AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #1 Skrevet 1. april 2013 Er det noen som kjenner til denne rasen? Jeg har en oppfatning av at de er lekne og aktive og har et godt lynne. Men så er det noen som sier at de er så utrolig dumme at de lærer ingenting. Og hva er viktig å se etter når en skal velge oppdretter? Er det noe som er spesielt viktig for rasen? Anonym poster: 567f36641e9c7245e68c33f99f156a5f
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #2 Skrevet 1. april 2013 Er det noen som kjenner til denne rasen? Jeg har en oppfatning av at de er lekne og aktive og har et godt lynne. Men så er det noen som sier at de er så utrolig dumme at de lærer ingenting. Og hva er viktig å se etter når en skal velge oppdretter? Er det noe som er spesielt viktig for rasen? Anonym poster: 567f36641e9c7245e68c33f99f156a5f Syns ikke man skal velge en hund som har mye problemer knyttet opp mot hvordan de er avlet frem for å se ut. De har problemer med å puste pga nesen, Har ofte øyeproblemer, hjertefeil osv. Anonym poster: db0ec4ab6736d637de970b3a402bee0c 12
Alina X Skrevet 1. april 2013 #3 Skrevet 1. april 2013 (endret) Mops er veldig dyrt og også en populær hunderase. De har godt lynne, og kan være lekne og morsomme, men de er ikke de "smarteste"hundene, dvs at de trenger tid til læring. De lærer lett kommandoer, men bruker lengre tid hvis du vil gå dypere inn og utfordre hjernen til hunden. Husk at pga øynene så må man ikke dra i båndet, da øynene faktisk kan poppe ut... og de kan være sånne som puster veldig hest og fort fordi de har flat nese som feks boxere også har. Endret 1. april 2013 av Fortuna Xania
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #4 Skrevet 1. april 2013 Hvor stor prosentandel av hundene har det? Det er vel ikke noen dyr som ikke har noen form for sykdommer. Har hørt at border collie har høy forekomst av HD og det er jo heller ikke bra, men likevel så sies det å være greit...? Eller har jeg gått glipp av noe der? Anonym poster: 5a0d20fa49a729fe8d54c645115761ab
OnFire Skrevet 1. april 2013 #5 Skrevet 1. april 2013 (endret) Du skal lete lenge for å finne en frisk mops i 2013, skal ikke se bort ifra at du må se over landegrensene. Jeg tror ikke du vil finne noen, men å si at det ikke finnes friske hunder eller dyktige oppdrettere overhodet er litt bombastisk. Hundene sliter først og fremst på grunn av det innklemte trynet, som gir dem pustevansker. Man må også ofte rense mellom hudfoldene i ansiktet, og da er det noe alvorlig galt. Burde enten forby videre avl eller sette veldig strenge krav til hvilke hunder det er tillatt å avle på. Et totalforbud er antagelig det eneste som kan redde hundene fra mer lidelse. Endret 1. april 2013 av OnFire 9
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #6 Skrevet 1. april 2013 Øynene poppe ut? Har det skjedd? Hvor har du hørt det? Anonym poster: 5a0d20fa49a729fe8d54c645115761ab
lighters Skrevet 1. april 2013 #7 Skrevet 1. april 2013 Vi har en Mops på 5 mnd. Vi kjøpte privat og ikke fra kennel, men for å være på den sikre siden er det nok lurt og kjøpe fra kennel og få med stamtavle. Mopsen vår har et godt lynne og er veldig sosial og knyttet til oss. Vi har lært han å sitte og han er så godt som stueren på den mnden vi har hatt ham, så det at de lærer treigt er nok litt forskjellig fra hund til hund. Når du kjøper er det lurt å få med helseattest fra en vetrinær, det gjorde vi. Vi snakket også med en vetrinær på forhånd og fikk også sett på en ekte helseatteste og fikk info om hvordan man skulle se om den var falsk eller ikke. Mopsen vår er hvertfall helt herlig og gir oss mye latter og glede, men forbered deg på mye jobb. Det er mye mer jobb enn man skulle tro, De første ukene var vi ute med han hver time pluss opptil 3 ganger ila natten. Men men det kommer seg for hver dag. Herlige hunder
Gjest Belle Gunnes Skrevet 1. april 2013 #8 Skrevet 1. april 2013 Morsomme hunder og de er ikke så dumme. Men de sliter veldig med pusten og det er helt grusomt å høre på et dyr, som ikke klarer å puste normalt. De snorker veldig høyt og lider vel av noe ala det vi mennesker kaller søvnapne. Så de er virkelig ikke sunne og friske. Jeg har levd med en mops. De aller fleste raser har sitt å stri med pga feilavl fra oss mennesker, men det finnes de som har mindre farlige lidelser enn en mops. 2
Gjest BettyBoop Skrevet 1. april 2013 #9 Skrevet 1. april 2013 Hvor stor prosentandel av hundene har det? Det er vel ikke noen dyr som ikke har noen form for sykdommer. Har hørt at border collie har høy forekomst av HD og det er jo heller ikke bra, men likevel så sies det å være greit...? Eller har jeg gått glipp av noe der? Anonym poster: 5a0d20fa49a729fe8d54c645115761ab blandingsraser. Hunder som er bastarder som ikke er avlet opp har mye bedre helse
lighters Skrevet 1. april 2013 #10 Skrevet 1. april 2013 Ja, det er litt styr med hudfoldene som er nevnt her. Vi dusjer bikkja minst en gang i uka. Pluss at klørne skal klippes hver 2. uke. Så klørklipping gjør vi selv etterhvert når vi har lært av vet ellers blir det skrekkelig dyrt. Det med at man må være forsiktig med bånd er jo ikke noe verre enn å bruke sæle på dem da. Men for all del er litt mer styr enn andre hunderaser.
Tabris Skrevet 1. april 2013 #11 Skrevet 1. april 2013 Jeg ville heller ikke anbefalt en mops. Det er mange raser som har ulike lidelser, men pusteproblemene til de kortnesede rasene synes jeg er graverende. Jeg synes det er uforsvarlig å avle videre på raser som sliter med noe så elementært. 10
Tabris Skrevet 1. april 2013 #12 Skrevet 1. april 2013 blandingsraser. Hunder som er bastarder som ikke er avlet opp har mye bedre helse Nei, det er ikke gitt. Blandingsraser kan være utsatt for de samme arvelige sykdommene som foreldrene har. I tillegg vet man som regel svært lite om både gemytt, sykdomshistorie og linjer på blandingshunder, så det er gambling å satse på blandingsvalp. 7
OnFire Skrevet 1. april 2013 #13 Skrevet 1. april 2013 blandingsraser. Hunder som er bastarder som ikke er avlet opp har mye bedre helse Det stemmer ikke. Den gjennomsnittlige blandingshunden har bedre helse enn f.eks. mops og cavalier king charles spaniel, men hvis du sammenligner med mange andre raser så bommer du grovt. Jeg vet ikke hvor du har hørt at blandingshunder er sunnere enn renraset, men hvis det er noe du ikke vet så mye om er det bedre å si at du "tror" eller at du ikke sier noe om det i det hele tatt. 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #14 Skrevet 1. april 2013 Jeg synes mops er en utrolig sjarmerende rase, men jeg ville heller ikke "støttet opp" om oppdretten da jeg har mops i omgangskretsen, og jeg ser hvordan de plages med pusten. Ofte kan de også slite med overvekt fordi luftveiene gjør det vanskelig for dem å være aktive. Jeg hadde ikke orket å løpt jeg heller, om jeg måtte puste gjennom et sugerør. Anonym poster: 0646eb276190abf30617bd81163ef791 1
daemonia Skrevet 1. april 2013 #15 Skrevet 1. april 2013 Det stemmer at flere mopser har problemer med luftveiene, og at de grynter, snorker, og peser om de blir oppspilt. Akkurat som boxer, bulldoger, og samtlige av boston terriere jeg har sett (og ja, jeg har sett mange av de!). All den skremmende informasjonen om rasen folk ser ut til å ha kommer i stor grad fra utlandet. I Storbritannia er de f.eks. ikke så veldig opptatt av sunn avl, og heller ikke så veldig nøye på slektskap. Innavl er helt greit for mange der, bare hunden ser ut slik som de vil. At hudfoldene må renses ofte er ikke et sykdomstegn. Det kommer av at hvis det er fuktig i hudfolder kan det skape helseproblemer hos hunden. Akkurat som hos svært overvektigee mennesker vil kunne få problemer (for å komme med et spesiellt eksempel). Det skal mye til for at øyne skal kunne poppe ut som noen her sa. Hvis en klarer å få det til å skje bare ved å rykke i båndet så vil jeg påstå at vedkommende ikke bør ha hund i det hele tatt... Heldigvis har nå NKK begynt å utarbeide strengere retningslinjer for avl og de strammer inn på kravene ifht utstilling. Mye grynting og pesing i utstillingsringen gir trekk, og i verste fall diskvalifisering. Dette tvinger frem sunn avl og et annet fokus hos seriøse oppdrettere. Og jo, det finnes gode oppdrettere her i Norge. Tangetoppen og Lulubelle er for eksempel veldig opptatt av sunn avl, og unngår bevisst problematiske linjer. Rasen er på bedringens vei i Norge, men helt i mål er de nok ikke enda.
daemonia Skrevet 1. april 2013 #16 Skrevet 1. april 2013 blandingsraser. Hunder som er bastarder som ikke er avlet opp har mye bedre helse Tull. Blandingsraser er ikke friskere enn andre hunder. Grunnen til at statistikk viser det er at renrasede hunder oftere er til ordentlige helsekontroller enn blandingshunder som "hvem som helst" skaffer seg bare for å ha.
OnFire Skrevet 1. april 2013 #17 Skrevet 1. april 2013 At hudfoldene må renses ofte er ikke et sykdomstegn. Det kommer av at hvis det er fuktig i hudfolder kan det skape helseproblemer hos hunden. Hva vil du kalle det om det ikke er et sykdomstegn? Det er i hvert fall det stikk motsatte av sunnhet. Det som er synd er at veterinærer dokumenterer at de er "friske" før kjøperen får hunden, men det er ikke tilfelle. De har kanskje ikke påvist øyesykdom eller hjertefeil, men hunden har alvorlige anatomiske feil som vil være et helvete å leve med resten av livet. 5
Tabris Skrevet 1. april 2013 #18 Skrevet 1. april 2013 Enig med OnFire. Hvis man har avlet frem en fysikk med hudfolder som lett gir betennelse og grobunn for rusk og skitt, så ser jeg på det som svært alvorlig og langt fra sunn. Når man i tillegg har store pusteproblemer og hang til overvekt pga dette, så synes jeg det er latterlig egoistisk av mennesker å avle videre på dette fordi vi synes det er "søtt". 6
daemonia Skrevet 1. april 2013 #19 Skrevet 1. april 2013 Hva vil du kalle det om det ikke er et sykdomstegn? Det er i hvert fall det stikk motsatte av sunnhet. Det som er synd er at veterinærer dokumenterer at de er "friske" før kjøperen får hunden, men det er ikke tilfelle. De har kanskje ikke påvist øyesykdom eller hjertefeil, men hunden har alvorlige anatomiske feil som vil være et helvete å leve med resten av livet. Skjønner hva du vil frem til, men da må hudfoldene i seg selv være en sykdom. Og da ligger jo Shar Pei langt dårligere an enn en Mops. Hvis det er det du legger i sykdom i den forbindelse.
Tabris Skrevet 1. april 2013 #20 Skrevet 1. april 2013 Om kortnesede hunder og narkose: "Brachycephalics often have tracheas the width of a tomcat’s, just 5.5 mm in diameter. It is not really enough for them to breathe. When they wake up with a trach tube in, it may be the first time in their lives in which they can breathe easily. Dr. Bonne expounded: “Can you imagine, they must spend so much energy every day, just to breathe. They are perfectly happy with the trach tube in. You should leave it in until the last minute, until they are almost ready to walk out the door. Nobody else tolerates the tube the way that these dogs do.” http://dogzombie.blogspot.no/2010/08/day-in-life-ethics-from-large-and-small.html 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå