Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har blitt fortalt at jeg ikke bør spise/drikke: brus/farris, brokkoli, melkeprodukter, krydret mat, løk, reker, jordbær, sitrusfrukter, druer og kål. Sikkert mer også som jeg ikke kommer på.

Jeg synes dette er helt sykt mye. Kan jo ikke spise noen ting lenger... Blir både irritert og lei meg. Unngikk dere også alt dette?

Anonym poster: 2d74d3ad8a0b414b55b18f291a44a186

Videoannonse
Annonse
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg var forsiktig de første seks ukene, men smakte en del utenom mye løk eller kål (det fikk han vondt i magen av). Etterhvert prøvde jeg mer og mer :)

Skrevet

Høres ut som det mennesket som har gitt deg råd ikke er helt oppdatert :) her kan du se hva ammende virkelig bør unngå: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/ammende/#tabs-1-4-anchor

Det sagt, noen babyer reagerer hvis mor spiser bestemte ting. Det er likevel ingen grunn til å tenke på det før du tror babyen din reagerer på noe.

Jeg unngikk jordbær til han var 3-4 mnd, for det tror jeg han reagerte på.

• Liker 1
Skrevet

Som det sies over meg, dette er en liste over typiske ting som babyen kan reagere på. Men du må prøve deg frem. De færreste reagerer vel på alt sammen. Det sagt, er det overraskende lett å kutte ting fra kostholdet hvis man bare blir vant til det. Småen her reagerer på løk, chili (og andre sterke saker), kålrot og bønner. Selv tåler jeg ikke egg, melk, kjøtt, fisk, hvitløk, druer, kål, blomkål og sikkert noe jeg ikke kommer på i farten.. Men det venner man seg til. Som normal ammende spiser man normalt og fjerner ting som babyen reagerer på etterhvert som man finner ut av det. Det er uansett ikke mange månedene det er snakk om. Brus tåler både jeg og småen, så lettcola går ned på høykant her i gården :-P At det ikke er så sunt er en annen sak... Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vil babyen reagere om den ikke tåler diverse mat og drikke da? Hvor fort kommer det over i melken? Hvor lang tid tar det før det går ut av melken?

Babyen vår pleier alltid å begynne å grine i 9 tiden på kvelden å holde det et par timer. Før kunne griningen holde på i 5-6 timer, men etter at vi begynte med smokk har det heldigvis bare blitt et par timer. Vet ikke om dette kan ha noe å gjøre med at det er noe jeg har spist som han ikke tåler? Jeg spiser jo variert så det er rart han begynner å grine på et spesielt tidspunkt hver kveld.

Gjest pysepusen
Skrevet

Helsesøster sa til meg at det tok som regel ikke så lang tid før maten kom i melka. Så om jeg spiste klokka fire og ammet klokka fem så kunne han begynne å reagere allerede da. Kanskje det er opp til hvilken mat det er snakk om?

Skrevet

Jeg har aldri unngått noe som helst, og ungene har ikke reagert på noe heller. Så dette varierer nok veldig.

Skrevet (endret)

Hun reagerte hvis jeg spiste sjokolade da hun var liten, fant det ut via brownies på barselbesøk.

Også reagerer hun litt på hvitløk, så der prøver jeg meg frem i ny og ne. Samme med rosenkål.

Jo, også fulgte jeg selvsagt rådene fra matportalen. Og var oppmerksom på barnet etter at jeg spiste netter, da det er nøtteallergi i familien.

Endret av kaprifolen
Skrevet

Her tar det noen timer før han reagerer. Da varer det noen timer, kanskje to-tre. Jeg vet ikke hvor lenge "det vonde" er i melken, men jeg trøsteammer når han har vondt uten at jeg syns det blir verre. Tolker det som at innen han reagerer er melken alt blitt bra igjen... Men det er nok ulikt fra baby til baby. Han reagerer forresten også på kaffe. Han reagerer med gråt og magevondt, som regel sovner han liggende på magen på brystet til meg eller far etter en stund. Kan klynke litt i søvne etterpå, men er bra igjen når han våkner/neste morgen.

AnonymBruker
Skrevet

Har blitt fortalt at jeg ikke bør spise/drikke: brus/farris, brokkoli, melkeprodukter, krydret mat, løk, reker, jordbær, sitrusfrukter, druer og kål. Sikkert mer også som jeg ikke kommer på.

Jeg synes dette er helt sykt mye. Kan jo ikke spise noen ting lenger... Blir både irritert og lei meg. Unngikk dere også alt dette?

Hvor har du dette fra? Det er veldig viktig med variert kosthold når man ammer. Å kutte ut ditt og datt var vanlig før i tida når de ikke hadde andre kilder til kunnskap enn gæmlingene.

Nå vet vi heldigvis at man kan spise variert, og heller kutte ut om barnet reagerer.

Ellers les

Mat du bør unngå under amming

Fisk er en viktig kilde til flere næringsstoffer for alle som ammer, men skalldyr, fiskelever og noen spesielle fiskearter kan være forurenset med miljøgifter.

Ifølge Matportalen bør ammende derfor unngå å spise:

Blåkveite over tre kilo.

All gjedde, samt abbor, ørret og røye av litt størrelse.

Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel Svolværpostei og Lofotpostei.

Brunmat i krabbe og hummer. Hvitt kjøtt i klør og skallhus kan trygt spises.

Skjell: Fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell. Se også blåskjellvarselet.

Eksotisk fisk: Hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk. Tunfisk på boks er derimot trygt.

Hvalkjøtt. Mattilsynet fraråder ammende å spise hvalkjøtt fordi det kan inneholde høye nivåer av kvikksølv.

Måseegg. Mattilsynet fraråder ammende kvinner å spise måseegg på grunn av høyt innhold av miljøgiftene PCB og dioksiner.

Slankepillen CLA. Syntetisk fremstilte CLA-produkter markedsføres som kosttilskudd med muskeloppbyggende og fettvevsreduserende effekt ved slanking og fysisk aktivitet. Hos ammende mødre som bruker CLA-tilskudd går fettinnholdet i morsmelken ned, og dette er uheldig for barnet.

Rådene på Matportalens hjemmeside oppdateres kontinuerlig av offentlige myndigheter og forskningsmiljøer, og er derfor et godt sted å orientere seg.

Anonym poster: 0da662662ecf50bc8fb88a1b3a42aa26

• Liker 1
Skrevet

Småen her reagerte kraftig på jordbær, og ellers vsr jeg firsiktig med brus, løk, kål og broccoli.

Skrevet

Bortsett fra de tingene som kom fra matportalens opplysningsside kan jeg komme med følgende:

De fleste kan reagere på mat med kål og løk i, spesielt om den er rå. Dette har med scovelbindingene i løk og kål som gjør at man kan få luft i magen av gasser som dannes. Mine barn har ikke reagert noe særlig på f.eks hvitløk i maten, men alle har reagert på om jeg spiste rå kålrot eller rå løk. Jeg tror at det er verre når de ikke er varmebehandlet. Minstemann reagerte nesten bare de gangene jeg hadde spist salat med rå rødløk i.

Anbefaler å prøve seg forsiktig frem, noen barn reagerer ikke på noenting, mens andre helst ser at du ligger unna både produkter med kullsyre, all løk, kål, druer, kaffe og sjokolade m.m.

AnonymBruker
Skrevet

Min reagerte ikke på noe jeg spiste. Jeg hadde lest at det som er vanligst å reagere på er det som gir deg selv luft i magen/oppblåst mage - f.eks kullsyre, erter, brokkoli, rosenkål, bønner osv. Så dette prøvde jeg forsiktig. Hun hadde noen få runder med mageknip, men det var ikke slik at f.eks brokkoli ga magevondt hver gang, det kunne like gjerne komme etter en dag jeg bare hadde spist brødskiver med ost. Så jeg slo meg til ro med at det var tilfeldig.

Det er jo oftest slik at de med kolikk og/eller mye magevondt får skrikerundene sine på kveldstid. Og det er på kveldstid babyer kaver mest, spiser seg opp for natten og gjerne er urolige. Men det trenger ikke være maten du spiser av den grunn. Prøv deg forsiktig frem, og se om det er samme resultat med en matvare flere ganger.

Anonym poster: 16ad7c59cb583278b3a5137998ead586

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe annet enn det jeg unngår til vanlig (sukker, kunstig søtning, palmeolje, transfett)

Anonym poster: 5aeca064c9573fb14b170b98b17c894a

Skrevet

Babyer har det med å gråte litt på kvelden, og vi har det jo med og årsaksforklare det med ting vi har spist. Jeg kjenner flere som med en gang det kommer et pip fra den lille begynner å snakke om "det var sikkert den løkringen jeg spiste i går" eller "huff, nå skal jeg aldri drikke brus mer". Hvis man har mistanker om at babyen reagerer på en matvare tror jeg man bør prøve en uke uten og en uke med. Finner man klare tegn på bedring hos den lille bør man være forsiktig med den aktuelle matvaren.

Ps. en av barna mine slet med eksem de første månedene og det ble oppdaget at han hadde eggeallergi. Da jeg kuttet ut egg i maten min ble han mye bedre :)

• Liker 1
Skrevet

Babyer har det med å gråte litt på kvelden, og vi har det jo med og årsaksforklare det med ting vi har spist. Jeg kjenner flere som med en gang det kommer et pip fra den lille begynner å snakke om "det var sikkert den løkringen jeg spiste i går" eller "huff, nå skal jeg aldri drikke brus mer".

Nettopp. Jeg lurte selv på om det kunne være ditt eller datt som forårsaket kveldsgråt og skriketokter, og fikk masse "gode" råd om hva jeg på død og liv ikke måtte spise... Men ethvert skikkelig forsøk på å teste ut over flere dager endte med at det antagelig bare var en tilfeldighet at de gråt.

For all del, det er mange babyer som reagerer på forskjellige ting. Men jeg tror nok også at noen mødre er litt kjappe med å årsaksforklare gråt som egentlig bare er helt vanlig spedbarnssutring, og dermed ender opp med å lage mer jobb til seg selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...