Gå til innhold

Får aldri pengene en venninne skylder meg.

Anbefalte innlegg

Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg er av den personen som ikke alltid er så flink til å si i fra om ting. Nå har det seg sånn at en venninne kjøpte noe av meg for flere måneder siden,og det er snakk om en sum på nærmere 2000. Jeg har opptil flere ganger gitt noen små hint i retningen om at hun skylder meg de pengene,og jeg har flere ganger blitt fortalt at de skal komme da og da og at det er en prioritet. Men pengene kommer aldri,og jeg har ikke akkurat den beste økonomien så de pengene hadde kommet godt med. Og jeg vet at noen av de problemene hun har brukt som et argument for at jeg ikke har fått de ennå er løst. Men nå tør jeg ikke si noe lenger,og føler at de pengene er tapt for alltid. Hadde det bare vært snakk om et par 100 kunne jeg til nød ha akseptert det,men som sagt er det snakk om god sum.Kjenner meg veldig fortvilet,og vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre med det. Er det noen som har vært i lingnende situasjon? Og i så fall hvordan løste dere det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Send en melding med frist for når du skal ha pengene. Ikke gi for lang frist. Er hun en god venninne betaler hun så snart hun kan.

AnonymBruker
Skrevet

Be henne om å betale 200kr i måneden?

Anonym poster: b395a11d8b44cfb409fbd9af801788a5

AnonymBruker
Skrevet

Ikke er flink til å si i fra om ting = har gitt hint flere ganger.

Hmm.

Gjest Blomst83
Skrevet

Ikke er flink til å si i fra om ting = har gitt hint flere ganger.

Hmm.

Omformulering: Si ting direkte.Si det klart og tydelig i klartekst.Det har bare vært sånn mellom linjene,og når hun sier at de kommer så greier jeg ikke å etterlyse de når de ikke har kommet. Og det har vel vært toppen 3 hint på nesten ett år.

Gjest Blomst83
Skrevet

Men det er det å våge å si det så dirkete.Å greie å sette en frist. Jeg er generellt kjent for å si meniga mi,og ikke legge noe i mellom,men når det kommer til sånne ting låser det seg for meg :(

Skrevet

Hva med en vennlig melding feks "heisann, du jeg har det litt trangt denne mnd, hadde vært supert om jeg fikk de pengene du lånte innen et par uker. Kontonr:xxxx :)"

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du virkelig trenger de penga, så bare få ut ordene dine. Herregud, det er PENGER det er snakk om... HUN er like fullt klar over som DU er, at hun skylder deg hele 2000 kr. Det er snakk om en hel måneds matbudsjett for en person. Og siden du har det trangt og pengene hadde kommet godt med, så skjønner jeg ikke hvorfor du bare krever de penga dine? Det er jo DINE penger.

Jeg hadde blitt sur på henne hvis hun ikke skyldte meg de snart. For en dum venninne... Du kan kanskje være snill og si at hun kan betale 1000 kr to ganger, så slipper hun å betale 2000 kr på en gang. Kanskje hun har det litt trangt sjæl. Men for all del ikke la henne slippe unna med det! Og hint hjelper jo ikke. Du MÅ SI IFRA. Sette krav, en frist eller hva som helst.

Anonym poster: 70bba1cddbda9f4341bd80a517a270cd

• Liker 2
Skrevet

For det første; ikke lån bort penger til folk!

Og send en melding der du ber om å få tilbake penga på en høflig måte. Mye lettere det.

• Liker 3
Skrevet

Jeg pleier å gjøre som Stine123 :) funker alltid og ikke noen sur tone eller noen missforståelser.

Skrevet

Hva med en vennlig melding feks "heisann, du jeg har det litt trangt denne mnd, hadde vært supert om jeg fikk de pengene du lånte innen et par uker. Kontonr:xxxx :)"

Fint, men ville gitt en spesifikk dato fremfor "et par uker". Forklart at du virkelig trenger pengene, og at du ikke kan vente lenger.

Gjest Blomst83
Skrevet

For det første; ikke lån bort penger til folk!

Og send en melding der du ber om å få tilbake penga på en høflig måte. Mye lettere det.

Jeg har ikke lånt bort.Jeg ville aldri ha lånt bort så mye.Hun kjøpte noe,og så fikk hun kontonr mitt og skulle overføre.

AnonymBruker
Skrevet

Men det hjelper ikke å bare gi hint, ikke alle mennesker skjønner hint. Si klart og tydelig at du trenger de pengene innen 2 uker, fordi du har det trangt selv. Om hun er en god veninne så overfører hun pengene innen da.

Kort og greit: Hei du. Jeg trenger pengene som du lånte av meg, innen 2 uker. Kontonummer: xxxxxx.

Anonym poster: a133f5390710d007d63acfbc6c0500d1

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå har du lært the hard way. Jeg låner aldri bort penger til folk lenger, nettopp for å unngå slike situasjoner.

Men jeg ville fortsatt ikke gitt opp; si du må ha pengene til f.eks en regning du veldig snart må betale, utgift til eventuell bil, osv.

Jeg ville i alle fall gjort det ganske klart at jeg skal ha de igjen!

Endret av Dreamdrops
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke lånt bort.Jeg ville aldri ha lånt bort så mye.Hun kjøpte noe,og så fikk hun kontonr mitt og skulle overføre.

Jaja, nå har du i hvert fall lært å ikke gjøre det igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Jaja, nå har du i hvert fall lært å ikke gjøre det igjen.

Si ikke det. Det er nok av de jeg kjenner som "ikke får tilbake pengene sine fordi de ikke tørr å si i fra" mens de egentlig bare småhinter til vedkommede det gjelder, men snakker i andre baner bak ryggen.

Kjenner en som hele tiden låner penger "fordi hun er så snill" men tørr ikke å "si i fra om sånt". Man hører hele tiden:

- Den og den er skyldig meg penger

- Det og det ble ødelagt da jeg hadde den og den festen

Etter en stund er alt snudd ut av proposjoner. Er en skikkelig oppmerksomhetssjuk person som ikke orker å lære fordi hun elsker oppmerksomheten hun får rundt det.

Ike at TS er i den situasjonen. For det er jo ganske spesielt. Men noen lærer ikke fordi det innebærer å miste oppmerksomheten.

• Liker 1
Skrevet

Si ikke det. Det er nok av de jeg kjenner som "ikke får tilbake pengene sine fordi de ikke tørr å si i fra" mens de egentlig bare småhinter til vedkommede det gjelder, men snakker i andre baner bak ryggen.

Kjenner en som hele tiden låner penger "fordi hun er så snill" men tørr ikke å "si i fra om sånt". Man hører hele tiden:

- Den og den er skyldig meg penger

- Det og det ble ødelagt da jeg hadde den og den festen

Etter en stund er alt snudd ut av proposjoner. Er en skikkelig oppmerksomhetssjuk person som ikke orker å lære fordi hun elsker oppmerksomheten hun får rundt det.

Ike at TS er i den situasjonen. For det er jo ganske spesielt. Men noen lærer ikke fordi det innebærer å miste oppmerksomheten.

hehe Ja, jeg har i grunnen aldri tenkt på den muligheten før. Mye rare folk ;)

Skrevet

" Hei, har du glemt meg? Du har lånt penger som jeg vil ha tilbake.

Du har 14 dager fra i dag å betale det hele beløpet på kr 2000. Her er mitt kontonummer.... Om det er noe du lurer på så kontakt meg gjerne. Datoen kan ikke utsettes etter 14 dager."

Om det koster deg 2000 kr å bli kvitt sånne venner er du heldig! Ingen tvil at om din venninde fortsatt vil være venninden din må hun betale for seg, ellers kuttes hun ut tvert.

OG lån ikke bort penger.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Er hun student? Isåfall kan du sende en melding samme dagen dere får fra lånekassa.

Ellers, spør henne når hun får lønn neste gang? Også sender du henne en melding den dagen. Da VET du at hun har penger. Jeg syns du har full rett til å mase litt, hun burde ikke bli sur fordi det er hun som skylder deg penger:)

Evt drar dere på shopping sammen, også ber du henne betale for deg. Hvis du ikke handler for 2000 så har hun hvertfall gitt tilbake noe av pengene. Hvis hun ikke kommer opp med fler unnskyldninger da!

Evt kan du be henne ta det ut i minibank.

Eller hvis du er på besøk hos henne... så spør du om ikke hun kan overføre penger med en gang.

Det er greit å likdom gi folk en frist som er "nå", og at du er der. For da blir det vanskeligere å si nei :P

Endret av Kjempeliten
Skrevet (endret)

Jeg har telefonnummeret til Espen Lie om du vil ha det. :opplyser:

Jeg ville lurt henne hun ikke betaler snart. Gjorde det selv med en bekjent. Han ba meg kjøpe røyk for ham på en tur, men betalte aldri for dem. Så da sendte jeg en sms noen måneder senere og sa jeg skulle ut på tur igjen. Deretter fikk jeg ham til å overføre penger for nye røyk, som jeg selvfølgelig ikke kjøpte.

Endret av The Kitten
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...