AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #1 Skrevet 1. april 2013 Jeg begynte for ca 6 uker siden på cipralex pga depresjon og panikkangst. Begynte med 5mg og for to uker siden ble dosen økt til 10mg. Merker allerede tegn til bedring, så sånn sett fungerer den. Har heller ikke hatt veldig mange bivirkninger, bortsett fra at jeg er utrolig trøtt! Tror nesten jeg kan sovne hvor som helst, og blir dermed veldig tiltaksløs. Gikk bra da jeg bare tok 5mg, men merket stor forskjell da jeg gikk opp til 10. Det er verst de første 4-5 timene etter at jeg har tatt tabletten. Andre bivirkninger jeg merker er kvalme og nedsatt matlyst. Hvor lang tid vil det ta før bivirkningene slipper taket litt? Anonym poster: fa17809ee1b8d68c2fdad51d8470e029
Tabudrue Skrevet 1. april 2013 #2 Skrevet 1. april 2013 Helt individuelt. Noen blir aldri kvitt bivirkningene, hos noen går det seg til alt fra 1. uke til 6 mnd eller lenger=/
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #3 Skrevet 2. april 2013 Jeg har brukt Cipralex og ikke merket noe bivrikning eller virkning.... slet med angst og depresjon. Men jeg kjenner meg igjen i det å være så utrolig trøtt at man kan sovne over alt og være tiltaksløs. Det var jeg både før og etter jeg brukte cipralex. Nå som jeg er angst og deprresjonsfri har jeg ikke lenger denne trøttheten. Min trøtthet var altså en utmattelse som kom av angst og depresjonen. I dag er jeg en kvikkas og lite trøtt. Det er fordi jeg har endret en god del ting i livet mitt. Slik var det for meg. .....Forskning viser at fysisk trening og aktivitet er har god virkning mot angst/ depresjon - det har som bivirkninger godt humør og er stressforløsende. Anonym poster: 84e6e1d9ea5bf74319ee35d8af0b37d0
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #4 Skrevet 2. april 2013 Ts; Takk for svar:) Jeg var ikke trøtt før jeg begynte med cipralex, heller tvert i mot så slet jeg med søvnproblemer, sov bare noen timer i døgnet. Hver kveld så fikk jeg tankesurr når jeg la meg, og slet med å finne søvnen. På dagtid presset jeg meg våken uten powernaps i redsel for å ikke få sove til natta. Nå sover jeg derimot godt om nettene, likevel er jeg stuptrøtt på dagtid. Trener gjør jeg 4-5 ganger i uken, har alltid gjort det. Pluss jeg går minimum en lang tur daglig med hunden vår. Er og nøye med kosthold. Årsaken til at jeg har slitt de siste årene er nok at jeg rett og slett har møtt veggen, pga mye press og forventinger fra jobb, familie, venner......har vel alltid lidd av "flink pike-syndromet ", i følge psykologen min. De ga tilslutt utslag i utmattelse, og at jeg vegret meg for å være ute blandt folk. Opplevde og panikkanfall som igjen ga sosial angst. Og denne depresjonen da..... Prøvde et år med bare samtaleterapi, men innså tilslutt at jeg måtte ha mere hjelp, og takket ja til cipralex. Tror det var lurt, jeg merker allerede bedring så smått. Er og forresten innmari kvalm timene etter at jeg tar tabletten, pluss null matlyst. Disse bivirkningene, i tillegg til trøttheten kom først da jeg økte fra 5mg til 10mg for to uker siden. Anonym poster: fa17809ee1b8d68c2fdad51d8470e029
Gjest gjest Skrevet 3. april 2013 #5 Skrevet 3. april 2013 Tar du cipralex på morgenen eller kvelden? For hvis du tar den på morgenen kan du prøve å ta den på kvelden og dermed bli mer trøtt og kvalm på natten istedet for på dagen. Skal ikke være noen forskjell på å ta den på morgenen eller kvelden ifht virkning. Men uansett kan det jo være greit å fortelle/ta det opp med legen:-)
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #6 Skrevet 3. april 2013 Helt individuelt. Noen blir aldri kvitt bivirkningene, hos noen går det seg til alt fra 1. uke til 6 mnd eller lenger=/ Siterer denne. Jeg var bare trøtt i en uke, så ga det seg. Hos noen kan ikke bivirkningene forsvinne overhodet. Men prøv å finn riktig tid til å ta medisinen. Det du kan gjøre (som er en smule risky), er å kutte medisinen ut i EN DAG. Da er den mest sannsynlig gått ut av systemet, slik at du kan starte på nytt. Ta medisinen om morgenen og kjenn etter når du blir trøtt, og finn deretter ut når du bør ta medisinen for å få det verste unnagjort om natten. Er dårlig på å forklare, men håper du skjønner. Anonym poster: d229e230c8d7c2b3226bb3107bfb26d0
AnonymBruker Skrevet 3. april 2013 #7 Skrevet 3. april 2013 Ts; Jeg kan høre med legen om å ta den om kvelden. Det er helt klart cipralexen jeg blir trøtt og kvalm av, da jeg ikke tar noen andre medisiner. Tar den om morgenen når jeg har stått opp, pga legen sa jeg skulle ta den om morgenen. Idag hadde jeg en avtale kl 8, så jeg tok den ikke før kl 10 da jeg var kommet hjem igjen, var ikke trøtt og kvalm før etter at jeg hadde tatt tabletten. Er for tiden sykemeldt pga en fysisk skade, så det gjør forsåvidt ingenting sånn sett å være trøtt og kvalm, men likevel så er det forferdelig slitsomt da det sitter i flere timer før det gir seg. Anonym poster: fa17809ee1b8d68c2fdad51d8470e029
Gjest gjest Skrevet 4. april 2013 #8 Skrevet 4. april 2013 Gjest to svar over her;-) Grunnen for at legen sier/skriver at man skal ta cipralex om morgenen er at mange blir litt "oppgiret" av den. Og at de da ikke får sove hvis de tar den på kvelden. Hos deg er det motsatt, du blir trøtt. Ifht kvalmen kan det kanskje bli en utfordring ifht søvn, hvis du da ikke sovner før den setter inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå