Gå til innhold

Barn og stamming

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn på hhv 3 måneder og 2 år med en mann som stammer. Han stammer ikke voldsomt (har fått mye hjelp av logoped som barn), men absolutt nok til at det merkes, og det forverres når han er nervøs eller stresset.

Jeg merker at jeg begynner å bli veldig nervøs for at barna våre også skal begynne å stamme, dette er vel veldig arvelig? Har lest flere steder at det for å kunne "kurere" stamming er alfa omega å starte behandlingen tidlig. Samtidig leser jeg også om flere med barn i 3 års-alderen som mistenker stamming hos sine barn blir avfeid i barnehagen/på helsestasjonen om at barnestamming er veldig normalt og noe barna vokser av seg.

Merker at jeg er redd vi vil måtte ta en voldsom kamp med de riktige instanser om dette etter hvert, jeg vil at tiltak igangsettes tidlig hvis det viser seg at de kan begynne å stamme.

Er det andre som stammer selv/ har partner som stammer som kan si noe om hvorvidt deres barn arvet dette? Og hvordan det i såfall er blitt fulgt opp av helsevesen/logoped?

Anonym poster: fb859e9379c981ca6d728a283809d07c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingenting annet å bidra med enn NHi.no :)

Skrevet

Du trenger ikke være veldig bekymret for dette, etter min mening. Også min mann stammer, tror det kommer fra helt andre ting enn arv. Han hadde det tøft i oppveksten, det startet i en vanskelig periode av livet hans da han var ca. 5 år. Du kan ikke gjøre annet enn å gi dine barn en trygg tilværelse, og håpe at de slipper å gå gjennom livet med å stamme. Det gjør de sannsynligvis.

Gjest jodajada
Skrevet

Barn med foreldre som stammer betyr ikke at de stammer eller at det er arvelig, det er ikke fysiske årsaker som utløser stamming men psykiske.

Stammer selv og er mamma til 4 :)

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for svar fra dere alle sammen :) Har bare lest flere steder at det er ganske høy arvelighet ved stamming, jeg har derfor regnet det for ganske sannsynlig at ihvertfall ett av barna våre vil begynne å stamme. Men da er det kanskje ikke sånn, da!?!

AnonymBruker
Skrevet

Stamming kan være arvelig, ja, men det er også andre faktorer som spiller inn. Inntil videre ville jeg nok tatt det med ro og sett det an. Om man setter i gang med logoped før man i det hele tatt vet om barnet stammer, og et problem som kanskje ikke har vært der kan oppstå, eller man kan gjøre vondt verre.

Anonym poster: 7f7fef5391c8c3c6f3bceee53be2bc86

AnonymBruker
Skrevet

Stamming kan være arvelig ja, og gutter har større sjanse for å stamme enn jenter.

Men om din mann stammer så vil dere nok få fortere hjelp om et av barna begynner å stamme, fordi det er arvelig. Vi fikk ihvertfall det, det ble logoped fort. Måtte igjennom helsestasjon, søknader og ppt tester, men det gikk greit og vi ble tatt på alvor.

Anonym poster: ffed983c82d44e5da6218d66867f0fdb

AnonymBruker
Skrevet

Stamming kan være arvelig ja, og gutter har større sjanse for å stamme enn jenter.

Men om din mann stammer så vil dere nok få fortere hjelp om et av barna begynner å stamme, fordi det er arvelig. Vi fikk ihvertfall det, det ble logoped fort. Måtte igjennom helsestasjon, søknader og ppt tester, men det gikk greit og vi ble tatt på alvor.

Anonym poster: ffed983c82d44e5da6218d66867f0fdb

Takk for dette svaret! Det var det jeg håpet på, at man blir tatt mer på alvor hvis en av foreldrene stammer.

Begge barna våre er gutter, det er også noe av grunnen til at jeg tror det er ganske sannsynlig at ett eller begge vil begynne å stamme. Men til den andre AB'en over her: jeg har selvsagt ingen planer om å igangsette et apparat nå, så lenge ingen av barna later til å stamme. Men jeg lurer på hva som vil skje hvis de etter hvert ser ut til å begynne å stamme (har fått med meg at det oftest starter i 3-4 års alder).

Skrevet

Min mann stammer, har gjort det siden han var barn selv, men har lært seg å kontrollere det veldig godt med årene. Vi har fått to gutter, eldste begynte å snakke tidlig og er veldig flink med språket, men minstemann begynte å stamme da han ble 3 år. Skjedde veldig brått, og hadde en veldig dårlig periode da som varte en mnd tid, også ble det nesten borte, men nå de siste dagene så er det tilbake igjen.

Vi har kontakt med logoped, barnehagen som ordnet det. Det ble tatt på alvor med en gang, nettopp pga faren som stammer. Logopeden sa at stamming er veldig arvelig, eller hun sa språkproblemer er arvelige. Hos noen kommer det frem som stamming hos andre som lesevansker kanskje. Men hun understreket også at det gutten vår går gjennom nå, også kan være barnestamming som han kommer til å vokse fra seg. Det viktigste sa hun, for barn som tidlig har språkproblemer er ro og trygghetet i hjemmet. Stress, krangling, roping kan fort både være utløsende faktorer ig forverre situasjonen.

Men ikke ta sørgene på forskudd, det er ikke sikkert at noen av dine barn for dette problemet, og dersom det skulle vise seg at de får det så tenker jeg ihvertfall at det faktisk ikke er verdens undergang. De er tross alt friske og det er det viktigste :)

• 7 måneder senere...
Skrevet

Ville anbefalt logoped. En logoped med spesialisering innenfor taleflytvansker vil kunne gjenkjenne og gi råd om det er stamming(vedvarende) eller stotring(språkutvikling).

Om du trenger råd eller hjelp er det bare å kontakte NIFS(Norsk Interesseforening for Stamme). Vi har flere foreldre som er medlemmer. Selv er jeg en erfaren stammer.

Vi har en egen nettside:
http://stamming.no/

Samt en facebookgruppe:
https://www.facebook...ups/2432766281/

Anonymous poster hash: 4785a...58e
Skrevet

Svigermor stammer, men ingen av de fire barna har noen gang gjort det. (2 gutter og 2 jenter)

Anonymous poster hash: 127a8...31f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...