Gå til innhold

kronisk hodepine er ikke bare, bare...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

hvordan hadde DU reagert/ og opplevd det om du hadde hatt kronisk hodepine, uten at legene hadde funnet ut grunnen til det?

som i min situasjon:

Jeg er en 15 snart 16 år. gammel jente som har slete med konstant hodepine i snart to år nå... jeg har vært hos mange leger - nevrolog, optikere, fastlege. jeg har også vært på MR av hodet, men de fant ikke ut noe der. så både jeg og legen har rett og slett gidd opp. vi har prøvd ALT.

og kronisk hodepine er ikke bare, bare.. jeg sliter med mange ting på grunn av det - svimmelhet, kvalme, utmattelse og ikke minst dårlig konsentrasjon på skolen! (altså det ødelegger hverdagen min totalt)

jeg har det ikke så lett, men jeg har måtte lært meg å leve med det. jeg har funnet ut at jeg er nødt til å bare leve med det, og det gjør jeg jo.. men det er ikke bare, bere altså!

og når verken paracett og andre smertestillende hjelper, er det jo ingen fred å få heller (fra hodepinen)

og med årene har jeg faktisk blitt så vandt til det at jeg tenker at det er normalt å gå rundt med hodepine hver løpende dag, og at alle har det sånn - men det er det jo ikke sant! jeg er ofte lei meg og veldig frustrert pågrunn av akkuratt den tanken, fordi jeg føler på en måte at jeg er den eneste, men det er jo heller ikke sant, og det vet jeg jo, men jeg kan ofte føle det sånn.

så nå sist jeg var hos legen sa han at vi bare skulle vente ett ÅR til og se hvordan det gikk?

jeg ble jo ikke særlig fornøyd, men når jeg tenker meg om så har vi jo faktisk prøvd alt, så da er det vel ikke så mye man kan si...?

men i min situasjon så lurer jeg veldig på hvordan DU som har lest hele historien min hadde følt deg, og hvordan du hadde taklet det... hadde blitt glad om du hadde svart på dette spørsmålet, fordi det er viktig for meg å vite det.

så lurer jeg på har DU noen gang slete med det samme som jeg gjør?

Sorry hvis du føler dette er klaging, eller du ikke bryr deg - men jeg måtte bare få det ut!

Anonym poster: aca09c00604e01b39a9986ce2e339aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drikker du eller spiser du mye produkter med kunstig søtningsmiddel? Mannen min hadde kroniske hodesmerter over mange år som viste seg å komme av aspartam.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drikker du eller spiser du mye produkter med kunstig søtningsmiddel? Mannen min hadde kroniske hodesmerter over mange år som viste seg å komme av aspartam.

hmm, nei. jeg gjør nok ikke det..

men hvem vet? kanskje det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke migrene? Ikke klasehodepine? Ikke spenningshodepine? Hodepine av p-piller? Prøvd ulike migrenetabletter? :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LadyAntebellum

Jeg hadde deg som deg, helt likt.. Tok alle de testene og legen kunne ikke gjøre mer. Sånn skulle jeg liksom leve. Hodepine og migrene om hverandre. Så foreslo jeg ting selv. Jeg tar atacand som er en forebyggende medisin, cerazette som er p-piller (de som er best i forhold til hodepine-migrene). Jeg tar bio-magnesium for og forebygge. Denne kombinasjonen gav meg eg nytt liv.

Livet jeg hadde, med kronisk hodepine var jævlig. Ikke gi deg hos legen, mas til du får det du skal ha. Det finnes alltid noe og prøve. Hvis han ikke gidder og hjelpe, bytter du lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke migrene? Ikke klasehodepine? Ikke spenningshodepine? Hodepine av p-piller? Prøvd ulike migrenetabletter? :)

Jeg hadde uforklarlig hodepine når jeg var 16-17 i 1,5 år med intense smerter som jeg nesten kunne stille klokken til. Som om noen tok en ishakke og borret den inn i øyet mitt. Jeg lærte meg rett og slett å leve med det, tilpasse hverdagen og en dag var det borte. Inntil det dukket opp igjen... og forsvant. Det tok flere år før det ble klart at det var klasehodepine for ingen hadde tenkt tanken - "det passet ikke inn i beskrivelse av migrene og da var det nok ingenting". Du må bare lete videre etter svaret, ikke gi opp :)

nei, jeg har ikke prøvd noe form for migrenetebeletter, men det er fordi at nevrologen jeg var hos fant ut at jeg ikke hadde migrene og anbefalte derfor å ikke prøve migrenetabeletter..

men takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde deg som deg, helt likt.. Tok alle de testene og legen kunne ikke gjøre mer. Sånn skulle jeg liksom leve. Hodepine og migrene om hverandre. Så foreslo jeg ting selv. Jeg tar atacand som er en forebyggende medisin, cerazette som er p-piller (de som er best i forhold til hodepine-migrene). Jeg tar bio-magnesium for og forebygge. Denne kombinasjonen gav meg eg nytt liv.

Livet jeg hadde, med kronisk hodepine var jævlig. Ikke gi deg hos legen, mas til du får det du skal ha. Det finnes alltid noe og prøve. Hvis han ikke gidder og hjelpe, bytter du lege.

ok, tusen takk for gode råd! jeg skal prøve å komme opp med slike forslag for legen, og spørre mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk med hodepine så og si daglig da jeg var tenåring. Etter flere år og flere spesialister så ble diagnosen en kombinasjon av spenningshodepine og migrene.

Det som hjalp meg var psykomotorisk fysioterapi.

Anonym poster: b8f40179f13768da305d9d394c97cf69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

har de målt trykket inden i hjernen?det gjøres med en test omme bag på ryggen med en nål inde i kroppen. Prøv en anden neurolog, håber f. du finder en løsning. Det er jo ikke farligt at prøve ut migrenemedisin uten at det er migrene, da funker det bare ikke. kom det sammen med mensen? Ikke gi op!

klem og lykke til.

uanset hodepine type er psykomotorisk trening en god ide.

Anonym poster: 5b5db0c8f91c327edf47ed8b4e66dda0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg var veldig mye plaget med daglig hodepine på din alder.

De 4 siste årene på barne/ungdoms skolen + 2 år videregående ødela mye for meg. Holdt på å bli gal av det.

Var til lege, optiker og til og med psykolog uten å finne noe årsak.

Hodepinen var intens i hele hodet, kvalme og svimmelhet var vanlig også. Spiste smertestillende daglig, men det virket ikke noe særlig.

Når jeg begynte jobbe var det sjeldnere hodepine. Bare noen ganger i mnd ca. Ble på en måte vant med at det var slik det skulle være for meg.

Men tilfeldigheter gjorde at jeg kom til en optiker-spesialist når jeg skulle fornye brillene. Når jeg fortalte om hodepineplagene fikk på noen merkelige briller og skulle lese et lite stykke. På en pc kom det opp samme stykke jeg leste og brillene målte hvor øynene mine SÅ på linjene.

Viste seg at øynene mine ikke jobbet sammen i det hele tatt.

Ene øyet hoppet frem og til bake på ordene, mens det andre fløy opp og ned på linjene over og under.

Når jeg så hvordan øynene jobbet med å lese skjønner jeg egentlig ikke at jeg klare lese i det hele tatt.

Hadde vært til mange optikere før jeg kom til denne, men de målte bare synet mitt. Var så lite at jeg egentlig ikke hadde trengt briller engang.

Fikk nye spesial briller som fikk øynene mine til å jobbe sammen. (Brillene ser ut som vanlige briller, bare litt bredere) Himmel for en forskjell. Ikke bare når jeg skal lese uten å bli sliten, men i det daglige også. Alt ble klarere.

Det beste av alt, hodepinen forsvann helt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk med hodepine så og si daglig da jeg var tenåring. Etter flere år og flere spesialister så ble diagnosen en kombinasjon av spenningshodepine og migrene.

Det som hjalp meg var psykomotorisk fysioterapi.

Anonym poster: b8f40179f13768da305d9d394c97cf69

Ok, takk! da kan jeg foreslå det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

har de målt trykket inden i hjernen?det gjøres med en test omme bag på ryggen med en nål inde i kroppen. Prøv en anden neurolog, håber f. du finder en løsning. Det er jo ikke farligt at prøve ut migrenemedisin uten at det er migrene, da funker det bare ikke. kom det sammen med mensen? Ikke gi op!

klem og lykke til.

uanset hodepine type er psykomotorisk trening en god ide.

Anonym poster: 5b5db0c8f91c327edf47ed8b4e66dda0

nei, det har jeg ikke.. kanskje jeg skal prøve det?

nei, trening er ikke en god ide for meg altså, da blir hodepinen værre (så fort pulsen min går opp, blir det værre) og jeg blir veldig svimmel, kvalm osv...

nei, tror det kom etter mensen en gang.

men takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var veldig mye plaget med daglig hodepine på din alder.

De 4 siste årene på barne/ungdoms skolen + 2 år videregående ødela mye for meg. Holdt på å bli gal av det.

Var til lege, optiker og til og med psykolog uten å finne noe årsak.

Hodepinen var intens i hele hodet, kvalme og svimmelhet var vanlig også. Spiste smertestillende daglig, men det virket ikke noe særlig.

Når jeg begynte jobbe var det sjeldnere hodepine. Bare noen ganger i mnd ca. Ble på en måte vant med at det var slik det skulle være for meg.

Men tilfeldigheter gjorde at jeg kom til en optiker-spesialist når jeg skulle fornye brillene. Når jeg fortalte om hodepineplagene fikk på noen merkelige briller og skulle lese et lite stykke. På en pc kom det opp samme stykke jeg leste og brillene målte hvor øynene mine SÅ på linjene.

Viste seg at øynene mine ikke jobbet sammen i det hele tatt.

Ene øyet hoppet frem og til bake på ordene, mens det andre fløy opp og ned på linjene over og under.

Når jeg så hvordan øynene jobbet med å lese skjønner jeg egentlig ikke at jeg klare lese i det hele tatt.

Hadde vært til mange optikere før jeg kom til denne, men de målte bare synet mitt. Var så lite at jeg egentlig ikke hadde trengt briller engang.

Fikk nye spesial briller som fikk øynene mine til å jobbe sammen. (Brillene ser ut som vanlige briller, bare litt bredere) Himmel for en forskjell. Ikke bare når jeg skal lese uten å bli sliten, men i det daglige også. Alt ble klarere.

Det beste av alt, hodepinen forsvann helt :-)

bra du fant det ut til slutt da! ;)

takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

psykomotoriak trening er ikke trening trening! :-)

åja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjære deg,

Jeg føler med deg, jeg har selv hatt kronisk hodepine i mange år. Det å "vente" et år ville jeg IKKE anbefale. Du burde ta tak i dette før det blir enda verre. Jeg har vært hos minst 12 forskjellige nevrologer, fastleger, fysioterapauter, kiropraktorer osv. Her er noen ting som du burde sjekke.

Start med å skrive en hodepine logg hver dag.

- Er du stiv i nakke, kjeve eller skuldre?

-Er hodepinen verre på morgenen/kveld?

- Reagerer du på mat? Koffein?

- Sover du veldig mye? Det kan gi deg mer stive nakke og kropp

Jeg tror at hvis du først og fremst skal finne ut om årsaken til hodepinen er fra ledd/muskler eller om det er migrene, så er du et godt stykke på vei.

Jeg anbefaler å dra til en manuell terapaut eller naprapat så fort som mulig (begge som bruker teknikker fra både kiropraktikk og fysioterapi)

Svimmelhet stammer ofte fra stiv nakke spesielt rett under hårfeste (jeg har selv hatt sånne svimmelhetsanfall, ikke moro!)

Hvis ikke de finner noe som kan gi en forklaring så burde du bestille en time med en tannlege/kjeveortoped som kan sjekke om du gnisser tenner og har stiv kjeve som kan gi kronisk hodepine (spesielt på morgenen)

Sover du mye eller lite? Sover du på magen med hodet vridd til siden? Prøv å ligg på ryggen og se om det hjelper. Kanskje puten din er for hard eller myk.

Sitter du mye på skolen med dårlig holdning? Pass på at haken og hodet ikke slenger fremover! Pass at du beveger deg nok (å gå turer er nok! ikke press deg for mye)

Hvis ikke fastlegen din tar dette alvorlig så bytt! Ikke aksepter at du bare skal vente å håpe på at det blir bedre

Endret av karella
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er som å lese meg selv. Jeg har hatt kronisk hodepine siden jeg var 14 år. Jeg er nå 26, og sitter med det fortsatt. Jeg fikk derimot min som "konsekvens" etter en ulykke, og mangel på oppfølging fra lege som gjorde... mangt. Det er jævlig. Ikke kan det sees, slik som en brukket hånd, ikke vet man noen tidsramme om når det vil gå over, og ikke klarer man å fungere normalt, slik som man vil. Folk tenker ikke over hvor avhengig man er av at hodet er smertefritt.

Jeg har prøvd alt som er nevnt i tråden her, i tillegg tok jeg "aura-bilder" som er farge-røntgen der man ser smerten i farger (Smerteklinikken i Oslo). Jeg fikk behandling der med botox, som settes i nervene for å døyve smerten. Mitt smertenivå var det et av de høyeste de hadde sett til da (fargen var sterkere enn de hadde sett før), og jeg satt ikke lenge å venta før jeg fikk den himmelske dosen med botox rett i 6 av de vondeste punktene. Det varer ikke så alt for lenge, og man kan ikke gjøre det over lengre tid, men det reddet livet mitt for 10 år siden. I tillegg fikk jeg god hjelp av refleksologi etterhvert som jeg lærte meg å leve med smertene litt bedre. Minuset med å lære seg å leve med smerte som før gjorde at du ikke klarte å gå skole, være utafor husets fire vegger eller ha et tenåringsliv? Det krever energi. MYE energi.

Mitt tips: Les masse informasjon, prøv det meste som kan prøves og IKKE gi deg. Jeg har ikke gitt meg enda, selv om jeg er sliten. Har liksom kommet til et punkt der jeg innser at jeg nok må leve med det resten av livet. Let til du finner en lege som tar deg på alvor, for det ER jævlig og man burde ikke måtte lære seg å leve med det slik som jeg måtte. Jeg fant en migrene-spesialist som også kunne mye om hodepine, og selv om også han ble satt ut av situasjonen, så prøvde han så godt han kunne. Jeg har prøvd alle typer medisiner, trening, tøyinger, biteskinne, behandlinger, you name it, I tried it. Det viktigste var at han trodde meg, og han ville hjelpe. Siden det ikke kan sees på personen, så er det mange som ikke tror på en (been there).

Jeg har migrene i tillegg, og det er to vidt forskjellige ting. Smertenivået er det samme (så høyt at man er sengeliggende til tider), men smerten i seg selv er totalt annerledes. Måten den føles på kroppen på er ikke lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt migrene og spenningshodepine så lenge jeg kan huske.

Migrene rekorden min er 3 måneder. Mingrene hver eneste dag i 3mndr i strekk.

Men, i mitt tilfelle var det jo klart hvilke typer hodepine jeg hadde.

Du må bare stå på, også foreldene dine må stå på!

Noen her nevnte klasehodepine (cluster), vet om en person som har dette. Og det tok lang tid med mye "mas" fra h*ns side om å finne ut av denne smerten.

Les alt du kommer over om forskjellige typer hodepine.

Prøv ut den minste ting, kutt ut sukker, koffein osv.

Prøv magnesium. Bytt p-piller om du bruker det.

Og stå på! Mas på legen, du kan ikke gå rundt slik som dette, det går utover livskvaliteten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du blitt utredet for cøliaki? Cøliaki kan gi symptomer som kraftig og vedvarende hodepine, som forsvinner når man innfører glutenfri diett. Det er en enkel blodprøve som fastlegen kan ta. Dersom denne er positiv, må du til gastroskopi, og så sender du inn gastroskopisvarene til NAV dersom de er positive, så du får støtte til fordyret kosthold.

Anonym poster: 178acc15ec49082ef7e3f799fa8f09f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...