Gjest Gjest Skrevet 1. april 2013 #1 Skrevet 1. april 2013 Er det jeg som "bare ser problemer" eller ser jeg et reelt problem som kan oppstå i en del situasjoner ? Jeg tenker i hovedsak på situasjoner der en har fått ny samboer og samtidig har egne barn fra tidligere. Men samboeren har også barn fra tidligere. Det blir da "dine og mine barn" (men ikke våre). Når en får ny samboer ønsker jeg at ny samboer skal bli like glad i mine barn som de han selv har (ihvertfall nesten). Og som samboer forventer en at han også deltar i å dekke felles utgifter i husholdningen. Men kanskje ikke delta mht mine barns driftsutgifter (klær, mat, sportsutstyr, fritidsaktiviteter, etc, etc). Likevel er det ikke til å unngå at han likevel tar noen av disse utgiftene med f.eks utgifter til bil for å kjøre til aktiviteter eller dekke mer av "fellesutgiftene" (inkl. mat til mine barn om jeg har brukt opp mine penger en mnd). Men hva skjer om han velger å bruke mer penger på egne barn og dette blir et samtale emne (mellom barna) når han har sine barn på besøk. Hvordan takle det at mine barn blir sur når hans barn får mer enn de får, og han faktisk bor hos oss. Vi kan ikke forlange at alle fedre har like mye penger og dermed kan kanskje ikke mine barn få like mye av sin far. Jeg forstår (eller ønsker i det minste å forstå) at han bruker mest penger på egne barn om han er i en slik situasjon at han kan gjøre det. Men samtidig forstår jeg at mine barn kanskje ikke forstår dette like godt og at misunnelsen skal få overtak og dermed legge han for hat på en måte som gjør at han føler seg uønsket hos oss.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #2 Skrevet 1. april 2013 Vil ikke dine barn få mer i og med at de bor med han daglig? Slik du beskriver det så betaler han også en del på dine barn? Det er jo de han ser oftest, og jeg synes det er naturlig at han bruker mer på sine egne n Anonym poster: 7887991df73d0cdc251b719df3cbe22f 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #3 Skrevet 1. april 2013 Forts. Når de først er der? Man kan ikke forvente at noen skal bruke en masse penger på andres barn. Kjenner jeg begynner å bli litt lei denne problemstillingen. Man har igjen juridiskplikt til å betale for andres barn. Punktum. Hvis man gjør det så skal det være fordi man har lyst og ikke av plikt. Anonym poster: 7887991df73d0cdc251b719df3cbe22f 1
Sushi Skrevet 1. april 2013 #4 Skrevet 1. april 2013 Flytter man sammen med (små) barn slik at de blir søsken bør man ha såpass felles økonomi at barna ikke merker noen forskjellsbehandling. 7
hjärterdam Skrevet 1. april 2013 #5 Skrevet 1. april 2013 Flytter man sammen med (små) barn slik at de blir søsken bør man ha såpass felles økonomi at barna ikke merker noen forskjellsbehandling. Signerer denne. I mitt hjem skal ikke barn forskjellsbehandles. Punktum. En mann med annen holdning er ikke en mann jeg vil ha som stefar til mitt barn.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2013 #6 Skrevet 1. april 2013 TS her. Et av problemene er at hans barn bor hos moren og mine barn hos oss. Men når vi alle er samlet annenhver helg og en ukedag kan det komme kommentarer fra hans barn som bekrefter at de får mer fra sin far enn det mine barn får fra min samboer (barnas reservepappa). Å være litt "sirkuspappa" ovenfor barn en ikke har så mye kontakt med som han gjerne vil er et velkjent fenomen. Dette må vi bare akseptere for barna er fortsatt i en sånn alder at vi ikke kan kreve at de holder tett om dette. Dessuten vil han betale 50% av boligkostnader, mat, telefon, etc, etc. Dette er ting som gjør det mulig for meg å gi mer til mine barn. Men fortsatt ikke like mye. For meg er det også OK at hans genetiske barn får en del mer av sin far. Men hvordan unngå konflikt hjemme hos oss pga dette ? Jeg ser for meg kommentarer som "du er ikke pappan vår så du kan ikke si noe", eller "du er ikke glad i oss" eller annet som kan være sårende.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2013 #7 Skrevet 1. april 2013 Signerer denne. I mitt hjem skal ikke barn forskjellsbehandles. Punktum. En mann med annen holdning er ikke en mann jeg vil ha som stefar til mitt barn. TS her. Så det du sier er at du mener det er riktig at du bruker like mye på hans barn som på dine egne ???
hjärterdam Skrevet 1. april 2013 #8 Skrevet 1. april 2013 TS her. Så det du sier er at du mener det er riktig at du bruker like mye på hans barn som på dine egne ??? Jeg sier at hvis vi skal være en familie skal ingen av barna forskjellsbehandles hverken økonomisk eller på annen måte innad i vårt hjem 3
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2013 #9 Skrevet 1. april 2013 Jeg sier at hvis vi skal være en familie skal ingen av barna forskjellsbehandles hverken økonomisk eller på annen måte innad i vårt hjem Dette er ikke så lett for mange. Barna får kanskje sykler mens barna til faren ikke får det fordi de har det hos moren. Likevel føles det urettferdig for farens barn at ikke de får være med å sykle når de andre gjør det. det jeg forsøker å si er altså at det er veldig vanskelig å la alle barna få like mye når de er "innad i deres hjem", slik du beskriver det. Om dine barn har alpin ski og farens barn har langrennski blir det en forskjelsbehandling ettersom farens barn ikke kan bli med i alpinbakken eller om egne barn fortelle om hvor mye morsommere det er i alpinbakken enn å gå langrenn. Jeg synes du er flink om du kan klare å behandle alle så likt at de ikke føler forskjellsbehandling.
hjärterdam Skrevet 1. april 2013 #10 Skrevet 1. april 2013 Dette er ikke så lett for mange. Barna får kanskje sykler mens barna til faren ikke får det fordi de har det hos moren. Likevel føles det urettferdig for farens barn at ikke de får være med å sykle når de andre gjør det. det jeg forsøker å si er altså at det er veldig vanskelig å la alle barna få like mye når de er "innad i deres hjem", slik du beskriver det. Om dine barn har alpin ski og farens barn har langrennski blir det en forskjelsbehandling ettersom farens barn ikke kan bli med i alpinbakken eller om egne barn fortelle om hvor mye morsommere det er i alpinbakken enn å gå langrenn. Jeg synes du er flink om du kan klare å behandle alle så likt at de ikke føler forskjellsbehandling. Jeg har heldigvis funnet en mann som ser på det med samme øyne som meg. Alle eller ingen. I vårt fremtidige hjem er vi EN familie, og familier driver ikke med forskjellsbehandling. 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #11 Skrevet 1. april 2013 Nå er det faktisk foreldrene sin oppgave å forsørge egne barn. Og foreldrenes oppgave å forklare ungene i storfamilien at det faktisk må være slik, og at det ikke er hverken urettferdig eller trist at den ene velger å bruke mer penger på ungene sine enn den andre. Anonym poster: 6fe3db46f558b679f5f660baef7a7c14 3
Sushi Skrevet 1. april 2013 #12 Skrevet 1. april 2013 Nå er det faktisk foreldrene sin oppgave å forsørge egne barn. Og foreldrenes oppgave å forklare ungene i storfamilien at det faktisk må være slik, og at det ikke er hverken urettferdig eller trist at den ene velger å bruke mer penger på ungene sine enn den andre. Anonym poster: 6fe3db46f558b679f5f660baef7a7c14 Eller man kan si at det er foreldrenes ansvar å ikke stifte ny familie med en person som driver forskjellsbehandling som sårer ungene. Tenåringer skjønner nok at pappa ikke har råd til å kjøpe like fin sykkel som stemor har kjøpt til søsknene, men det skjønner ikke 3-åringer. Oppskriften på katastrofe spør du meg. 1
xinnia Skrevet 1. april 2013 #13 Skrevet 1. april 2013 Dette er ikke så lett for mange. Barna får kanskje sykler mens barna til faren ikke får det fordi de har det hos moren. Likevel føles det urettferdig for farens barn at ikke de får være med å sykle når de andre gjør det. det jeg forsøker å si er altså at det er veldig vanskelig å la alle barna få like mye når de er "innad i deres hjem", slik du beskriver det. Om dine barn har alpin ski og farens barn har langrennski blir det en forskjelsbehandling ettersom farens barn ikke kan bli med i alpinbakken eller om egne barn fortelle om hvor mye morsommere det er i alpinbakken enn å gå langrenn. Jeg synes du er flink om du kan klare å behandle alle så likt at de ikke føler forskjellsbehandling. Da må dere sørge for at barna har med seg syklene når de kommer til dere, samme med ski.. dere sørger selvfølglig for at hans barn også får bli med i alpinbakken.... Dere voksne har valgt å bli en familie.. med både dine og hans barn!! 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #14 Skrevet 2. april 2013 Eller man kan si at det er foreldrenes ansvar å ikke stifte ny familie med en person som driver forskjellsbehandling som sårer ungene. Tenåringer skjønner nok at pappa ikke har råd til å kjøpe like fin sykkel som stemor har kjøpt til søsknene, men det skjønner ikke 3-åringer. Oppskriften på katastrofe spør du meg. Da må biologisk foreldre til de andre barna enten sørge for å få tak i sykkel til sin egen 3-åring (en 3-åring bryr seg ikke om ting er butikknytt eller arvet/kjøpt på loppis), evt. at sykkelen 3-åringen har hos bostedsforelder følger med når det er samvær. Anonym poster: 6fe3db46f558b679f5f660baef7a7c14
Sushi Skrevet 2. april 2013 #15 Skrevet 2. april 2013 Da må biologisk foreldre til de andre barna enten sørge for å få tak i sykkel til sin egen 3-åring (en 3-åring bryr seg ikke om ting er butikknytt eller arvet/kjøpt på loppis), evt. at sykkelen 3-åringen har hos bostedsforelder følger med når det er samvær. Anonym poster: 6fe3db46f558b679f5f660baef7a7c14 Ja, da kjenner jo ikke 3-åringen på noen forskjellsbehandling.
Ellevill Skrevet 2. april 2013 #16 Skrevet 2. april 2013 Den største forskjellsbehandlingen er vel at dine barn, som ikke er hans biologisk, tilbringer all tid med ham, mens hans biologiske har mindre kontakt med ham? Er dett noe som er sårt, må det jo være det. Mht. det materielle: Hvis han forsøker etter beste evne å behandle alle barna ordentlig, men at det blir litt mer innkjøp til hans biologiske barn, synes jeg ikke du skal tenke og finregne så mye på det. Har faren til dine barn ingen kontakt overhodet? 3
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2013 #17 Skrevet 2. april 2013 Jeg har heldigvis funnet en mann som ser på det med samme øyne som meg. Alle eller ingen. I vårt fremtidige hjem er vi EN familie, og familier driver ikke med forskjellsbehandling. Jeg antar dette går begge veier. Hvis han betaler 50% av syklene til dine barn antar jeg du betaler 50% av syklene til hans barn. Om dere er EN familie (slik du beskriver det) antar jeg at barna hans også har EN familie hos moren og faren derfor skal være med å betale for sykkel til de barna også. Men om han ikke har råd til å dekke utgiftene begge steder (og kanskje hans ex er helt alene og ikke har råd til sykkeler) må han altså velge å kjøpe til dine barn slik du beskriver det. Da har ikke barna hans noen sykkel de kan ta med når de besøker dere. Men du betaler vel 50% av syklene til hans barn da ???
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2013 #18 Skrevet 2. april 2013 Jeg sier at hvis vi skal være en familie skal ingen av barna forskjellsbehandles hverken økonomisk eller på annen måte innad i vårt hjem Men får ikke dine barn litt ekstra fra sin far igjen da? Eller er det liksom helt greit det, mens din nye fyr skal være sånn såkalt "rettferdig"?
hjärterdam Skrevet 2. april 2013 #19 Skrevet 2. april 2013 Jeg antar dette går begge veier. Hvis han betaler 50% av syklene til dine barn antar jeg du betaler 50% av syklene til hans barn. Om dere er EN familie (slik du beskriver det) antar jeg at barna hans også har EN familie hos moren og faren derfor skal være med å betale for sykkel til de barna også. Men om han ikke har råd til å dekke utgiftene begge steder (og kanskje hans ex er helt alene og ikke har råd til sykkeler) må han altså velge å kjøpe til dine barn slik du beskriver det. Da har ikke barna hans noen sykkel de kan ta med når de besøker dere. Men du betaler vel 50% av syklene til hans barn da ??? Du skriver forferdelig rotete,så jeg vet ikke om jeg svarer på det du spør om. I vårt hjem er det snakk om EN familie og EN økonomi. Det er klart man ikke gjør det så et av to barn (altså enten mitt eller hans) har sykkel? Hvilke foreldre gjør det? Om man ikke har råd til at et barn har to sykler fordi det har to hjem(noe jeg og min eks fikk til helt fint da vi var single), så går det da an å flytte på ting? Si meg, er det SÅ vanskelig å flytte på et par ski eller på en sykkel? Mulig jeg er fryktelig heldig med min eks, men vi har klart å flytte på både langrennsski, skøyter, slalomski og snowracer ut i fra hvor barnet er. Men får ikke dine barn litt ekstra fra sin far igjen da? Eller er det liksom helt greit det, mens din nye fyr skal være sånn såkalt "rettferdig"? Hans barn har da også en mor? Jeg er usikker på hva du egentlig mener her, men ja, begge barna har en forelder til, det gjør da ikke at vi i vårt hjem skal la vær å tilstrebe å være rettferdige?
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2013 #20 Skrevet 2. april 2013 Hans barn har da også en mor? Jeg er usikker på hva du egentlig mener her, men ja, begge barna har en forelder til, det gjør da ikke at vi i vårt hjem skal la vær å tilstrebe å være rettferdige? Vel, men gir ikke du dine barn litt ekstra, som ikke stebarna ser noe til?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå