AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #1 Skrevet 1. april 2013 Vet en god del om forskjellene, men det jeg lurer på er: dere som tar bilder i RAW, tar dere samtidig bildene i jpg, eller tar dere de bare i RAW? Jeg har pleid å brukt begge samtidig sånn at jeg har bilder "klare til bruk" om jeg nå skulle trenge det, men i tillegg ha RAW filene. Men det blir litt vel mye bilder til sammen etter hvert... Anonym poster: 38e417dbd861ab56e4d8f4f8f38c69e4
Gjest Bond Skrevet 1. april 2013 #2 Skrevet 1. april 2013 Tar begge. jpg tar uansett så lite plass i forhold at det ikke er noe problem plassmessig (foreløpig i alle fall). Men må nok sies at i det siste har jeg blitt flinkere å slette det som aldri kommer til å bli brukt for noe - da både som jpg og som raw.
Guybrush Skrevet 1. april 2013 #3 Skrevet 1. april 2013 Kun raw. Lager jpg utav de postprosesserte bildene siden disse jo blir bedre. Justere for feil hvitbalanse og eksponering.
Safira Skrevet 1. april 2013 #4 Skrevet 1. april 2013 Kun raw, ser ikke poenget med jpg når jeg uansett vil kjøre rawfilene gjennom en runde etterbehandling.
Jade Skrevet 1. april 2013 #5 Skrevet 1. april 2013 Begge deler. Bruker RAW-versjonene kun om jeg ikke er fornøyd med jpg-versjonene. Klart alle bildene kunne blitt bedre om jeg bare hadde brukt RAW og fikset alle, men det har jeg ikke tid til, og da vil de ikke bli brukt/sett på.
fruBeist Skrevet 1. april 2013 #6 Skrevet 1. april 2013 .jpeg + .raw .jpeg til sortering/gjennomgang av hva som skal gjøres noe videre med og .raw til det som skal brukes videre. Lavest mulig kvalitet på .jpeg siden de bare brukes til gjennomsyn.
proxypac Skrevet 1. april 2013 #7 Skrevet 1. april 2013 Jeg bruker som regel bare RAW. Jeg redigerer uansett alltid bildene mine, og det tar ikke særlig lang tid å konvertere til jpg i et program som f.eks. Lightroom. I Lightroom kan du også lage en preset som f.eks. gjør oppskarping og justerer kontrast på bildene under selve importeringen. På den måten kan du enkelt bare eksportere bildene rett til jpg med en gang de er lagt inn i Lightroom, uten å måtte redigere noe som helst
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #8 Skrevet 1. april 2013 Takk for alle svarene! Hadde vært interessant å høre hvordan dere som tar bilder i både RAW og jpg organiserer bildene deres. Har dere en mappe til hver, eller hvordan gjør dere det? Prøver å få litt system i rotet her, så jeg tar i mot alle tips :-) Anonym poster: 38e417dbd861ab56e4d8f4f8f38c69e4
fruBeist Skrevet 1. april 2013 #9 Skrevet 1. april 2013 Jeg er litt for dårlig til å tømme brikkene mine etterhvert, men skulle ideelt gjort det i stede for å vente til de ble full. Prøver i alle fall å organisere med dato i formatet år-måned-dato. I datomappa har jeg en mappe for .jpeg, en for .raw og en for ferdig konvertert/redigerte. Av og til har jeg en mappe for .psd-filer (om jeg f.eks skal legge til tekst, lage collage, jobbe med lag etc) og noen ganger en mappe for småversjoner av ferdigredigerte bilder, jeg vil som oftest ikke legge ut for store bilder på nett.
Gjest Bond Skrevet 1. april 2013 #10 Skrevet 1. april 2013 Mapper for hvert år, og da år_måned_dato. I mappen er det en undermappe med alle bilder - da både raw og jpg, og en for de som er ferdig behandlet + eventuelt en til om de må gjøres mindre for en eller annen grunn. Synes det er greit å ha både raw og jpg i samme mappe - om jeg skal rydde og slette ubrukendes ting er det enklere å holde styr på den måten. Synes jeg i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #11 Skrevet 4. april 2013 Jeg er litt for dårlig til å tømme brikkene mine etterhvert, men skulle ideelt gjort det i stede for å vente til de ble full. Prøver i alle fall å organisere med dato i formatet år-måned-dato. I datomappa har jeg en mappe for .jpeg, en for .raw og en for ferdig konvertert/redigerte. Av og til har jeg en mappe for .psd-filer (om jeg f.eks skal legge til tekst, lage collage, jobbe med lag etc) og noen ganger en mappe for småversjoner av ferdigredigerte bilder, jeg vil som oftest ikke legge ut for store bilder på nett. Kjenner meg igjen! Men nå har jeg blitt veldig god på å tømme brikken etter hvert, men derimot veldig dårlig på å slette de dårlige bildene etter hvert, og gå ordentlig igjennom dem om de ikke skal brukes til noe spesielt. Så nå har det hopet seg så kraftig opp:( Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne.. Systemet ditt hørtes veldig greit ut! Det er godt mulig jeg lager et likt system Tusen takk! TS Anonym poster: 38e417dbd861ab56e4d8f4f8f38c69e4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #12 Skrevet 4. april 2013 Mapper for hvert år, og da år_måned_dato. I mappen er det en undermappe med alle bilder - da både raw og jpg, og en for de som er ferdig behandlet + eventuelt en til om de må gjøres mindre for en eller annen grunn. Synes det er greit å ha både raw og jpg i samme mappe - om jeg skal rydde og slette ubrukendes ting er det enklere å holde styr på den måten. Synes jeg i alle fall. Ligner litt på det systemet jeg har nå Veldig greit! Jeg pleier også å ha raw og jpg i samme mappen, ellers blir det litt styrete når man skal slette ja. Det største problemet mitt nå er vel egentlig at det har hopet seg opp med masse bilder jeg ikke har sortert dessverre.. Men gøy å høre hvordan andre organiserer sine bilder, sånn at jeg kan finne den beste løsningen på det - og starte med en SKIKKELIG oppryddning. Huff Takk for svar! Anonym poster: 38e417dbd861ab56e4d8f4f8f38c69e4
Gjest padawan Skrevet 6. april 2013 #13 Skrevet 6. april 2013 Jeg tar også kun i RAW og sortere bildene mine i mapper med <år> / <hvor_bildet_er_tatt> (<dato>).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå