OnFire Skrevet 1. april 2013 #21 Skrevet 1. april 2013 (endret) Skjønner hva du vil frem til, men da må hudfoldene i seg selv være en sykdom. Og da ligger jo Shar Pei langt dårligere an enn en Mops. Hvis det er det du legger i sykdom i den forbindelse. Jeg er ikke opptatt av om vi skal kalle det sykdom eller ikke. Hundene har anatomiske trekk som skaper lidelse, det er det eneste som spiller noen rolle. Har heller ingenting til overs for avl på shar pei. Samme med engelsk bulldog. Begynner å bli noen raser vi burde sette sluttstrek for nå, for rasemiljøene vil aldri vise evne til å reversere dette. Endret 1. april 2013 av OnFire 3
Alina X Skrevet 1. april 2013 #22 Skrevet 1. april 2013 (endret) Øynene poppe ut? Har det skjedd? Hvor har du hørt det? Anonym poster: 5a0d20fa49a729fe8d54c645115761ab Nå skal det nevnes at de popper ikke ut bare av ingenting, men tro det eller ei, så har det skjedd flere ganger og at man ikke bør dra altfor hardt i båndet(man burde jo ikke det uansett) se fra 2.40: æsj,linken funka ikke, men søk mops/pug eye pops out på youtube. er på video fra animal planet dogs 101 "pugs". Men vil nok ikke tro det skjer sånn altfor ofte da,hehe. Endret 1. april 2013 av Fortuna Xania
Miller Skrevet 1. april 2013 #23 Skrevet 1. april 2013 Mops er en av de rasene som har blitt avlet opp på "feil" måte, og har mye helseproblemer. Jeg vil anbefale denne dokumentaren før du velger rase. 3
kattepus89 Skrevet 1. april 2013 #24 Skrevet 1. april 2013 Mops er utrolig søte og sjarmerende med snorke og grynte-lydene sine.. Som desverre kommer av at de har et ekstremt utseende som ikke er verdt å støtte opp under. Jeg får helt vondt i meg hver gang jeg møter en mops på tur og hører at den sliter med å puste. Og dette med at øyene popper ut er ikke tull altså! Det skjer ikke så ofte, men det kan faktisk skje. 2
lighters Skrevet 1. april 2013 #25 Skrevet 1. april 2013 Det virker som de fleste som skriver negativt her om mops ikke har hatt mops eller stor kjennskap til mops i det heletatt. Når det kommer til plager så har alle hunderaser div plager, det er ingen hunderase som er fri for problemer. Mest kjente problemet til mops er pusten, dette er ikke noe mops er alene om å ha da det finnes mange andre raser som har like ille om ikke værre pusteproblemer men dette blir ikke tatt opp i div forum så ofte fordi mops nok er den mest kjente rasen. En sunn og frisk mops skal ikke ha ekstremt store problemer med å puste men er den avlet opp dårlig så er det klart at det kan forekomme, men det kan det jo med hvilken som helst rase så lenge den er avlet opp feil. Så det er ikke rasen i seg selv det er noe galt med men de som avler opp dårlig hunder. Litt ekstra hud over nesen blir nevnt, dette er IKKE en sykdom, det blir som å si at å ha langt hår også er en sykdom. Det kan bli en sykdom om man ikke passer på å vaske skikkelig men det kan det jo også bli med alt annet. Klarer man ikke vaske bikkja så burde man i utgangspunktet ikke ha en hund heller. Det høres jo ut som om den får infeksjon på sekundet om det ikke er rent i hudfolden, det skal faktisk gå en god stund før det blir infeksjon og da er du heller ikke egnet til å ha en hund. Fakta er at mops ikke er spesielt mer utsatt for sykdommer enn andre hunder men den har noen spesielle problemer. Andre hunder har oftere hofteproblemer, lunge og hjerteproblemer enn hva mops har men det blir jo ikke tatt i betraktning. Så lenge man er obs på hvilken plager hunden har, rengjør hunden ofte (noe alle hunder burde bli) og oppdrar bikkja godt så er det ikke noe problem å ha en mops. Våres hund er frisk og rask, puster ikke spesielt tungt selv etter mye lek og morro. Den har meget god gemytt og er en lykkelig liten kjekkas som bringer mye morro. Alle hunder som blir avlet dårlig og gjerne med innavl sliter med sykdommer, dette er ikke noe som er spesielt med mops. 2
Tabris Skrevet 1. april 2013 #26 Skrevet 1. april 2013 Selvsagt er det også andre raser som sliter med store problemer. Det gjør ikke problemene til mopsen noe mindre. Grunnen til at mops ble tatt opp i denne tråden var fordi det var den rasen TS spurte om. At rasen har pusteproblemer og sliter med hudfolder har ikke å gjøre med enkelte dårlige oppdrettere, men at rasen er avlet slik frem av de aller fleste fordi det er hva som vinner på utstilling og hvordan oppdrettere mener rasen skal se ut. Det er altså kke bare enkelte dårlige oppdrettere som er problemet med mopsen, det er hvordan mopsen ser ut generelt sett som skaper de grunnleggende problemene rasen sliter med i dag. Hvis mopsen hadde fått lov til å ha lenger snute og mindre øyne, så hadde mange av problemene dens blitt kraftig redusert. 8
Gjest Badebuksa Skrevet 1. april 2013 #27 Skrevet 1. april 2013 (endret) Kjør på! Folk kjøper jo ihjelavlede schæfere med froskebein, snorkende pudler, cavalierer med utallige helseproblemer og annet uten å mukke, hvorfor skulle dt være noe annerledes med mops? *Skrivefeil Endret 1. april 2013 av Badebuksa 1
Thalassos Skrevet 1. april 2013 #28 Skrevet 1. april 2013 (endret) Hvorfor adopterer du ikke heller en bastard fra utlandet eller fra et annet sted? Du finner ikke lykkeligere, friskere og snillere hunder. Da bidrar du heller ikke til en forferdelig industri. Slik så mopsen ut før: Stor forskjell, hva? Endret 1. april 2013 av Adegami 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #29 Skrevet 1. april 2013 Takk for svar alle sammen. Det har vært til hjelp, og jeg ser at det er mange delte meninger her og i aller størst grad føleri rundt det meste. Jeg skal sette meg godt inn i rasestandard, oppdrettere, og den faktiske statistikken rundt sykdommer. Tenkte også å snakke med alle jeg kan med mops som jeg treffer på for å høre faktiske erfaringer. - TS Anonym poster: 5a0d20fa49a729fe8d54c645115761ab
Miller Skrevet 1. april 2013 #30 Skrevet 1. april 2013 Takk for svar alle sammen. Det har vært til hjelp, og jeg ser at det er mange delte meninger her og i aller størst grad føleri rundt det meste. Jeg skal sette meg godt inn i rasestandard, oppdrettere, og den faktiske statistikken rundt sykdommer. Tenkte også å snakke med alle jeg kan med mops som jeg treffer på for å høre faktiske erfaringer. - TS Anonym poster: 5a0d20fa49a729fe8d54c645115761ab Lykke til! Husk å velge en oppdretter som ikke avler på hunder som er i slekt med hverandre. 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 1. april 2013 #31 Skrevet 1. april 2013 Fordelene med mops er at de er utrolig sjarmerende og morsomme, også uten lydene. Og de er veldig glade i folk, så de er godt selskap. De aller fleste har et veødig godt lynne og kommer godt overens med andre hunder. De trenger ikke all verdens av mosjon for å bli fornøyd, men de blir gjerne med deg overalt. Ulempene med mops, bortsett fra risiko for sykdom som allerede er nevnt, er at fordi de er så utrolige glade i folk, så liker de fleste av de veldig dårlig å være hjemme alene. De er lite selvstendige og dilter etter en overalt. Hjemme-alene trening må man sette av masse tid til. I tillegg røyter de MASSE! Hår overalt!
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #33 Skrevet 1. april 2013 Lykke til! Husk å velge en oppdretter som ikke avler på hunder som er i slekt med hverandre. Hva med de som Demonia anbefalte? Kjenner du til noen, eller vet du noe om akkurat de? Anonym poster: 5a0d20fa49a729fe8d54c645115761ab
OnFire Skrevet 1. april 2013 #34 Skrevet 1. april 2013 Hva med de som Demonia anbefalte? Kjenner du til noen, eller vet du noe om akkurat de? Anonym poster: 5a0d20fa49a729fe8d54c645115761ab Hvorfor velger du å ignorere to sider med innlegg om hvor syk og usunn mopsen er? 4
daemonia Skrevet 1. april 2013 #35 Skrevet 1. april 2013 Hva med de som Demonia anbefalte? Kjenner du til noen, eller vet du noe om akkurat de? Anonym poster: 5a0d20fa49a729fe8d54c645115761ab De har veldig friske og fine hunder. I hvert fall i forhold til de problemene de er kjent for. Hudfolder har de så klart, men det er jo bare til å være påpasselig med renhold. Og det er faktisk ikke så ekstremt at det må gjøres flere ganger til dagen Jeg har et søskenbarn som har kjøpt Mops fra Lulubelle, og den grynter og snøfter ikke. Gjør det hverken når den slapper av eller leker. Men når den er skikkelig trøtt og sover i en haug med klær eller bamser så snorker den. Men det høres ikke ut som et sagbruk Hva dokumentarer fra Storbritannia og andre innavlstilbøyelige land sier skal du ikke ta som en absolutt sannhet. Det stilles strengere krav her til lands. Lykke til
OnFire Skrevet 1. april 2013 #36 Skrevet 1. april 2013 Hvorfor adopterer du ikke heller en bastard fra utlandet eller fra et annet sted? Vi har en overflod av hunder her i landet som trenger et hjem. Vi må rydde opp her hjemme først. 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #37 Skrevet 1. april 2013 Hvorfor velger du å ignorere to sider med innlegg om hvor syk og usunn mopsen er? Jeg sa at innleggene har vært til hjelp og at jeg vil gjøre flere undersøkelser selv med utgangspunkt i det som er blitt skrevet her. Det at jeg spør om noen kjenner til oppdrettere som er blitt anbefalt som gode i forhold til helse betyr vel ikke at jeg har oversett absolutt alt? Anonym poster: 5a0d20fa49a729fe8d54c645115761ab
Gjest Badebuksa Skrevet 1. april 2013 #38 Skrevet 1. april 2013 Fransk Bulldog er artigere. Ikke enig! De er kjedelige sammenlignet med mops 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #39 Skrevet 1. april 2013 hei, hei, hei. Alle mopser er ikke syke, alle mopser har ikke puste/øye problemer. Jeg tror det er lurt å kjøpe en hund som ikke er avlet av folk i show verdenen. Jeg bodde i utlandet før. Vi hadde mops. Han var ikke så flat trykt i tryn et som mange av disse show hundene er. Vi skaffet oss hund for kos, ikke for å tilfredstille ett sykt ideal. Jeg har også hatt hund tidligere og synest aldeles ikke mopsen var noe dummere. Herlig hund. VELG med OMHU hvem du kjøper av. Fokuser på funksjon, ikke utseende når du velger valp. Anonym poster: c9b4e7c2ec4ed1406d093a9d29021977 2
Miller Skrevet 1. april 2013 #40 Skrevet 1. april 2013 Hva med de som Demonia anbefalte? Kjenner du til noen, eller vet du noe om akkurat de? Anonym poster: 5a0d20fa49a729fe8d54c645115761ab Nei, jeg gjør ikke det. Jeg håper ikke du velger mops, men om du gjør det bør du finne skikkelige oppdrettere. Jeg hadde også lyst på en mops før jeg så den bbc-dokumentaren. Vi fikk oss en dverschnauzer i stedet 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå