usunne, men det blir stadig flere. Mye av problemet er at mennesker som ikke har kunnskap om avl og anatomi får gjøre som de vil.

Vi avler fram usunne trekk (innklemt tryne, hudfolder, for korte bein og for tung kropp osv), helt uten å tenke over hva slags problemer det skaper.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har ikke bestemt meg nei, men jeg tenker at det finnes mye informasjon som er av betydning. Av nysgjerrighet leita jeg etter statistikken på border collie og HD. Viser seg at det er hele 15% forekomst, men de er ikke utskjelt for å være syke. Om det hadde vært snakk om 1-2% så hadde det ikke vært avskrekkende. Skjønner?

Jeg vil se dokumentert informasjon om forekomst av både hjertefeil, leddplager som jeg også har sett at de har, og andre plager som vil være relevante. Det er mange andre aktuelle hunder men akkurat nå undersøker jeg Mops. Jeg kommer også til å sjekke hvordan diverse oppdrettere velger ut avlsdyrene.

Beklager om du ikke liker det, men sånn er det. Jeg hopper ikke til og sier blankt nei eller ja ut fra noen her skriver. Jeg bruker det folk skriver her som et utgangspunkt for videre vurdering.

Du må ikke finne på å sammenligne dette med HD på border collie. Border collie er en langt sunnere rase, du må bare gjør litt forarbeid, søke opp linjer og se på dokumentasjon/helsetesting, forhøre deg i rasemiljøet osv. Det hjelper antagelig ikke på mops.

Endret av OnFire
  • Liker 3
Gjest Badebuksa
Skrevet

Var det alvorlig ment? Ser ikke om det skulle være morsomt eller ikke. Flertallet av rasene er ikke syke/usunne, men det blir stadig flere. Mye av problemet er at mennesker som ikke har kunnskap om avl og anatomi får gjøre som de vil.

Vi avler fram usunne trekk (innklemt tryne, hudfolder, for korte bein og for tung kropp osv), helt uten å tenke over hva slags problemer det skaper.

Alvorlig ment ja, de aller fleste rasene en kommer bort i har helseproblemer.

Det finnes omtrent ikke raser som ikke har helseproblemer. Dt er noen få som har få helseproblemer, ellers er det meget utbredt.

Psykisk såvel som fysisk helse.

• Liker 1
Skrevet

Alvorlig ment ja, de aller fleste rasene en kommer bort i har helseproblemer.

Det finnes omtrent ikke raser som ikke har helseproblemer. Dt er noen få som har få helseproblemer, ellers er det meget utbredt.

Psykisk såvel som fysisk helse.

Derfor bør man velge raser som har minst mulig helseproblemer, og gå til seriøse oppdretter som ikke driver med innavl.

• Liker 2
Skrevet

Vi har en overflod av hunder her i landet som trenger et hjem. Vi må rydde opp her hjemme først.

Uten å gå inn på en stor diskusjon:

Hundene her til lands har et tak over hode, mat i matskåla og slipper å bli forgiftet. Vi bør selvfølgelig adoptere her også, men situasjonen i andre land er kritisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uten å gå inn på en stor diskusjon:

Hundene her til lands har et tak over hode, mat i matskåla og slipper å bli forgiftet. Vi bør selvfølgelig adoptere her også, men situasjonen i andre land er kritisk.

Det vil det jammen meg bli i Norge også om vi driver "storimport" av løshunder sørfra. http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8198611

Anonym poster: 1103dd2530db4dfa83350c76edf1bf45

Skrevet

Har en mops på 7 måneder nå og er frisk og rask =) Kjøpt fra en god oppdretter som stort sett er heldig med kvaliteten på kulla. Min har stort sett ingen av problemene forbundet med mops, han snorker selvfølgelig men har ellers veldig bra pust. Skal gire seg selv ganske godt opp for å hyperventilere. Ville ikke hatt noen annen hund what so ever, beste valget jeg har gjort var å få mopsen min, super gøy hund som kan sjarmere selv den tøffeste =)

• Liker 2
Skrevet

han snorker selvfølgelig men har ellers veldig bra pust. Skal gire seg selv ganske godt opp for å hyperventilere.

Han har det antagelig verre enn du tror, det er ille før de begynner å snorke høylydt eller hyperventilere. De har jevnt dårlig pust hele døgnet.

Regner med at du må rense hudfoldene hans, kanskje tørke rundt øynene hans osv. Selv om du synes det er greit å gjøre den jobben, er det riv ruskende galt at det skal være slik.

Og hvis du ikke renser hudfoldene hans foreslår jeg at du ser etter hvordan det ser ut innerst i gropa.

• Liker 4
Skrevet

Han puster fint med lukket munn, med kun nesen. Mesteparten av tiden puster han faktisk kun med nesen da han ikke sliter med å få inn luft.

Hender øynene renner litt av og til, men har ikke trengt å renset hudfollene hans foreløpig, har sjekket og vasket for sikkerhets skyld, men har ikke vært anntydning til problem med hudfollene på han.

Eneste som egentlig trenger ekstra rengjøring på han er ørene da det hender han har litt ørevoks.

---------

Til sammenlikning burde ikke tykke folk få lov å bli født da, de som er utsatt genetisk for fedme da de også risikerer medfødte helsemessige problemer. Alle ufødte barn som oppdages at har missdannelser eller abnormaliteter burde bli abortert for å unngå å utsette barnet for unødvendig lidelse... Da det ikke er forsvarlig å sette til verden et menneske som kan få plager og utfordringer gjennom livet med andre ord...? Er det dette du vil frem til, bare at du kun snakker om hunder her?

Hva med de som blir skadet og får varig konsekvenser av dette og vil lide i større eller mindre grad, burde ikke disse heller leve, da de vil jo tross alt lide av det... Og ikke minst de menneskene som har pustevansker som følge av snorking eller søvn apne eller hva det heter når man slutter å puste mens man sover...

• Liker 1
Skrevet

2:30 - En oppdretter av mops sier at når mopsen blir for "excited" vil den hyperventilere og svime av, men at den fort våkner til så det er ingen problem. Tragiske greier.

• Liker 2
Skrevet

Han puster fint med lukket munn, med kun nesen. Mesteparten av tiden puster han faktisk kun med nesen da han ikke sliter med å få inn luft.

Hender øynene renner litt av og til, men har ikke trengt å renset hudfollene hans foreløpig, har sjekket og vasket for sikkerhets skyld, men har ikke vært anntydning til problem med hudfollene på han.

Eneste som egentlig trenger ekstra rengjøring på han er ørene da det hender han har litt ørevoks.

---------

Til sammenlikning burde ikke tykke folk få lov å bli født da, de som er utsatt genetisk for fedme da de også risikerer medfødte helsemessige problemer. Alle ufødte barn som oppdages at har missdannelser eller abnormaliteter burde bli abortert for å unngå å utsette barnet for unødvendig lidelse... Da det ikke er forsvarlig å sette til verden et menneske som kan få plager og utfordringer gjennom livet med andre ord...? Er det dette du vil frem til, bare at du kun snakker om hunder her?

Hva med de som blir skadet og får varig konsekvenser av dette og vil lide i større eller mindre grad, burde ikke disse heller leve, da de vil jo tross alt lide av det... Og ikke minst de menneskene som har pustevansker som følge av snorking eller søvn apne eller hva det heter når man slutter å puste mens man sover...

Vi driver ikke aktivt og avler frem tykke mennesker for at de skal være med på menneskeshow og vinne priser.

• Liker 6
Skrevet

2:30 - En oppdretter av mops sier at når mopsen blir for "excited" vil den hyperventilere og svime av, men at den fort våkner til så det er ingen problem. Tragiske greier.

Finnes nok av idioter i verden, men de representerer ikke alle. Sure epler kan man alltid finne. Og er selvfølgelig forkastelig med slikt. Men er vel derfor man ikke handler av dårlige oppdrettere. Men heller legger litt ekstra i det for å få en bra valp som er sunn og frisk =)

• Liker 1
Skrevet

Nå vil jeg også pressisere at øynene til en Mops detter IKKE ut om den har halsbånd, de setter seg fast i en ytterpossisjon men de faller ikke ut som folk får det til å høres ut som. Det fikses ved å bruke belte som så mange andre hunder har.

Det er noe merkelig at vi med mops forklarer hvor bra våres hund har det og hvor lite problemer vi har hatt mens synsere som ikke har erfaring forteller om hva de har hørt og sett på tv. Husk at disse programmene tar opp de mest ekstreme eksemplene ikke den vanlige mops.

Våres mops puster bare gjennom nesen selv ved mye aktivitet, snorker svært lite men det kan hende men det gjør jo mange andre hunder også. I det heletatt en sunn og frisk liten tater med mye personlighet. Vi snakker av erfaring og vi med mops har gjerne pratet med andre som har mops og gjort en grundig undersøkelse før vi gikk til annskaffelse av mops. Innavl og råavling av hunder skulle vært forbudt uansett rase, det er ikke noe som er eksklusivt mops. Hold hunden ren, gi den kvalitets mat, oppmerksomhet og mosjon så har du en like fin hund som alle andre. Våres mops klarer seg fint alene minst like lenge som andre hunder men de er selvsagt veldig sosiale av natur. Den klarer alle kommandoer som hvilken som helst annen hund og lærer like fort. Jeg snakker hvertfall av erfaring så får jo "haters" synse hva de vil.

• Liker 1
Skrevet

Vi driver ikke aktivt og avler frem tykke mennesker for at de skal være med på menneskeshow og vinne priser.

Er vel ikke alle oppdrettere som prøver å direkte påvirke hvordan en mops blir annet enn at de prøver det de kan for å få friske hunder. Og er vel alltid unntak her og.

Så hvis de som har mopser bare lar de leve og formere seg uten å kalle det avl, lar de være frie og ha sex hvis de vil og få valper hvis mopsene selv vil det. Er det da greit at mopser kommer til verden?

Vi avler ikke opp tykke og usunne mennesker og kan jo stilles spørsmål ved. De som er feite og foretrekker partnere som er feite kan man vel nesten kalle for avling av feite mennesker, eller usunne mennesker...? Eller tar jeg helt feil her. Og samme med de som leter etter menn/kvinner med gode gener til å formere seg men muligens med et skjevt syn på hva bra gener er...?

Er jo ingen forskjell her etter min mening ihvertfall :P

Skrevet (endret)

Til sammenlikning burde ikke tykke folk få lov å bli født da, de som er utsatt genetisk for fedme da de også risikerer medfødte helsemessige problemer.

Jeg aner ikke om det er mulig (men det er det sikkert) å påvise genetiske årsaker til at feite foreldre får feite barn. Mulig det går an, men fedme er som oftest et livsstilsproblem. Vi kan dessverre ikke hindre mennesker med arvelige sykdommer i å få barn, da er det større sjanse for å få stoppet avlen på enkelte hunderaser.

Alle ufødte barn som oppdages at har missdannelser eller abnormaliteter burde bli abortert for å unngå å utsette barnet for unødvendig lidelse... Da det ikke er forsvarlig å sette til verden et menneske som kan få plager og utfordringer gjennom livet med andre ord...? Er det dette du vil frem til, bare at du kun snakker om hunder her?

Jeg har ikke sagt et ord om å abortere hundevalper, men det kunne helt klart vært en fordel om flere valpekull ble abortert. Det er den bevisste avlen på disse hundene jeg vil ha en stopp på.

Nei, det er ikke forsvarlig at mennesker som antagelig vil bli utsatt for plager pga arv/genetikk blir satt til verden.

Endret av OnFire
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...