Gå til innhold

Barnslig "venninnesituasjon", men jeg blir så provosert..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 23, og går mitt andre semester på høyskole.

Jeg har et spørsmål til dere, og jeg er ganske sikker på at det er flere enn meg som har opplevd lignende situasjoner.

Vi hadde en gruppeoppgave for litt siden på skolen, og ikke misforstå meg, jeg liker godt å jobbe i grupper og det pleier som alltid å fungere bra. Det er nå nye mennesker jeg jobber med, ettersom at vi kun har gått i samme klasse i undet ett år.

Så over til saken:

Vi fordelte oppgaver oss innad i gruppen, og jeg gjorde min oppgave. Jeg følte selv at den var godt skrevet og det fikk jeg også gode tilbakemeldinger på fra læreren min. Det var det ei jente som hadde påtatt seg i oppgave å flette sammen oppgavetekstene fra hver og en av oss fra gruppen. (Dette var en lite krevende oppgave). Jeg sendte så min oppgave til henne, hun hadde da vært noe surrete, og hadde klart å fjerne mine kilder som jeg hadde tatt med, som da er vesentlig å ha med i en oppgave. Jeg fikk da tilbakemeldinger fra flere av gruppemedlemmene om at jeg hadde vært noe slapp i mitt arbeid, noe jeg syns er dårlig gjort da jeg hadde lagt ned mye tid og arbeid i dette, og syns at det er slapt av hun som absolutt ville flette sammen arbeidet til alle i gruppen.

Jeg sendte så over oppgaven min til henne på nytt, og skrev at jeg ikke kunne se noen grunn til at hun ikke hadde klart å få med kildene mine i oppgaven, da de stod der. Det er jo bare å klippe og lime.

Jeg var så på sykehuset dagen etter, fordi jeg skulle gjennom en omfattende operasjon. Da hadde ei venninne av meg på skolen hørt denne jenta som skulle flette sammen arbeidet, slenge med leppa om meg, at jeg hadde vært frekk og var vanskelig å jobbe sammen med i gruppa?

Venninnen min som fortalte meg dette, sa at hun ble veldig lei seg da hun hørte det, (hun overhørte deg i garderoben) og hun ville ikke at jeg skulle konfrontere dette gruppemedlemmet mitt.

Jeg føler meg veldig dårlig behandlet, og jeg syns det er urettferdig at jeg skal få så mye dritt når dette ikke er min feil.

Jeg står også ovenfor et dilemma her, for jeg vil ikke ødelegge tilliten til min venninne som fortale meg om denne drittsleningen, samtidig så er jeg så irritert nå at jeg har veldig lyst til det.

Jeg er nok mest lei meg, for jeg har måtte vært gjennom så mye i det siste, med tanke på operasjonene mine som så og si har ødelagt meg, og da ville jeg bruke denne oppgaven til å vise at jeg kan klare å prestere på skolen selv om jeg møter motgang.

Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Jeg er nok ekstra sårbar fordi det har vært så mye nå.... Håper på tilbakemeldinger fra dere..

Anonym poster: a75796776ef4d59bba1130b6a84adf09

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg lurer på en ting: mener du at hun hadde slettet litteraturlisten din, eller at hun faktisk slettet alle steder hvor du skrev slik, i selve teksten: "Gull og grønne skoger er bra for helsa (Hansen 2009:39)."

Hadde du brukt endnote eller ligendne, da, siden alle forsvant?

Når det er sagt: om du fikk tilbakemelding fra gruppa om at noe var for slapt, spurte du hvorfor og fikk tilbakemelding om at det var på grunn av manglende kilder, eller sendte du bare din del en gang til med kilder? Kan jo være de reagerte på noe annet?

Ut over det må det jo sies at det skjer man havner i dårlige grupper, det skjer man havner i gode grupper. Hvorvidt jeg ville tatt en prat med dem avhenger av svar på de foregående tingene, men du trenger ikke å "oute" venninna di, heller si noe slikt som at: "Jeg har fått en del tilbakemeldinger fra medelever om at dere ikke er fornøyde med mitt arbeid", eller noe i den dur. Jeg vet hvordan det er å studere og å være syk, og jeg synes du har all grunn til å gi deg selv en klapp på skulderen. Du er flink som har klart å produsere noe under disse forholdene. Der fikk du iallefall en klapp på skulderen fra meg :)

Gjest neglelakk
Skrevet

Da sender du hele din del av oppgaven til alle medlemmene av gruppa, ikke bare til surrehodet.

Da kan de se at du har kildene osv.

Blir sinna på dine vegne! Men prøv også å sende det til deg selv, for å se om kildene forsvinner når du åpner dokumentet via mail? Mulig det kan forklares med at noe ødelegges i prosessen?

La i hvert fall gruppa di vite at du har gjort jobben din! Om hun snakker skit om deg bak ryggen din, så får hun bare gjøre det. Noe sier meg at hun ikke kommer særlig langt i livet med den holdningen uansett...

:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på en ting: mener du at hun hadde slettet litteraturlisten din, eller at hun faktisk slettet alle steder hvor du skrev slik, i selve teksten: "Gull og grønne skoger er bra for helsa (Hansen 2009:39)."

Hadde du brukt endnote eller ligendne, da, siden alle forsvant?

Når det er sagt: om du fikk tilbakemelding fra gruppa om at noe var for slapt, spurte du hvorfor og fikk tilbakemelding om at det var på grunn av manglende kilder, eller sendte du bare din del en gang til med kilder? Kan jo være de reagerte på noe annet?

Ut over det må det jo sies at det skjer man havner i dårlige grupper, det skjer man havner i gode grupper. Hvorvidt jeg ville tatt en prat med dem avhenger av svar på de foregående tingene, men du trenger ikke å "oute" venninna di, heller si noe slikt som at: "Jeg har fått en del tilbakemeldinger fra medelever om at dere ikke er fornøyde med mitt arbeid", eller noe i den dur. Jeg vet hvordan det er å studere og å være syk, og jeg synes du har all grunn til å gi deg selv en klapp på skulderen. Du er flink som har klart å produsere noe under disse forholdene. Der fikk du iallefall en klapp på skulderen fra meg :)

Takk for det! :)

Jeg var muligens noe uklar i mitt innlegg.

Det var nå slik at oppgaven vi skrev, skulle være faglig forankret i pensum, altså kilder her var et must for å få oppgaven godkjent. Denne jenta hadde slettet litteraturlisten min, samt det du skrev tidligere i ditt innlegg av kilder. Alt av sidetall forsvant, og det var bare flaks for meg at jeg hadde min oppgave på pc'n.

Gruppen mente at det var et slapt bidrag fra min side, med tanke på at kildene mine var borte, noe som kunne virke som at jeg kun hadde funnet på en masse svada. Altså ikke relevant.

Det var det som var sårende for meg, og da jeg sendte denne oppgaven på nytt til denne jenta, var det akkurat som at hun var klar over de feil hun hadde gjort, men måtte alikevel slenge med leppa om meg. De andre på gruppen kjente jo ikke til dette, fordi det var denne jenta som hadde hovedansvaret for sammenflettingen av oppgaven.

Føler nesten at jeg er tilbake igjen på ungdomsskolen her. Det var bare så ufattelig sårende da jeg hadde lagt mye tid og arbeid i denne oppgaveteksten min. Jeg har veldig lyst til å konfrontere denne jenta med dette, men samtidig vil jeg jo vise ovenfor min venninne at jeg ikke holder mine løfter.. Jeg vil jo ikke sette henne i en dårlig situasjon..

ts

Anonym poster: 145dfe66b89ae753a27c7311c78df4bf

AnonymBruker
Skrevet

Venninna de har allerede sladret, så hun må bare takle at du tar det videre. Sånne som henne holder aldri på hemmeligheter. Hun blir nok sur, men du får bare stå på ditt, og si at når hun sier ting videre må hun forvente at det får konsekvenser.

Anonym poster: 8ae5d9a252a3684666bf9bc325e934d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da sender du hele din del av oppgaven til alle medlemmene av gruppa, ikke bare til surrehodet.

Da kan de se at du har kildene osv.

Blir sinna på dine vegne! Men prøv også å sende det til deg selv, for å se om kildene forsvinner når du åpner dokumentet via mail? Mulig det kan forklares med at noe ødelegges i prosessen?

La i hvert fall gruppa di vite at du har gjort jobben din! Om hun snakker skit om deg bak ryggen din, så får hun bare gjøre det. Noe sier meg at hun ikke kommer særlig langt i livet med den holdningen uansett...

:)

Takk for svar :)

Vil legge til at oppgaven min ble skrevet i Word, og da jeg sendte henne den på nytt, altså samme oppgave, var kildene der. Jeg prøvde også tidligere å sende det til min mor, og kilder var også på plass. Så denne jenta hadde fjernet mine kilder, noe som gikk utover meg, og når jeg da tar det opp med henne, slenger hun med leppa om meg.

Jeg er enig med deg at slike holdninger fører en ikke langt i livet, jeg ble bare så utrolig skuffet og lei meg...

Venninna de har allerede sladret, så hun må bare takle at du tar det videre. Sånne som henne holder aldri på hemmeligheter. Hun blir nok sur, men du får bare stå på ditt, og si at når hun sier ting videre må hun forvente at det får konsekvenser.

Anonym poster: 8ae5d9a252a3684666bf9bc325e934d1

Er litt den tankegangen jeg også har. Jeg har veldig lyst til å konfrontere henne med det, men min venninne som hørte dette, stod i garderoben og "tyvlyttet" til det denne jenta sa til ei annen, og jeg er redd for at min venninne da vil bli satt i en ubehagelig situasjon, men så fort anledningen byr seg, skal jeg ta det opp med dette mennesket.

Føler at jeg har fått nok av motgang nå, det værste er at jeg må jobbe med dette gruppemedlemmet mitt i flere oppgaver, da dette er delt inn av læreren....

Anonym poster: 145dfe66b89ae753a27c7311c78df4bf

Skrevet

Må du si at det var din venninne som "sladret" på denne jenta da? :) Kan du for eksempel i stedet kun nevne at noen overhørte henne?

• Liker 2
Skrevet

Prat med gruppa di på en voksen måte. Dere er alle voksne, så da burde de/hun klare at du forteller din side (uten kjefte). Trenger kanskje ikke å gå så mye inn på hva som skjedde i oppgaven, bare si at du ønsker ikke at folk skal prate negativt om deg til andre eller innad i gruppen når du ikke er der, for slik behandling fører bare til dårlig gruppearbeid. Dukker det opp noe som kan ses på som problem, så ta det opp med gruppen. Ingen må gå rundt og "tygge" på ting, for da smeller det til slutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...