Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Hoppsann
Skrevet

Jeg har innstallert Crossover Office og får kjørt MS-Office helt problemfritt. Kjempebra. (Er dessverre nødt til å bruke det). Uansett, jeg søkte på nettet om Windows-virus faren. Ettersom jeg skønte det var det værste som kunne skje at Crossover ble føkka, og at det ikke ville gå utover noe med Linuxen min. Har jeg forstått det riktig da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det har du.

Kjørbare Windowsfiler kan ikke kjøre i Linux slik uten videre. Det er derfor du har den emulatoren (en slags emulator).

Det verste som kan skje er at du f*kker opp selve "motoren" til CrossoverOffice. Noe utenom det er nesten umulig å få til.

CrossoverOffice er greit, men jeg liker nå best VMware (en ekte emulator), skal jeg først kjøre noe i den duren. :-)

Gjest Hoppsann
Skrevet

Okey, det var godt å høre. Hadde man blitt like utsatt for virus som om man hadde kjørt Windows og ikke har anti-virus (føler ikke at jeg trenger det i Linux(, hadde det vel nesten vært bedre å kjør windwos :) Og takk for tipset om VMWare. Støtter den flere win-apps, eller hva er det som gjør den bedre?

Skrevet
Støtter den flere win-apps, eller hva er det som gjør den bedre?

Du kan kjøre nesten allt under VMware, såsant det ikke er allt for krevende (svære avanserte spill og slikt). Det som skjer, er at det blir emulert en hel maskin, helt fra bunnen av, med virtuelle harddisker, prosessor og det hele. Den booter en "hel" virtuell maskin fra BIOS og helt opp til f.eks Win 2000. Skikkelig kule saker :-)

Bakdelen med VMware er at den er tung å kjøre på den fysiske maskinen. Derfor er begrensningene på den på den virtuelle maskinen satt ned til Pentium 450 MHz (på min versjon av VMware, som begynner å bli litt gammel nå). Dessuten er ikke VMware billig akkurat. Du må over 2500 kr vaffal.

Jeg bruker nesten ikke emulatorer lengre (bortsett fra en DOS emulator (dosemu)), siden applikasjonstilbudet til Linux er blitt såpass bra alikevell.

Screenshots kan du se her (se vinduet øverst til venstre):

http://www.xenoclast.org/jtjm/vmware/

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja så på den nå. Var bra pris på den da :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...