followURdreams Skrevet 1. april 2013 #1 Del Skrevet 1. april 2013 Hei. Dere som bestiller garn fra f.eks ice yarn. Hva pleier dere å bestille? (Og til hva) Som regel strikker jeg votter, luer og genser i viking sportsragg. (Pga prisen) Bruker omtrent aldri det garnet som står i oppskriften. Er student og har ikke all verdens til overs å bruke på garn, desverre.. Da jeg kom over iceyarn.com ble jeg veldig glad. Endelig kan kanskje jeg også spandere på meg litt garn av den "dyre" sorten... ( iallefall dyrt hvis man skal kjøpe det her hjemme ) Problemer er at jeg ikke helt vet hvilke garn som er bra. Hva som tilsvarer superwash for eksempel. Og mykt godt baby ull? Har også mange ganger hatt lyst å strikke med drops merino extra fine... Finnes det noe garn ala dette på f.eks iceyarn? Og hva heter disse i såfall? Har strikket mariusgenser i viking superwash... Føler at garnet må være såpass tykt til iallefall barnegenser.... Hvilke garn strikker dere i? Blir veldig takknemlig for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tratrins Skrevet 3. april 2013 #2 Del Skrevet 3. april 2013 Hmmm.... Jeg prøvde å se på det nå, og det er neimen ikke godt å vite hva som tilsvarer hva her! Men har du prøvd å kikke litt i butikken her hjemme på hvilket fiber garnet er laget av, pinnetykkelse osv, for så å prøve å finne noe som passer til det du er ute etter på iceyarns? Prøv også å trykke på "yarn tags"-fanen øverst, og da får du litt mer stikkord om hva slags garn de har - det står for eksempel en kategori som er "baby". Og takk for tips om en tilsynelatende god og billig garnside! ps. Jeg handler drops-garn fra strikkenett.no! Det er ikke så dyrt der, og hvis du holder deg under 100-lappen, så er ikke frakten så ille heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PecanPie Skrevet 3. april 2013 #3 Del Skrevet 3. april 2013 Det så ut til at alt garnet der var helt eller delvis kunstfiber. Jeg ville aldri laget en barne/babygenser av 100% akryl på grunn av hvordan garnet reagerer dersom den for eksempel skulle ta fyr. Wool, alpaca, merino, cotton er fiber som vi kjenner fra norske garnbutikker. Bortsett fra kombinasjonen 75-80% ull + 20-25% kunstfiber (polyamid e.l.), unngår jeg kunstfiber. Superwashgarn som vi kjenner det i Norge er 100% ull som er behandlet på en spesiell måte. Babyull likeså. Skal du handle fra den nettsiden ser det ut til at du må sammenligne antall meter per 100 gram og handle ut i fra det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
followURdreams Skrevet 3. april 2013 Forfatter #4 Del Skrevet 3. april 2013 Det så ut til at alt garnet der var helt eller delvis kunstfiber. Jeg ville aldri laget en barne/babygenser av 100% akryl på grunn av hvordan garnet reagerer dersom den for eksempel skulle ta fyr. Wool, alpaca, merino, cotton er fiber som vi kjenner fra norske garnbutikker. Bortsett fra kombinasjonen 75-80% ull + 20-25% kunstfiber (polyamid e.l.), unngår jeg kunstfiber. Superwashgarn som vi kjenner det i Norge er 100% ull som er behandlet på en spesiell måte. Babyull likeså. Skal du handle fra den nettsiden ser det ut til at du må sammenligne antall meter per 100 gram og handle ut i fra det. Du har rett i det. Ser ut til at det er mye blandet garn.. Mye (om ikke meste parten) av de klærne som man i dag kjøper til både barna og seg selv består av x antall % med akryl, polyester osv... Fleece for eksempel, når det tar fyr så smelter det umiddelbart. Men jeg er helt enig med deg. Ville ALDRI laget barneklær av 100% akryl... Tusen takk for svar! Må kikke litt mer der inne... Mulig jeg finner meg noe fint bomullsgarn til å strikke kopptuer av Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
followURdreams Skrevet 3. april 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 3. april 2013 Hmmm.... Jeg prøvde å se på det nå, og det er neimen ikke godt å vite hva som tilsvarer hva her! Men har du prøvd å kikke litt i butikken her hjemme på hvilket fiber garnet er laget av, pinnetykkelse osv, for så å prøve å finne noe som passer til det du er ute etter på iceyarns? Prøv også å trykke på "yarn tags"-fanen øverst, og da får du litt mer stikkord om hva slags garn de har - det står for eksempel en kategori som er "baby". Og takk for tips om en tilsynelatende god og billig garnside! ps. Jeg handler drops-garn fra strikkenett.no! Det er ikke så dyrt der, og hvis du holder deg under 100-lappen, så er ikke frakten så ille heller Ja, heg må visst sammenligne fiberinnhold med garnet som jeg allerede har her Ser at mye av garnet som selges, blant annet et alpakka garn på kampanje hos coop xtra består av 60% alpakka og 40% akryl. Har sett mange som har strikket av det. Så jeg finner nok noe Tar bare så forferdelig lang til å lete gjennom alle de garnene som finnes der. Har ikke sett slikt et stort utvalg før.... Selv takk for tips om strikkenett.no, den skal jeg kikke nærmere på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Midnattsol Skrevet 12. april 2013 #6 Del Skrevet 12. april 2013 Jeg kjøper mye garn fra iceyarn.com, og har vært kjempefornøyd så langt. De leverer UTROLIG fort, og maks 2 dager fra bestilling til det kommer levert på døra, men de 2 siste gangene har jeg faktisk fått det på døra dagen etter bestillingen..... Det finnes også en egen norsk FB side for dette garnet, der det også er påbegynt en liste med sammenlignbare garntyper, men ellers så er det bare å spørre der, så får man hjelp FB siden heter: "Ice Yarn Paradise.com Norsk" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå