AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #1 Skrevet 31. mars 2013 I litt fjern familie kom det frem at en 12år gammel jente hadde beskyldt sin onkel som er en slektning av meg for overgrep. Det skal ha skjedd under felles ferier, turer på stranda, og at han kom inn til henne på kveldstid når de var samlet. Dette kom ut og det var ute en stund før det ble anmeldt, og familie rakk ta sider, dessverre.... Så skjer der verste, når jenta blir avhørt av dommeren så blir hun etter en stund redd og begynner å gråte, og si at hun ikke husker, før det ender med at hun innrømmer at det aldri hadde skjedd. Hun sa det fordi hun hadde lest på en blogg eller en annen plass på nettet at en jente som hadde blitt utsatt for incest hadde fått hest for å lettere komme seg ut av traumene. Hu trodde at dette skulle være en lett vei til hest, uten å tenke gjennom hele saken.... Onkelen som ble beskyldt har tatt avstand fra sin niese, han er fars bror og han ble truet ned juling kraftig fra flere av farens venner og faren selv. Nå mener mange at onkelen skal gi seg og vedkjenne seg familien igjen, nå som alt er på det rene og alt er bra liksom. Jeg forstår ham godt, jeg er usikker på om jeg hadde tilgitt et barn som hadde beskyldt meg for sexovergrep... Anonym poster: a41a6d6183cd3b754ca3a09c379ae28f
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2013 #2 Skrevet 1. april 2013 Du skriver "så skjer det verste" - at jenta innrømmer at alt var løgn. Jeg vil nå si at det hadde vært verre om alt var sant. Jeg hadde tilgitt jenta og generelt barn under 15 år. Når det gjelder faren/broren og hans venner så er saken annerledes. De hadde jeg vært ferdige med og jeg ser ingen grunn til å komme de i møte på noen måte.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2013 #3 Skrevet 1. april 2013 Det er ganske grovt å beskylde noen for overgrep da!! Barn er barn ja,men jenta løy for å oppnå noe og ante ikke konsekvensen av sine handlinger! Jeg ville nok holdt avstand om jeg var onkelen ja,jenta vil ettehvert fårstå alvoret av sine handlinger,men dette er nok vanskelig å rette opp. slike ting bærer ofte masse følelser med seg,og følelser kan ikke bare viskes bort!
QueenOfTheSidewalk Skrevet 1. april 2013 #4 Skrevet 1. april 2013 HAH, den historien tror jeg ikke på. Noen som skremte henne i forkant av rettsaken tenker jeg. 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #5 Skrevet 1. april 2013 Jeg tror ikke noe på at en 12år gammel jente ikke skjønner at man ikke nødvendigvis får en hest ved å beskylde noen for seksuelle overgrep. Da må noe annet være forferdelig feil med den familien ihvertfall om deres 12år gamle datter lever i en slik fantasiverden uten begrep for rett eller galt. Anonym poster: 2301c40ce158d45d0cf31382bc70e19d 5
Gjest Blondie65 Skrevet 1. april 2013 #6 Skrevet 1. april 2013 Helt uavhengig av skyld her - la oss si at din nære slektning blir beskyldt for incest eller seksuelle overgrep. Hva ville du gjort overfor den anklagede og overfor det angivelige!offeret (ikke dømt ergo angivelig offer og angivelig overgrep)? Jeg selv ville sett på dette som en veldig vanskelig situasjon. Hvis dette er en person jeg kjenner godt og en slik anklage ikke kan stemne overens med denne personens personlighet så ville jeg støttet vedkommende med letthet. Men greier vi å være venn og slektning og støtte en som mest sannsynlig har gjort noe slikt? Hva med offeret? Jenten i saken bør man kunne tilgi - men jeg synes faktisk ikke at det er noe jenten kan forvente eller kreve. Og ingen bør kreve det av den anklagede heller. Isteden bør nok noen gå i tenkeboksen over hvor rask de var til å dømme.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2013 #7 Skrevet 1. april 2013 tilgi jenta, men ikke faren og gjengen som truet med vold!
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2013 #8 Skrevet 1. april 2013 HAH, den historien tror jeg ikke på. Noen som skremte henne i forkant av rettsaken tenker jeg. Enig. Det åpenbart mest sannsynlige var at jenta ble truet til å endre sin historie og selv ta skylden ved å finne på historien om at hun hadde løyet. Det er tragisk om innrømmelsen fra jenta fikk påtalemyndigheten til å frafalle siktelsen mot onkelen. Domstolen burde legge jentas opprinnelige forklaring til grunn og domfelle onkelen med mindre det kunne sannsynliggjøres at jenta faktisk løy i utgangspunktet (ut over jentas nye forklaring). Onkelen og de som har tatt hans parti i saken, bør etterforskes med mistanke om å ha fremsatt trusler mot jenta. Barns opplysninger om overgrep må alltid tas på alvor, her synes påtalemyndigheten å ha slukt jentas endrede forklaring rått.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2013 #9 Skrevet 1. april 2013 Dette blir for dumt.. "kjenner noen som kjenner noen som". Det er ikke uvanlig at barn trekker forklaringen sin når de blir stilt til veggs for øvrigheta selv om de snakker sant i utgangspunktet. Muligheten for at hun snakket sant i starten er faktisk tilstede. Drit i onkelen, han er voksen(?). Vær heller bekymret for barnet.. uansett bakenforliggende grunn er det opplagt at det er noe essensielt galt når barn går til slike drastiske verk. Overgrep er så mangt. Anonym poster: 1448d92d933a1c3d9d18c21c04c76d7d 4
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2013 #10 Skrevet 1. april 2013 Dette blir for dumt.. "kjenner noen som kjenner noen som". Det er ikke uvanlig at barn trekker forklaringen sin når de blir stilt til veggs for øvrigheta selv om de snakker sant i utgangspunktet. Muligheten for at hun snakket sant i starten er faktisk tilstede. Drit i onkelen, han er voksen(?). Vær heller bekymret for barnet.. uansett bakenforliggende grunn er det opplagt at det er noe essensielt galt når barn går til slike drastiske verk. Overgrep er så mangt. Anonym poster: 1448d92d933a1c3d9d18c21c04c76d7d Enig i at det som først og fremst er klart her, er at barnet trenger støtte og omsorg. Det er maktpåliggende å finne ut hvem som har fått henne til å endre forklaring og hvordan dette gikk til. Det er samtidig bekymringsfullt at en risikerer at onkelen som etter all sannsynlighet er skyldig, kan gå fri etter at barnet sannsynligvis er blitt mer eller mindre tvunget til å endre sin forklaring. Barns utsagn om overgrep pleier alltid å være sanne, og mange overgripere har sluppet straff etter at barna er blitt presset til å si at de løy. Barns innrømmelse av løgn må aldri aksepteres uten sterke bevis. Alle overgripere hører hjemme i fengsel!
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #11 Skrevet 2. april 2013 Jeg er enig i at man bør etterforske en sånn sak nøyere og ikke bare akseptere at barnet trekker forklaringen sin. Men tror dere virkelig ikke at barn kan lyve om sånt? Dere som sier det må jo gå ut fra at alle barn er uskyldige vesener som kun gjør gode ting. Sånn er det ikke. Det finnes barn som er slue, manipulerende og egosentriske. Slike personlighetstrekk dukker ikke opp som troll av eske når man fyller 18. Så at et barn kan ha løyet i håp om å få en "trøstegave" er slett ikke umulig. Derfor støtter jeg at man etterforsker nøyere, og at man vurderer om barnet trenger terapi av noe slag. Men å ta det som en selvfølge at barnet snakker sant er nok litt naivt. Anonym poster: 577bdecf5dc2081fbc23cc8a5a0cea70 13
Gjest Blondie65 Skrevet 2. april 2013 #12 Skrevet 2. april 2013 Barn har da helt beviselig løyet før i slike saker? Kjenner selv til et tilfelle der tenåringen løy på ordre fra sin mor for å sverte sin far i en skilsmissesak. Incestforholdet kom aldri for retten siden det aldri ble anmeldt. Tenåringen innrømmet løgnen og bakgrunnen for den noen år senere. Tenåringen var blitt rikelig bestukket slik moren skulle få omsorgen og faren null med sine barn. Tenåringen savnet sin far så mye at alle kort ble lagt på bordet. Som regel blir barn som lyger om seksuelle overgrep avslørt av mangel på detaljer og kunnskap om hva overgrep er.
Rotemor Skrevet 2. april 2013 #13 Skrevet 2. april 2013 Barn har da helt beviselig løyet før i slike saker? Kjenner selv til et tilfelle der tenåringen løy på ordre fra sin mor for å sverte sin far i en skilsmissesak. Incestforholdet kom aldri for retten siden det aldri ble anmeldt. Tenåringen innrømmet løgnen og bakgrunnen for den noen år senere. Tenåringen var blitt rikelig bestukket slik moren skulle få omsorgen og faren null med sine barn. Tenåringen savnet sin far så mye at alle kort ble lagt på bordet. Som regel blir barn som lyger om seksuelle overgrep avslørt av mangel på detaljer og kunnskap om hva overgrep er. Ja, jeg støtter deg her. 12-åringer vet gjerne ikke hva det egentlig er snakk om engang. Og de aner ikke konsekvensene av en slik løgn. Når jeg var fjorten beskyldte jeg min far for ikke å elske meg. Slik pubertale "idioter" gjerne gjør. Bare det var kjempevondt for han. Jeg ville bare ha familiens fokus på min ulykkelige pubertet en stund. Uskyldige har vært dømt før. Mange ganger. Denne mannen var jo uskyldig iht historien, For å kommentere noen andre innlegg: Man må da gå utifra at TS sitt innlegg er rett! Problemstillingen er jo familiekonflikten som følge av en beskyldning; ikke følgende av et faktisk overgrep!! De voksne må alltid tilgi barna.Det er vår plikt. Men det er helt sikkert vanskelig for mannen (m.fl.) som fikk livet snudd opp ned.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #14 Skrevet 2. april 2013 Jeg forstår ham godt, jeg er usikker på om jeg hadde tilgitt et barn som hadde beskyldt meg for sexovergrep... Anonym poster: a41a6d6183cd3b754ca3a09c379ae28f Jeg er enig med deg, jeg kan ikke si med sikkerhet hvorvidt jeg ville tilgitt eller ikke. Anonym poster: 02a8e83897d46a1cf53f57c85055e407
Ciara Skrevet 2. april 2013 #15 Skrevet 2. april 2013 Rent generelt: Mener dere virkelig at 12-åringer er så uvitende? At de ikke forstår den fulle rekkevidden av overgrep eller overgrepsbeskyldninger er naturlig, men at en på 12 ikke aner noe om dette og derfor er helt uskyldig synes jeg høres rart ut. 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #16 Skrevet 2. april 2013 Jeg selv ville sett på dette som en veldig vanskelig situasjon. Hvis dette er en person jeg kjenner godt og en slik anklage ikke kan stemne overens med denne personens personlighet så ville jeg støttet vedkommende med letthet. Men greier vi å være venn og slektning og støtte en som mest sannsynlig har gjort noe slikt? Hva med offeret? Du vet aldri hvem som kan eller ikke kan gjøre slikt etter "personlighet". Hvordan du dømmer noens personlighet er basert på dere handlinger. De fleste pedofile går ikke rundt og åpent oppfører seg på en måte som enkelt vil avsløre dem. En tyv banker ikke på døra midt på dagen og spør om du vær så snill kan slippe dem inn slik at de kan rane deg. Anonym poster: 1566e780e201035f2041709a22a8069f 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2013 #17 Skrevet 2. april 2013 Hun burde få husarrest til hun er 18! Anonym poster: 60639ec350ac7d766e28e3a7b0acc5ab 1
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2013 #18 Skrevet 2. april 2013 Rent generelt: Mener dere virkelig at 12-åringer er så uvitende? At de ikke forstår den fulle rekkevidden av overgrep eller overgrepsbeskyldninger er naturlig, men at en på 12 ikke aner noe om dette og derfor er helt uskyldig synes jeg høres rart ut. En kan ikke forvente at et barn på 12 kan forstå at en løgn om slike ting er galt, og barnet må unnskyldes fullt og helt. Barnet må uansett følges opp som et overgrepsoffer da det kan være at barnet opplevde det som evt hadde skjedd som overgrep, selv om andre ikke ville opplevd det slik. Igjen må det dog understrekes at det mest sannsynlige er at barnets opprinnelige forklaring var sann, og at onkelen er skyldig. Det er godt forståelig at familien aldri vil kunne tilgi onkelen for det han trolig hadde gjort, og som han burde straffes strengt for (med mindre det kan bevises at barnets historie virkelig var usann).
Gjest Katten. Skrevet 2. april 2013 #19 Skrevet 2. april 2013 Enig. Det åpenbart mest sannsynlige var at jenta ble truet til å endre sin historie og selv ta skylden ved å finne på historien om at hun hadde løyet. Det er tragisk om innrømmelsen fra jenta fikk påtalemyndigheten til å frafalle siktelsen mot onkelen. Domstolen burde legge jentas opprinnelige forklaring til grunn og domfelle onkelen med mindre det kunne sannsynliggjøres at jenta faktisk løy i utgangspunktet (ut over jentas nye forklaring). Onkelen og de som har tatt hans parti i saken, bør etterforskes med mistanke om å ha fremsatt trusler mot jenta. Barns opplysninger om overgrep må alltid tas på alvor, her synes påtalemyndigheten å ha slukt jentas endrede forklaring rått. Dette blir for dumt.. "kjenner noen som kjenner noen som". Det er ikke uvanlig at barn trekker forklaringen sin når de blir stilt til veggs for øvrigheta selv om de snakker sant i utgangspunktet. Muligheten for at hun snakket sant i starten er faktisk tilstede. Drit i onkelen, han er voksen(?). Vær heller bekymret for barnet.. uansett bakenforliggende grunn er det opplagt at det er noe essensielt galt når barn går til slike drastiske verk. Overgrep er så mangt. Anonym poster: 1448d92d933a1c3d9d18c21c04c76d7d Jeg regner med at påtalemyndigheten har vært grundig i sine undersøkelser, da slike saker er noe som så absolutt blir tatt på alvor. Hvordan den første av dere mener at onkelen skal kastes i fengsel på bakgrunn av jentas første forklaring (her må den som er uskyldig bevise sin uskyld, kontra at aktor skal bevise skyld) samt hvordan AB skriver at en voksen person ikke trenger noe i en sak som dette: Det er intet mindre enn forkastelig. Slike beskyldninger kan ødelegge en persons liv takket være idioter som dere. 11
Raven Emerald Skrevet 2. april 2013 #20 Skrevet 2. april 2013 En kan ikke forvente at et barn på 12 kan forstå at en løgn om slike ting er galt, og barnet må unnskyldes fullt og helt. Barnet må uansett følges opp som et overgrepsoffer da det kan være at barnet opplevde det som evt hadde skjedd som overgrep, selv om andre ikke ville opplevd det slik. Igjen må det dog understrekes at det mest sannsynlige er at barnets opprinnelige forklaring var sann, og at onkelen er skyldig. Det er godt forståelig at familien aldri vil kunne tilgi onkelen for det han trolig hadde gjort, og som han burde straffes strengt for (med mindre det kan bevises at barnets historie virkelig var usann). Selvsagt forstår en 12-åring at det er galt å lyve; både om slike ting, og langt mindre alvorlige ting. Det man ikke kan regne med, er at 12-åringer generelt vil klare å se rekkevidden en slik løgn. Konsekvensene er så store, og påvirker så mange, at de færreste av dem ville fullt ut skjønt hvor galt det de hadde gjort, var. Det er ikke en gang sikkert jenta omtalt i startposten enda har skjønt hvor galt det var, det hun gjorde. Men hun visste garantert at det var galt helt fra starten av. Men at 12-åringer ikke forstår at å lyve om slike ting er galt, er å undervurdere dem kraftig. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå